Cebisan Kenangan Pilihan Raya Negeri Kedah 2023




 Assalamualaikum semua, ini sedikit cebisan kenangan semasa Pilihan Raya Negeri Kedah baru-baru ini. Dan tepat 13 Ogos 2023 Dato Seri Sanusi Md Noor telah di lantik sebagai Menteri Besar Kedah yang baru. Dan cebisan kenangan ini sebagai memori indah sepanjang tempoh berkempen untuk menangkan Perikatan Nasional.
Tanggal 2 Ogos 2023 selepas ceramah mega PN Best di dataran Darul Aman Jitra telah menampilkan beberapa tokoh besar di dalam Perikatan Nasional iaitu Tuan Guru Presiden Pas Haji Hadi Awang, Dato Seri Shahidan Kassim, Dato Seri  Sanusi Md Noor dan  barisan calon-calon Perikatan Nasional 36 Dun Negeri Kedah Darul Aman.



Tepat 11.30 malam  sampai sahaja markas UDM Kepala Batas, mula operasi memasang bendera pada batang kayu dan batang paip pvc. Bendera yang  di gunakan adalah bendera kitar semula semasa Plihan Raya Umum baru-baru ini yang di simpan kemas . Kerana telah didik oleh pimpinan agar cermat di dalam belanja kerana bendera-bendera ini hasil infak oleh ahli-ahli PAS dan orang ramai.
Tepat pukul 1 pagi, mula memasang bendera sekitar Pekan Kepala Batas, untuk makluman semua. Kepala Batas ini terletak di Kubang Pasu Kedah Darul Aman dan bukannya di Pulau Pinang. Keranaa 2 tempat yang mempunyai nama yang sama.


Selesai memasang bendera Perikatan Nasional  hampir ke jam 2.30 pagi. Kemudian pergi makan untuk mengisi perut yang lapar.Dan esok ada acara yang penuh untuk ambil buluh di tepi sungai untuk memasangbendera yang besar di sekitar UDM Kepala Batas.
Tepat pukul 9 pagi pada tanggal 3 Ogos 2023.  mula pergi ke tepi sungai utuk mencari buluh yang bersesuai untuk di guna untuk memasang bendera. Buluh yang bersesuai mesti lurus dan tidak bengkok kerana ia  cepat patah kerana cuaca ketika itu, angin sangat kuat pada waktu pagi dan malam. Mengambil buluh pun ada ilmu jua.Kerana  buluh sangat tajam jika tidak berhati-hati ia boleh melukakan diri kita sendiri. Tepat 12.00 tengah hari proses mencari buluh telah selesai. 
Tepat 10.30 malam ada operasi malam tersebut memasang bendera yang besar 5x10 kaki.Di pasang sekitar markas UDM. Malam tersebut pasang santai kerana banyak orang tidak hadir kerana pergi ceramah kelompok sekitar kawasan Kepala Batas. Operasi memasang bendera , banner dan poster calon Perikatan Nasional sampai hari Khamis 10 Ogos 2023.  Cukup dua hari ini, Naim coret di dalam  blog ini kerana  seminggu akhir kempen perkara yang sama Naim lakukan.
Ukhwwah Semasa Jemaah
Di sini ingin cerita tentang Ukhwwah  yang ada pada Ahli-Ahli PAS. Sepanjang tempoh kempen, makan memang tidak mewah tetapi cukup mengenyangkan. Cukup biskut kering bersama air teh dan kopi panas menemani malam hari . Kekadang hamba Allah menghantar roti planta dan air mineral , kekadang hantar bihun goreng hatta nasi goreng pun ada. Walhal kami tidak mengenali mereka siapa. Inilah rezeki di musim Pilihan Raya atau Hari Raya .
Nikmat terjalin apabila salam berjabat tangan dan mula mengukir senyuman itulah indah berukhwwah kerana Allah. Rezeki ini tak pernah salah alamatnya ia datang tepat pada masa dan waktu yang betul.
Malam Terakhir Kempen PRN KEDAH 2023 UDM Kepala Batas
Pada hari terakhir kempen iaitu 11 Ogos 2023 dan tepat 10.00 malam terus ke markas .Aktiviti malam itu hanya berada di markas sahaja kerana esok sudah hari mengundi.Pada malam tersebut ramai orang mula berarak keluar membawa bendera Perikatan Nasional. Alhamduillah malam tersebut ada rezeki untuk para petugas jentera iaitu bihun soto. Alhamduillah rezeki malam tersebut. Sambil makan para jentera berbincang apa yang perlu lakukan untuk persiapan hari mengundi. Siapa yang akan menjaga markas siapa yang menjadi Polling Agent di dalam dewan tempat memgundi nanti.
Kenderaan yang lalu lalang pada tersebut membunyi hon sambil berkibar bendera Perikatan Nasional . Suasana malam tersebut sangat meriah. Aktiviti itu berlarutan pada jam 1.00 pagi .Selesai kemas markas , semua pakat pulang ke rumah untuk aktiviti esok harinya.

Hari Membuang Undi 
12 Ogos 2023 adalah detik bersejarah bagi enam negeri yang adakan Pilihan Raya Negeri iaitu Kedah, Pulau Pinang , Selangor, Kelantan , Terengganu dan Negeri Sembilan.  Tepat jam 8.15 pagi  , Naim bersama-sama kakak dan Ibu bapa tercinta pergi ke Sekolah Kebangsaan Kepala Batas untuk membuang undi. Suasana pagi tersebut sangat tenang dan nyaman. Setibanya di Sekolah,  Naim pergi menyemak nama dan menyerah kad pengenalan kepada pegawai SPR yang bertugas. Seterusnya dapat no siri dan saluran. Naim bergerak terus ke saluran nombor 3.
Semasa sampai di saluran 3, hanya menuggu beberapa minit sahaja, kerana suasana legang  kerana ramai tidak keluar mengundi awal. Setelah masuk, Naim memberi kad pengenalan kepada pegawai SPR yang pertama. Kemudian pegawai tersebut teriak nama Naim untuk menyemak  kepada agent parti iaitu Perikatan Nasional dan Pakatan Harapan Barisan Nasional. Setelah kad pengenalan di beri kembali. Jari telunjuk kiri di celup dakwat dan kertas undi di beri. Naim bergerak kotak untuk memangkah.
Setelah sampai, pen di pegang, dengan kalimah bismillah Naim niat aku memangkah calon ini untuk menangkan ISLAM. Setelah memangkah, naim masuk  kertas undi di dalam kotak undi dan keluar dewan . Seterus pulang rumah sebentar. Seterus berada di markas sehingga 2.30 petang dan selepas solat zohor tuggu sehingga waktu maghrib. Alhamdullah UDM Kepala Batas  beroleh kemenangan kecil semua 4 saluran di menangi Perikatan Nasional.
Sebelah malam pulak, tepat 10.00 malam terus lepak di markas UDM Kepala Batas, untuk  mengetahui keputusan 36 Dun Negeri termasuk 5 lagi negeri yang mengadakan  PRN . Sambil menunggu keputusan, ada sahabat membawa nasi goreng untuk jamu jentera UDM pada malam tersebut. Jam menunjukkan sudah 11.30 malam dan Perikatan Nasional sudah mendapat majoriti kerusi iaitu 33 Dun daripada 36 Dun. Alhamduillah syukur kepada Allah.
Tepat 10.00 pagi pada 14 Ogos 2023, Dato Seri Sanusi Md Noor telah mengangkat sumpah sebagai Menteri Besar.  Tempoh 5 tahun akan berlaku untuk memgemudi bantera kerajaan Negeri Kedah Darul Aman ke arah The Greater Kedah. Di sebelah malam pula, acara membuang bendera, banner dan poster yang di pasang minggu lepas. Bendera yang masih elok di simpan rapi untuk di gunakan semula jika berlalu PRU atau PRN nanti.
Beginilah sedikit coretan yang berlaku sepanjang tempoh kempen dan parti yang Naim memilik iaitu Perikatan Nasional. Semoga perjuangan kita tidak sia-sia. Semoga penat lelah kita di catit sebagai amalan soleh .Insha Allah, Takbir!!!






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://pemudattbc.blogspot.com/2023/08/cebisan-kenangan-pilihan-raya-negeri.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Selamat Mengundi Untuk Prn 2023 Pilihan Raya Negeri

Selamat Mengundi Untuk Prn 2023 Pilihan Raya Negeri

papar berkaitan - pada 9/8/2023 - jumlah : 282 hits
Bulan lepas bila keluar dalam berita tentang PRN Ramai yang confuse eh kenapa kena keluar mengundi lagi pada Pilihan pilihan raya negeri pada 12 Ogos 2023 Kalau korang perasan semasa PRU baru baru ini kita hanya keluar mengundi untuk undi D...
Pilihan Raya Negeri Pulau Pinang 12hb Ogos 2023

Pilihan Raya Negeri Pulau Pinang 12hb Ogos 2023

papar berkaitan - pada 14/8/2023 - jumlah : 213 hits
SELAMAT MENGUNDI DIUCAPKAN BUAT SEMUA RAKYAT DI ENAM BUAH NEGERI DI MALAYSIA ANTARA ENAM NEGERI TERSEBUT IALAH KEDAH DARUL AMAN PULAU PINANG SELANGOR DARUL EHSAN NEGERI SEMBILAN DARUL KHUSUS TERENGGANU DARUL IMAN KELANTAN DARUL NAIMUntuk ke...
Keputusan Penuh Pilihan Raya Negeri 2023

Keputusan Penuh Pilihan Raya Negeri 2023

papar berkaitan - pada 13/8/2023 - jumlah : 227 hits
Keputusan Penuh Pilihan Raya Negeri 2023 Pilihan Raya Negeri 2023 telah berlangsung pada hari semalam 12 Ogos 2023 di beberapa buah negeri seperti Selangor Negeri Sembilan Pulau Pinang Kedah Kelantan Dan Terengganu Terkini Keputusan Penuh P...
Semakan Tempat Mengundi Rasmi Spr Panduan Lengkap Untuk Pilihan Raya 2023

Semakan Tempat Mengundi Rasmi Spr Panduan Lengkap Untuk Pilihan Raya 2023

papar berkaitan - pada 11/8/2023 - jumlah : 234 hits
Semakan Tempat Mengundi Rasmi SPR Panduan Lengkap untuk Pilihan Raya 2023 Pilihan raya merupakan satu proses penting dalam demokrasi di mana rakyat memilih wakil mereka untuk mengendalikan pentadbiran negara Di Malaysia Suruhanjaya Pilihan ...
Peluang Kerjaya Mara Pengambilan Khas Guru Dg41 Seluruh Negeri Bulan Ogos 2023

Peluang Kerjaya Mara Pengambilan Khas Guru Dg41 Seluruh Negeri Bulan Ogos 2023

papar berkaitan - pada 22/8/2023 - jumlah : 160 hits
Peluang Kerjaya MARA Pengambilan Khas Guru DG41 Seluruh Negeri Bulan Ogos 2023 Gembira untuk admin umukan Kini diumumkan oleh pihak mara mengenai peluang kerjaya guru yang dinanti nantikan oleh para graduan pendidikan Oleh itu diminta untuk...
4 Parti Politik Sokong Prabowo Pilihan Raya Presiden Indonesia 2024

4 Parti Politik Sokong Prabowo Pilihan Raya Presiden Indonesia 2024

papar berkaitan - pada 14/8/2023 - jumlah : 244 hits
EMPAT parti politik secara rasmi mengisytiharkan sokongan mereka terhadap Prabowo Subianto sebagai calon bagi pilihan raya presiden Indonesia 2024 Pengumuman itu dilakukan di Jakarta hari ini dengan Parti Gerindra bersama Parti Kebangkitan ...
E Fitrah Kasih Sjkc Sjkt Sekolah Mubaligh Kpm Negeri Selangor 2023

E Fitrah Kasih Sjkc Sjkt Sekolah Mubaligh Kpm Negeri Selangor 2023

papar berkaitan - pada 11/8/2023 - jumlah : 223 hits
AssalamualaikumAlhamdulilah Terima kasih kepada Team Pegawai SPI JPNS dan Team Jurulatih e KEMFIT SJKC SJKT Sekolah Mubaligh Negeri Selangor 2023Terbaik dapat bekerjasama dengan antum Ustazah Izzah Ustazah Fazilah Ustazah Siti Ruqayah Ustaz...
Lokasi Sambutan Ambang Merdeka 2023 Peringkat Negeri Seluruh Malaysia Pada 30 Ogos 2023

Lokasi Sambutan Ambang Merdeka 2023 Peringkat Negeri Seluruh Malaysia Pada 30 Ogos 2023

papar berkaitan - pada 23/8/2023 - jumlah : 348 hits
Sambutan Ambang Merdeka 2023 akan diadakan pada malam 30 Ogos 2023 di 9 buah negeri menjelang sambutan Acara sambutan ambang Merdeka salah satu acara tumpuan bagi rakyat Malaysia menyambut Hari Kemerdekaan setiap tahun Pada malam ambang mer...
Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Biasa Dari Negeri Yang Tak Pernah Lihat Kepesatan Negeri Yang Lebih Maju Dia Nampak Kedai Proses Ayam Ja

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

Sustainability And Metal Buildings A Data Driven Approach To Eco Friendly Construction

Exploring The Impact Of Aluminum In Contemporary Design

This Five Cylinder Puch Proves There S No Replacement For Displacement

Drama Framed Lakonan Mimi Lana Meerqeen



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Overcoming Funding Challenges

Semakan Subsidi Tiket Penerbangan Pelajar Ipt Flysiswa

Rukun Islam Jangan Ditambahkurangi Itu Namanya Dholalah Finnar

Analisis Teknikal Pergerakan Harga Intraday Mata Wang Kripto Doge Jumaat 3 Mei 2024

Singgah Solat Di Masjid Sri Sendayan

Chacarita Is Buenos Aires S Quirkiest Neighborhood Get There Soon