Ciri Ciri Anak Anda Mempunyai Iq Tinggi




Setiap orang tua mengharapkan anaknya membesar dengan sihat dan cerdas. Salah satu kayu pengukur yang sering dianggap sebagai keberhasilan perkembangan anak adalah nilai IQ yang tinggi.

 

Menurut dari Cognition Today, skor IQ (Intelligence Quotient) boleh didapatkan melalui ujian asesmen terstruktur yang dilakukan oleh pakar psikolog.

 

Biasanya, 70 peratus orang memiliki IQ sekitar 80-120, manakala kebanyakan 95 peratus orang memiliki IQ antara 70-130. Sementara orang yang ber-IQ tinggi biasanya akan mendapat skor tertinggi melebihi 130 ke atas.




Namun, tanpa melihat skor IQ, ada beberapa cara lain yang boleh dilakukan iaitu melalui pemerhatian khusus untuk mengetahui tingkat kecerdasan anak anda seperti berikut seperti disalin dari pelbagai sumber meyakinkan;


1. Cara Anak Berkomunikasi dengan Orang Lain

Dijelaskan oleh Gracia Ivonika, M.Psi., Psikologi, tanda-tanda anak memiliki tingkat kecerdasan tinggi boleh dilihat dari caranya berkomunikasi dengan orang lain.

 

Umumnya anak dengan IQ yang tinggi dapat dilihat dari cara bagaimana keupayaan dan  kemampuannya berinteraksi dengan ibu bapa atau dengan orang lain.  Contohnya berinteraksi atau berdiskusi bersama, cara anak merespon, bertanya, menyampaikan hujah, dan memproses informasi lebih baik dari anak-anak dan rakan-rakan yang lain seusianya.

 

2. Anak Lahir dengan Berat Badan Besar

Artikel yang disiarkan dari News Com AU, satu kajian yang diterbitkan oleh British Medical Journal telah melakukan penelitian ke atas sebanyak 3000 bayi yang baru lahir.

 

Hasil penelitian menunjukan bahawa bayi yang lahir dengan berat badan besar memiliki IQ yang lebih tinggi daripada bayi dengan berat badan rendah.

 

3. Dapat Menguasai Bahasa Asing

Menurut laporan ilmiah dari Child Development, anak yang mampu menguasai bahasa asing pada usia 12-24 bulan menandakan bahawa anak ini memiliki daya ingatan atau memori yang baik. Hal itu juga merupakan tanda bahawa anak ini memiliki kecerdasan yang tinggi.

 

Oleh itu, orang tua harus membangunkan kecerdasan anak sejak dari awal dengan memperkenalkan bahasa asing sejak dari awal di atas satu tahun.

 

4. Cepat Mempelajari Perkara Baru

Menurut penjelasan oleh psikolog Gracia, suka mencuba perkara baru dan memiliki sifat yang pantang menyerah boleh dijadikan indikasi bahawa anak anda memiliki kecerdasan yang tinggi.

 

Jika dilihat dari aktiviti seharian juga, anak ini nampak secara akademis, bakatnya lebih unggul dari anak-anak lain di kelasnya, lebih cepat mempelajari hal baru. Kreatif dalam menemukan alternatif penyelesaian masalah sehari-hari.






5. Suka Membaca Buku

Studi dari University of Edinburgh dan King’s College London di Inggris pada tahun 2014 mengatakan, anak-anak berusia tujuh tahun yang terampil membaca rata-rata memiliki nilai IQ yang lebih tinggi apabila remaja nanti. Kondisi ini berlaku ketika dibandingkan  dengan anak yang tidak suka membaca.

 

6. Memiliki Ingatan yang Baik

Ciri anak yang memiliki IQ tinggi lainnya adalah mampu mengingat suatu hal yang baru dilihat atau dengar. Anda bolah melakukan tes sederhana untuk memastikan bahawa anak anda memiliki kemampuan mengingat yang baik.

 

Anda boleh mencuba menyebutkan nama-nama buah, kemudian minta anak mengulangi kata-kata tersebut. Apabila anak dapat mengulanginya dengan lancar, maka ia memiliki ingatan yang cukup baik.

 

7. Senang Berargumentasi

Pakar psikolog Gracia Ivonika menerangkan, anak yang memiliki rasa ingin tahu tinggi atau sering bertanya sesuatu hal yang tidak difahami atau diluar pengetahuan memang membuat orang tua kebingungan.

 

Namun, hal itu adalah petanda baik kerana anak yang terus mengajak orang tuanya berargumentasi menandakan bahawa ia memiliki tingkat kecerdasan yang tinggi.

 





8. Cara Anak Bersikap kepada Orang Lain

Kecerdasan anak tidak hanya diukur dari cara mereka berfikir atau menjawab pertanyaan. Kecerdasan anak juga dapat dilihat dari cara mereka bermain dengan temannya.

 

Orang tua dapat melihat apakah anak mau berkongsi mainan dengan temannya.  adakah anak anda mahu bersabar saat menghadapi temannya yang nakal. Jika anak anda memiliki sikap atau perilaku yang baik sejak kecil, ertinya ia memiliki keterampilan berfikir yang baik. [klikdokter.com/ cognitiontoday.com/ News.com.AU/]


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.orangmuo.my/2021/05/ciri-ciri-anak-anda-mempunyai-iq-tinggi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Nasi Lebih Semalam Jangan Dibuang Buat Breakfast Anak Ikut Resipi Ini Tinggi Prebiotik Untuk Si Kecil

Nasi Lebih Semalam Jangan Dibuang Buat Breakfast Anak Ikut Resipi Ini Tinggi Prebiotik Untuk Si Kecil

papar berkaitan - pada 25/5/2021 - jumlah : 295 hits
Kalau masak nasi pastinya ada lebihan yang tak dimakan Jangan pula mama buang kalau tak ada idea nak buat apa Mama boleh cuba resipi yang dikongsi ini untuk buatkan menu si manja Baca Breakfast Opa hari ni Crispy Rice Patties sebab semalam ...
Untuk Elak Fitnah Lebih Baik Jangan Lantik Anak Sendiri Jadi Pengerusi

Untuk Elak Fitnah Lebih Baik Jangan Lantik Anak Sendiri Jadi Pengerusi

papar berkaitan - pada 15/5/2021 - jumlah : 444 hits
HAMZAH RIE NADS Anwar pernah meminta bapanya memulangkan kembali pemberian tanah beribu ekar di Sabah kerana tidak mahu pemberian tanah tersebut kerana beliau ketika itu berjawatan Timbalan Perdana Menteri Anwar tidak mahu amalan kronisme m...
Aiskrim Di Kedai Tinggi Gula Pewarna Tiruan Boleh Rosakkan Otak Anak Doktor Kongsi Resipi Aiskrim Sihat

Aiskrim Di Kedai Tinggi Gula Pewarna Tiruan Boleh Rosakkan Otak Anak Doktor Kongsi Resipi Aiskrim Sihat

papar berkaitan - pada 1/6/2021 - jumlah : 318 hits
Aiskrim memang menjadi salah satu makanan favourite anak anak Rasanya yang lembut sejuk dan manis membuatkan anak anak sentiasa rasa nak makan aiskrim Namun kandunganya yang tinggi gula dan bahan pewarna tiruan menjadikan aiskrim yang dijua...
Anak Tapir Masih Belum Mempunyai Nama Ganjaran Rm10 000 Menanti Netizen Bertuah Yang Berjaya Memberi Nama

Anak Tapir Masih Belum Mempunyai Nama Ganjaran Rm10 000 Menanti Netizen Bertuah Yang Berjaya Memberi Nama

papar berkaitan - pada 25/5/2021 - jumlah : 315 hits
nbsp RM10 000 Itu wang tunai menanti pemenang yang berjaya menamakan anak tapir betina dilahirkan di 99 Wonderland Park Wildlife In The City di sini pada 6 Februari lalu Pemiliknya Datuk Seri Jeff B K Lee berkata pertandingan Namakan Baby T...
Kicap Antara Punca Anak Picky Eater Selain Tinggi Garam Gula Elak Bagi Pada Anak Bawah 2 Tahun

Kicap Antara Punca Anak Picky Eater Selain Tinggi Garam Gula Elak Bagi Pada Anak Bawah 2 Tahun

papar berkaitan - pada 19/5/2021 - jumlah : 313 hits
Adakah sesuai untuk menambah kicap untuk bayi Apakah mungkin ada pengganti garam untuk makanan bayi Ikuti penjelasan ini Kicap untuk bayi Mesti anda pernah terlihat seorang bayi kecil disuapkan makanan yang ditambahkan kicap sebagai bahan p...
3 Ciri Bapa Yang Sangat Disayangi Anak Anak

3 Ciri Bapa Yang Sangat Disayangi Anak Anak

papar berkaitan - pada 30/5/2021 - jumlah : 315 hits
1 Pakar kaunseling rumahtangga Tuan Haji Hussim berkata Saya bangga nak bagitahu semua dulu waktu anak kecil kecil sayalah tukang cebok bila anak anak berak salin lampin sampai anak pancut kat muka sayalah tukang basuh baju lampin semua tu ...
Anak Susu Badan Paling Kurang 6 Bulan Tak Memilih Makan Sebab Susu Ibu Pelbagai Rasa

Anak Susu Badan Paling Kurang 6 Bulan Tak Memilih Makan Sebab Susu Ibu Pelbagai Rasa

papar berkaitan - pada 20/5/2021 - jumlah : 315 hits
Hmm sedapnya susu hari ni tak pernah rasa pula sebelum ni Nak lagi lah Suara hati bayi yang menyusu susu ibu Hahaha bayi pun suka rendang raya mak masak Begitulah anak yang minum susu ibu Antara kelebihan dan kehebatan susu ibu bukan saja m...
Manjanya Ini Sebab Kenapa Anak Perempuan Suka Sangat Duduk Bawah Ketiak Ayah

Manjanya Ini Sebab Kenapa Anak Perempuan Suka Sangat Duduk Bawah Ketiak Ayah

papar berkaitan - pada 20/5/2021 - jumlah : 338 hits
Perasan tak kita selalu cakap anak perempuan tu anak ayah Biasanya memang anak perempuan akan lebih rapat dengan si ayah Anak lelaki pula lebih kamceng dengan ibu Tapi kenapa agaknya boleh jadi macam tu ya Anak perempuan yang selalu dimanja...
Idea Sarapan Untuk Anak Setahun Ke Atas Berasaskan Sayur Buah Bagus Untuk Usus Si Manja

Idea Sarapan Untuk Anak Setahun Ke Atas Berasaskan Sayur Buah Bagus Untuk Usus Si Manja

papar berkaitan - pada 20/5/2021 - jumlah : 406 hits
Memang buntu setiap hari nak sediakan sarapan untuk si manja Lagi lagi kalau anak yang menolak sayur dan buah buahan Mama kena lebih kreatif untuk mencampurkan sayuran dan buah buahan ke dalam makanan si manja Jom ikuti perkongsian resipi y...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

My Duty Role As Src Director Only Existed In Name Shahrol Tells Court

Taman Tema Genting Highland

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Tuah Adzmi Zack Zakwan Adikkk Muna Shahirah Wani Syaz Nurul Iman Ya Raya Chord

Neoclassical Apartments Interior Decor Inspirations



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Tadabbur Surah Surah Lazim Qarin Persiapan Mencari Lailatulqadar

Singo Pear Manfaat Pada Kesihatan Dan Petua Redakan Batuk

10 Malam Akhir Ramadan 2024 Kelebihan Tarikh Amalan Sunat

Cara Daftar Lalamove Online Driver Motor Dan Kereta

Hablun Minallah By Dr Hm Rakib S H M Ag Nurul Ikhlas Pekanbaru

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan