Cikgu Ini Ajar Cara Uruskan Kain Baju Menimbun 10 Minit Pun Boleh Settle


Dalam tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) ini adalah waktu yang sesuai untuk satu keluarga menolong antara satu sama lain mengemas rumah atau mempelajari sesuatu yang berfaedah bersama.
Tidak dinafikan dalam pengurusan aktiviti harian di rumah, terdapat satu rutin yang kurang digemari oleh kebayakan daripada kita tak mengira wanita mahupun lelaki dari peringkat umur paling kecil hingga dewasa iaitu melipat pakaian.
Ya, rutin tersebut dilihat seperti tidak sukar, namun apabila pakaian yang diangkat dari jemuran dan dilonggokkan pada satu tempat sehingga menggunung pasti proses melipat pakaian akan tertangguh terutamanya apabila seorang sahaja yang ditugaskan untuk melipat pakaian tersebut.
Jadi, sekarang ini anda jangan risau sebab ibu anak empat ini telah berkongsi cara untuk mengatasi pakaian tidak menggunung tinggi. Cara ibu ini sangat sistematik dan terurus. Ini juga boleh dijadikan sebagai salah satu aktiviti dalam tempoh PKP ini. Ibu-ibu boleh ambil idea ini.
Mak-mak je memahami situasi gini… So seperti yang cikgu janjikan, cikgu nak kongsi cara cikgu setelkan baju bajan anak-anak 4 orang tu. Secara purata untuk seorang anak akan menyumbang minimum 3 pasang seorang sehari. Baju tido, baju sekolah, baju lepas balik sekolah. Kita andaikan 12 pasang sehari.
Tapi kalau mak tangguh seminggu lipat kain.. Haaa.. Kira.. Kira.. Kan bertimbun jadiknya. Ni semua akan mengganggu mental dan emosi mak-mak kan? Nanti mulalah stress, nak marah, penat bertingkat-tingkat, sakit mata dan hati. Hiii… (mak-mak je memahami situasi gini).
Langkah 1
Sediakan bakul untuk setiap anak Tulis nama di bakul so anak tahu itu bakul siapa Jangan beli bakul besar-cari yang sederhana aja.. Makin besar bakul, kecenderungan untuk “nanti la lipat” akan menggunung jua.. Kikiki Kalau kita tak sempat nak lipat pon, lebih senang dan cepat kita nak buat carian baju untuk anak-anak.

Percaya tak, Bagi setiap bakul tu, masa yang diambil untuk melipat tak sampai 10 minit pon.
Kenapa?
Secara psikologi, nampak sikit baju dalam tiap 1 bakul. Sejooook hati mak nak melipat. Permainan emosi kat situ. Pengkhususan: pantas sebab senang nak cari pairing baju tu. Dah lipat boleh letak setempat sebab kita lipat baju orang yg sama. Ini semua menjimatkan MASA.   Dan sekiranya kita perlu tinggalkan kerja melipat, kita tau berapa bakul yg belum dilipat. Daripada 4 bakul, tinggal 2.sekali lagi.. PSIKOLOGI.. kita nampak jumlah baju nak dilipat makin kurang.   MOTIVASI. Yes, tinggal satu bakul je belum lipat? Maka lebih semangat nak melipat, berbanding lipat satu bakul tinggi menimbun, mak stress nampak banyakkkkk nau nak lipat!!! Mak-mak ni banyak bermain dengan mental dan emosi kan..

Last, cara kita susun baju dalam almari anak. Cara ni pon cikgu jumpa dalam Facebook.. Lama dah. Bagus sangat. Dulu susun bertindih.
Sekarang dah pandai susun gini, anak-anak pun senang nak pilih baju sendiri. Dan takda kes bila ada baju nak pakai, tau-tau dah tak muat. Lama sangat dalam almari dok lapis paling bawah.


Yang ni je cikgu susun berlapis. Hero 3 orang tu banyak baju yang seragam. Mana yang seragam je cikgu susun berlapis gini.  Nak pakai seragam, tarik je. Takya bukak sampai 3 laci.. Kan.. Kan..  

So itu aje tips yang cikgu nak kongsi memandangkan cikgu setel segala menda sorang diri, takda bibik, anak 4, keja opis hour, shaklee 24jam.
Emosi pon tak terganggu.  Kita jadi mak-mak yang sistematik aje.  Esok p la beli bakul. Kikikiii.. Itupun kalau tips ni sesuai dengan puan-puan.  Tips dari mak kepada mak.
 
Sumber: Cikgu Syikin Zahir
The post Cikgu Ini Ajar Cara Uruskan Kain Baju Menimbun, 10 Minit Pun Boleh ‘Settle’ appeared first on Siakap Keli.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://siakapkeli.my/2020/04/25/cikgu-ini-ajar-cara-uruskan-kain-baju-menimbun-10-minit-pun-boleh-settle/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cara Buat Tau Fu Fa Instant Guna Serbuk Agar Agar Boleh Siap Dalam Masa 15 Minit Je

Cara Buat Tau Fu Fa Instant Guna Serbuk Agar Agar Boleh Siap Dalam Masa 15 Minit Je

papar berkaitan - pada 27/4/2020 - jumlah : 729 hits
Antara makanan yang paling popular di pasar malam dan juga bazar Ramadan tentu sekali Tau Fu Fa atau nama sebenarnya Doufuhua Tau Fu Fa adalah kuih tradisi orang cina yang diperbuat daripada soya Baca Rasanya yang manis dan juga Tau Fu Fa y...
Aktiviti Semasa Pkp Ajar Anak Cara Masak Ayam Masak Merah

Aktiviti Semasa Pkp Ajar Anak Cara Masak Ayam Masak Merah

papar berkaitan - pada 13/4/2020 - jumlah : 506 hits
Resepi Ayam Masak Merah Pasti Sedap Rasanya sejak PKP ni dah banyak jugak anak saya belajar masak Setiap kali nak masak memang saya suruh dia masuk dapur sekali Samada dia tolong sikit sikit atau dia masak terus tapi dengan arahan saya The ...
7 Cara Anda Boleh Buat Untuk Atasi Masalah Rasa Lapar Ketika Berpuasa Di Bulan Ramadan Nanti

7 Cara Anda Boleh Buat Untuk Atasi Masalah Rasa Lapar Ketika Berpuasa Di Bulan Ramadan Nanti

papar berkaitan - pada 18/4/2020 - jumlah : 410 hits
Jumaat depan seminggu saja lagi umat Islam di Malaysia akan mula berpuasa Hari ini dan masuk 23 Sha aban 1441 Insyaallah hari Khamis nanti Sha aban akan melabuhkan tirainya Bagi yang dah lama hidup puasa sepanjang bulan ramadan bukanlah sat...
Buku Cerita Atas Talian Engkaulah Adiwiraku Ajar Anak Tentang Covid 19 Cara Santai

Buku Cerita Atas Talian Engkaulah Adiwiraku Ajar Anak Tentang Covid 19 Cara Santai

papar berkaitan - pada 13/4/2020 - jumlah : 362 hits
Sebuah buku cerita atas talian baharu telah dihasilkan bertujuan untuk membantu kanak kanak memahami tentang wabak COVID 19 Pengisiannya telah disusun khas dengan kerjasama lebih daripada 50 organisasi yang bekerja di sektor kemanusiaan ter...
Sepanjang Pkp Ini Cara Mengajar Yang Boleh Cuba Dipraktikkan Guru Di Rumah

Sepanjang Pkp Ini Cara Mengajar Yang Boleh Cuba Dipraktikkan Guru Di Rumah

papar berkaitan - pada 22/4/2020 - jumlah : 435 hits
Kelas Online Dari Rumah Semenjak PKP dijalankan dan KPM mengarahkan sekolah ditutup dan guru sekolah terus memikirkan inisiatif yang sesuai supaya anak murid tidak ketinggalan dalam pelajaran Jadi kebanyakan guru sendiri telah mencuba untuk...
Tak Boleh Terawih Di Masjid Buat Je Di Rumah Dengan Family Ikut Cara Mudah Ni

Tak Boleh Terawih Di Masjid Buat Je Di Rumah Dengan Family Ikut Cara Mudah Ni

papar berkaitan - pada 14/4/2020 - jumlah : 571 hits
Tahun ini kita akan menyambut kedatangan bulan Ramadan dalam tempoh PKP Semua sedia maklum salah satu keindahan dalam bulan ini adalah mengerjakan solat terawih Memandangkan rakyat Malaysia ditegah untuk mengadakan perhimpunan beramai ramai...
Susah Nak Ajar Anak Supaya Tak Sentuh Bahagian Muka Boleh Jelaskan Bahaya Virus Covid 19 Supaya Anak Faham

Susah Nak Ajar Anak Supaya Tak Sentuh Bahagian Muka Boleh Jelaskan Bahaya Virus Covid 19 Supaya Anak Faham

papar berkaitan - pada 14/4/2020 - jumlah : 299 hits
Ia mungkin sesuatu yang sukar untuk dilakukan terutamanya bagi ibu bapa yang memiliki anak lebih daripada seorang dan dalam masa yang sama perlu melakukan tugasan kerja di rumah sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan ini Tetapi bagi m...
7 Cara Kita Boleh Elakkan Diri Dari Wabak

7 Cara Kita Boleh Elakkan Diri Dari Wabak

papar berkaitan - pada 22/4/2020 - jumlah : 208 hits
2020 adalah tahun paling mencabar bukan saja untuk rakyat Malaysia tapi kepada seluruh dunia Covid 19 telah menjadi 1 nama yang disebut oleh hampir setiap orang di seluruh dunia Suatu virus yang agak merbahaya yang mengancam nyawa Dalam art...
Atm Beri Amaran Tidak Boleh Jual Baju T Topi Operasi Penawar

Atm Beri Amaran Tidak Boleh Jual Baju T Topi Operasi Penawar

papar berkaitan - pada 13/4/2020 - jumlah : 418 hits
KUALA LUMPUR Angkatan Tentera Malaysia nafi mengeluarkan produk berupa baju T dan topeng muka yang memaparkan nama Operasi Penawar beserta logo ATM PDRM untuk dijual kepada orang ramai seperti yang diuar uarkan oleh sebuah laman jualan dala...
Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Friendly Fire Between Umno Youth Head And Bersatu Counterpart Opens A Can Of Worms

Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Nostalgia Bedak Sejuk

Negeri Sembilan Akan Menaikan Gaji Penjawat Awam

Buah Ciku 10 Khasiat Pelbagai Jenis Penyakit

Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Adik Ipar Nak Tumpang Rumah Kemudian Datang Lagi Sorang Akhirnya Kami Laki Bini Dah Kurus Kering



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Ara Johari Delulu Chord

Apakah Pekerjaan Yang Paling Baik

Orang Yang Solatnya Tidak Diterima Allah Baca Supaya Ibadah Solat Kita Tidak Sia Sia

Deep Dive 5 Historic Lots From Gooding S Geared Online Sale

Tiba Tiba Datang Rasa Nak Bersalin Doktor Kongsi Apa Patut Ibu Ayah Buat Jangan Panik

Ini Kata Kata Terakhir Korban Penganiayaan Senior Stip Sebelum Dipukuli Hingga Tewas