Dah Puasa Malam Sebelum Minum Air Gula Tapi Lekat Kencing Manis Ini Sebabnya


‘Air gula tu manis sangatlah doktor. Sebab air itulah saya terkena kencing manis!’ kata seorang wanita hamil setelah didapati bacaan gula di dalam darahnya tinggi, selepas minum ‘air gula’ di klinik.
‘Bacaan gula pada waktu pagi itu salah doktor. Mana mungkin bacaannya tinggi sedangkan semalaman saya tidak makan atau minum!’ tegas seorang wanita hamil yang lain.

ORAL GLUCOSE TOLERANCE TEST (OGTT)
Menurut Dr Anna Liza Roslani, OGTT ialah satu ujian untuk mendiagnosa penyakit kencing manis (diabetes). Individu yang menjalani ujian ini, terlebih dahulu berpuasa selama sekurang-kurangnya 8 jam dan ujian darah pertama akan diambil (fasting blood sugar FBS). Selepas darah diambil, individu tersebut diberi minum air yang mengandungi 75gm glukosa. Tersangatlah manisnya!
2 jam setelah air itu diminum, ujian darah akan diulangi. Tujuan ujian kedua diambil ialah untuk melihat sama ada badan kita berupaya untuk mengawal kandungan gula dalam darah, setelah kandungan gula yang tinggi telah diminum.
MOGTT ialah gelaran untuk ujian OGTT yang dilakukan untuk wanita yang hamil. Cara ujian ini dikendalikan ialah sama dengan OGTT, cuma bacaan paras gula yang dianggap normal adalah berbeza. Ini adalah kerana fisiologi wanita hamil tidak sama dengan fisiologi individu yang tidak hamil.
Untuk individu yang tidak mengalami diabetes, fisiologi badannya berupaya untuk mengawal paras gula di dalam darahnya pada setiap masa. Walaupun kita ‘berpuasa’ di waktu malam, paras gula tidak akan terus menjunam. Ini adalah kerana badan kita akan dapat kesan bila paras gula menjadi rendah, dan kemudiannya hormon-hormon akan bertindak untuk ‘melepaskan’ gula yang tersimpan (stored sugars). Selepas makan (atau selepas minum air gula) pula, gula yang tinggi dalam darah sama ada ‘dibakar’ sebagai tenaga, atau jika berlebihan di’simpan’di organ-organ tertentu (Simpanan ini akan dilepaskan semasa kita berpuasa seperti penerangan saya di atas).

Oleh itu, untuk individu yang tidak ada diabetes, badannya sendiri mampu mengawal paras gula pada setiap masa. Ini berbeza daripada individu yang mengalami diabetes. Waktu tidur, walaupun dia ‘berpuasa’ badannya akan melepaskan simpanan gula, tetapi dengan cara tidak terkawal.
Oleh itu pelepasan gula tersimpan mungkin melebihi apa yang diperlukan. Maka bacaan gula (fasting blood sugar) akan tinggi. Bukannya ujian itu salah!

Dan apabila diberi minuman yang tinggi gula, individu yang mengalami kencing manis tidak berupaya untuk menukarkan secara efektif ke tenaga atau untuk menyimpan gula di organ-organ simpanan.
Jangan salahkan kaedah ujian itu dijalankan. Jangan salahkan minuman air gula (MOGTT) yang doktor suruh anda minum. Faham bahawa MOGTT adalah suatu keadah untuk mengenalpasti masalah kesihatan yang sudah sedia ada.
Kredit: Dr Anna Liza Roslani

Mama jom rileks jap, klik link ni!
Tinggal beberapa hari sahaja lagi webinar Mama Tak Penat Susukan Anak akan berlangsung. Tahniah & terima kasih admin ucapkan kepada 1000 orang yang sudah mendaftar sebagai peserta webinar terbesar ini.
Mohon semua peserta untuk join Telegram Group Mama Tak Penat Susukan Anak di https://t.me/joinchat/a_u8xHQS-09mZDA1 kerana kita akan update segala info, itinerary webinar, pemenang cabutan bertuah, cara nak menang hadiah kuiz semasa webinar. Jadi penting ya untuk semua peserta join Telegram webinar. Bagi yang belum daftar sebagai peserta webinar, anda boleh daftar di https://toko.ideaktiv.com/product/webinar-mama-tak-penat-susukan-anak/ kemudian terus join grup Telegram webinar ya.

(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
 
 
The post Dah Puasa Malam, Sebelum Minum Air Gula, Tapi ‘Lekat Kencing Manis, Ini Sebabnya!  appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/dah-puasa-malam-sebelum-minum-air-gula-tapi-lekat-kencing-manis-ini-sebabnya/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tak Lama Lagi Nak Minum Air Gula Mama Hamil Boleh Guna Cara Ini Untuk Turunkan Paras Gula Dalam Darah

Tak Lama Lagi Nak Minum Air Gula Mama Hamil Boleh Guna Cara Ini Untuk Turunkan Paras Gula Dalam Darah

papar berkaitan - pada 7/9/2021 - jumlah : 205 hits
Tahukah anda wanita hamil berpotensi mendapat diabetes gestasi jika pemakanan hariannya tidak dikawal langsung Oleh sebab itu bagi mengurangkan risiko mendapat masalah kencing manis semasa hamil ini ibu perlulah mengamalkan beberapa kaedah ...
Tak Perlu Takut Nak Minum Air Gula Masa Mengandung Tak Susah Pun Kalau Ikut Step Betul

Tak Perlu Takut Nak Minum Air Gula Masa Mengandung Tak Susah Pun Kalau Ikut Step Betul

papar berkaitan - pada 24/8/2021 - jumlah : 193 hits
Sebut sahaja minum air gula pasti ibu hamil seakan tidak sanggup untuk kembali melakukan rutin itu sekali lagi ketika hamil Sukar namun terpaksa Biarpun bukan setiap bulan proses yang satu ini menjadi satu ketakutan buat semua ibu Bimbang m...
11 Jenis Susu Yang Ibu Bapa Patut Tahu Sebelum Beri Anak Minum

11 Jenis Susu Yang Ibu Bapa Patut Tahu Sebelum Beri Anak Minum

papar berkaitan - pada 2/9/2021 - jumlah : 271 hits
11 jenis susu yang ibu bapa patut tahu sebelum beri anak minum Pernah baca beberapa viral di internet pasal susu yang sesuai di pasaran Ada yang kata susu ni banyak gula susu ni banyak perisa Habisnya ibu bapa pening nak pilih susu bagi ana...
Ikhtiar Kawal Kolesterol Dan Kencing Manis Dengan Forever Living

Ikhtiar Kawal Kolesterol Dan Kencing Manis Dengan Forever Living

papar berkaitan - pada 21/8/2021 - jumlah : 445 hits
Mempunyai ibu yang ada kencing manis darah tinggi dan kadar kolesterol yang tinggi amat merisaukan saya sebagai seorang anak Apatah lagi semakin hari mak kelihatan lesu dan letih sahaja dalam kegiatan hariannya Mak pula jenis orang lama yan...
Pernah Hidup Susah Sebelum Terkenal Joe Taslim Banyak Keterbatasan Tapi Keluarga Gua Bahagia

Pernah Hidup Susah Sebelum Terkenal Joe Taslim Banyak Keterbatasan Tapi Keluarga Gua Bahagia

papar berkaitan - pada 1/9/2021 - jumlah : 211 hits
Nggak mampu beli raket hingga akhirnya pilih olahraga judo yang gratis usaha inilah yang antarkan Joe jadi atlet SEA Games hingga aktor terkenal
Buat Apa Saja Asalkan Susu Cukup Hanya Minum Air Pam Berkala Dr Halina Kongsi Tip Susukan Anak Kembar

Buat Apa Saja Asalkan Susu Cukup Hanya Minum Air Pam Berkala Dr Halina Kongsi Tip Susukan Anak Kembar

papar berkaitan - pada 19/8/2021 - jumlah : 298 hits
Menyusukan seorang anak pun sudah terasa kepenatannya inikan pula menyusukan anak kembar Kegigihan dan kecekalan hati isteri Angkasawan Negara Datuk Dr Sheikh Muszaphar iaitu Dr Halina Yunos menyusu dua anak kembarnya sememangnya amat dikag...
Dr Nasihat Lebih Baik Minum Segelas Susu Bila Lapar Waktu Malam Daripada Makan Jajan

Dr Nasihat Lebih Baik Minum Segelas Susu Bila Lapar Waktu Malam Daripada Makan Jajan

papar berkaitan - pada 28/8/2021 - jumlah : 175 hits
Susu antara sumber kalsium dan vitamin D yang baik untuk kesihatan tulang Setiap orang dewasa tetap memerlukan susu untuk kesihatan yang optimum Sebenarnya susu bukan sahaja untuk kanak kanak Tapi masyarakat kita dimomokkan dengan mengangga...
Saya Reda Tapi Sedih Sebelum Pergi Kerja Suami Tak Sempat Pegang Perut Cakap Dengan Bayi

Saya Reda Tapi Sedih Sebelum Pergi Kerja Suami Tak Sempat Pegang Perut Cakap Dengan Bayi

papar berkaitan - pada 23/8/2021 - jumlah : 266 hits
Sebelum terkorban dalam kemalangan yang membabitkan sebuah kereta dan enam motosikal di Kilometer 4 Jalan Kampung Acheh Setiawan Perak seorang suami sempat menghantar gambar swafoto kepada isterinya yang sedang hamil anak pertama mereka Moh...
Nak Makan Donut Gula Tapi Dapat Donut Coklat

Nak Makan Donut Gula Tapi Dapat Donut Coklat

papar berkaitan - pada 24/8/2021 - jumlah : 521 hits
Assalamualaikum dan salam sejahtera Dah lama rasanya teringin nak makan donut Hari tu dapat la merasa juga kawan CCL yang belikan donut ala ala dunkin donut yang pelbagai macam topping atas donut tu Sedap juga Sejuk sejuk tekstur donut teta...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls

Wee Barking Up The Wrong Tree

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Lelaki Bunuh Bakar Saudara Sendiri

Filem Reversi

Pucuk Manis Khasiat Dan Kesan Sampingan

Arief Apa Salahku Chord

8 Tanda Tanda Buasir Berdarah Mungkin Sebenarnya Kanser Usus

Afidivit Sokong Tahanan Rumah Najib Razak Ada Kesilapan