Covid19 Ini Kita Jangan Buat Rakyat Trauma




Norman Radzuan

Jangan kejam sgt dgn rakyat... Sarawak kalah 2 kali

Periksa rumah ke rumah (hari raya) tidak munasabah

COVID19 INI KITA JANGAN BUAT RAKYAT TRAUMA

Cukup2 lah mendera rakyat. Saya yakin rakyat boleh menerima buat kali kedua tidak dibenarkan mereka pulang berhari raya ke kampung tetapi amaran pihak berkuasa utk membuat pemeriksaan dari rumah ke rumah bagi saya ia keterlaluan.

Kita telah setahun lebih melalui Pandemik ini... kita telah dikurung, kita sentiasa memakai mask, kawalan yg ketat di Wilayah Sarawak tetapi kes terus melonjak. Rakan saya di Sarawak menzahirkan rasa kecewa dgn sekatan kerajaan Sarawak kpd org luar sehingga ekonomi rakyat terjejas.

Sarawak sudah berbulan bulan lamanya konon mahu mengambil langkah sendiri mengawal pandemik tetapi mereka tetap gagal. Malah kes mereka kini makin melonjak dan beberapa kali angkanya tertinggi di negara ini. Yg ruginya mereka telah membuat rakyat negeri2 ( pelancong atau ahli perniagaan domestik ) lain tidak mahu masuk ke Wilayah tersebut kerana perintah kuarantin 14 hari yg kenakan.

Bagi saya Sarawak kalah dua kali atau 2-0 dlm menangani kes Pandemik ini. Kalah mengawal Covid19 dan kalah utk ekonomi rakyatnya. Adakah kita di negeri2 dan Wilayah lain mahu begitu.

Kerajaan jgn melahirkan perasaan trauma atau panik kpd rakyat. Lihat Amerika walaupun kes mereka tertinggi di dunia mereka tidak mahu kalah 2-0. Sejak Ogos lalu menurut rakan FB, Cik Tie mereka sudah boleh rentas negeri dan di Indiana penduduk di sana dibenarkan tidak memakai mask.

Rakyat mereka juga boleh bebas ke luar negara mengikut SOP negara yg ingin dituju. Mereka juga tidak close border. Akviti sukan diaktifkan semula tapi tetap ada SOPnya. Mereka seri 1-1 dlm menangani Pandemik ini. Mereka kalah dlm Pandemik tapi ekonomi mereka tidak hancur. IMereka tak adalah mcm kita sibuk hendak menyaman rakyat tetapi pemimpin dan artis bebas seperti 'raja'.

Kita tidak mahu sebebas US atau negara2 maju yg lain. Tapi kita tidak mahu kerajaan membuatkan kita kalah 2-0. Kita kalah melawan pandemik dan kita kalah dari segi ekonomi hingga rakyat melarat apatah kini kerajaan boros ini telah kehabisan wang.

Saya menyarankan kita tidak dibenarkan pulang berhari raya kerana tidak mahu kita dikenakan PKP. Bila PKP bermakna ada ramai rakyat Malaysia akn dibuang kerja dan perniagaan ditutup. Kita tidak mahu kerajaan tanpa majoriti ini mengambil kesempatan utk melanjutkan darurat dgn melakukan PKP sekali lagi.

Menyaman rakyat rumah ke rumah keterlaluan dan juga terlalu subjektif. Contoh jika 8 beradik itu tinggal di satu negeri di Selangor dan mereka berkumpul di rumah ibu bapa mereka pada hari raya adakah mereka juga disaman? Kenapa tidak perinci SOP berkumpul tersebut.

Jgn buat rakyat kecewa. Sudahlah rakyat kecewa sikap double standard kpd VIP dan artis. Hari raya berilah sikit kelonggaran utk mengubat duka mereka. Tak boleh rentas negeri tak mengapa tapi biar mereka berkumpul sesama keluarga mereka dan lepak di kedai2 dan mall utk mengubati kedukaan tidak dibenarkan pulang ke kampung.

Mcm saya beritahu kita pun tak tahu bagaimana Covid19 ini boleh berjangkit. Suruh berkurung di rumah sudah 4 bulan kita berkurung dlm setahun ini. Tak boleh rentas kita dah buat. Kuanrantin 14 hari di Sarawak sudah dibuat. Pakai mask sudah dibuat... jadi bagaimana? Kes tetap melonjak terutama di Wilayah Sarawak yg boleh dianggap ekstrims.

Sebab itu kita kena adil dan jgn terlalu ekstrims. Mcm di China khabarnya kes tanpa simptom dianggap bukan nombor kes. Hanya suruh kuarantin sahaja. Rakyat Malaysia ini takut dgn nombor kes tapi mereka tak mahu lihat kes penyembuhan... lumpuhlah ekonomi jika kerajaan suka rakyat takut dgn nombor. Rakyat negara kita ini budak 10 tahun kata nampak hantu dkt pokok besar pun depa sanggup tak pergi masjid lalu kawasan tu.

Seperti kata kawan saya seorang Dr, dia lebih bimbang mereka yg kena demam denggi daripada mereka yg positif tanpa simptom. Berkali kali saya katakan TS Noor Hisyam kena minta rakyat jgn panik. Jgn rosakkan ekonomi negara hanya dgn jumlah nombor kes.

Buat kerajaan carilah pelabur. Jika pelabur tak yakin dgn kerajaan ini bubarkan Parlimen atau bubarkan segera darurat. Jgn cari pelaburan dgn rakyat. Rakyat ini dah tak ada duit.





Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/04/covid19-ini-kita-jangan-buat-rakyat.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kompaun Rm50 000 Peniaga Burger Kerajaan Jangan Aniaya Rakyat Chang Lih Kang

Kompaun Rm50 000 Peniaga Burger Kerajaan Jangan Aniaya Rakyat Chang Lih Kang

papar berkaitan - pada 27/4/2021 - jumlah : 291 hits
POSTED BY AMIR WRLRTindakan pihak berkuasa mengenakan kompaun RM50 000 ke atas seorang peniaga burger di Kota Bharu Kelantan kelmarin atas alasan berniaga melebihi masa amat keterlaluan Menurut Naib Presiden KEADILAN Chang Lih Kang kompaun ...
Jangan Lupa Kempen Ph Di Pru15 Ingatkan Rakyat Tentang Masalah Dibuat Umno Bn Puak Tu Yang Menongkat Kerat Pn

Jangan Lupa Kempen Ph Di Pru15 Ingatkan Rakyat Tentang Masalah Dibuat Umno Bn Puak Tu Yang Menongkat Kerat Pn

papar berkaitan - pada 26/4/2021 - jumlah : 197 hits
UMNO BN tetap lawan utama PH nanti PA dan PPBM gone case PA tidak cukup sokongan pengundi atas pagar di Pantai Barat PPBM TIADA akar umbi Mereka hanya mampu guna kuasa dan wang peruntukan selaku KERA jaan PNkhianat Biarkan Biar rakyat dpt h...
Duduk Dalam Kerajaan Tapi Kutuk Kerajaan Jangan Sampai Rakyat Jadi Bosan

Duduk Dalam Kerajaan Tapi Kutuk Kerajaan Jangan Sampai Rakyat Jadi Bosan

papar berkaitan - pada 24/4/2021 - jumlah : 224 hits
Esok MT UMNO akan bermesyuarat mesyuarat pertama sebaik berakhirnya PAU2020 pada 28 Mac lalu yang telah memuktamadkan ketetapan putus hubungan dengan Bersatu Sejak itu perbalahan dalam UMNO ternampak kian ketara terutama serangan daripada k...
Dari Air Suam Sampai Suam Suam Kuku Kau Punya Arahan Cuba Jangan Sampai Rakyat Mengecam Itu Pun Nak Kena Ajar

Dari Air Suam Sampai Suam Suam Kuku Kau Punya Arahan Cuba Jangan Sampai Rakyat Mengecam Itu Pun Nak Kena Ajar

papar berkaitan - pada 28/4/2021 - jumlah : 189 hits
Setelah teruk dikecam Menteri air suam kata akan nilai semula kes kompaun RM50 000 peniaga burgerApril 27 2021Kementerian Kesihatan akan membuat penilaian semula terhadap kes peniaga burger dikenali sebagai Wan Mohd Faisal Wan Kadir yang di...
Peniaga Rojak Gagal Ikut Sop Dikompaun Rm50 000 Jangan Hukum Rakyat Secara Zalim

Peniaga Rojak Gagal Ikut Sop Dikompaun Rm50 000 Jangan Hukum Rakyat Secara Zalim

papar berkaitan - pada 28/4/2021 - jumlah : 261 hits
Tindakan ke atas peniaga kecil kecilan di Kelantan yang dikompaun maksimum RM50 000 kerana gagal mematuhi Prosedur Standard Operasi terus mendapat kecaman rakyat Malaysia Terbaharu rakyat mempertikaikan kompaun yang dikenakan ke atas seoran...
Rakyat Tunggu Bila Nak Tarik Diri Dari Pn Tapi Umno Pengecut

Rakyat Tunggu Bila Nak Tarik Diri Dari Pn Tapi Umno Pengecut

papar berkaitan - pada 26/4/2021 - jumlah : 254 hits
Oleh SITI NUR ZAWANI MISCON April 26 2021 Tiada apa yang luar biasa pada Mesyuarat Majlis Kerja Tertinggi Umno pada semalam bahkan tiada keputusan besar mahupun dahsyat yang berlaku kata Adun AMANAH Adun Durian Tunggal Datuk Sofi Wahab berk...
Rakyat Marhaen Dikompaun Lagi Tidak Patuh Sop

Rakyat Marhaen Dikompaun Lagi Tidak Patuh Sop

papar berkaitan - pada 26/4/2021 - jumlah : 219 hits
Rakyat Marhaen Dikompaun Lagi Tidak Patuh SOP Seramai 45 pelanggan sebuah restoran popular di Jalan Teluk Sisek dikompaun antara RM1 500 hingga RM2 000 seorang kerana tidak mematuhi prosedur operasi standard perintah kawalan pergerakan sema...
Hashtag Kerajaangagal Dengan Ciapan Lebih 150 Ribu Bukti Nyata Rakyat Tak Puas Hati Dengan Pn

Hashtag Kerajaangagal Dengan Ciapan Lebih 150 Ribu Bukti Nyata Rakyat Tak Puas Hati Dengan Pn

papar berkaitan - pada 26/4/2021 - jumlah : 216 hits
Betul ke sedang viral hashtag KerajaanGagal digunakan secara meluas di media sosial sejak beberapa hari lalu Hashtag kerajaangagal malah dikatakan antara hashtag paling popular digunakan rakyat Malaysia ketika ini Beberapa media dalam talia...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls

Wee Barking Up The Wrong Tree

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Pengertian Pungli Contoh Dan Hukumannya

Lelaki Bunuh Bakar Saudara Sendiri

Filem Reversi

Pucuk Manis Khasiat Dan Kesan Sampingan

Arief Apa Salahku Chord

8 Tanda Tanda Buasir Berdarah Mungkin Sebenarnya Kanser Usus