Company Trip 2018 Bangkok

Assalamualaikum...

Macam biasa lah every year company akan buat satu trip belanja STAFF. Ye staff only. Boleh je bawak ahli keluarga lain, tapi kos sendirian berhad. kahh

Selama ni memang angkut 1 family. Kali ni aku pergi berdua je dengan baby. Ouh parents aku sekali. Ayah aku dapat quota staff. Mak aku bayar sendiri duit flight and belanja semua. Kos flight mahal oke! RM600++ returns (sorang). Kalau angkut laki dengan semua anak², kopak jugak weh. Habis duit gaji sebulan nak tampung kos penerbangan jee. pfft! Jangan cerita la korang boleh dapat tiket lagi murah ke hape. Bos aku ni beli tiket last minute. Bila dia rasa tarikh yang sesuai nak pergi baru dia suruh beli tiket. Tak pernah lagi beli tiket awal or time promo

Lagipun pi Bangkok jurr. Bukan ada apa sangat kat Bangkok tu. halahh bazir je bawak anak². Serupa macam bawak pi Sogo and Jalan Masjid India sana. kofkof~  Tapi tok laki suruh bawak baby. Dia takmo jaga. Fine! Tix baby RM100 jee return. InsyaAllah senang jaga baby kat sana

Flight kitorang pukul 7.40 pagi. Pukul 4 pagi aku dah bangun, mandi manda semua. Tengah siap² tu baby bangun. Nak tukar pampers je asalnya. Alang² masuk toilet ehh mandi kan je lah terus. haha~  Baik je dia pagi tu. Eh dia memang baik punnn! Sebab tu tak kisah nak bawak jalan²

Kaklong and bang ngah sedap mentido lagi. Tarikh pi trip ni weekdays, Rabu - Sabtu. So bebudak pergi sekolah. Waktu malam je lah sunyi sebab mama takde. Sabtu pulak aku sampai KL petang pukul 6pm lebih gitu. Baru tau rindu suara mama memetir. bahaha! Alaa next year mama ganti holiday sama² kay. Kita pi LIMA. Tengok eroplen wohoaa

Since aku pergi berdua je dengan baby, baju nak dibawak takde la banyak mana. Hand carry pun dah cukup. Tapi mak insist bawak 2 luggage. Confirm banyak barang nak shopping katanya. Maka jadi lah luggage 2 in 1. Parents aku pun luggage sorang satu okay! Memang serius nak shopping tuu. hahaha~

Sampai KLIA 2 dalam pukul 5AM gitu. Kitorang pergi wrap luggage dulu baru check in. Mak aku sejenis paranoid, kalau naik international flight dengan dia wajib wrap luggage! Tambah negara² yang berisiko macam Bangkok tuuu. huhu~

Ramai jugak lah beratur nak check in luggage. Tapi aku bawak baby so staff AA suruh beratur kaunter yang tak panjang sangat. Tapi yang beratur tu mostly bawak oversize luggage, so lama jugak lah beratur. adehh~  Udahnya pukul 6AM gitu kot baru dapat masuk dalam

Boarding gate pulak jauhh ya tuhan. Belum apa² dah berpeluh. Berat baby 7kg wakk dukung sambil jalan berkilo kilo meter memang berpeluhhh. huhu~  Aku ada je bawak carrier, tapi semua dah sumbat dalam luggage. Ingat dah sampai sana baru nak guna carrier tu. Lupa pulak KLIA 2 tu besarrrr

Masa jalan tu nampak ada shuttle lalu. Ayah aku suruh aku naik. Pastu stewardess cakap shuttle tu untuk staff AA je. hak alaa~  Nasib baik kawan dia yang lain prihatin, dia kata kalau ada kosong naik lahh. Kapten pun okay je aku tumpang sekali. Siap borak dengan aku. Lagipun aku sorang je naik dengan baby. Mak ayah aku jalannn

Kitorang kena pi Gate P kot. P-27 tak silap. Tak ingat pulak. Yang aku tau gate paling hujunggg. Kitorang solat subuh dulu kat area McDonald, dah solat baru pi boarding gate. Sampai boarding gate mak aku singgah toilet dulu, by the time dia setel, memang semua dah start masuk dalam eroplen pun. Kitorang takyah beratur apa, terus masuk je

Ayah aku nak seat yang luas untuk lunjur kaki, so beli lah hot seat depan sekali tuu. Mak belanja semua! bahahaha~  tenkiuu mak!   Eh memang selesa gila lah duk depan sekali. First time amek hot seat tau. Tiba² ayah tanya, "takde bassinet ke untuk baby?"

Err ye kan. Tak pernah terfikir nak tanya pasal bassinet for baby dalam AA. Dulu naik KLM pi London bawak Zafirah memang boleh request bassinet. Tapi kawan aku cakap flight yang more than 6 hours je yang boleh request bassinet. Kan

Belum fly lagi baby dah selamat mentido. Aku pun ngantuk jugak, yelahh bangun pukul 4pagi. Pedih² mata ni haa. Tapi lapar. lol~

The femes nasi lemak Pak Nasser. Beli online sesiap murah sikit, RM10 je. Pastu boleh dapat cepat kalau beli online

Lepas makan, tidur!! Perjalanan 2 jam gitu. Sempat la lelap kejap. Baby pun mentido je sepanjang flight. Senang kerja mama. hihi~

Pukul 9.55am (waktu Malaysia), sampai lah kami di bumi Bangkok. yeyy! Beza waktu dengan Malaysia sejam jee. Malaysia awal sejam

Amek simkad kat kaunter DTAC, betul² kat gate keluar. Aku beli simkad thailand ni kat web KLOOK. RM20 untuk 8 hari (5GB and unlimitted data). Baloi wehh. Memang recommended sangat web KLOOK tu. Sampai sana tinggal collect je. Takyah print resit ke apa, just screenshot je online receipt tu nanti sampai kaunter tunjuk je gambar screenshot tu. Mudah weh! Setting semua staff situ yang buat kan. Walaupun dorang tak ramah and garangggg. Lantak situ janji aku boleh guna fon and online socmed

Settle amek sim, tunggu transport pulak. Company memang dah booking airport transfer pergi hotel

Perjalanan dari airport ke hotel dalam 30 minit je. Company booked Centara Watergate Pavillion Hotel. Alhamdulillah trafik lancar. Mungkin sampai sana awal pagi, belum jem lagi

Sampai hotel dalam pukul 11AM gitu. Dorang kata semua bilik dah ready. Yahoo boleh check-in awal! Tapi prosedur ketat kemain! Setiap orang kena bagi fotostat passport. Maksud aku wakil bagi setiap bilik yang di booked

Arrival selfie. Bilik lawa hoii. Nanti aku buat entry lain lah pasal hotel ni

Lepas letak² barang semua, mandikan baby bagi dia selesa, pastu keluar balik. Mulakan misi perabih duit gaji

Kitorang pi Platinum Mall. Walking distance je dari hotel. Misi pertama cari makan! Lunch time dah time ni. Lapar

Kitorang pergi food court kat Level 6. Ada 2 gerai HALAL kat situ. Macam mana tau halal? Tengok la signage tu je wakk. Aku biasa pergi negara² yang muslim minority, dorang takkan senang² guna logo halal tu. Kalau pergi indon mungkin la was was. ngee~

2 jenis gerai ni served menu yang berbeza. Ada Indian food and thai food. Of course la aku pilih gerai Thai food. Tekak aku kureng sikit Indian food

More, kat food court ni all payments via kad, macam touch & go. Ada kaunter khas untuk korang beli kad and topap kat situ jugak. Alaa sama macam food court kat GPO. Kalau ada balance dalam kad tu, refund je balik kat kaunter tadi. Sekali je pun aku pergi makan kat sini. haha

Aku order spicy mee tomyam apa tah. Seram betul tengok kuah tomyam kaler merah. Pewarna ke apetu? Rasa? erm oke laa. Boleh dimakan. hahaha~  Tak sama langsung tomyam thai yang dijual kat Malaysia. Lain negeri lain ingredients barangkali

Baby makan homemade bubur. Memang aku nekad usahakan bagi REAL FOOD untuk adik baby. Yelahh dia tu antibodi bukan kuat mana. Seram lah aku nak bagi instant food. Sekarang ni kemudahan dah banyak, tinggal rajin dengan tak je aku nak study macam mana nak handle makanan baby bila travel overseas. Aku bawak stok frozen bubur siap², sampai hotel panas kan ajeee. Nanti lah aku share macam mana aku handle stok bubur baby kayy

Platinum Mall ni macam kau pergi Kenanga Whosesale City Mall kat KL nun. Penuh baju bajan. Beli 3 lai ada la diskaun sikit. Aku bukan into fashion so aku pandang sepi je segala kain baju yang dijual. bahaha! Lagipun aku tengok harga dia takde la murah mana. KL pun berlambak baju mur mur. Kita ada Times Square, Kenanga City, Sogo, Jalan Masjid India, Mitsui Outlet Park, eh bersepahh oke! Aku tak beli apa pun dalam Platinum Mall tu

Kau tengok Men fashion ada 1 floor jeeee! Selebihnya WOMAN fashion! kahkah~  Padan la ramai bapok kat Thailand. Eh tapi kan aku tak jumpa lah bapok sepanjang duk Bangkok. Tak macam masa pergi Phuket dulu bersepah bapok. haha~  Mungkin ada kawasan² 'khas' je kot baru kau jumpa bapok dalam Bangkok. Mungkin~

Kalau nak solat kat sini pun boleh. Surau disediakan kat level 5. Surau perempuan kat level 2. Telekung tak sure pulak ada disediakan ke idak. Korang bawak je lah siap²

Bila rasa dah boring jalan dalam Platinum Mall, kitorang jalan kat mall depan dia pulak. Mak aku pun kaki shopping kayy. Dia yang ngajak jalan pi mall lain. Explore katanya. Ayah aku tu tipikal orang laki kerja dia follow je and tolong angkat barang. bahaha~

Sebenarnya nak balik hotel dah sebab malam tu ada company dinner. Tapi on the way balik tu menyimpang la dulu cuci cuci mata. Duk keluar masuk mall tah mana². Sekali sesat kaoo. Google map bawak pi jalan mati. apooo! Sakit kaki hoii

Mujur lah 7-11 bersepah sepanjang jalan. Kagum pulak aku tengok 7-11 punya banyak. Setiap blok kedai mesti ada at least satu 7-elevan. huhu~  Singgah la beli air jap. Ingat kan dah dekat nak sampai hotel. Sekali jauh lagiii rupanyaaa. Sian ayah kena angkut plastik air. Beli banyak lak tu. Dahaga oke! Stok dalam hotel some more. Air mineral yang ada dalam bilik tu tak cukup!

Sampai je hotel, ayah ajak pi massage kaki. Memang ada kedai massage bawah hotel tu. Urut kaki sejam 300 baht (RM38). Okay lahh harga tu. Lenguh sangat dah memasing. Bagus jugak servis kedai tu, dia tau kami muslim, bertudung, dia suruh staff laki duk luar. Kalau ada customer laki dia tak bawak duk sebelah kitorang, pi ruang lain.  Sadly aku lupa snap gambar kedai. Pampers adik baby bocor lagi masa ni. Nak cepat² naik bilik. Apesal tah banyak kencing pulak dia kat sana

Masuk bilik siap², solat semua. Pukul 7pm dah kena gerak pi restoren Saneeya (HALAL), untuk company dinner. Staff dari Singapore pun dah sampai petang tu, so dinner sekali dengan dorang. Kitorang jalan kaki je dari hotel pergi restoren tu. Dalam 10 minit perjalanan gitu. Tengok google map je wakk. Dah kata unlimited data kan

Tak amek pun gambar kedai. Korang google je keluar lah nanti Restoren Saneeya. Sedap² food dia. Rasa macam thai food kat Malaysia ni jugak. hihi~

Habis dinner, ada cabutan bertuah. Memang acara yang ditunggu² semua staff. Ada 3 hadiah je bos sediakan:1) Iphone XR2) Samsung Note 93) Huawei 3i

Tempat ke-2 and ke-3 both staff dari Singapore menang. Dah down jugak time ni. Aku memang teringin lah nak menang. Sebab memang nak tukar fon baruuuu. bahaha~

Untuk tempat pertama, mak aku yang cabut nombor

NOMBOR AKU MENANG!! kahkahkah! Tak sangka oke! Dah macam konspirasi sebab mak sendiri cabut undi. hahahahah~  Syukur Alhamdulillah. Jimat duit aku nak beli fon baru. Rezeki dapat hadiah. ngeee~

TAPI sampai hari ni tak dapat fon lagi. Bos belum beli. Kau rasa??! Nak troll aku ke apa?

Lepas dinner terus balik hotel. Kali ni ayah suruh naik tuk tuk. Sebab baby pun dah meragam, anak ofismet aku ada yang dah tidur. Letih lah nak berdukung sebab anak dia umur 5 tahun. So amek dua tuk tuk, naik lah ramai². 1 tuk tuk tu boleh naik 4 orang. Sumbat lah selagi bolehh. Tapi naik tuk tuk lepas makan rasa nak terkeluar balik makanan tadi. Siapa pernah naik faham la maksud aku. huhu~  Tuk tuk cas kitorang RM20 kot. Bapak mahal bukan jauh nau. Tapi sebab memang PERLU naik so pejam mata lah bayar. Opismet aku punya ayah yang bayar. kikiki~  Thank you pakcik

Group photo dulu before tidur. yeah

Malam tu ingat nak round² bawah hotel. Waktu malam meriah gerai² souvenir deret kaki lima hotel tu. Tapi kawan² aku nak pi massage kaki pulak kat kedai area situ. Lagi murah dari yang aku pergi petang tu, 200 baht untuk kaki and shoulder massage (1 hour). Tapi kan lepas pukul 12 malam rate jadi mahal, 300 baht untuk kaki je. kahkah~  Malas la aku follow sebab aku baru je massage kaki sebelum dinner tu. Makanya aku tidur je lah terus. Esok nak berjalan lagi

Oke tu lah kisah hari pertama di Bangkok. Tunggu next update. bye

Terima kasih sudi membaca!

Trip Ke Bangkok Day 1

papar berkaitan - pada 3/12/2018 - jumlah : 365 hits
Assalamualaikumm sempena cuti deepavali baru2 ni kami sekeluarga memilih untuk bercuti ke bangkok dan bawak bersama mak dan bapak mertua saya sekali sebenarnya saya yang ajak abah mursyid p bangkok ni tujuannya sebab nak cari makanan sedap2...
Persediaan Trip Ke Guangzhou China Nov 2018

papar berkaitan - pada 29/11/2018 - jumlah : 674 hits
Assalamulaikum dan salam sayang buat semua pembaca blog JM BismillahirrohmanirrohimFive Rams Statue antara icon di Yuexiu Park Guangzhou ce kira berapa ekor RAMS hahahahaMeh sini JM nak kongsi RAHSIA dengan korang hihih JM mula minat travel...
Trip Ke Guangzhou Nov 2018 Halal Restaurant At Dishifu Lu Rd

papar berkaitan - pada 15/12/2018 - jumlah : 657 hits
Assalamualaikum dan salam sayang buat semua reader blog JM Moh sambung entri Guangzhou bulan Dis ni rajin sikit update blog hihihKalau nak tahu JM stay kat mana boleh klik Hari pertama sampai di Guangzhou lepas dah check in kami plan nak ke...
Road Trip Ke Hatyai Bersama Jomliburbajet 24 25 November 2018

papar berkaitan - pada 5/12/2018 - jumlah : 550 hits
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera Kali ini admin ingin berkongsi pengalaman menarik melancong ke luar negara iaitu Hatyai Thailand bersama ejen pelancongan bersama Kak Jom Admin ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada Kak Jom kerana ...
Trip Ke Guangzhou Nov 2018 Sunny Private Apartment Hotel Of Grand Continental

papar berkaitan - pada 11/12/2018 - jumlah : 407 hits
Assalam dan salam sayang buat reader blog JM Sambungan dari entri Masih ada yang berminat nak baca lagi tak kisah trip ke Guangzhou moh kita sambung Selepas almost 1 jam dari South Airport Station ke Beijing Lu Station kami pun sampai di Su...
Bpjstk Banten Targetkan Duduki Peringkat 4 Kinerja Terbaik Di 2018

papar berkaitan - pada 4/12/2018 - jumlah : 244 hits
BPJS Ketenagakerjaan Provinsi Banten terus mengejar posisi empat besar dalam kepesertaan BPJS TK pada tahun 2018 ini Sementara di tahun depan ditargetkan bisa berada di posisi 2 besar nasional
Harga Batubara Usd 92 51 Di Desember Terendah Sepanjang 2018

papar berkaitan - pada 4/12/2018 - jumlah : 215 hits
Kepala Biro Komunikasi Layanan Informasi Publik dan Kerja Sama Kementerian Energi Sumber Daya Mineral Agung Pribadi mengatakan harga batubara Desember 2018 sebesar USD 92 51 per ton mengalami penurunan dibanding November 2018 USD 97 90 per ...
Nasdem Sebut Pp 49 Tahun 2018 Bisa Redam Polemik Pengangkatan Tenaga Honorer

papar berkaitan - pada 4/12/2018 - jumlah : 213 hits
NasDem Sebut PP 49 Tahun 2018 Bisa Redam Polemik Pengangkatan Tenaga Honorer PP 49 tahun 2018 ini juga dimaksudkan menjadi payung hukum bagi mekanisme berbasis merit
Carta Top 10 Nov 2018

papar berkaitan - pada 4/12/2018 - jumlah : 307 hits
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera Berikut merupakan 10 Ebook BestSeller Klikjer pada bulan November 2018 untuk makluman dan rujukan anda Nampaknya Ebook Bisnes Shopee dan ebook Bisnes Tudung mampu mempertahankan gelaran juara dan naib jua...
Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Calon Bersatu Prk Kkb Tidak Dapat Sokongan Parti Pas

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria