Dalang Dan Tali Barut Di Sebalik Laporan Al Jazeera


Salah lapor sebuah agensi berita, Al-Jazeera terhadap imej negara dilihat sebagai usaha jahat pihak tertentu yang dengki terhadap kejayaan negara menangani pandemik Covid-19 berbanding negara-negara maju lain yang masih lagi bergelut dengan penularan virus yang menyerang seluruh dunia itu.

Menurut Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Dr Riduan Mohamad Nor, ia berpunca daripada satu tindakan dengki sesetengah pihak dan wujud dalang di sebalik insiden ini.

Menurut beliau, tuduhan yang dilakukan agensi berita itu sangat dahsyat dan memburukkan nama Malaysia selain mencemar prinsip dan etika kewartawanan.

“Saya merasakan bahawa ada sikap dengki sesetengah pihak kepada kejayaan negara kita dalam menangani Covid-19 berbanding negara-negara maju yang lain seperti Amerika Syarikat, UK dan sebagainya.

“Alhamdulillah, dengan populasi penduduk lebih 30 juta, dengan kadar nisbah pesakit yang dirawat, kadar pesakit yang dijangkiti Covid-19 dan kadar kematian, Malaysia mencatatkan peratusan yang sangat rendah.

“Ini adalah satu kejayaan negara kita, bahkan Ketua Pengarah Kesihatan Dato’ Dr Noor Hisham diiktiraf sebagai antara doktor terbaik peringkat dunia dalam menangani pandemik Covid-19,” katanya.

Mengulas lanjut, menurut Dr Riduan, beliau menduga bahawa terdapat dalang atau pengkhianat negara yang berkongsi maklumat palsu tentang kerajaan Malaysia menangani Covid-19.

“Saya merasakan bahawa ada juga dalang negara kita yang berkongsi maklumat palsu tentang kerajaan PN menangani Covid 19, bukan semata-mata salah Al-Jazeera dan wartawan, tapi ada rakyat kita yang menjadi dalang yang menyebabkan negara kita mendapat nama yang sangat buruk di peringkat antarabangsa,” duga beliau.

Beliau pada masa sama amat menyokong tindakan Menteri Kanan (Keselamatan), Dato’ Seri Ismail Sabri Yaakob yang mendesak agensi berita itu membuat permohonan maaf serta mengemukakan bukti-bukti terhadap dakwaan mereka.

“Imigran ini dilayan dengan baik, mereka tidak ada dokumen, tidak ada satu negara pun yang membenarkan orang luar tanpa dokumen, masuk bekerja dan mencari rezeki. Inilah yang cuba diselewengkan oleh saluran berita Al-Jazeera,” adu beliau.

Beliau berkata demikian ketika dihubungi Harakahdaily hari ini bagi mengulas berhubung laporan dokumentari agensi berita antarabangsa, 101 East di bawah Al-Jazeera yang menuduh kerajaan Malaysia melayan PATI secara tidak adil semasa berdepan dengan Covid-19.

Dilaporkan, pihak Polis Diraja Malaysia (PDRM) telah menerima beberapa laporan membabitkan salah lapor agensi berita itu, dan kini pihak polis sudahpun mula membuka kertas siasatan bagi menyiasat isu berkaitan.

Al-Jazeera sebelum ini menyiarkan dokumentari bertajuk ‘Locked Up in Malaysia’s Lockdown’ yang mengecam layanan terhadap PATI ketika Malaysia melaksanakan langkah menangani Covid-19.

-harakahdaily

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.themalaysianview.com/2020/07/dalang-dan-tali-barut-di-sebalik.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+blogspot%2FiHPhb+%28WarkahDaily+Online%29

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Isu Panas Siapa Dalang Di Sebalik Dokumentari Al Jazeera Zahida Zarik

Isu Panas Siapa Dalang Di Sebalik Dokumentari Al Jazeera Zahida Zarik

papar berkaitan - pada 8/7/2020 - jumlah : 387 hits
Zahida Zarik KhanTindakan salah lapor oleh Al Jazeera jelas sekali menunjukkan media ini mempunyai niat jahat terhadap Malaysia bagi memberi gambaran buruk Malaysia menzalimi warga asing Lantaran itu ketegasan kerajaan sangat diperlukan pad...
Laporan Al Jazeera Dr Noor Hisham Pertahan Penahanan Warga Asing

Laporan Al Jazeera Dr Noor Hisham Pertahan Penahanan Warga Asing

papar berkaitan - pada 8/7/2020 - jumlah : 391 hits
Ketua Pengarah Kesihatan Dr Noor Hisham Abdullah mempertahankan penahanan warga asing tanpa dokumen di tengah tengah wabak Covid 19 Ia selepas pihak berkuasa membidas laporan Al Jazeera berhubung penahanan warga asing ketika tempoh perintah...
Al Jazeera Polis Terima Lima Laporan

Al Jazeera Polis Terima Lima Laporan

papar berkaitan - pada 8/7/2020 - jumlah : 226 hits
KUALA LUMPUR 7 JULAI Lima laporan polis diterima berkaitan dokumentari yang diterbitkan media antarabangsa Al Jazeera berhubung cara Malaysia menangani pendatang tanpa izin ketika usaha mengekang penularan Covid 19 Pengarah Jabatan Siasatan...
Dr Kenneth Jawab Fitnah Warga Asing Dan Laporan Bias Al Jazeera

Dr Kenneth Jawab Fitnah Warga Asing Dan Laporan Bias Al Jazeera

papar berkaitan - pada 9/7/2020 - jumlah : 326 hits
Foto Friends Of Adham BabaSusulan laporan yang bias daripada Al Jazeera dan fitnah yang dilemparkan oleh warga asing yang berada di Malaysia seorang doktor warga tempatan yang bernama Dr Kennneth telah menerangkan apa sebenarnya yang Keraja...
Laporan Al Jazeera Imigresen Minta Kerjasama Orang Awam Kesan Warga Bangladesh

Laporan Al Jazeera Imigresen Minta Kerjasama Orang Awam Kesan Warga Bangladesh

papar berkaitan - pada 7/7/2020 - jumlah : 491 hits
Astro Awani Warga Bangladesh ini sedang dikesan bagi membantu siasatan di bawah Akta Imigresen 1959 63 Foto Jabatan Imigresen KUALA LUMPUR Jabatan Imigresen Malaysia meminta kerjasama orang awam untuk menjejak seorang warga Bangladesh bagi ...
Dokumentari Al Jazeera Berunsur Hasutan Laporan Tidak Tepat Ketua Polis Negara

Dokumentari Al Jazeera Berunsur Hasutan Laporan Tidak Tepat Ketua Polis Negara

papar berkaitan - pada 10/7/2020 - jumlah : 292 hits
KUALA LUMPUR 10 Julai Dokumentari bertajuk Locked Up in Malaysia s Lockdown terbitan agensi berita antarabangsa Al Jazeera yang disiarkan baru baru ini didapati mempunyai unsur hasutan laporan tidak tepat serta mencetuskan kemarahan orang a...
Al Jazeera Lima Laporan Polis Diterima Bukit Aman

Al Jazeera Lima Laporan Polis Diterima Bukit Aman

papar berkaitan - pada 7/7/2020 - jumlah : 252 hits
KUALA LUMPUR 7 Julai Lima laporan polis diterima berkaitan dokumentari yang diterbitkan media antarabangsa Al Jazeera berhubung cara Malaysia menangani pendatang tanpa izin ketika usaha mengekang penularan COVID 19 Pengarah Jabatan Siasatan...
Laporan Al Jazeera Cemarkan Imej Negara Ds Dr Adham Baba

Laporan Al Jazeera Cemarkan Imej Negara Ds Dr Adham Baba

papar berkaitan - pada 6/7/2020 - jumlah : 248 hits
Laporan berita antarabangsa Al Jazeera berhubung dakwaan wujud isu perkauman terhadap warga asing ketika negara mengendalikan pandemik koronavirus mencemarkan imej negara dan memburukan nama frontliners Menteri Kesihatan Datuk Seri Dr Adham...
Polis Mula Siasatan Terhadap Laporan Al Jazeera

Polis Mula Siasatan Terhadap Laporan Al Jazeera

papar berkaitan - pada 7/7/2020 - jumlah : 316 hits
Polis memulakan siasatan berhubung laporan agensi berita antarabangsa Al Jazeera yang didakwa berniat memburukkan imej Malaysia menerusi dokumentari mengenai cara negara ini mengendalikan pendatang tanpa izin dalam usaha mengekang penularan...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Drama Anggun Mikayla

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Hukum Berbuka Puasa Di Bulan Ramadhan Dan Cara Bayar Fidyah

Arul Rasheed Feat Shana Abella Gemersik Aidilfitri Chord

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Di Ambang Inflasi Bagaimana Dow Jones Dan S P Bertindak Untuk Sesi Ketiga Berturut Turut



Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik

10 Fakta Biodata Siti Khadijah Halim Pelakon Drama Berepisod Wanita Syurga TV3 Gandingan Redza Rosli


Bersahur Dengan Sup Ayam Simple Tapi Sedap

The Ultimate Home Cycling Adventure Beaches Mountains And Music

Potong Ikan Keluar Api

Kp Umno Tidak Perlu Layan Teguran Dari Sikitol Kluster Pengkhianat

Rights Group Calls For Police Probe Into Inciting Statements On Allah Socks

In Src International Civil Suit Former Director Says Najib Was Chess Grandmaster In Company S Scheme Of Things