Curi Letrik Pemegang Akaun Tnb Perlu Sedia Terima Tuntutan



KUANTAN - Terbeban dengan kerugian hasil ratusan juta ringgit kepada para pengguna elektrik curang, Tenaga Nasional Berhad (TNB) akan bertindak tegas menuntut balik jumlah kerugian itu daripada pemegang akaun langganan perkhidmatan yang dikenal pasti.

Sehingga Jun tahun ini, syarikat utiliti negara itu merekodkan RM106 juta kerugian hasil berpunca daripada aktiviti perlombongan Bitcoin melibatkan 457 kes di Semenanjung, dengan Selangor mencatatkan jumlah tertinggi iaitu 370 kes.

Pengurus Besar (Perjangkaan) Bahagian Rangkaian Pembahagian TNB Siti Sarah Johana Mohd Said berkata pemegang akaun TNB akan dipertanggungjawabkan melunaskan tuntutan kerugian hasil itu meskipun yang mencuri elektrik adalah penyewa premis mereka.

Surat tuntutan kerugian hasil akan dihantar kepada pihak terbabit selepas pemotongan bekalan elektrik dilakukan.

Curi elektrik juga didapati berlaku di Kuantan baru-baru ini menyaksikan pengguna membuat sambungan terus daripada peti agihan elektrik terus ke dalam premis tanpa melalui meter elektrik kerana jumlah arus elektrik yang diguna adalah sangat banyak.

Bercakap pada sidang akhbar baru-baru ini di Wisma TNB Kuantan, Siti Sarah Johana berkata sepanjang tahun lalu pula, daripada RM76 juta kerugian hasil, sejumlah 210 kes berlaku di Selangor diikuti Johor (153 kes), Negeri Sembilan (94), Perak (50), Kuala Lumpur (43), Pulau Pinang (36), Melaka (14), Pahang (lapan), dan Kedah (dua). 

Beliau berkata antara kes tuntutan balik melalui kes mahkamah yang berjaya dan yang paling tinggi jumlah direkodkan adalah kes JCY HDD Technology Sdn Bhd di Bukit Mertajam, Pulau Pinang dengan tuntutan balik kira-kira RM7 juta pada 18 Julai 2018.

Mereka yang melakukan perbuatan itu, katanya, boleh didakwa dan didenda mengikut peruntukan Seksyen 37 (1), (3) dan (14) serta Seksyen 38 Akta Bekalan Elektrik 1990 (Akta 447).

Dalam menangani kes seumpama ini, beliau berkata TNB dibenarkan memotong bekalan selama tidak melebihi tiga bulan dan mengambil tindakan sivil di mahkamah jika pengguna masih gagal membuat bayaran tuntutan selain boleh mengenakan tuntutan balik sehingga lima tahun ke belakang kepada pemilik akaun premis.

Pemilik premis yang menjadi pemegang akaun langganan perkhidmatan perlu mengambil maklum tentang perkara ini dan bersedia menerima surat tuntutan bil kerana Suruhanjaya Tenaga (ST) sebelum ini pernah mengingatkan mereka untuk memberi perhatian terhadap aktiviti yang dijalankan di premis masing-masing dan memindahkan akaun sementara kepada nama penyewa. 

"Jika pemilik premis berpindah dan menyewakan premis mereka kepada orang lain, mereka perlu melakukan change of tenancy iaitu menukar nama di akaun bil elektrik sedia ada bagi mengelakkan sebarang tuntutan liabiliti tidak berbayar," katanya.

Pemilik premis boleh membuat pemohonan itu secara dalam talian dengan mengisi borang elektronik menerusi myTNB Self Service Portal atau memohon di mana-mana Kedai Tenaga TNB.

Baru-baru ini, sebanyak 33 premis di sekitar Kuantan diserbu TNB kerana disyaki melakukan usikan pada peti agihan elektrik untuk menjalankan aktiviti perlombongan mata wang kripto Bitcoin sehingga mengakibatkan kerugian sebanyak RM3.2 juta kepada syarikat utiliti tenaga itu.

"TNB memulakan operasi (mengesan kegiatan ini) banyak di Selangor dan KL. Kami betul-betul perasan dia masuk dalam radar kami pada awal tahun 2018, mungkin pengusaha sudah lama ada tetapi menggunakan aktiviti secara haram yang ketara pada 2018.

"Kami tidak pasti apa sebenarnya yang berlaku, mungkin market untuk industri Bitcoin sendiri sudah mula ada penurunan daripada segi keuntungan, jadi bila ia berlaku, kebanyakan pengguna akan ambil elektrik secara curang," katanya.

"Premis yang mempunyai barisan panel-panel Bitcoin akan mewujudkan persekitaran yang panas, kita tengok keadaan sekelilingnya seperti dinding dan bumbung adalah terdiri daripada bahan yang mudah terbakar.

"Sekiranya keadaan panas itu tidak dikawal, lintar pintas akan berlaku kerana penyambungan berlaku secara haram dan ia boleh menyebabkan kebakaran kepada premis berkenaan dan boleh merebak ke premis lain," katanya.

Mata wang kripto itu membolehkan individu memindahkan nilai antara satu sama lain dan membayar barangan dan perkhidmatan tanpa melalui bank-bank dan sistem kewangan arus perdana, namun ia tidak sah di Malaysia. #sumber

http://www.pahangdaily.blogspot.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://pahangdaily.blogspot.com/2019/08/curi-elektrik-pemegang-akaun-perlu.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+blogspot%2FLWFdy+%28Pahang+Daily+Online%29

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kenapa Pas Lebih Sedia Terima Dr M Sebagai Pm Berbanding Anwar

Kenapa Pas Lebih Sedia Terima Dr M Sebagai Pm Berbanding Anwar

papar berkaitan - pada 2/8/2019 - jumlah : 307 hits
Minderjeet Kaur PETALING JAYA Anggapan bahawa Anwar Ibrahim lebih mudah dipengaruhi oleh pihak di luar PKR adalah salah satu sebab kenapa PAS lebih cenderung menerima Dr Mahathir Mohamad sebagai perdana menteri hingga pilihan raya umum akan...
Kini Pemegang Akaun Maybank Boleh Bertukar Dari Konvensional Ke Islamik Dengan Mudah

Kini Pemegang Akaun Maybank Boleh Bertukar Dari Konvensional Ke Islamik Dengan Mudah

papar berkaitan - pada 6/8/2019 - jumlah : 260 hits
Tahukah korang semua pemegang akaun Maybank konvensional boleh menukar akuan mereka akaun patuh syariah Tak tahu kan Sebenarnya Ohmedia sendiri pun baru tahu mengenai hal ini Macam yang kita tahu akaun konvesional akan menyebabkan pemegang ...
Setya Novanto Akui Sering Terima Dirut Perusahaan Di Rumahnya

Setya Novanto Akui Sering Terima Dirut Perusahaan Di Rumahnya

papar berkaitan - pada 13/8/2019 - jumlah : 148 hits
Jaksa mempertanyakan sikap Novanto melakukan pertemuan dan membahas hal teknis dengan petinggi BUMN di kediamannya Jaksa menilai sikap Novanto terlalu jauh ikut serta dalam pembahasan tersebut Terlebih tugas dan fungsi Novanto sebagai legis...
Dibelasah Sehingga Mati Kerana Enggan Terima Pelawaan Minum Bersama Di Pusat Karaoke

Dibelasah Sehingga Mati Kerana Enggan Terima Pelawaan Minum Bersama Di Pusat Karaoke

papar berkaitan - pada 13/8/2019 - jumlah : 300 hits
Hancur luluh hati seorang lelaki berusia 34 tahun yang kehilangan isterinya apabila mangsa enggan minum bersama sekumpulan lelaki muda yang mendekati dia ketika berada di pusat karaoke nbsp Pergaduhan itu menyebabkan wanita berkenaan mengal...
Tidak Terima Ditetapkan Tersangka Pemilik Toko Accu Di Sidoarjo Gugat Kapolri

Tidak Terima Ditetapkan Tersangka Pemilik Toko Accu Di Sidoarjo Gugat Kapolri

papar berkaitan - pada 14/8/2019 - jumlah : 110 hits
Tidak terima ditetapkan sebagai tersangka dalam kasus penggelapan seorang pemilik toko accu atau aki menggugat Kapolri Kapolda dan Kapolres Tanjung Perak Surabaya Dia juga meminta ganti rugi sebesar Rp 746 ribu atas kasus yang menimpanya te...
Presiden Ireland Ucap Terima Kasih Kepada Malaysia Luah Rasa Simpati Buat Keluarga Nora Anne

Presiden Ireland Ucap Terima Kasih Kepada Malaysia Luah Rasa Simpati Buat Keluarga Nora Anne

papar berkaitan - pada 14/8/2019 - jumlah : 256 hits
Setelah sepuluh hari usaha pencarian dilakukan kehilangan remaja berusia 15 tahun akhirnya terjawab apabila keluarganya sendiri telah mengesahkan bahawa mayat yang dijumpai petang tadi adalah Nora Anne Quoirin Pengesahan terbabit telah dibu...
Bowo Sidik Didakwa Terima Suap Usd 163 Ribu Dan Rp 311 Juta

Bowo Sidik Didakwa Terima Suap Usd 163 Ribu Dan Rp 311 Juta

papar berkaitan - pada 14/8/2019 - jumlah : 241 hits
Bowo Sidik Didakwa Terima Suap USD 163 Ribu dan Rp 311 Juta Jaksa Kiki menyebut uang itu diterima Bowo baik secara langsung maupun melalui anak buahnya di PT Inersia bernama M Indung Adriani
Selain Suap Bowo Sidik Juga Didakwa Terima Gratifikasi

Selain Suap Bowo Sidik Juga Didakwa Terima Gratifikasi

papar berkaitan - pada 14/8/2019 - jumlah : 105 hits
Bowo menyimpan uang gratifikasi senilai total USD 700 ribu itu dalam lemari pakaian kamar pribadinya yang beralamat Jalan Bakti Kav 2 Cilandak Timur Jakarta Selatan
Keluarga Nora Anne Ucap Terima Kasih Kagum Usaha Pencarian

Keluarga Nora Anne Ucap Terima Kasih Kagum Usaha Pencarian

papar berkaitan - pada 12/8/2019 - jumlah : 276 hits
Ibu kepada Nora Anne Quoirin tampil menzahirkan ucapan terima kasih kepada semua anggota keselamatan yang terlibat dalam misi mencari dan menyelamat anak gadisnya yang hilang itu Maebh Jaseprine Quoirin bersama suaminya Sebastian Marie Phil...
Buasir Otak Tv Hadiah Hari Guru Ikut Kerja Bapa Be Like

Nepal Haram Produk Rempah Dari India Selepas Hong Kong Singapura

T18c24 Bayi Aina Muntah Susu Beku Macam Keju

Gulai Udang Nenas

Govt To Continue Using E Jamin Bail System

Harris Alif Dari Idola Kecil Ke Selebriti Serba Boleh

Road And Track A Lithe Bmw R80 Restomod By 46works

2 Pegawai Polis Johor Terbunuh Suspek Dikaitkan Dengan Kumpulan Pengganas Jemaah Islamiyah



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Spring Harbor House By Johnsen Schmaling Architects In Madison Wisconsin

Pengukus Lubang Tepi

Bayaran Balik Ptptn Tarikh Pengecualian Penangguhan

Stay Fashionably Fit With Huawei Fit 3 Now Available From Rm559

Pekerjaan Firma Prop Dalam Mencari Pedagang Terbaik

New Environment