Doa Tahun Baru 2024 Contoh Doa Rumi Arab Maksudnya


Doa Tahun Baru 2024 : Contoh Doa Rumi / Arab & Maksudnya
Saat kita bersiap menyambut tahun 2024, jangan lupa memanjatkan doa untuk bersyukur di samping merangkai doa dan impian, menaburkan azam untuk menjalani hari-hari yang akan datang dengan lebih bererti.
Di sebalik kegembiraan dan keterujaan, ayuh kita berdoa agar Allah SWT membuka pintu keberkatan, memberi kita kekuatan, sabar, dan ketabahan dalam menghadapi setiap rintangan dalam tahun yang mendatang.
Sempena dengan kedatangan Tahun Baru, marilah sama-sama kita mengakhiri penghujung tahun dan memulakan awal tahun baru dengan membaca doa akhir tahun.
HUKUM MENYAMBUT TAHUN BARU MASIHI SOALAN:
Apakah hukum menyambut Tahun Baru Masihi?
JAWAPAN:
Kenyataan Mufti Wilayah Persekutuan
Hukumnya harus untuk menyambut tahun baru namun perlu mengikut dhawabit yang telah ditetapkan.
Saya tertarik dengan satu pendapat yang telah dikemukakan oleh Syeikh Abdullah bin Bayyah Hafizahullah, antara lain menyebut:
“Memperingati hari-hari bersejarah tertentu bukanlah satu hari raya yang berbentuk keagamaan. Ia hanyalah satu sistem duniawi yang digunakan untuk tujuan memperingati dan mengambil pengajaran daripada sejarah serta bersyukur dengan nikmat Allah. Bukan semua perkara yang kita lakukan dan dalam masa yang sama ia juga dilakukan oleh ahli agama lain maka ia menjadi haram. Tidak. Yang haram adalah menurut mereka dengan niat (al-tashabbuh) bukannya semata-mata wujud persamaan (al-mushābahah) Abū Yūsuf pernah disoal tentang pemakaian selipar yang sama dengan selipar agama orang Kristian. Beliau menjawab: Nabi Muhammad pernah memakai selipar yang berbulu yang menyerupai golongan rahib. Maknanya al-mushābahah tidak sama dengan al-tashabbuh. Nabi tidak memakai selipar itu dengan niat untuk menyerupai mereka, bahkan ia hanyalah satu bentuk persamaan biasa sahaja,”
Justeru, dalam kita menyambut Tahun Baru, marilah sama-sama kita mengubah ke arah yang lebih baik dalam lainnya dengan menghadirkan diri ke masjid dan kelas-kelas pengajian agama untuk belajar tentang solat, berzikir bersolat dan berdoa serta bermunajat agar tahun baru yang mendatang ini lebih diberkati dan juga sebagai titik perubahan buat kita ke arah yang lebih baik. Elakkan sama sekali aktiviti-aktiviti yang membazirkan masa, maksiat dan juga meniru cara orang-orang yang lalai ketika menyambut tahun baru. Ingatlah bahawasanya waktu yang kita miliki ini amat terhad dan terbatas. Marilah kita isikannya dengan perkara-perkara dan perbuatan-perbuatan yang akan dipahalakan oleh Allah SWT dalam mizan hasanat kita kelak. Ingatlah juga firman Allah SWT:
يَوۡمَ لَا يَنفَعُ مَالٞ وَلَا بَنُونَ إِلَّا مَنۡ أَتَى ٱللَّهَ بِقَلۡبٖ سَلِيمٖ
Maksudnya: “Hari yang padanya harta benda dan anak-pinak tidak dapat memberikan pertolongan sesuatu apapun,”Kecuali (harta benda dan anak-pinak) orang-orang yang datang mengadap Allah dengan hati yang selamat sejahtera (dari syirik dan penyakit munafik);
(Al-Syu’ara’: 88-89)
Sumber: S.S. Datuk Dr. Zulkifli Bin Mohamad Al-Bakri
Contoh Doa Tahun Baru Yang Boleh Dibacakan DOA AKHIR TAHUN ISLAM
اَللَّهُمَّ مَا عَمِلْتُ مِنْ عَمَلٍ فِي هَذِهِ السَّنَةِ مَا نَهَيْتَنِي عَنْهُ وَلَمْ أَتُبْ مِنْه وَحَلُمْتَ فِيْها عَلَيَّ بِفَضْلِكَ بَعْدَ قُدْرَتِكَ عَلَى عُقُوبَتِي وَدَعَوْتَنِي إِلَى التَّوْبَةِ مِنْ بَعْدِ جَرَاءَتِي عَلَى مَعْصِيَتِكَ فَإِنِّي اسْتَغْفَرْتُكَ فَاغْفِرْلِي وَمَا عَمِلْتُ فِيْهَا مِمَّا تَرْضَى وَوَعَدْتَّنِي عَلَيْهِ الثّوَابَ فَأَسْئَلُكَ أَنْ تَتَقَبَّلَ مِنِّي وَلَا تَقْطَعْ رَجَائِ مِنْكَ يَا كَرِيْمُ
Arab latin: “Allahumma ma ‘amiltu min ‘amalin fi hadzihis sanati ma nahaitani ‘anhu, wa lam atub minhu, wa hamalta fiha ‘alayya bi fadhlika ba’da qudratika ‘ala ‘uqubati, wa da’autani ilat taubati min ba’di jara’ati ‘ala ma’shiyatik. Fa inni astaghfiruka, faghfirlî wa ma ‘amiltu fiha mimma tardha, wa wa’attani ‘alaihits tsawaba, fa’as’aluka an tataqabbala minni wa la taqtha’ raja’i minka ya karim.”
Ertinya: “Ya Tuhanku, aku meminta ampun atas perbuatanku di tahun ini termasuk yang Engkau larang sementara aku belum sempat bertaubat, perbuatanku yang Engkau maklumi karena kemurahanMu sementara Engkau mampu menyiksaku, dan perbuatan (dosa) yang Engkau perintahkan untuk taubat sementara aku menerjangnya yang bererti mendurhakaiMu. Kerananya aku memohon ampun kepadaMu, ampunilah aku. Ya Tuhanku, aku berharap Engkau menerima perbuatanku yang Engkau redhoi di tahun ini dan perbuatanku yang terjanjikan pahalaMu. Janganlah pupuskan harapanku, wahai Tuhan Yang Maha Pemurah.”
DOA AWAL TAHUN ISLAM
اَللَّهُمَّ أَنْتَ الأَبَدِيُّ القَدِيمُ الأَوَّلُ وَعَلَى فَضْلِكَ العَظِيْمِ وَكَرِيْمِ جُوْدِكَ المُعَوَّلُ، وَهَذَا عَامٌ جَدِيْدٌ قَدْ أَقْبَلَ، أَسْأَلُكَ العِصْمَةَ فِيْهِ مِنَ الشَّيْطَانِ وَأَوْلِيَائِه، وَالعَوْنَ عَلَى هَذِهِ النَّفْسِ الأَمَّارَةِ بِالسُّوْءِ، وَالاِشْتِغَالَ بِمَا يُقَرِّبُنِيْ إِلَيْكَ زُلْفَى يَا ذَا الجَلَالِ وَالإِكْرَامِ
Sumber: JABATAN KEMAJUAN ISLAM MALAYSIA (JAKIM) Arab latin: “Allahumma antal abadiyyul qadîmul awwal. Wa ‘ala fadhlikal ‘azhimi wa karimi judikal mu’awwal. Hadza ‘amun jadidun qad aqbal. As’alukal ‘ishmata fihi minas syaithani wa auliya’ih, wal ‘auna ‘ala hadzihin nafsil ammarati bis su’i, wal isytighala bima yuqarribuni ilaika zulfa, ya dzal jalali wal ikram.”
Ertinya: “Ya Tuhanku, Engkau yang Abadi, Qadim, dan Awal. Atas karuniaMu yang besar dan kemurahanMu yang mulia, Engkau menjadi pintu harapan. Tahun baru ini sudah tiba. Aku berlindung kepadaMu dari pujukan iblis dan para walinya di tahun ini. Aku pun mengharap pertolonganMu dalam mengatasi nafsu yang kerap mendorongku berlaku jahat. KepadaMu, aku memohon bimbingan agar urusan keseharian mendekatkanku pada rahmatMu. Wahai Tuhan Pemilik Kebesaran dan Kemuliaan.”
Kedua-dua doa ini boleh dibaca secara bersendirian atau berjemaah sama ada di masjid, surau, tempat kerja dan sebagainya.
Contoh Doa Lain Dalam Bahasa Melayu Berikut disertakan beberapa lagi contoh doa yang boleh dibacakan sempena menyambut tahun baru.
DOA 1
بسم اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani. Segala Puji bagi Allah Tuhan pemerintah seluruh alam, Yang menurunkan rahmat dan kesejahteraanNya ke atas penghulu kami Nabi Muhammad SAW, ke atas keluarganya dan sahabat handainya sekalian.
Ya Allah Engkaulah yang abadi lagi kekal dan tidak ada permulaan. Atas kurniaanMu yang besar, kemurahanMu yang luas, hari ini merupakan tahun yang baru.
Kami memohon kepadaMu supaya memelihara kami daripada musuh-musuh kami, gangguan syaitan dan iblis, serta menolong kami menentang nafsu yang mengajak kepada kejahatan.
Dan menolong kami supaya sibuk melakukan amalan untuk mendekatkan kami kepadaMu wahai Tuhan yang mempunyai kebesaran dan kemuliaan.
Wahai Tuhan Yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani. Allah telah menurunkan rahmat dan kesejahteraanNya ke atas penghulu kami Nabi Muhammad SAW, keluarganya dan sahabat-sahabatnya.
Segala puji bagi Allah Tuhan pemerintah alam.
Aamiin aamiin aamiin Ya الله.
DOA 2
Ya Allah, Cucurilah rahmatMu ke atas kami, Berkatilah kami dari awal hingga akhirnya. Ya Allah sesungguhnya kami ini memohon dengan penuh pengharapan kepadaMu Ya Allah, sempena tahun baru ini.
Kau panjangkanlah umur kami dan kurniakanlah kepada kami kehidupan yang lebih bahagia dan berjaya dari tahun sebelumnya.
Kurniakanlah kepada kami rezeki yang melimpah, berkat dan direstuiMu Ya Allah.
Jauhkanlah kami dari belenggu kesusahan, kemiskinan dan kebuluran dari kami dan keluarga.
Ya Allah Ya Tuhan kami, bukakanlah kepada kami pintu kebajikan, pintu keberkatan, pintu kenikmatan, pintu rezeki, pintu kesihatan, pintu keselamatan dan segala pintu kebaikan di dunia dan akhirat, yang menjurus ke SyurgaMu Ya Allah.
Dan kami juga memohon kepadaMu Ya Allah, jauhkanlah segala pintu kejahatan dan keburukan dari kami dan keluarga.
Sumber : APM DOA 3
Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang
Segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam, Semoga Allah sentiasa melimpahkan rahmat dan keselamatan kepada junjungan kami Nabi Muhammad, beserta keluarga dan sahabatnya.
Ya Allah, Engkaulah yang Abadi, Dahulu lagi Awal. Dan hanya kepada anugerahMu yang Agung dan dermawanMu tempat bergantung.
Dan tahun baru ini benar-benar telah datang. Kami memohon kepadaMu perlindungan dalam tahun ini dari godaan syaitan yang direjam, pembantu-pembantunya dan bala tenteranya.
Dan kami memohon pertolongan untuk mengalahkan hawa nafsu amarah yang mengajak kepada kejahatan, agar kami sibuk melakukan amal yang dapat mendekatkan diri kami kepadaMu wahai Dzat yang memiliki Keagungan dan Kemuliaan.
Wahai Tuhan yang Maha Mengasihani kepada hamba-hambaNya, Ya Allah, berikanlah kebaikan hidup di dunia dan kebaikan hidup di akhirat, serta jauhkan kami dari azab api neraka.
Semoga Allah sentiasa melimpahkan rahmat dan keselamatan kepada junjungan kami Nabi Muhammad, keluarga dan sahabatnya.
Segala Pujian bagi Allah, Tuhan semesta alam.
Baca juga:
Selamat Tahun Baru 2024 – Contoh Ucapan & Kata Motivasi Cuti Sekolah 2024/2025 : Tarikh Cuti Penggal & Cuti Akhir Tahun

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ecentral.my/doa-tahun-baru/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=doa-tahun-baru

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Contoh Poster Tahun Baru 2024 Dengan Ucapan

Contoh Poster Tahun Baru 2024 Dengan Ucapan

papar berkaitan - pada 31/12/2023 - jumlah : 170 hits
Kini kita sudah sampai ke penghujung dan kita akan melaluinya kembali di permulaan pada keesokan harinya Kita akan bergerak ke tahun 2024 selepas ini Dalam tempoh ini pastinya anda ingin kongsikan kepada keluarga dan rakan rakan sama ada me...
Selamat Tahun Baru 2024 Contoh Ucapan Amp Kata Motivasi

Selamat Tahun Baru 2024 Contoh Ucapan Amp Kata Motivasi

papar berkaitan - pada 30/12/2023 - jumlah : 107 hits
Dalam masa beberapa hari lagi kita akan berada dalam tahun baru iaitu tahun 2024 8211 Selamat Tahun Baru Apakah azam anda telah terlaksana pada tahun 2023 Apa pun jawapannya yang penting kita kekal positif dan bersemangat untuk tahun tahun ...
Selamat Tahun Baru 2024 Untuk Semua

Selamat Tahun Baru 2024 Untuk Semua

papar berkaitan - pada 6/1/2024 - jumlah : 220 hits
Selamat Tahun Baru 2024 Untuk Semua Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh dan Salam Madani Malaysia Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang Segala pujian hanya Allah dan sebelum memulakan bicara artikel yang lebih panj...
Doa Dan Surat Tahun Baru Buat Yang Maha Menciptakan

Doa Dan Surat Tahun Baru Buat Yang Maha Menciptakan

papar berkaitan - pada 7/1/2024 - jumlah : 158 hits
Allahuma di tahun 2024 Sempurnakanlah Tauhidku kuatkanlah iman dan taqwaku tambahkanlah amal ibadah dan kebajikanku Jadikan diriku golongan yang berjaya di dunia sempurna di akhirat Jayakanlah silatku sempurnakanlah solatku Angkatkanlah seg...
Ucapan Admin Group Whatsap Sempena Tahun Baru 2024

Ucapan Admin Group Whatsap Sempena Tahun Baru 2024

papar berkaitan - pada 1/1/2024 - jumlah : 155 hits
PENUTUP TIRAI 2023 Kami di pihak Admin GROUP PALOH ERA 90AN ingin mengucapkan jutaan terima kasih kepada semua sahabat yang terus bersama kami sepanjang tahun 2023 Maafkan kami saudaraku yang terguris dgn persembahan berita dan pendapat gur...
Selamat Tahun Baru 2024

Selamat Tahun Baru 2024

papar berkaitan - pada 1/1/2024 - jumlah : 174 hits
SELAMAT TAHUN BARU 2024 Pejam celik pejam celik kita dah pun di penghujung tahun 2024 Esok bermulalah tahun baru iaitu Tahun 2024 Semoga Allah permudahkan urusan kita pada tahun 2024 Banyak sangat dugaan kita untuk tahun 2023 ni Dengan duga...
Tahun Baru 2024 Cuti Pelepasan Am Dan Azam Tahun Baru

Tahun Baru 2024 Cuti Pelepasan Am Dan Azam Tahun Baru

papar berkaitan - pada 30/12/2023 - jumlah : 178 hits
Selamat Tahun Baru 2024 Tahun baru maka azam pun mestilah baharu agar hidup kita sentiasa mempunyai misi dan halatuju Semoga tahun tahun yang sudah lepas banyak mengajar kita tentang erti kehidupan dan mematangkan hidup kita Cuti Umum dan H...
Senarai Lokasi Sambutan Ambang Tahun Baru 2024 Di Setiap Negeri

Senarai Lokasi Sambutan Ambang Tahun Baru 2024 Di Setiap Negeri

papar berkaitan - pada 29/12/2023 - jumlah : 286 hits
Menjelang tahun baru banyak acara sambutan ambang tahun baru 2024 akan diadakan di beberapa lokasi peringkat negeri Jika dulu setiap kali acara sambutan tahun baru dimeriahkan dengan percikan bunga api Itulah acara kemuncaknya Tapi tidak se...
Kenyataan Cukai Jalan Oleh Bjak

Kecewa Makanan Potluck Sekolah Anak Tak Disentuh Ikutlah Apa Budak Suka Makan Bukan Kita

Guideline Needed For Maintenance Of Old Trees In Kl Ft Minister

218 Fibonaci

Don T Let Renovations Ruin Your Home And Your Budget Or Some Tips For Choosing A Contractor

5 Tips And Ways That Can Help You To Reduce Body Fat

Faisal Halim Kini Di Icu Tangan Kiri Tiada Tindak Balas

Persediaan Awal Haji



Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri


Pentingnya Muhasabah Diri

Huawei Announce Upcoming Launch Two Products On 13 May 2024

777 3 67 Slot777 Pg Slot777 Top 10 By Debora Punpro777 Us

Kisah Pemuda Bani Tamim Di Akhir Zaman

Strategic Alliances For Business

Vaksin Astrazaneca Ditarik Balik Bukti Kukuh Perlu Tolak Ihr 2005 Malaysia Tribune 08 05 2024