Ciri Dan Bentuk Lesen Memandu Baru 2024 Macam Kertas Yang Dilaminate


Berikutan negara kini sedang beralih kepada dunia digital, netizen dikejutkan dengan rekaan bentuk lesen memandu baru 2024. Pihak JPJ telah mengumumkan pada awal Januari mereka telah memperkenalkan kaedah baharu untuk pembaharuan lesen memandu dan kenderaan.
Mungkin ramai yang belum mengenali bentuk lesen baharu dicetak secara lansung adalah berbeza daripada lesen kebiasaannya yang menggunakan kad jenis keras seperti kad bank kini tifak digunakan lagi.
Pengenalan Lesen Memandu Baru 2024 JPJ Umum Format Baharu untuk LKM dan LMM Format baharu bagi Lesen Kenderaan Motor (LKM) (atau lebih dikenali sebagai cukai jalan) dan juga Lesen Memandu Malaysia (LMM) oleh Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) pada awal tahun 2024. Perkara itu telah diumumkan bahawa mulai 1 Februari 2024, orang ramai boleh memperbaharui LKM dan lesen memandu menerusi aplikasi MyJPJ oleh Menteri Pengangkutan, Anthony Loke.
Lesen Memandu Baru 2024 Akan dilaksanakan secara berfasa di mana pada peringkat permulaan hanya melibatkan kenderaan persendirian individu (warganegara) berkenaan urus niaga pembaharuan LKM melalui aplikasi MyJPJ.
Ianya adalah bagi memudahkan orang awam bagi memperbaharui LKM dan LMM secara digital, menjimatkan masa dan kos serta mengurangkan kesesakan urus niaga secara fizikal di kaunter-kaunter JPJ melalui pertambahan fungsi baharu aplikasi ini.
Semasa pembaharuan, rakyat boleh menikmati rebat sebanyak RM5 dalam mengalakkan penggunaan e-LMM bagi mereka yang memilih Lesen Memandu Malaysia Digital (e-LMM)
Rakyat Masih Boleh Dapatkan Lesen Memandu Fizikal Kepada pemandu dan pemilik kenderaan yang masih belum bersedia dalam tempoh interim pendigitalan tahun 2024, anda masih boleh memilih untuk LKM dan LMM secara bentuk fizikal.
Berdasarkan dapatan kajian dan analisa statistik sepanjang tahun 2023, Pihak JPJ mendapati bilangan pemandu dan pemilik yang memilih digitalisasi kini semakin meningkat.
Lesen Memandu Baru 2024 JPJ Malaysia akan mengeluarkan LKM dan LMM fizikal berbentuk baharu dan diseragamkan untuk tujuan penyesuaian dalam tempoh interim. Kini, LKM fizikal merupakan dalam bentuk pelekat disk LKM dan LMM fizikal pula berbentuk kad plastik.
Kenali Jenis dan Bentuk Lesen Memandu Baru 2024 Pihak JPJ masih memberi ruang kepada rakyat untuk mendapatkan lesen memandu fizikal biarpun ada saranan untuk lebih mengutamakan penggunaan lesen digital. Berikut adalah merupakan bentuk baharu lesen memandu baru 2024.
Untuk pengeluaran LKM dan slip LMM fizikal adalah dalam bentuk kertas keselamatan sahaja.Slip LKM ini adalah tidak wajib dan bertujuan untuk memberi masa kepada mereka yang masih perlu menyesuaikan diri dengan sistem digital.
Untuk pengetahuan ramai, LKM yang baharu ini tidak perlu dilekat atau dipamerkan pada cermin kenderaan sepertimana di[peruntukkan oleh Seksyen 20 (1) Akta Pengangkutan Jalan (APJ) 1987 sebelum ini. Sebaliknya, ia disimpan mengikut kesesuaian orang ramai.
Lesen Kenderaan Motor Fizikal 2024 Lesen Memandu Baru 2024 Lesen Kenderaan Memandu Malaysia Fizikal 2024 Lesen Memandu Baru 2024 Berikut adalah merupakan jenis dan ciri lesen memandu baharu 2024:
Dalam bentuk kertas Tidak mempunyai gambar Mempunyai cop rasmi Untuk mendapatkan jenis lesen memandu baru 2024 adalah hanya melalui pembaharuan lesen secara fizikal di kaunter JPJ atau kaunter lain.
Pihak JPJ juga menegaskan bahawa melalui Akta Pengangkutan Jalan 1987 dan kaedah-kaedah di bawahnya, JPJ akan membuat tindakan penguatkuasaan akan sentiasa dijalankan terhadap mana- mana pihak yang memandu kenderaan tanpa mempunyai LKM atau LMM yang sah.
Tebus Rebat Lesen Memandu 2024 Tempoh Penebusan Rebat Lesen Memandu 2024 Inisiatif JPJ iaitu penebusan Rebat terpakai untuk mereka yang memilih e-LMM semasa pembaharuan sama ada melalui kaunter JPJ, portal mySIKAP, aplikasi MyJPJ atau rakan niaga JPJ (Pejabat Pos Malaysia dan MyEG Services Berhad). Untuk pengetahuan semua, Rebat ini boleh dinikmati sepanjang tahun 2024 iaitu bermula 1 Februari sehingga 31 Disember 2024.
Syarat Kelayakan Mendapatkan Rebat JPJ Syarat untuk mendapat rebat ini hanya dibenarkan kepada rakyat warganegara Malaysia sahaja dan tidak diberika kepada:
Warganegara asing atau mana- mana pemegang pas/permit jangka masa panjang, Kad MyKAS Kad MyPR Sehubungan itu, rakyat Malaysia dialu-alukan untuk membuat pembaharuan lesen secara online dan menyokong penuh usaha kerajaan untuk memastikan negara kita begerak lebih laju dalam arus pendigitalan.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.sistemguruonline.my/2024/01/lesen-memandu-baru-2024.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Doa Tahun Baru 2024 Contoh Doa Rumi Arab Maksudnya

Doa Tahun Baru 2024 Contoh Doa Rumi Arab Maksudnya

papar berkaitan - pada 1/1/2024 - jumlah : 169 hits
Doa Tahun Baru 2024 Contoh Doa Rumi Arab Maksudnya Saat kita bersiap menyambut tahun 2024 jangan lupa memanjatkan doa untuk bersyukur di samping merangkai doa dan impian menaburkan azam untuk menjalani hari hari yang akan datang dengan lebi...
Selamat Datang Tahun Baru 2024

Selamat Datang Tahun Baru 2024

papar berkaitan - pada 1/1/2024 - jumlah : 156 hits
Assalamualaikum dan salam sejahtera Selamat tahun baru 2024 diucapkan kepada semua rakan rakan dan pembaca sekalian Alhamdulillah genap setahun bumi mengelilingi matahari dan kini kita berada di tahun baru Untuk tahun 2024 ini apa yang aku ...
Selamat Tahun Baru 2024 Perjuangan Harus Diteruskan

Selamat Tahun Baru 2024 Perjuangan Harus Diteruskan

papar berkaitan - pada 1/1/2024 - jumlah : 183 hits
Selamat Tahun Baru 2024 Perjuangan harus diteruskan Selamat Tahun Baru 2024 Inilah masanya untuk bergerak ke depan Berjuang untuk dirimu sendiri dan juga orang orang yang kamu sayangi Hidup mesti ada peningkatan pergerakan menjadi semakin b...
Foto Suasana Akses Ke Puncak Bogor Via Keluar Pintu Tol Gadog Sepi Selama Malam Tahun Baru 2024

Foto Suasana Akses Ke Puncak Bogor Via Keluar Pintu Tol Gadog Sepi Selama Malam Tahun Baru 2024

papar berkaitan - pada 1/1/2024 - jumlah : 128 hits
Penutupan jalur Puncak via akses keluar pintu Tol Gadog ditandai spanduk imbauan berisi informasi pengalihan arus selama malam Tahun Baru 2024
Bundaran Hi Pagi Ini Usai Perayaan Tahun Baru 2024 Warga Keluhkan Beberapa Taman Rusak

Bundaran Hi Pagi Ini Usai Perayaan Tahun Baru 2024 Warga Keluhkan Beberapa Taman Rusak

papar berkaitan - pada 1/1/2024 - jumlah : 102 hits
Agus menyayangkan aktivitas warga malah merusak taman Padahal harusnya perayaan tahun baru tak merusak taman di sekitar
Bab 1 Januari 2024 Selamat Tahun Baru 2024

Bab 1 Januari 2024 Selamat Tahun Baru 2024

papar berkaitan - pada 1/1/2024 - jumlah : 150 hits
Selamat tahun baru Happy New year 2024 Tahun baru kita buka buku baru dimulai dengan bab 1 Januari Tahun 2024 merupakan tahun lompat Jadi ada 366 hari dalam tahun 2024 Dapatlah anak buaah saya sambut birthday tahun ni sebab tarikh lahir dia...
Langsung Pm Anwar Solat Jumaat Di Masjid Al Firdaus Bandar Baru Selayang 5 Jan 2024

Langsung Pm Anwar Solat Jumaat Di Masjid Al Firdaus Bandar Baru Selayang 5 Jan 2024

papar berkaitan - pada 5/1/2024 - jumlah : 144 hits
Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim menunaikan solat Jumaat di Masjid Al Firdaus Bandar Baru Selayang AWANInews SUBSCRIBE now Astro Awani https www youtube com c astroawani sub confirmation 1 Berita lanjut di http grid astroawani com A
Langsung Pm Anwar Makan Tengah Hari Di Bandar Baru Selayang 5 Jan 2024

Langsung Pm Anwar Makan Tengah Hari Di Bandar Baru Selayang 5 Jan 2024

papar berkaitan - pada 5/1/2024 - jumlah : 142 hits
Ikuti langsung Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim makan tengah hari di Gerai Sri Dahlia Food Court dekat Bandar Baru Selayang AWANInews SUBSCRIBE now Astro Awani https www youtube com c astroawani sub confirmation 1 Berita lanjut di h...
Panduan Lengkap Tentang Brand Perlindungan Pendaftaran Dan Penegakan

Apa Nasib Veteran Tentera Malaysia

Why The Us Can T Win The Trade War With China And Shouldn T Try

Falling Trees Reveal Nation S Rotting Roots

Umur 21 Terlibat Dalam Mesyuarat Penajaan Ukm

Mudahnya Jadi Cikgu Sekolah

Hukum Baca Quran Dan Berzikir Tanpa Wuduk

More Than Genetics How Life Experiences Shape Our Health



Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia


Buasir Otak Tv Hadiah Hari Guru Ikut Kerja Bapa Be Like

Yong Tau Foo Homemade

Remaja Perempuan Hilang Lepas Naik Teksi E Hailing Ke Tempat Kerja Di Ipoh

Nepal Haram Produk Rempah Dari India Selepas Hong Kong Singapura

Official Position Of The State Government Of Sabah In Relation To The Constitutional Right To Claim The 40 Percent

2 Pegawai Polis Johor Terbunuh Suspek Dikaitkan Dengan Kumpulan Pengganas Jemaah Islamiyah