Dah Pakai Ihram Di Lapangan Terbang Tapi Terpaksa Patah Balik Rumah


SELEPAS isu 26 bakal jemaah haji dari Malaysia yang tidak dapat menunaikan rukun Islam kelima berikutan masalah pada visa haji Furada mereka, terdapat beberapa lagi kes bakal jemaah berhadapan masalah menunaikan haji, berkaitan visa yang sama.
Menurut pegawai di sebuah agensi pelancongan yang mengendalikan urusan jemaah haji, syarikatnya mendapat 151 visa Furada pada awalnya tetapi 79 bakal jemaah yang diuruskan agensinya tidak dapat menunaikan haji pada musim ini, selepas mengalami masalah teknikal pada visa mereka.
“Pada tahun ini kami menguruskan 151 bakal jemaah haji yang menggunakan visa Furada. Hanya 72 jemaah sahaja yang ‘lepas’ manakala 79 jemaah pula, mempunyai masalah teknikal berkaitan visa Furada mereka.
“Kami sudah cuba sedaya upaya mendapatkan visa yang dikatakan sudah lulus, namun tidak boleh lagi diproses berikutan proses pendaftaran di Arab Saudi telah ditutup,” katanya.
Salah seorang bakal jemaah haji yang sepatutnya berlepas ke Tanah Suci kelmarin, Sharifah Hunaini Syed Ismail, 43, berkata, pembatalan untuk pergi menunaikan ibadah tersebut pada saat akhir berikutan masalah visa itu memberi kesan kepadanya.
Dia yang mendaftar dengan suaminya, Syed Mohd Rodizan Syed Mohd Zain, 44, dimaklumkan pada Isnin lepas hanya lapan daripada 15 bakal jemaah dalam kumpulannya akan diberikan visa haji Furada, tetapi permohonan kelapan-lapan mereka tidak dapat lagi diproses oleh kerajaan Arab Saudi, dan semua usaha untuk mendapatkan kelulusan menemui jalan buntu.
“Sebelum Asar kelmarin, kami diberitahu tentang pembatalan itu. Sebelum ini kami sudah dimaklumkan untuk bersedia bagi penerbangan yang dijadual selewat-lewatnya kelmarin,” katanya.
Sementara itu, Mohd Awal Ibrahim, 59, berkata, dia reda dengan kejadian yang berlaku dan menganggap ia sebagai bukan rezekinya, untuk menunaikan Rukun Islam kelima itu.
“Sekurang-kurangnya saya mendapat berita itu di rumah. Ada rakan saya daripada kumpulan lain yang sudah pun bersedia dan memakai ihram di lapangan terbang tetapi terpaksa berpatah balik ke rumah, selepas mendapat berita mengecewakan itu,” katanya.
Mohd Awal berkata, dia membayar RM23,000 bagi mengerjakan ibadah haji melalui pemberian visa haji Furada, iaitu visa yang diperoleh dengan berurusan secara terus dengan Kedutaan Arab Saudi, sebagai usaha ke Tanah Suci lebih awal, memandangkan gilirannya menunaikan ibadah haji di bawah kelolaan Tabung Haji sepatutnya pada 2044.
Bagi Bibi Khatong Ridigol, 61, dia resah sewaktu tidak mengetahui tentang jadual penerbangannya pada saat-saat akhir, namun tetap berfikiran positif untuk berpeluang menunaikan haji musim ini sehingga dimaklumkan mengenai pembatalan tersebut.
“Anak-anak dan ahli keluarga terdekat semuanya datang menziarahi sejak minggu lepas kerana saya akan berangkat ke Tanah Suci. Cuma sekarang, sedikit terkilan kerana persiapan sudah dlakukan sejak Disember tahun lalu, dan impian melihat Kaabah, terpaksa ditangguhkan sementara,” katanya.
Selasa lalu, seramai 26 jemaah rakyat Malaysia terkandas di Lapangan Terbang Antarabangsa Jeddah kerana memiliki visa haji Furada yang tidak sah, menyebabkan mereka terpaksa diterbangkan pulang ke Malaysia.
Visa Furada merupakan visa haji yang diperoleh dengan berurusan secara terus dengan Kedutaan Arab Saudi dan tidak melibatkan kuota haji sesebuah negara. Ia biasanya diberikan pada saat-saat akhir berdasarkan kekosongan yang ada. – BERNAMA
MSTAR
The post “Dah pakai ihram di lapangan terbang tapi terpaksa patah balik rumah” appeared first on Media Serius.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mediaserius.my/dah-pakai-ihram-di-lapangan-terbang-tapi-terpaksa-patah-balik-rumah/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Balik Kerja Rumah Terabur Suami Jangan Marah Dulu Isteri Bukan Malas Tapi Tak Sempat

Balik Kerja Rumah Terabur Suami Jangan Marah Dulu Isteri Bukan Malas Tapi Tak Sempat

papar berkaitan - pada 8/8/2019 - jumlah : 413 hits
Setelah mendirikan rumah tangga persefahaman dan saling memahami amat penting kalau nak bahagia Jangan cepat melenting membuat kesimpulan selidik dan fahami dulu keadaan isteri di rumah dengan anak anak Suami isteri ibarat gigi dan lidah Ta...
Rumah Disewakan Kepada Pasangan Warga Emas Jadi Tong Sampah Tapi Pemiliknya Cukup Tabah Ok Lagilah Dia Lari

Rumah Disewakan Kepada Pasangan Warga Emas Jadi Tong Sampah Tapi Pemiliknya Cukup Tabah Ok Lagilah Dia Lari

papar berkaitan - pada 2/8/2019 - jumlah : 433 hits
SEBAGAI pemilik rumah ragam penyewa pastinya sudah sebati dalam diri Selain gagal melunaskan bayaran tepat pada waktunya ada juga yang meninggalkan rumah dalam keadaan yang cukup melampau Terbaharu rumah milik seorang wanita di Perak yang d...
Dari Balik Penjara Galih Ginanjar Secara Langsung Minta Maaf Tapi Isinya Tetap Bikin Geram Netizen

Dari Balik Penjara Galih Ginanjar Secara Langsung Minta Maaf Tapi Isinya Tetap Bikin Geram Netizen

papar berkaitan - pada 5/8/2019 - jumlah : 193 hits
Bukan lagi lewat surat beredar video Galih Ginanjar minta maaf dari balik jeruji besi Minta maaf sih tapi juga minta Fairuz untuk ingat masa lalu juga
Sejak Lahir Uwais Tak Pernah Balik Rumah Masalah Jantung Berlubang Sindrom Down

Sejak Lahir Uwais Tak Pernah Balik Rumah Masalah Jantung Berlubang Sindrom Down

papar berkaitan - pada 9/8/2019 - jumlah : 273 hits
Sejak dilahirkan sembilan bulan lalu bayi lelaki yang diberi nama Uwais Razan Mat Saipon Nizar tidak pernah pulang ke rumah berjumpa ahli keluarga yang sudah lama menantinya di kediaman mereka di Kuah Langkawi Sebaliknya anak bongsu daripad...
Ribut Jejaskan 1 000 Pelancong Di Lapangan Terbang P Pinang

Ribut Jejaskan 1 000 Pelancong Di Lapangan Terbang P Pinang

papar berkaitan - pada 12/8/2019 - jumlah : 249 hits
Tangkap layar video dari menara kawalan lapangan terbang Pulau Pinang menunjukkan angin kuat merosakkan bumbung bangunan utama GEORGE TOWN Ribut pada Jumaat lalu menyebabkan 21 penerbangan ditangguhkan dan 2 lagi dibatalkan selain merosakka...
Netizen Judge Ibu Bagi Anak Minum Susu Pekat Tapi Kena Kecam Balik

Netizen Judge Ibu Bagi Anak Minum Susu Pekat Tapi Kena Kecam Balik

papar berkaitan - pada 6/8/2019 - jumlah : 1026 hits
Siapalah kita untuk judge kehidupan orang lain especially kalau tak tahu apa yang mereka lalui atau kesusahan yang ditanggung Tapi seorang netizen telah mendapat kecaman selepas dia kongsi pasal nasib malang seorang ibu Melalui yang makin v...
Perghh Pergi Sekolah Naik Lamborghini Balik Rumah Dengan Helikopter Hari Persaraan Guru Ini Sungguh Istimewa

Perghh Pergi Sekolah Naik Lamborghini Balik Rumah Dengan Helikopter Hari Persaraan Guru Ini Sungguh Istimewa

papar berkaitan - pada 5/8/2019 - jumlah : 462 hits
Pergi sekolah naik lamborghini balik rumah dengan helikopter Hari persaraan guru ini sungguh istimewa DIJEMPUT menaiki Lamborghini sambil diiringi 40 motosikal berkuasa tinggi dan pulang ke rumah dengan helikopter jenis Bell 407 GX Kejutan ...
Kami Hantar Dia Hidup Tapi Adik Zulfarhan Balas Balik Dekat Penuntut Yang Back Up Upnm

Kami Hantar Dia Hidup Tapi Adik Zulfarhan Balas Balik Dekat Penuntut Yang Back Up Upnm

papar berkaitan - pada 3/8/2019 - jumlah : 632 hits
Pada saat ini Universiti Pertahanan Nasional Malaysia menerima pelbagai kritikan dan tohmahan daripada seluruh rakyat Malaysia disebabkan kes kematian Zulfarhan Osman Zulkarnain 2 tahun lepas Bagaimanapun dikatakan meminta orang ramai supay...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Masdo Perih Jerih Chord

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Saat Jenazah Berada Di Liang Lahad

The Evolution Of Adult Entertainment