Ish Melalak Je Anak Dia Jangan Judge Ibu Bapa Lain Suatu Hari Kita Akan Alami Perkara Sama


Selagi mana kita tidak menjadi ibu bapa, selagi itulah kita tak merasai sendiri pengalaman sebenar dunia keibubapaan. Bila mana kita menjadi ibu bapa, barulah kita sedar bukan mudah untuk menguruskan ‘manusia kecil’ ini.
Emosi anak kecil ada turun naiknya, lasaknya yang baru nak mengenal dunia. Kadang-kadang ada mata yang memandang sinis, ada mulut yang bercakap perkara yang negatif dan tidak membantu langsung. Begitulah… pengalaman ini yang akan menjadikan kita sebagai ibu bapa yang kuat untuk melindungi dan membesarkan anak-anak. Ikuti perkongsian dari pengalaman Puan Wawa Shauqi.

Saya masih ingat satu momen ni. Anak saudara yang umur 2/3 tahun sedang menangis sambil mengetuk-ngetuk pintu bilik air. Tangisan dia menggegar satu rumah. Nyaring dan merunsingkan.
Dalam bilik air tu, ada maknya yang sedang mandi. Dia akan menangis dari mula maknya masuk, sampai maknya keluar. Dalam hati, saya terdetik,
“Anak aku nanti, takkan macam ni.”
Menyesal. Memang menyesal. Sebab, selang beberapa tahun, saya mengalami perkara yang sama. And I’ve got extended version from that similar experience.
Datang seorang gadis yang masih dara, menzahirkan annoy di wajahnya, dan berkata kat depan muka saya,
“Tapahape la budak ni. Mak mandi pun nak nangis.”
Itulah saatnya saya belajar, bagaimana rasanya bila diri sedang struggle menanggung stress, datang satu suara yang langsung tak membantu. Malah menambahkan lagi stress yang dirasa.
And here’s 4 lesson that I’d learned that day.
1) Crying kids it’s not an enjoyable parenting moment! Lebih-lebih lagi banyak mata yang sedap menjuri.
2) Judgmental itu mudah. Unless you have a little bit of compassion in your heart
3) Don’t judge a situation you’ve never been in. Satu hari nanti Allah akan uji kita balik apa yang pernah kita judge pada orang.
4) Judgemental tak membantu langsung orang yang sedang diuji. Ketahuilah, yang orang yang sedang diuji itu sangat memerlukan bantuan dan sokongan.
Dan, yang hairannya kan,
Setiap siri kesusahan yang saya lalui, akan ada suara-suara begini yang menambah beban sedia ada yang saya rasa. Saya pernah ditegur, “Ish ngadenya. Orang lain pun bersalin jugak.” Pada waktu yang saya sedang terlalu sakit untuk berjalan, disebabkan pintu rahim yang koyak dan baru lepas beberapa jam dijahit.
Saya pernah dengar komen “Golongan macam ni tak berusaha pun nak memajukan diri.” dari seorang yang Allah rezekikan kejaya hebat. Dan komen itu ditujukan kepada lulusan universiti yang mensia-siakan sijil mereka untuk menjadi surirumah seperti saya.
Saya pernah dapat respon, “Ala. Orang lain pun stres juga.” Pada waktu saya serabut dengan isu dibuang kerja, kewangan yang tak stabil. Ditambah dengan menjaga anak yang hampir tiap masa menangis dan mahu didukung walaupun waktu yang saya perlu sidai kain, makan atau memasak.
Dan sepanjang saya terima pandangan (baca judgement) macam tu, I feel completely hopeless. Ayat sebegitu hanya mengesahkan yang saya memang seorang loser & hopeless. Ayat yang langsung tak membantu saya untuk jadi kuat. Malah menambahkan sakit.
Masalah saya mungkin tak besar mana di mata orang. Tapi cukup berat dirasa di bahu kecil saya.
Tapi.
Tapi saya tak salahkan mereka.
Saya sendiri pernah lantang bersuara nak komen cara dan pilihan orang lain yang tak sama macam saya. Waktu tu saya tak pernah terfikir yang dunia ni lebih besar untuk saya guna sudut pandang sempit sendiri.
Betullah kata orang. Selagi tak rasa sendiri, selagi tu kita tak tau.
Let’s learn this.
Before our mind start to analyze other people’s life, bring some love and compassion in our heart.
Semua orang ada struggle masing-masing. Cuma yang berbeza, mungkin pada saiznya.
Ada orang strugglenya sikit. Ada orang struggle besar. Ada orang faham kapasiti dan tau cara nak atasi. Ada orang, masih terkapai-kapai rasa macam nak mati.
Yang pasti, semuanya sama. Rasa pedih dijuri orang yang tak duduk dalam kasut mereka. Mereka yang struggle sangat memerlukan sumber motivasi. Bukan dihentam dari kanan dan kiri.
Tau apa kata-kata yang terbaik yang saya nak sangat dengar waktu saya struggle?
“You’re doing good”.
“I see you sad. But, I see a big potential in you. And that potential will help you go through his.”
SEDIKIT HARAPAN, SIMPATI DAN RASA DIAKUI SUDAH MEMADAI.
Kadang-kadang, memang mudah untuk menjuri kehidupan orang lain dari permukaan. Tapi realiti struggle nak mengurus mental dan emosi sendiri tu, Allah aje yang tau.
Hentikan menjuri. Kalau dapat tolong, then go voice out the solution to that person. Tapi kalau tak tau hujung pangkal, tahankan mata dari menjeling . Halakan muka ke arah lain.
Husnuzhon dan doakan.
Di sebalik ibu yang termenung di meja makan sambil membiarkan anak berlari, mungkin dia sedang reboot fikiran yang sudah tepu.
Di sebalik anak-anak yang main fon di meja makan, ada hati mak ayah yang risau taknak anaknya berlarian dalam kedai sampai merimaskan orang. Dan mungkin itu je the only waktu anak tersebut dapat main fon.
Di sebalik anak-anak yang menjamah nasi dan telur goreng semata, ada ibu dan ayah yang sedang mengira baki gaji yang ada untuk bagi anak makan di hari yang seterusnya.
Di sebalik rumah yang bersepah, ada otak ibu / ayah yang sedang runsing nak seimbangkan antara tugasnya menjaga anak, memasak, dan dateline kerja dengan syarikat.
Kalau kita rasa mereka perlu dibantu dengan nasihat, pilihlah kata-kata yang menyembuh. Bukan menikam.
Pilihlah kata-kata yang membina, bukan memusnahkan.
Pilihlah untuk mencari kecantikan dan kebaikan walaupun di dalam keburukan.
Tentang gambar :
Gambar ini mengingatkan fasa saya belum jumpa apa yang enjoynya tentang parenting selain dari menyayangi makhluk kecik benih sendiri.

Berat badan saya jatuh sampai ke 37 kg, saya dah lupa pandang cermin, nak cantikkan diri, lupakan segala hobi dan saya mengelak join sebarang reunion because i hated myself so much.
Saya malu tak pernah bertuah dapat kerja yang bagus walaupun pelajar cemerlang, sedangkan semua kawan-kawan mulakan hidup dengan kerjaya yang hebat.
But, because of this phase, i discover how to be better version of myself. And i found that happiness not defined by kerjaya/ harta. Alhamdulillah.
Kepada sesiapa yang sedang lalui fasa yang pernah saya lalui dulu, kalian berhak untuk create your own happiness. Seek for Allah’s help. Let Allah leads you to the path that helps you recreate the better version of yourself.
Salam Sayang
Wawa Shauqi
The post “Ish Melalak Je Anak Dia”, Jangan Judge Ibu Bapa Lain. Suatu Hari Kita Akan Alami Perkara Sama appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/ish-melalak-je-anak-dia-jangan-judge-ibu-bapa-lain-suatu-hari-kita-akan-alami-perkara-sama/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Nak Anak Berjaya Di Masa Hadapan Ibu Bapa Pastikan Persiapkan Perkara Ini

Nak Anak Berjaya Di Masa Hadapan Ibu Bapa Pastikan Persiapkan Perkara Ini

papar berkaitan - pada 30/6/2020 - jumlah : 337 hits
Semua ibu bapa mahu anak mereka bijak dan berjaya di masa hadapan Namun anak yang bijak tak datang dengan sendirinya Banyak usaha yang perlu kita sebagai ibu bapa lakukan untuk memastikan anak berjaya dan mempunyai masa depan yang cerah di ...
Berhenti Tanya Ibu Bapa Lain Anak Belum Boleh Jalan Belum Boleh Bercakap

Berhenti Tanya Ibu Bapa Lain Anak Belum Boleh Jalan Belum Boleh Bercakap

papar berkaitan - pada 1/7/2020 - jumlah : 425 hits
Setiap kanak kanak akan mencipta tempoh garis masa pencapaian mereka sendiri Garis masa tersebut mungkin berubah lebih banyak inilah sebabnya kenapa tak apa atau it s ok take your time untuk perkembangan anak menurut pakar Ikuti perkongsian...
Kenapa Ibu Bapa Risau Keselamatan Anak Anak Bila Sekolah Mula Dibuka 15 Dan 22 July 2020

Kenapa Ibu Bapa Risau Keselamatan Anak Anak Bila Sekolah Mula Dibuka 15 Dan 22 July 2020

papar berkaitan - pada 2/7/2020 - jumlah : 575 hits
KENAPA IBU BAPA RISAU KESELAMATAN ANAK ANAK BILA SEKOLAH MULA DIBUKA 15 DAN 22 JULY 2020 Nak buka sekolah ni benda biasa la bila ada mak pak yang risau anak kena sekolah Tapi ada pulak yang kata eh bawak pergi mall boleh pulak Deyyyyy Pergi...
Zip Mulut Ibu Ayah Jangan Keluar Kata Nakal Bila Marah Anak Semua Tu Doa

Zip Mulut Ibu Ayah Jangan Keluar Kata Nakal Bila Marah Anak Semua Tu Doa

papar berkaitan - pada 30/6/2020 - jumlah : 385 hits
Mendidik dan membesarkan anak anak satu cabaran yang besar buat ibu bapa Tidak ada seorang ibu pun yang mahukan anak anak mereka membesar menjadi orang gagal dan bermasalah Sebagai ibu bapa kita perlu ingat anak anak adalah amanah Tuhan kep...
Ibu Terkejut Jumpa Mayat Anak Di Rumah Selepas Lebih Dua Hari

Ibu Terkejut Jumpa Mayat Anak Di Rumah Selepas Lebih Dua Hari

papar berkaitan - pada 22/6/2020 - jumlah : 531 hits
RAWANG Seorang ibu yang berkunjung ke rumah anaknya malam tadi terkejut apabila menemui anaknya itu dalam keadaan tidak bernyawa dipercayai telah meninggal dunia lebih dua hari Ibu tersebut menemui mayat mangsa kira kira jam 8 malam ketika ...
Anak Anak Akan Contohi Ibu Bapa Kalau Anda Benci Sayur Anak Pun Akan Benci Sayur

Anak Anak Akan Contohi Ibu Bapa Kalau Anda Benci Sayur Anak Pun Akan Benci Sayur

papar berkaitan - pada 29/6/2020 - jumlah : 303 hits
Sayur sayuran sememangnya merupakan musuh kepada seorang kanak kanak Mereka sanggup melakukan apa sahaja bagi memastikan diri mereka selamat daripada dipaksa ibu bapa untuk memakannya Namun begitu ia bukanlah satu perkara yang wajar dilakuk...
Anak Rapat Rapat Memang Meriah Tapi Ibu Kena Tahu Risiko Jangan Ambil Mudah

Anak Rapat Rapat Memang Meriah Tapi Ibu Kena Tahu Risiko Jangan Ambil Mudah

papar berkaitan - pada 29/6/2020 - jumlah : 366 hits
Mempunyai anak yang ramai memang dapat memeriahkan kehidupan dalam rumah tangga Lebih menyeronokkan apabila suami turut sama sama menolong menguruskan anak yang ramai kerana masing masing sibuk mencari rezeki Tak dinafikan bila mempunyai ra...
Ibu Bapa Tak Dibenarkan Masuk Kelas Hantar Anak Ke Tadika Mulai 1 Julai

Ibu Bapa Tak Dibenarkan Masuk Kelas Hantar Anak Ke Tadika Mulai 1 Julai

papar berkaitan - pada 21/6/2020 - jumlah : 491 hits
Ibu bapa atau penjaga tidak dibenarkan memasuki kelas prasekolah TABIKA atau TADIKA kendalian kerajaan dan swasta ketika menghantar anak mereka bermula 1 Julai ini Selain itu pengendali harus memastikan tiada penggunaan permaidani tikar dan...
Tak Perlu Pun Beli Mainan Yang Banyak Atau Mahal Ibu Bapa Yang Perlu Bermain Dengan Anak

Tak Perlu Pun Beli Mainan Yang Banyak Atau Mahal Ibu Bapa Yang Perlu Bermain Dengan Anak

papar berkaitan - pada 2/7/2020 - jumlah : 382 hits
Cara terbaik mengeratkan hubungan dengan anak adalah dengan bermain bersama mereka Namun adakah anda tahu ia juga baik untuk perkembangan otak si manja Sememangnya diakui meluangkan masa bermain bersama anak melayani kerenah mereka sudah te...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Tukar Kanta Mata Untuk Melihat Seni Politik Anwar

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Kmum Dakwa Insiden Syarahan Pro Israel Disengajakan

Kronologi Serangan Israel Terhadap Iran

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

Menu Tengahari Ikan Talang Goreng Bawang Bendi Tumis Air

Terkahwin Adik Beradik Sendiri Tanpa Sengaja Apa Status Anak Sumbang Mahram