Dalam Sejarah Dunia Belum Ada Negara Bankrap Kerana Bantu Rakyat Susah













POSTED BY AMIR WRLR.

Pandangan andainya Presiden KEADILAN menjadi Perdana Menteri dan terlalu menumpukan kepada peruntukan membangunkan luar bandar, pendidikan serta kesihatan akan mengugat ekonomi negara, adalah mengarut.

Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam program Minda Bicara Tokoh yang dianjurkan oleh Majlis Profesor Negara, pagi tadi membidas pendapat seorang tokoh veteran Umno yang disifatkannya sebagai tidak tepat.
"Tak apa itu pandangan Ku Li (Tengku Razaleigh Hamzah). Bagi saya (dia keluarkan) pandangan sebab dia fikir Anwar ini terlalu banyak bercakap soal bagi peruntukan pendidikan, kesihatan, rakyat miskin yang banyak.
"Saya jawab begini, belum ada dalam sejarah dunia dari zaman purbakala sampai sekarang di mana maharaja atau presiden atau Perdana Menteri yang menyebabkan negara bankrap kerana membantu rakyat.
"Dia (negara) bankrap sebab rasuah, bankrap sebab perang dan sebagainya," kata beliau menjawab soalan yang ditimbulkan oleh Prof Datuk Dr Mohd Agus Yusoff.
Ditanya mengenai agenda reformasi yang tidak berjaya dilaksanakan sepanjang 22 bulan Pakatan Harapan memerintah, Anwar lebih senang menyatakan kekurangan kesungguhan pemerintahan PM Tun Mahathir menyebabkan rakyat tidak melihat perubahan yang dijanjikan dalam kempen PRU 14 terlaksana dalam bentuk polisi.
"Tun Mahathir ada jasa tetapi dia mewakili sosok lama, pemikiran lama. Dia ikut arus tetapi dia tak dapat hayati dan tanggapi keperluan merobah institusi kerana institusi itu berdiri kemudian dirosakkan oleh beliau juga. Kita kata kebebasan kehakiman, kebebasan media, sedikit sebanyak dia bagi tetapi yang merosakkan dahulu itu dia. Bagi dia itu susah (membalikkan keadaan)
"Saya ketika itu sebagai Ahli Parlimen biasa. Saya ada ruang. Kadang seminggu atau dua minggu sekali menemui beliau, saya kata kita dapat mandat untuk melaksanakan sesuatu untuk rakyat.
"Bagi saya urutan keutamaan seperti kesihatan, pendidikan dan rakyat miskin. Itu tak boleh kita tolak ansur. Malangnya kita tak dapat sampai ke situ. Kita serah Felda kepada Menteri Ekonomi (Azmin Ali), lingkup. Langsung tak ada program. Jadi kalau dia khianat kita boleh faham.
"Bukan nak salahkan Mahathir seorang biar pun dia nakhodanya. Jelas bahawa dia bertanggungjawab dalam hal-hal begini tetapi orang-orang dipercayainya juga yang mengkhianat amanah, itu jangan kita lupa," katanya.
Bagaimanapun mengenai isu Undi 18 Anwar mengecam rejim Perikatan Nasional yang disifatkannya sebagai takut kepada kuasa anak muda.
Menurut beliau, kerajaan PN tidak boleh menyalahkan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) di atas kegagalan pelaksanaan tersebut kerana jika SPR gagal maka barisan kepimpinannya boleh ditukar, bukannya menangguhkan pelaksanaan Undi 18 sehingga setahun.
"Tekad politik ada atau tidak? Kita dah luluskan setahun setengah yang lalu, setelah setahun setengah ada kekangan-kekangan ini.


"SPR itu kalau tak layak tukar. Bagi tempoh 3 bulan, 6 bulan, boleh lakukan. Kalau benar ada masalah teknikal mengenai DUN, beri cadangan sekarang. Apa yang menjadi masalah," katanya.
Mengenai alasan kerajaan PN bahawa Undi 18 memerlukan Undang-undang Tubuh Negeri dipinda, Anwar menganggapnya masalah kecil kerana ketua-ketua setiap parti politik telah pun bersetuju untuk mengundi meluluskan Undi 18 di Parlimen pada 2019 lalu, dan tentunya parti-parti yang memerintah di peringkat negeri juga akan boleh mengundi untuk meminda Undang-undang Tubuh Negeri.
 





Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/04/dalam-sejarah-dunia-belum-ada-negara.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Baik Bantu Rakyat Susah Kerajaan Negeri Tak Nak Tanggung Tunggakan Gaji Perak Fc

Baik Bantu Rakyat Susah Kerajaan Negeri Tak Nak Tanggung Tunggakan Gaji Perak Fc

papar berkaitan - pada 9/4/2021 - jumlah : 201 hits
Rakyat kalau dapat RM500 pun sudah gembira tapi kalau saya bantu mereka pemain Perak sampai RM40 000 RM50 000 sebulan malahan jurulatih RM180 000 sebulan ini tidak adil Itulah kata kata Menteri Besar Perak Datuk Saarani Mohamad mengenai tud...
Negara Tidak Bankrap Jika Belanjakan Dana Basmi Kemiskinan

Negara Tidak Bankrap Jika Belanjakan Dana Basmi Kemiskinan

papar berkaitan - pada 11/4/2021 - jumlah : 122 hits
Pandangan andainya Presiden KEADILAN menjadi Perdana Menteri dan terlalu menumpukan kepada peruntukan membangunkan luar bandar pendidikan serta kesihatan akan mengugat ekonomi negara adalah mengarut Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam program Mi...
5548 Kesan Sampingan Vaksinasi Covid 19 Ppim Sedia Bantu Rakyat Buat Tuntutan Terhadap Kerajaan Samudera My 14 04 2021

5548 Kesan Sampingan Vaksinasi Covid 19 Ppim Sedia Bantu Rakyat Buat Tuntutan Terhadap Kerajaan Samudera My 14 04 2021

papar berkaitan - pada 16/4/2021 - jumlah : 255 hits
KUALA LUMPUR 14 April 2021 Persatuan Pengguna Islam Malaysia bersedia membantu penerima vaksin COVID 19 yang mengalami kesan sampingan selepas suntikan vaksinasi untuk membuat aduan dan menuntut ganti rugi terhadap kerajaan Bercakap dalam s...
Rakyat Korea Utara Di Negara Ini Peserta Mm2h Kata Kpn

Rakyat Korea Utara Di Negara Ini Peserta Mm2h Kata Kpn

papar berkaitan - pada 3/4/2021 - jumlah : 216 hits
Pada 21 Mac kesemua kakitangan diplomatik Korea Utara dan tanggungan mereka di Malaysia berlepas pulang ke negara mereka susulan keputusan Pyongyang menamatkan hubungan diplomatik dengan Kuala Lumpur KUALA LUMPUR Semua rakyat Korea Utara ya...
Umno Sibuk Nak Letak Jawatan Pemimpin Pas Sibuk Buat Kerja Bantu Rakyat

Umno Sibuk Nak Letak Jawatan Pemimpin Pas Sibuk Buat Kerja Bantu Rakyat

papar berkaitan - pada 2/4/2021 - jumlah : 268 hits
Di Akhir Ucapan MB setelah dia sebut Kedah Sejahtera Nikmat Untuk Semua semasa majlis Open Road Asia pagi ni saya perasan MB sebak dan hampir menangis saya mengerti perasaan tersebut macam mana tak sebak berduyun duyun pelabur masuk ke Keda...
Rakyat Malaysia Berang Kerajaan Hantar Stok Vaksin Ke Negara Lain

Rakyat Malaysia Berang Kerajaan Hantar Stok Vaksin Ke Negara Lain

papar berkaitan - pada 10/4/2021 - jumlah : 187 hits
SITI NUR ZAWANI MISCONKeputusan kerajaan yang memutuskan untuk menyalurkan sebanyak 50 000 dos vaksin Covid 19 ke Bosnia Herzegovina mengundang kecaman pelbagai pihak yang menurut mereka tindakan berkenaan seperti meminggirkan rakyat Malays...
Masa Tak Letak Jawatan Keluar Ayat Demi Kepentingan Rakyat Dan Negara

Masa Tak Letak Jawatan Keluar Ayat Demi Kepentingan Rakyat Dan Negara

papar berkaitan - pada 31/3/2021 - jumlah : 263 hits
Semua 17 menteri dan timbalan menteri Umno akan kekal dengan pentadbiran Muhyiddin Yassin sehingga Ogos menurut anggota Majlis Tertinggi parti itu Zahidi Zainul Abidin Ini berlaku setelah menteri menteri Umno bertemu Muhyiddin di kediaman r...
Negara Kini Dalam Bahaya Rakyat Mesti Bangun Bersuara

Negara Kini Dalam Bahaya Rakyat Mesti Bangun Bersuara

papar berkaitan - pada 2/4/2021 - jumlah : 306 hits
Satu undang undang yang membenarkan Perdana Menteri Ketua Menteri dan Menteri Besar meluluskan perbelanjaan tambahan atau menggunakan Kumpulan Wang Disatukan tanpa melalui legislatif sepanjang penguatkuasaan darurat telah diluluskan Ini ber...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank



6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik


Restoran Rebung 2 Di Putrajaya

Effective Email Marketing Strategies

Konsert Melly Friends Kuala Lumpur 2024

Terbukti Pasukan Terengganu Berkualiti

Asan Lembu The Movie

Flavour Mushroom Dadah Baru Kegilaan Remaja Ini Kesan Buruknya