Dah Gugur Tapi Masih Mengandung


             Alhamdulillah, sekarang ni aku sudah kembali menguruskan kerja-kerja menulis seperti biasa. Tempahan yang tergendala akibat kes keguguran. Ikutkan complicated kes aku ni tau. Dah keguguran, tetapi masih ada lagi. Mungkin allah izinkan zuriat ke-5 ini. 





                        Delay period sebulan dah, sekali test naik double line (jelas pula tu )





    Jika kalian nak tahu, kandungan kali ini pun berulang seperti sewaktu mengandungkan Soffea pada tahun 2014. Masa tu, spotting pun ada. Spotting dark coklat, fresh blood pun ya dan juga berdarah siap berketul-ketul, berlaku hampir sebulan lamanya. Alhamdulillah, kelahiran selamat. Mudah bersalin di penghujung, di awal sangat menguji kesabaran. Banyak sangat ujiannya, dengan morning sickness lagi. Drama airmata lagi.. 


    Kandungan kali ini, sebelum Kak Ina disahkan mengandung. Dada kiri sangat sakit. Datang ke klinik, sebab sakit dada semacam dan keletihan melampau. Doktor minta lakukan swab test, kemudian test covid negative. Sebaliknya, upt test yang positif. Sungguh terkejut kami. Tanpa di rancang sebenarnya, allah berikan kami rezeki zuriat lagi. 
 
 Tanda-tanda mengandung kali ini amat berbeza , yer lah walaupun anak nak masuk 5 orang pun :
 
1. Mengantuk melampau
 
    Kebiasaannya, selepas bangun solat sunat jam 4 pagi. Kak Ina akan menulis , dan menunggu subuh. Tapi kali ini, sambil menulis pun boleh jadi microsleep. Tertidur sudahnya. Selepas subuh pula tidur, mata asyik nak tidur jer. Walhal dah mandi pagi tau. Jadi macam hibernasi pun yer juga. 1/2 hari tidur. 
 
2.  Terliur sepanjang masa
 
    Masa ni, makanan yang lalu lalang di wall Facebook memang jadi terliur semuanya. Perangai dah lebih macam budak-budak.  Asyik order jer makan. Adeh, nasib baik guna duit sendiri. Kalau tidak, dah kena tazkirah dek suami yang suka berjimat dalam perbelanjaan. Maklum lah, Kak Ina ni boros bab makanan. 


3. Manja 


    Anak nombor 4 tu, si Yusuf manjanya lain macam. Perasan juga asyik merengek. Asyik serba tak kena. Entahlah.


4. Kuat makan


    Selera makan lain macam, asyik nak mengunyah. Jika tak mengunyah, tekak akan terasa pahit. Kemudian , mulalah asyik muntah kosong. Lagi satu, dah makan nasi tengah hari tapi masih nak mengunyah lagi. Lapar lagi, entah lah makan untuk berapa orang ni. Kandungan kali ini agak berlainan. 


5. Berat badan 


     Dari segi berat badan, memang ada pertambahan. Bayangkan Kak Ina pergi ke klinik semata untuk pemeriksaan perut, berat naik ke 50kg. Agak pelik juga, mengandungkan anak no 1 hingga 4 orang, awal mengandung baru jer 48kg. Tapi kandungan ke-5 ni dah jadi 50kg. Itu belum buka buku pink lagi ni. Adeh, jawabnya memang kena minum air gula lah agaknya. 


     Dengan berat 50kg ni, kandungan mencecah 20 minggu keatas ikut rekod kehamilan terdahulu. 
 
6. Mengidam
 
kali ni, suami mengidam asyik nak makan masam-masam. Manakala, aku ni asyik nak makan manis. Buah-buahan dan coklat.





    Teringat perbualan Kak Ina bersama doktor pada seminggu yang lepas.


    "u mahu simpan ker?" sebab ini i check, dalan rahim u ada 2 kantung. Jika mahu cuci habis, jam 3 petang kita buat terus." Terang doktor berbangsa cina kepada aku.


    "aikkk. Bukan ke dah buat D&C pagi minggu lepas, tapi masih ada lagi. Habistu wife saya ni dah berurut dan bertungku perut macam mana pula?" Bertambah hairan aku dan suamiku melihatkan skrin mesin scan perut. Jelas di situ ada dua kantung bulat. Bukan seperti yang aku dan suami lihat pada minggu lalu.


    "Ya, betul. Urut boleh jer, tapi jangan bertungku perut. Sekarang dah ada dua kantung. Bermakna, ia twin. I pun tak tahu macam mana boleh jadi. Lagi pun, rahim u bengkok. Mungkin disebabkan itu, ada baki gumpalan darah masih tertinggal dalam. Tapi jika u mahu simpan kita kena tunggu untuk next appointment pula. Nak lihat progress kantung ni. Ada heartbeat ataupun tidak. Jika sebaliknya, D&C kali ke-2 tapi agak berisiko. Risau akan pecah rahim jika di buat secara kasar." Jelas doktor dengan panjang lebar. 


   "Err, jika gitu. Saya nak tunggu. Sayang pula nak buang twins ni." Laju suamiku menjawab. Manakala, aku terdiam seketika apabila memikirkan risiko pecah rahim. Ya lah, pecah rahim siapa tak takut. Hendak atau tidak, aku tunggu juga lah 2 minggu progress. Aku berdoa agar kandungan ini selamat sehingga kelahiran kelak. 


    Sehingga ke hari ini, spotting masih ada. Sekejap darah fresh. Adakala perut ku sakit. Berbekalkan ubat menguatkan rahim ada, jadi tidak risau. Lagi beberapa hari menginjak ke appointment ( masa ni mungkin dah 8 weeks), semoga rahim kuat. Erm, buat masa sekarang ni memang aku tidak boleh terlalu stress dan juga penat. 




 

 
     



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.ehbelogaku.com/2021/07/dah-gugur-tapi-masih-mengandung.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sudah Lama Tinggal Di Malaysia Tapi Dap Masih Tak Tahu Hormati Islam

Sudah Lama Tinggal Di Malaysia Tapi Dap Masih Tak Tahu Hormati Islam

papar berkaitan - pada 27/7/2021 - jumlah : 222 hits
agendadaily com27 7 2021Ahli Parlimen DAP menjerit jerit di dalam Dewan Rakyat ketika Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Ahli Parlimen Islam yang lain membaca al Fatihah semalam Perbuatan biadab Ahli Parlimen DAP menjerit jerit ke...
Kes Menurun Di Sabah Tapi Angka Masih Tinggi Kata Masidi

Kes Menurun Di Sabah Tapi Angka Masih Tinggi Kata Masidi

papar berkaitan - pada 22/7/2021 - jumlah : 230 hits
Masidi Manjun berkata strategi membendung jangkitan di Sabah adalah dengan menangani punca jangkitan dan mengasingkan pesakit KOTA KINABALU Selepas merekodkan lebih 600 kes dalam tempoh empat hari lalu jumlah jangkitan baharu di Sabah hari ...
Kematian Akibat Covid 19 Di Selangor Naik 100 Peratus Tapi Vaksinasi Masih Amat Lembab

Kematian Akibat Covid 19 Di Selangor Naik 100 Peratus Tapi Vaksinasi Masih Amat Lembab

papar berkaitan - pada 21/7/2021 - jumlah : 188 hits
ARIF ATANSelang sebulan sahaja kadar kematian akibat Covid 19 di Selangor naik melambung mencecah 100 peratus ketika program vaksinasi di negeri itu dilihat amat lembab Semakan Malaysia Dateline pada data Jabatan Kesihatan Negeri Selangor m...
Umno Masih Sokong Kerajaan Tapi Bukan Muhyiddin

Umno Masih Sokong Kerajaan Tapi Bukan Muhyiddin

papar berkaitan - pada 8/7/2021 - jumlah : 174 hits
UMNO masih sokong kerajaan tapi bukan Muhyiddin Masih sokong kerajaan PN tapi tak sokong Muhyiddin keputusan tepat kata Najib Keputusan Majlis Kerja Tertinggi Umno untuk terus bersama kerajaan Perikatan Nasional sambil menarik balik sokonga...
Jumpa Dah Telur Tapi Masih Lagi Was Was

Jumpa Dah Telur Tapi Masih Lagi Was Was

papar berkaitan - pada 28/7/2021 - jumlah : 222 hits
AMENO jumpa dah telo masing2 Mereka ialah Tengku Razaleigh Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi yang juga Presiden Umno Datuk Seri Ahmad Maslan Datuk Ahmad Nazlan Idris dan Datuk Ahmad Jazlan Yaakub
Sudah Tahun 2021 Tapi Masih Bergelumang Dengan Fitnah

Sudah Tahun 2021 Tapi Masih Bergelumang Dengan Fitnah

papar berkaitan - pada 19/7/2021 - jumlah : 173 hits
Gambar terbaharu Lim Guan Eng dan Ahmad Zahid Hamidi yang ditularkan KUALA LUMPUR Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi membidas pihak pihak tertentu yang terus menyerang beliau dengan menggunakan gambarnya duduk makan bersama Lim Guan Eng pula Pre...
Tak Buka Parlimen Bising Sudah Buka Pun Masih Bising Pembangkang Nak Apa

Tak Buka Parlimen Bising Sudah Buka Pun Masih Bising Pembangkang Nak Apa

papar berkaitan - pada 19/7/2021 - jumlah : 239 hits
agendadaily com18 7 2021Parlimen Malaysia Permintaan pembangkang yang mendesak sidang Parlimen sudah ditunaikan perlu tunggu beberapa hari sahaja lagi menjelang pintu pagar dibuka dan Ahli Ahli Parlimen boleh masuk ke dalam Dewan Rakyat Nam...
Kasus Masih Tinggi Pemerintah Jamin Ketersediaan Obat Terapi Covid 19

Kasus Masih Tinggi Pemerintah Jamin Ketersediaan Obat Terapi Covid 19

papar berkaitan - pada 18/7/2021 - jumlah : 202 hits
Untuk menjaga ketersediaan obat terapi Covid 19 pemerintah melakukan impor Langkah tersebut dilakukan guna menjamin ketersediaan tiga obat terapi Covid 19 yakni Remdesivir Actemra dan Gammaraas Ketiga obat tersebut diimpor pemerintah dari I...
Kes Dera Oku Kes Dirujuk Peguam Negara Satu Kes Masih Disiasat

Kes Dera Oku Kes Dirujuk Peguam Negara Satu Kes Masih Disiasat

papar berkaitan - pada 18/7/2021 - jumlah : 295 hits
Dua kertas siasatan dibuka berhubung dakwaan kes seorang remaja sindrom down didera di sebuah rumah perlindungan Ketua Penolong Pengarah Bahagian Siasatan Jenayah Seksual Wanita Dan Kanak Kanak Asisten Komisioner Siti Kamsiah Hassan berkata...
Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Cara Memasarkan Homestay Anda

Dapatkan Porsche Design Honor Magic6 Rsr Di Honor Experience Store Terpilih Pada 5 Mei

Overcoming Funding Challenges

Samsung Knox Empowering Consumer Security In The Galaxy A55 5g

Dr Zaliha Terus Kunci Mulut Berkaitan Titah Adendum Minta Rujuk Ulasan Pm

Moisturizer Terbaik 2024 Tekstur Water Based 9 Kebaikan Yang Sesuai Untuk Semua Jenis Kulit



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Satu Kesulitan Tidak Mungkin Menang Melawan Dua Kemudahan Tetap Optimis

Nostalgia Bedak Sejuk

Lima Gandingan Makanan Hebat Untuk Pemakanan Sihat Dari Susan Bowerman

Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Experience The Bee Heat Ac Difference Experience Superior Comfort

Dua Lelaki Warga Asing Empat Lari 70 Meter Sahaja