Negara Tidak Bankrap Jika Belanjakan Dana Basmi Kemiskinan



Pandangan andainya Presiden KEADILAN menjadi Perdana Menteri dan terlalu menumpukan kepada peruntukan membangunkan luar bandar, pendidikan serta kesihatan akan mengugat ekonomi negara, adalah mengarut.
Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam program Minda Bicara Tokoh yang dianjurkan oleh Majlis Profesor Negara, pagi tadi membidas pendapat seorang tokoh veteran Umno yang disifatkannya sebagai tidak tepat.
“Tak apa itu pandangan Ku Li (Tengku Razaleigh Hamzah). Bagi saya (dia keluarkan) pandangan sebab dia fikir Anwar ini terlalu banyak bercakap soal bagi peruntukan pendidikan, kesihatan, rakyat miskin yang banyak.
“Saya jawab begini, belum ada dalam sejarah dunia dari zaman purbakala sampai sekarang di mana maharaja atau presiden atau Perdana Menteri yang menyebabkan negara bankrap kerana membantu rakyat.
“Dia (negara) bankrap sebab rasuah, bankrap sebab perang dan sebagainya,” kata beliau menjawab soalan yang ditimbulkan oleh Prof Datuk Dr Mohd Agus Yusoff.
Ditanya mengenai agenda reformasi yang tidak berjaya dilaksanakan sepanjang 22 bulan Pakatan Harapan memerintah, Anwar lebih senang menyatakan kekurangan kesungguhan pemerintahan PM Tun Mahathir menyebabkan rakyat tidak melihat perubahan yang dijanjikan dalam kempen PRU 14 terlaksana dalam bentuk polisi.
“Tun Mahathir ada jasa tetapi dia mewakili sosok lama, pemikiran lama. Dia ikut arus tetapi dia tak dapat hayati dan tanggapi keperluan merobah institusi kerana institusi itu berdiri kemudian dirosakkan oleh beliau juga. Kita kata kebebasan kehakiman, kebebasan media, sedikit sebanyak dia bagi tetapi yang merosakkan dahulu itu dia. Bagi dia itu susah (membalikkan keadaan)
“Saya ketika itu sebagai Ahli Parlimen biasa. Saya ada ruang. Kadang seminggu atau dua minggu sekali menemui beliau, saya kata kita dapat mandat untuk melaksanakan sesuatu untuk rakyat.
“Bagi saya urutan keutamaan seperti kesihatan, pendidikan dan rakyat miskin. Itu tak boleh kita tolak ansur. Malangnya kita tak dapat sampai ke situ. Kita serah Felda kepada Menteri Ekonomi (Azmin Ali), lingkup. Langsung tak ada program. Jadi kalau dia khianat kita boleh faham.
“Bukan nak salahkan Mahathir seorang biar pun dia nakhodanya. Jelas bahawa dia bertanggungjawab dalam hal-hal begini tetapi orang-orang dipercayainya juga yang mengkhianat amanah, itu jangan kita lupa,” katanya.
Bagaimanapun mengenai isu Undi 18 Anwar mengecam rejim Perikatan Nasional yang disifatkannya sebagai takut kepada kuasa anak muda.
Menurut beliau, kerajaan PN tidak boleh menyalahkan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) di atas kegagalan pelaksanaan tersebut kerana jika SPR gagal maka barisan kepimpinannya boleh ditukar, bukannya menangguhkan pelaksanaan Undi 18 sehingga setahun.
“Tekad politik ada atau tidak? Kita dah luluskan setahun setengah yang lalu, setelah setahun setengah ada kekangan-kekangan ini.
“SPR itu kalau tak layak tukar. Bagi tempoh 3 bulan, 6 bulan, boleh lakukan. Kalau benar ada masalah teknikal mengenai DUN, beri cadangan sekarang. Apa yang menjadi masalah,” katanya.
Mengenai alasan kerajaan PN bahawa Undi 18 memerlukan Undang-undang Tubuh Negeri dipinda, Anwar menganggapnya masalah kecil kerana ketua-ketua setiap parti politik telah pun bersetuju untuk mengundi meluluskan Undi 18 di Parlimen pada 2019 lalu, dan tentunya parti-parti yang memerintah di peringkat negeri juga akan boleh mengundi untuk meminda Undang-undang Tubuh Negeri.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suarapakatandaily.com/archives/31936

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dalam Sejarah Dunia Belum Ada Negara Bankrap Kerana Bantu Rakyat Susah

Dalam Sejarah Dunia Belum Ada Negara Bankrap Kerana Bantu Rakyat Susah

papar berkaitan - pada 11/4/2021 - jumlah : 194 hits
POSTED BY AMIR WRLR Pandangan andainya Presiden KEADILAN menjadi Perdana Menteri dan terlalu menumpukan kepada peruntukan membangunkan luar bandar pendidikan serta kesihatan akan mengugat ekonomi negara adalah mengarut Datuk Seri Anwar Ibra...
Kejayaan China Basmi Kemiskinan Lakar Sejarah

Kejayaan China Basmi Kemiskinan Lakar Sejarah

papar berkaitan - pada 7/4/2021 - jumlah : 138 hits
Kejayaan China basmi kemiskinan lakar sejarah nbsp Dikemas kini 2 jam yang lalu Diterbitkan pada 6 Apr 2021 11 30PM
Estet Ikan Tambah Pengeluaran Ikan Negara

Estet Ikan Tambah Pengeluaran Ikan Negara

papar berkaitan - pada 28/3/2021 - jumlah : 272 hits
HARAKAH DAILYFoto RIZAL TAHIR KOTA BHARU Projek estet ikan di Masjid Ar Rahman Pulau Gajah Pengkalan Chepa yang mula dilaksanakan tahun lalu kini telah membuahkan hasil Malah projek estes ikan berkenaan juga antara usaha Kementerian Pertani...
Pas Akan Terus Komited Pertahan Penyatuan Ummah Dan Umat Islam Di Dalam Negara Ini

Pas Akan Terus Komited Pertahan Penyatuan Ummah Dan Umat Islam Di Dalam Negara Ini

papar berkaitan - pada 29/3/2021 - jumlah : 280 hits
KUALA LUMPUR PAS akan terus komited mempertahankan penyatuan ummah dan umat Islam di negara ini kata Timbalan Presidennya Dato Sri Tuan Ibrahim Tuan Man Beliau berkata ini dibuktikan dengan kehadiran PAS pada Perhimpunan Agung UMNO 2020 seb...
Video Negara Kebajikan Jenama Pas Untuk Siapa

Video Negara Kebajikan Jenama Pas Untuk Siapa

papar berkaitan - pada 29/3/2021 - jumlah : 213 hits
Termasuklah sehingga hari ini pemimpin PAS yang masih hidup dapat membuktikan pentadbiran kerajaan yang bersih daripada rasuah dan salah laku dakwanya Kata Hadi apa yang ditawarkan ialah Kebajikan mengikut perspektif Islam merangkumi segala...
Politik Negara

Politik Negara

papar berkaitan - pada 29/3/2021 - jumlah : 370 hits
blogtunm blogspot com Tun M 1 Darurat masih ada Perdana Menteri boleh buat apa sahaja 2 Orang biasa 10 hari Menteri 3 hari COVID tentu kenal siapa dia 3 Lompat menjadi jadi Dua tiga lompat masuk Parti Kerajaan Belum tentu Muhyiddin dapat ma...
Menkes Indonesia Masuk 4 Negara Tertinggi Dalam Suntik Vaksin Covid

Menkes Indonesia Masuk 4 Negara Tertinggi Dalam Suntik Vaksin Covid

papar berkaitan - pada 30/3/2021 - jumlah : 237 hits
Dia menjelaskan vaksin COVID 19 sudah menjadi isu geopolitik di mana negara negara di seluruh dunia saling berebut untuk mendapatkan vaksin Sebab itu vaksin yang tersedia adalah vaksin yang terbaik untuk digunakan
Mariam Mokhtar Bodoh Memahami Perlembangaan Negara Sendiri

Mariam Mokhtar Bodoh Memahami Perlembangaan Negara Sendiri

papar berkaitan - pada 30/3/2021 - jumlah : 226 hits
Mariam Mokhtar menulis artikel dalam FMT bertajuk Confused Over Use of the Word Allah Mariam kata orang Kristian di negara negara Arab Indonesia dan Borneo memanggil Tuhan mereka dengan nama Allah sejak berzaman So apa masalahnya sekarang M...
Eksport Negara Bulan Februari Rm87 6 Bilion

Eksport Negara Bulan Februari Rm87 6 Bilion

papar berkaitan - pada 29/3/2021 - jumlah : 200 hits
Suasana di sekitar Pelabuhan Klang dan Port Klang Free Zone KUALA LUMPUR Malaysia merekodkan lebihan dagangan berjumlah RM17 9 bilion apabila kembali mencatatkan pertumbuhan positif dua digit bagi import dan eksport pada bulan Februari 2021...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Potong Ikan Keluar Api

Asan Lembu The Movie

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris

Akmal Sokong Mb Johor Tularkan Isu Kesesakan Tambak Johor

Tanding Solo Pilihan Akhir Jika Umno Mahu Kembali Tadbir Sabah Kata Penganalisis

Netizen Sebak Tengok Anak Lap Air Mata Bella Astillah Ayden Macam Dah Biasa Mesti Mak Dia Selalu Nangis

Maaflah Biarlah Benak Ubi Tapi Betul Hafidz Roshdi Pertahan Tindakan Tak Hadir Mahkamah Bidas Balik Teguran Shuhada

Packing Barang Kucing Kesayangan