7 Cara Kita Boleh Elakkan Diri Dari Wabak



2020 adalah tahun paling mencabar bukan saja untuk rakyat Malaysia, tapi kepada seluruh dunia. Covid-19 telah menjadi 1 nama yang disebut oleh hampir setiap orang di seluruh dunia.

Suatu virus yang agak merbahaya, yang mengancam nyawa. Dalam artikel ini, kita nak lihat apakah 7 cara kita boleh elakkan diri dari terkena virus ini.

Artikel ini ditaja oleh pihak Klinik Mediviron Kota Warisan Sepang, mohon Like page Klinik Mediviron Kota Warisan Sepang untuk info kesihatan yang lebih banyak.

Kita mulakan dengan beberapa nasihat yang diberikan oleh WHO - Organisasi Kesihatan Dunia:

1. Kerap basuh tangan anda selama 20 saat dengan sabun atau bahan cucian yang mengandungi alkohol.

Ia sangat penting sampaikan banyak institut kesihatan telah mengeluarkan tutorial video basuh tangan dengan cara yang betul.

2. Tutup mulut dan hidung ketika batuk atau bersin menggunakan tangan atau siku anda.

3. Jauhkan diri dari orang yang mengalami demam

4. Lakukan kuarantin diri dan duduk di rumah bagi mengelakkan ada interaksi dengan orang lain.

Ini disebabkan seperti yang mana kita semua tahu, covid-19 ini merebak melalui manusia ke manusia. Apabila kita keluar dan berada di luar, ada kemungkinan kita berselisih dengan orang yang mempunyai virus ini, dan ia boleh terjangkit pada kita.

Bukan setakat itu, bila kita dah terjangkit, kita balik rumah, kita boleh jangkitkan kepada ahli keluarga kita juga. Jadi lebih elok kita berada di rumah untuk mengurangkan risiko virus ini terus merebak.

5. Jangan menyentuh muka, hidung atau mulut jika tangan anda tidak bersih.

Mengikut kajian, virus covid-19 ini menjangkit dari manusia ke manusia melalui droplets yang keluar dari mulut dan hidung seseorang yang telah dijangkiti. Contohnya apabila seorang pesakit covid-19 ini bersin atau batuk, droplets yang keluar dari mulut dan hidung mereka boleh kena pada tangan anda. Dan apabila anda letak tangan di hidung atau muka anda, anda boleh menjangkiti virus covid-19 ini.

6. Amalkan langkah keselamatan yang betul jika terpaksa keluar atas urusan penting.

Walaupun kerajaan mengarahkan Perintah Kawalan Pergerakan buat masa ini, tetapi kebanyakan kita masih keluar rumah atas urusan penting yang tidak dapat dielakkan.

Contohnya: beli barang keperluan masak, perjumpaan doktor untuk sakit kritikal dan pergi ke kerja bagi mereka yang dalam bidang 'essential service'.

Jika anda berada dalam situasi di atas, pastikan anda amalkan langkah keselamatan untuk elakkan menjangkiti virus covid-19.

Antara amalan-amalannya ialah:A. Pakai face mask ketika keluar.
B. Selalu menggunakan hand sanitizer.
C. Elakkan pegang besi pemegang di stesen dan dalam tren, tangga dan bangunan-bangunan pejabat dan awam.
D. Selepas balik rumah, mandi dahulu dan rendam pakaian yang dipakai sebelum bergaul dengan ahli keluarga dan anak-anak.
E. Jarakkan diri anda dari orang lain sekurang-kurangnya 1 meter
F. Jangan keluar rumah jikalau anda kurang sihat atau demam.

Walaupun kesemua langkah keselamatan ini dibuat, risiko virus covid-19 ini tetap ada, dan semakin meningkat setiap hari.

'Frontliners' seperti doktor, polis kementerian kesihatan dan perdana menteri sedang berjuang di luar sana untuk rakyat Malaysia mengharungi musibah wabak penyakit pendemik ini.

Sebagai rakyat Malaysia, marilah kita sama-sama berdoa setiap hari dan meminta kepada Allah SWT supaya penyakit covid-19 ini dapat dihapuskan secepat mungkin dan semua kita boleh kembali ke kehidupan normal.

Saya berharap agar artikel ini bermanfaat dan dapat memberi sedikit sebanyak informasi dan kesedaran kepada anda sebagai pembaca. Jom sama-sama share artikel ini di sosial media untuk ramai lagi dapat manfaat darinya.

Kenali Dr. Ahmad - Dr. Ahmad Tayyib Azizan merupakan doktor graduan dari IMU (International Medical University) pada tahun 2008. Beliau pernah berkhidmat di Hospital Tuanku Jaafar dan sebagai pegawai perubatan di Jabatan Obsestrik dan Ginekologi. Seterusnya beliau berkhidmat di Jabatan Kecemasan, Nilai Medical Centre.

Kini beliau berkhidmat di Klinik Mediviron Kota Warisan Sepang. Klinik Mediviron Kota Warisan Sepang - Klinik yang dimiliki oleh adik-beradik Tayyib ini asalnya dari Nilai telah dipindah ke Sepang.

Mereka menawarkan pelbagai servis dan medical check-up, dan mempunyai pelbagai kemudahan seperti x-ray, ECG, Ultrasound, dan lain-lain.

Antara perkhidmatan kesihatan yang ditawarkan mereka adalah seperti checkup pra-pekerjaan dan persekolahan, check-up jangkitan virus dan hormonal, penjagaan lepas melahirkan anak (postnatal care), ujian kencing, ujian darah, dan blood pressure, penyuntikan vaksin utk jemaah haji dan umrah, khatan teknik laser dan banyak lagi.

Bagi pesakit yang datang ke klinik ketika dalam tempoh PKP ini, pihak klinik juga memberikan face mask dan hand sanitizer secara PERCUMA. Tapi ianya terhad sehingga stok habis.

Selain itu, sesuai dengan pelaksanaan PKP, Mediviron KW juga menawarkan konsultasi kesihatan atas talian (teleconsultation).

Pesakit / Client boleh menelefon ke klinik atau Doctor seperti nombor 03-8705 9056 atau 012-936 4867 untuk mendapatkan konsultasi awal tentang masalah kesihatan yang dihidapi.

Selain menelefon, pesakit juga boleh menghantar pesanan ringkas (SMS) atau Whatsapp.

Kaedah ini membolehkan pesakit menjimatkan masa selain doctor dapat memberi nasihat awal sama ada pesakit perlu atau tidak ke klinik. Dengan ini, pesakit dapat mengelakkan daripada ke klinik jika tidak perlu.

Ini juga boleh membantu pesakit tahu lebih awal jika masalah yang dihadapinya harus cek di hospital besar ataupun tidak tanpa perlu susah payah ke klinik.

So dengan adanya pelbagai kemudahan dan fasiliti, bagi anda yang duduk berdekatan di Sepang dan sekelilingnya, boleh menjadikan klinik Mediviron Kota Warisan Sepang, sebagai klinik regular checkup keluarga anda.




Sumber: Oh! Media

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.terengganu11.com/2020/04/7-cara-kita-boleh-elakkan-diri-dari.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tak Boleh Terawih Di Masjid Buat Je Di Rumah Dengan Family Ikut Cara Mudah Ni

Tak Boleh Terawih Di Masjid Buat Je Di Rumah Dengan Family Ikut Cara Mudah Ni

papar berkaitan - pada 14/4/2020 - jumlah : 594 hits
Tahun ini kita akan menyambut kedatangan bulan Ramadan dalam tempoh PKP Semua sedia maklum salah satu keindahan dalam bulan ini adalah mengerjakan solat terawih Memandangkan rakyat Malaysia ditegah untuk mengadakan perhimpunan beramai ramai...
Cara Buat Tau Fu Fa Instant Guna Serbuk Agar Agar Boleh Siap Dalam Masa 15 Minit Je

Cara Buat Tau Fu Fa Instant Guna Serbuk Agar Agar Boleh Siap Dalam Masa 15 Minit Je

papar berkaitan - pada 27/4/2020 - jumlah : 762 hits
Antara makanan yang paling popular di pasar malam dan juga bazar Ramadan tentu sekali Tau Fu Fa atau nama sebenarnya Doufuhua Tau Fu Fa adalah kuih tradisi orang cina yang diperbuat daripada soya Baca Rasanya yang manis dan juga Tau Fu Fa y...
7 Cara Anda Boleh Buat Untuk Atasi Masalah Rasa Lapar Ketika Berpuasa Di Bulan Ramadan Nanti

7 Cara Anda Boleh Buat Untuk Atasi Masalah Rasa Lapar Ketika Berpuasa Di Bulan Ramadan Nanti

papar berkaitan - pada 18/4/2020 - jumlah : 432 hits
Jumaat depan seminggu saja lagi umat Islam di Malaysia akan mula berpuasa Hari ini dan masuk 23 Sha aban 1441 Insyaallah hari Khamis nanti Sha aban akan melabuhkan tirainya Bagi yang dah lama hidup puasa sepanjang bulan ramadan bukanlah sat...
Lagi Cara Mudah Buat Lemang Guna Tin Minuman Boleh Masak Dalam Pengukus Rice Cooker Atau Periuk Noxxa

Lagi Cara Mudah Buat Lemang Guna Tin Minuman Boleh Masak Dalam Pengukus Rice Cooker Atau Periuk Noxxa

papar berkaitan - pada 9/4/2020 - jumlah : 1089 hits
Ada cara senang buat apa ikut cara susah kan Kalau teringin makan lemang dah tak perlu keluar beli atau susah payah bakar Sekarang ada saja cara kreatif yang lagi mudah dikongsi oleh netizen untuk menyediakan makanan tradisional ini Antara ...
Cikgu Ini Ajar Cara Uruskan Kain Baju Menimbun 10 Minit Pun Boleh Settle

Cikgu Ini Ajar Cara Uruskan Kain Baju Menimbun 10 Minit Pun Boleh Settle

papar berkaitan - pada 25/4/2020 - jumlah : 347 hits
Dalam tempoh Perintah Kawalan Pergerakan ini adalah waktu yang sesuai untuk satu keluarga menolong antara satu sama lain mengemas rumah atau mempelajari sesuatu yang berfaedah bersama Tidak dinafikan dalam pengurusan aktiviti harian di ruma...
Billboard Di Amerika Dilapor Papar Nasihat Dari Hadis Nabi Cara Berdepan Ancaman Wabak

Billboard Di Amerika Dilapor Papar Nasihat Dari Hadis Nabi Cara Berdepan Ancaman Wabak

papar berkaitan - pada 24/4/2020 - jumlah : 259 hits
Sebuah papan iklan billboard dipercayai di Chicago Amerika Syarikat dilapor memaparkan nasihat menghalang penularan koronavirus melalui hadis Nabi Muhammad S A W Dalam iklan oleh Gain Peace di AS mereka merangkumkan tiga nasihat Rasulullah ...
Sepanjang Pkp Ini Cara Mengajar Yang Boleh Cuba Dipraktikkan Guru Di Rumah

Sepanjang Pkp Ini Cara Mengajar Yang Boleh Cuba Dipraktikkan Guru Di Rumah

papar berkaitan - pada 22/4/2020 - jumlah : 458 hits
Kelas Online Dari Rumah Semenjak PKP dijalankan dan KPM mengarahkan sekolah ditutup dan guru sekolah terus memikirkan inisiatif yang sesuai supaya anak murid tidak ketinggalan dalam pelajaran Jadi kebanyakan guru sendiri telah mencuba untuk...
Jika Rasa Tak Boleh Puasa Jangan Paksa Bimbang Beri Mudarat Pada Diri Bayi

Jika Rasa Tak Boleh Puasa Jangan Paksa Bimbang Beri Mudarat Pada Diri Bayi

papar berkaitan - pada 24/4/2020 - jumlah : 305 hits
Setiap kali menjelang Ramadan pasti ada saja golongan ibu hamil yang bimbang dengan keadaan dirinya dan juga bayi dalam kandungan Ini kerana hampir kebanyakan daripada ibu hamil ni sedaya upaya mahu berpuasa namun terdapat beberapa kekangan...
Orang Yang Boleh Tidak Puasa Ramadhan Dan Cara Menggantinya

Orang Yang Boleh Tidak Puasa Ramadhan Dan Cara Menggantinya

papar berkaitan - pada 21/4/2020 - jumlah : 438 hits
Puasa Ramadhan adalah salah satu kewajiban umat Islam Namun ada orang orang yang boleh tidak puasa Ramadhan Siapa saja mereka dan bagaimana cara menggantinya Islam adalah agama yang sesuai dengan fitrah manusia Islam sangat memahami bagaima...
Transforming Malaysia S Healthcare Financing System

Twinboss The Story Of Irwann Cheng S Twin Engine Yamaha Rxz

Bulan Malaysia Sihat Sejahtera 2024 Tarikh Senarai Aktiviti

Legoland Nagoya Travel Guide

Happy168 Happy168 Asia 29 2567 Happy168 168 Top 35 By Princess

Hyatt Alila Bangsar Kuala Lumpur Best Hotel Ever

Linkin Park The Emptiness Machine Chord

Autism Walkathon Melaka 2024


echo '';
Hamba Laut Masalah Perhambaan Asia Tenggara Yang Meruncing

Biodata Bella Khan Bella Khann Personaliti TikTok Founder Produk Vigorous Hair Tonic

Bagaimana Perkongsian Ilmiah Media Sosial Buatkan Kita Semakin Kurang Cerdik

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Pinjaman Syurga Slot Akasia TV3

Kini Kembali Ini Butiran Info Gegar Vaganza 2024 Musim 11


Mengapa Hadi Tidak Bekerjasama Dengan Anwar

Lunch Spicy Buttermilk Chicken Rice Di Bite N Sip Alor Setar

Sedapnya Makan Pizza Wagyu By Chef Jofliam

Budoxe The Dark Knight

Kedah Air Melimpah Di Kedah Empat Kampung Dilanda Banjir Kilat

Budak Didakwa Bawa Ipad Pada 1941