Celebrate Hari Bapa Di Kampung



Celebrate Hari Bapa Di Kampung
Sebenarnya tak rancang pun nak sambut hari bapa dan memang sejak dari arwah abah masih ada lagi mana pernah sambut weh. Tapi bila dah berkahwin, setiap kali hari bapa aku tak ketinggalan wish untuk suami. Sekadar menunjukkan penghargaan dan biar bapa kepada anak-anak aku rasa dihargai gitu.

Kebetulan minggu lepas, masa hari bapa (Ahad) aku berada di kampung. Kebetulan juga kawan sekolah aku yang kini bergelar usahawan berjaya buat promosi kek khas sempena Father’s Day. Dah alang-alang tu aku buat tempahan sebab aku yang nak makan kek. Lol.

Kalau diikutkan hari-hari kena tunjukkan penghargaan, tunjuk rasa sayang dan tiada hari khusus untuk kenang jasa bapa. Mana boleh satu hari je kan? Dijadikan cerita bertambah meriah bila abang sulong aku pun balik kampung hari yang sama. Memang meriah la kami potong kek. Semestinya anak-anak paling gembira.



Kek Hari Bapa Dari Fitri Bakery (Bampizza)
Fitri ni kawan sekolah menengah aku dekat kampung. Dia kelas sebelah satu kelas dengan best friend aku. Tak sangka dia menceburkan diri dalam dunia baking. Berjaya pula tu. Seronok tengok dia berniaga di kampung. Selain berbakat buat dan hias kek, dia terkenal dengan pizza dia yang sedap.

Sempena hari bapa lepas dia buat promosi sebiji kek Laici saiz mini untuk 2-4 orang makan dan pizza saiz sederhana berharga RM35. Murah lah kan? Dapat makan kek dan pizza. Serius weh kek dia sedap. Bagi aku kalau buat kek perisa laici agak mencabar sebab bau Laici kan lembut je. Bila makan kek Fitri ni terasa la Laici dan bau tu ada. Cukup rasa la bagi aku, lembut pula tu. Kek dia tak mengeras walaupun diletak dalam fridge. Kagum aku.

Oleh sebab abang sulong aku balik mengejut, jadi terpaksa ubah rancangan dan tambah sebiji lagi kek dan dua keping pizza. Jadi total 4 keping pizza saiz sederhana dan dua biji kek. Kek kedua memang aku beli saiz besar perisa oren coklat. Baru puas hati makan.



Hukum Sambut Hari Bapa
Rasanya setiap tahun aka nada je orang bertanya tentang hukum sambut hari ibu, hari bapa dan seangkatan. Korang yang was-was boleh rujuk laman web Mufti Wilayah Persekutuan yang beri penerangan mendalam tentang sambutan ni ok. Tapi secara rumusannya, sambutan Hari Bapa mahupun sambutan Hari Ibu dibolehkan berdasarkan dua point dibawah:Menganggap Hari Ibu atau Hari Bapa sebagai penghormatan tambahan buat mereka, bukannya menyempitkan skop menghormati mereka hanya pada tarikh tersebut.Tidak menjadikan ia sebagai satu bentuk perayaan dengan ertikata perayaan keagamaan, tetapi sebagai sambutan secara adat sahaja.



Hargai Sementara Masih Ada

Sedikit pesanan dari aku yang dah kehilangan seorang abah, jaga la mak ayah sebaik mungkin. Hargai dan sayangi mereka. Betul orang cakap, hilang mak atau ayah seakan hilang separuh nyawa kita. Aku hilang arwah abah masa tahun aku di ijab Kabul. Masa tu aku mengandung anak pertama, orang cakap ganti ahli keluarga. Entahla. Arwah abah mana boleh ganti kan? 

Kenangan paling aku ingat tentang arwah abah ialah cara didikan abah yang memang garang dan semestinya ada sisi lembut terutama bila berkaitan dengan binatang peliharaan. Kami satu keluarga suka kucing. Memang dari kecik ada je kucing datang singgah rumah, kucing liar. Mak dengan abah akan beri makan, tak kurung pun. Lama-lama kucing tu selesa tinggal dengan kami terus jadi kucing angkat.

Sampailah aku sambung belajar di UiTM kadang-kadang akan dapat panggilan mengejut daripada abah. Sebagai mukadimah abah akan ingatkan supaya dengar elok-elok dan tak sedih, memang suspens teruk. Lepas tu baru abah akan beritahu, “Grey dah mati, dia sakit tua. Terlantar dekat bilik air”.

Bukan aku seorang je abah telefon, semua adik beradik perempuan akan terima berita yang sama. Kelakar pun ada tapi dalam masa yang sama sedih sebab kucing kesayangan mati. Bukan setakat hal kucing je, macam-macam lagi la abah akan update.

Banyak juga perangai arwah abah turun dekat aku. Aku suka silat, arwah abah Guru Silat. Dulu selalu turun gelanggang bila anak buah minta abah rasmikan pembukaan gelanggang. Rupa paras pun banyak aku mengikut arwah. Kening tebal, bibir tebal dan aku garang macam abah. Rindunya dekat abah. Semoga abah dikurniakan syurga tanpa hisab. Aamiin.

Terima kasih abah. Segala jasa, keringat, tenaga, kasih sayang, teguran yang abah curah kepada keluarga akan dibalas oleh Tuhan. Moga satu hari nanti kita bakal berkumpul juga.






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.rodiahamir.com/2020/07/celebrate-hari-bapa-di-kampung.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ish Melalak Je Anak Dia Jangan Judge Ibu Bapa Lain Suatu Hari Kita Akan Alami Perkara Sama

Ish Melalak Je Anak Dia Jangan Judge Ibu Bapa Lain Suatu Hari Kita Akan Alami Perkara Sama

papar berkaitan - pada 3/7/2020 - jumlah : 393 hits
Selagi mana kita tidak menjadi ibu bapa selagi itulah kita tak merasai sendiri pengalaman sebenar dunia keibubapaan Bila mana kita menjadi ibu bapa barulah kita sedar bukan mudah untuk menguruskan manusia kecil ini Emosi anak kecil ada turu...
Hiburan Aku Yang Kikis Duit Dia Dapat Set Kamera Mahal Sempena Hari Bapa Mawi Buat Ucapan Khas Untuk Ekin

Hiburan Aku Yang Kikis Duit Dia Dapat Set Kamera Mahal Sempena Hari Bapa Mawi Buat Ucapan Khas Untuk Ekin

papar berkaitan - pada 23/6/2020 - jumlah : 452 hits
Jika diimbas kembali zaman kegemilangan Mawi iaitu bekas Juara Akademi Fantasia 3 ketika waktu perkahwinannya penyanyi Ekin yang juga isterinya kini pernah digelar kaki kikis kerana bernikah dengan Mawi ketika namanya sedang naik dan dihimp...
Tahun Ni Bertuah Dapat Hadiah Hari Bapa Special Isteri Dr Say Hamil Lagi

Tahun Ni Bertuah Dapat Hadiah Hari Bapa Special Isteri Dr Say Hamil Lagi

papar berkaitan - pada 23/6/2020 - jumlah : 378 hits
Setelah memiliki seorang anak lelaki yang berusia setahun nampaknya Dr Say dan isteri bakal menimang cahaya mata lagi sekali apabila Dr Azura Abas hamil buat kali kedua Walaupun jarak kandungan kedua dengan usia anak sulungnya itu tidaklah ...
Walau Bukan Dari Rahim Isteriku Tapi Allah Isikan Kasih Kami Achey Syukur Sambut Hari Bapa

Walau Bukan Dari Rahim Isteriku Tapi Allah Isikan Kasih Kami Achey Syukur Sambut Hari Bapa

papar berkaitan - pada 24/6/2020 - jumlah : 365 hits
Biarpun bukan darah daging sendiri namun kehadiran seorang anak angkat dalam sesebuah keluarga menjadi pelengkap kasih sayang bagi mana mana pasangan suami isteri Bagi Achey Bocey kehadiran Nur Tiara Zainnirah buat hidupnya rasa bahagia mal...
Hari Pertama Sekolah Dibuka Lancar Ibu Bapa Puas Hati Pelaksanaan Sop

Hari Pertama Sekolah Dibuka Lancar Ibu Bapa Puas Hati Pelaksanaan Sop

papar berkaitan - pada 24/6/2020 - jumlah : 652 hits
Hanya 15 pelajar dibenarkan dalam satu kelas KUALA LUMPUR Hari pertama pembukaan semula sekolah bagi pelajar bakal menduduki peperiksaan awam berjalan lancar dengan ibu bapa turut berpuas hati dengan prosedur operasi standard yang dilaksana...
Bukti Keturunan Firaun Masih Lagi Berkuasa Hingga Hari Ini

Bukti Keturunan Firaun Masih Lagi Berkuasa Hingga Hari Ini

papar berkaitan - pada 29/6/2020 - jumlah : 968 hits
Firaun telah mati semenjak beribu tahun yang lalu Tetapi adakah seluruh keturunannya mati Sedangkan kita semua mengetahui bahawa sebahagian raja raja dan penguasa pada zaman dahulu mempunyai sehingga ratusan orang isteri atau wanita yang di...
Boleh Terbang Selama 180 Hari Tanpa Henti

Boleh Terbang Selama 180 Hari Tanpa Henti

papar berkaitan - pada 23/6/2020 - jumlah : 296 hits
Burung ini ukuranya tidak besar tetapi mempunyai kemampuan terbang yang sangat luar biasa sebab burung kecil ini mampu terbang tanpa berhenti sampai 180 hari lamanya selama 180 hari burung ini akan terus terbang di awan biru Burung yang ter...
Tudia Padah Anjur Parti Hari Lahir Anak 17 Tetamu Dijangkiti Covid 19

Tudia Padah Anjur Parti Hari Lahir Anak 17 Tetamu Dijangkiti Covid 19

papar berkaitan - pada 23/6/2020 - jumlah : 428 hits
Padah anjur parti hari lahir anak 17 tetamu dijangkiti Covid 19Sehingga kini 17 individu dari parti itu disahkan positif Covid 19 BIARPUN kes Covid 19 masih belum berakhir ramai yang degil dan enggan mengikuti segala saranan kerajaan Terbah...
Anak Kecil Memberi Syafaat Kepada Ibu Bapa Untuk Masuk Syurga

Anak Kecil Memberi Syafaat Kepada Ibu Bapa Untuk Masuk Syurga

papar berkaitan - pada 13/7/2020 - jumlah : 298 hits
SOALANAda yang mengatakan jika seorang anak meninggal masa mereka masih kecil anak tersebut boleh memberi syafaat kepada ibu bapanya untuk masuk syurga Adakah perkara ini benar JAWAPAN Untuk menjawab persoalan di atas maka disertakan disini...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Tips For Achieving Your Saving Goals

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Kaswi Gula Melaka

Effective Networking In Business

Doa Masuk Pasar Baca Doa Ini Apabila Pergi Ke Pasar

Lafaz Tasbih Kaffarah Sebagai Doa Pembersih Majlis

Rabbana Atina Fid Dunya Hasanah

Dolar Berada Dalam Kawalan