Covid 19 Sabar Hadapi Ujian Allah




oleh Muhammad Safi Hassan
UMAT Islam seluruh dunia terutama di negara ini berdepan satu ujian berikutan penularan wabak Covid-19 dan kebanyakan kerajaan di dunia sudah pun melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP), kuarantin mahupun perintah berkurung sepenuhnya.
Sepanjang tempoh ini juga, ada dalam kalangan umat Islam yang hilang mata pencarian kerana mungkin tidak boleh keluar untuk berniaga atau ada segelintir yang menerima ujian dalam bentuk penyakit apabila disahkan positif virus berkenaan.
Pasti, walau apa juga ujian yang melanda kehidupan sepanjang tempoh ini atau mungkin pada masa depan, Allah SWT ingin mengajar kita semua mengenai sesuatu dan setiap apa yang berlaku pasti mempunyai hikmah daripada Yang Esa.
Dalam Surah Al-Mulk, Ayat 2, Allah mengingatkan bahawa setiap manusia pasti diuji untuk melihat kualiti amalan yang dikerjakannya.
Firman Allah bermaksud: “Dialah yang mentakdirkan adanya mati dan hidup (kamu) – untuk menguji dan menzahirkan keadaan kamu: siapakah di antara kamu yang lebih baik amalnya, dan Ia Maha Kuasa (membalas amal kamu), lagi Maha Pengampun, (bagi orang-orang yang bertaubat).”
Sesiapa yang ditimpa sesuatu musibah perlu diingatkan supaya bersangka baik dengan Allah, memperbanyakkan doa, berikhtiar, bertawakal dan bersabar.
Sebagai manusia yang bergelar hamba, pastinya kita tidak terlepas dalam melakukan kesilapan atau dosa. Namun, Rasulullah SAW mengingatkan kepada kita semua supaya sentiasa bersabar, berusaha mengubati penyakit dan bertawakal selepas segala ikhtiar dilaksanakan.
Setiap kepayahan pasti diiringkan dengan kemudahan seperti yang dinyatakan dalam Surah Al-Insyirah, ayat 5-6 yang bermaksud: “Oleh itu, maka (tetapkanlah kepercayaanmu) bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan. (Sekali lagi ditegaskan): bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan.”
Allah mengajarkan hamba-Nya tatacara menangani musibah seperti mana dinyatakan dalam al-Quran bermaksud: “(Iaitu) orang yang apabila mereka ditimpa sesuatu kesusahan (musibah), mereka berkata: Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali.” (Surah al-Baqarah: ayat 156)
Dalam ayat al-Quran itu, Allah SWT menggunakan perkataan ‘musibah’ bagi menggambarkan ia boleh jadi ditimpakan kepada orang beriman, namun perkara yang lebih penting ialah untuk mereka kembali mengingati Allah.
Ummu Salamah berkata, beliau pernah mendengar Rasulullah bersabda yang menganjurkan doa bagi mereka yang ditimpa musibah.
Rasulullah menggunakan perkataan ‘musibah’ dalam doa itu yang mafhumnya: “Ya Allah, berilah ganjaran terhadap musibah yang menimpaku dan berilah ganti dengan yang lebih baik.” (Hadis Riwayat Muslim)
Dalam suasana yang kita sama-sama merasainya sekarang, kita tidak boleh saling bersandiwara dengan mempamerkan sikap buruk yang lebih terarah kepada gaya penentangan terhadap apa jua peraturan ditetapkan.
Lebih daripada itu, sangat kita kesali kerana masih terdapat segelintir yang memandang ringan setiap peraturan yang diwujudkan yang bermatlamat untuk kesejahteraan dan keselamatan rakyat.
Sambil lewa dan enggan untuk mematuhi peraturan dan undang-undang yang digariskan pemerintah menunjukkan yang kita belum berjaya memiliki nilai peribadi seorang Muslim yang sebenar.
Menerusi Surah al-Nisa’, ayat 5 Allah berfirman dengan maksud: “Wahai orang-orang yang beriman, taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kamu kepada Rasulullah dan kepada ulu al-amr daripada kalangan kamu. Kemudian jika kamu berbantah-bantah (berselisihan) dalam sesuatu perkara, maka hendaklah kamu mengembalikannya kepada (kitab) Allah (al-Quran) dan (sunah) RasulNya-jika kamu benar beriman kepada Allah dan hari akhirat. Yang demikian adalah lebih baik (bagi kamu), dan lebih elok pula kesudahannya.”
Jadi, dalam ketika mana negara sedang ‘bertempur’ dengan serangan wabak penyakit seperti sekarang ini, kita perlu mempamerkan sikap taat kepada negara dan pemimpin dengan mematuhi setiap aturan ditetapkan. Ini sejajar dan selari dengan apa yang diperingatkan Allah menerusi ayat dalam Surah al-Nisa’ itu tadi.
Oleh itu, penulis mengingatkan kepada diri sendiri dan pembaca supaya sentiasa berdoa kepada Allah untuk memohon perlindungan, memperkuatkan iman, sentiasa berpandangan baik kepada Allah dalam setiap ketentuan-Nya dan berusaha untuk mencari menawar.
Selepas melakukan yang terbaik dengan berusaha, bertawakal kepada Allah, sesungguhnya Dia adalah pemilik alam ini dan setiap penyakit yang diturunkan pasti diiringi dengan penawarnya.
Penulis adalah wartawan Harian Metro




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2020/04/02/covid-19-sabar-hadapi-ujian-allah/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=covid-19-sabar-hadapi-ujian-allah

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ujian Dari Allah Ibrah Daripada Covid 19

Ujian Dari Allah Ibrah Daripada Covid 19

papar berkaitan - pada 5/4/2020 - jumlah : 357 hits
Assalamualaikum dan selamat pagi kepada anda semua Naim harap semua baik baik sahaja bersama sama keluarga tercinta Jangan di lupa berselawat kepada Nabi Muhammad semoga dengan berselawat akan turun Allah ke bumi dan Allah mengangkat bala k...
Ujian Allah Sabar Maksimum

Ujian Allah Sabar Maksimum

papar berkaitan - pada 7/4/2020 - jumlah : 355 hits
UJIAN ALLAH SABAR MAKSIMUM https wa me 60162244999 https t me johortimes
Buatlah Apa Saja Ikut Kreativiti Untuk Hilang Bosan Itu Cara Anda Untuk Hadapi Ujian Dugaan Pm

Buatlah Apa Saja Ikut Kreativiti Untuk Hilang Bosan Itu Cara Anda Untuk Hadapi Ujian Dugaan Pm

papar berkaitan - pada 7/4/2020 - jumlah : 220 hits
Sejak tempoh Perintah Kawalan Pergerakan dijalankan media sosial seluruh negara dihujani dengan pelbagai gelagat netizen Ada yang mula berkongsi resipi ada yang berkongsi aktiviti yang dilakukan sepanjang berada di rumah gelagat ayah ayah m...
Covid 19 Makmal Ujian Covid 19

Covid 19 Makmal Ujian Covid 19

papar berkaitan - pada 2/4/2020 - jumlah : 190 hits
Senarai terkini makmal yang terlibat dalam menyediakan perkhidmatan ujian COVID19 di seluruh negara Setakat ini terdapat 42 buah makmal yang akan menjalankan ujian COVID19 Ini termasuklah makmal swasta universiti dan juga Angkatan Tentera M...
Pedih Sikit Tapi Berbaloi Ummi Nazeera Kongsi Pengalaman Buat Ujian Saringan Covid 19

Pedih Sikit Tapi Berbaloi Ummi Nazeera Kongsi Pengalaman Buat Ujian Saringan Covid 19

papar berkaitan - pada 2/4/2020 - jumlah : 192 hits
Demi menyahut seruan kerajaan untuk mengelakkan penularan wabak COVID 19 di negara kita mengikut sarana kerajaan untuk kuarantin diri selama 14 hari selepas pulang dari luar negara Dia juga telah menjalani ujian saringan di sebuah hospital ...
Pemerintah Akui Apd Yang Tersedia Tak Cukup Hadapi Penambahan Kasus Covid 19

Pemerintah Akui Apd Yang Tersedia Tak Cukup Hadapi Penambahan Kasus Covid 19

papar berkaitan - pada 4/4/2020 - jumlah : 193 hits
Pemerintah akan terus menyalurkan APD ke sejumlah provinsi Menurut dia jumlah saat ini belum mencukupi jika dihadapkan pada perkembangan kasus yang terus berjalan
Kkm Perjelas Kenapa Ujian Covid 19 Nampak Macam Kurang

Kkm Perjelas Kenapa Ujian Covid 19 Nampak Macam Kurang

papar berkaitan - pada 2/4/2020 - jumlah : 252 hits
Kerajaan telah memaklumkan telah menambah keupayaan ujian saringan Covid 19 yang kini meningkat kepada 11 500 ujian sehari Bagaimanapun ujian purata harian yang dilaporkan cuma setakat 3 000 dan ini telah menimbulkan persoalan mengenai taha...
13 Tips Untuk Hadapi Pandemik Covid 19 Dan Perintah Kawalan Pergerakan

13 Tips Untuk Hadapi Pandemik Covid 19 Dan Perintah Kawalan Pergerakan

papar berkaitan - pada 9/4/2020 - jumlah : 318 hits
Kalau ikutkan sudah pelbagai tips dan panduan diberikan untuk mengekang penularan wabak Covid 19 dalam kalangan masyarakat dan rakyat Malaysia Namun masih lagi ada segelintir masyarakat yang degil dan tak endahkan nasihat diberikan Ada yang...
Malaysia Mesti Sedia Lakukan Total Reset Hadapi Covid 19 Kata Tok Mat

Malaysia Mesti Sedia Lakukan Total Reset Hadapi Covid 19 Kata Tok Mat

papar berkaitan - pada 5/4/2020 - jumlah : 263 hits
April 5 2020 Timbalan Presiden Umno Mohamad Hasan berkata kerajaan tidak lagi boleh mengambil pendekatan ad hoc sebaliknya perlu sentiasa bersiapsiaga mendahului masa bagi menghadapi ancaman bukan tradisional PETALING JAYA Timbalan Presiden...
Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Azmin Pledges To Tell All On May 11

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Utilizing Crowdfunding For Business



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Beraya Di Kuantan Dan Melaka

Lirik Lagu Katakan Saja Nabila Razali

Jadual Dan Keputusan Piala Thomas Piala Uber 2024

Reaching Out

Iddah Wanita Kematian Suami

Berebut Kasih