Cara Solat Raya Aidilfitri Di Rumah Semasa Covid19 Beserta Khutbah



Panduan Solat Raya Aidilfitri Di Rumah Beserta Khutbah
Istimewanya puasa dan Raya tahun ni Tuhan beri banyak kesempatan untuk kita ambil peduli dan belajar berdikari. Aku nak kongsikan cara solat raya Aidilfitri di rumah memandangkan kita masih lagi dilarang untuk solat berjemaah di masjid.

Jangan la sedih ini cakap dekat diri sendiri sebab tak dapat beraya bersama keluarga yang lain. aku dah siap sediakan diri supaya tak bersedih dan menangis di pagi raya. Entahlah jadi ke tidak apa aku rancang. Siapa tak sedih tak dapat salam tangan mak di pagi raya.

Moment paling aku rindu adalah makan semeja bertentang mata dengan mak. Seronok nak bergurau dengan mak tu. Mak aku kuat bahan anak menantu tau. Gurau-gurau manja sambil berseloroh. Itulah yang menguatkan hubungan kami adik beradik. Alhamdulillah


Solat Raya Aidilfitri Di Rumah
Walaupun PKPB sedang berlangsungmaka kita guna kemudahan yang agama Islam beri supaya kita masih dapat merasa kemeriahan dan moga tercalit sedikit pahala atas usaha yang kita buat. In sha Allah. Setiap tahun jadi rutin akan tunggu suami dan anak balik dari masjid, lepas solat raya Aidilfitiri baru kami akan mula dengan sesi bermaafan dan kemudian akan makan bersama-sama.

Tahun ni tak dapat ke masjid tapi masih boleh tunaikan solat raya Aidilfitiri di rumah. Ramai ustaz-ustaz yang dah kongsikan panduan asas solat raya Aidilfitiri dan di imamkan oleh ketua keluarga. Mudah kan? Jadi aku nak kongsi panduan solat raya Aidilfitiri yang telah ditulis oleh Ustaz Khairul Anuar. Simple je.

Tapi kalau nak yang lengkap sedikit boleh rujuk panduan dari Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) dan boleh download khutbah solat Aidilfitri di rumah di sini Berbeza Namun Bermakna  Aku yang terlebih excited ni.


Panduan Asas Solat Aidil Fitri Di Rumah Buat Imam Interim
Solat Sunat Hari Raya mengandungi takbir tujuh kali pada rakaat pertama, dan takbir lima kali pada rakat kedua, yang mana dibaca tasbih diantara takbir-takbir tersebut. Dan apabila selesai takbir dan tasbih, barulah diteruskan solat seperti biasa.

Berbeza dengan Solat Jumaat, khutbah Solat Hari Raya adalah selepas solat. Setelah selesai khutbah, umat Islam digalakkan bersalam-salaman dan menziarahi sanak saudara, jiran tetangga serta sahabat handai tetapi oleh sebab kita tak dapat keluar berziarah maka buat panggilan video dan bermaafan secara dalam talian sahaja lah.

❤️  Solat Sunat Aidilfitri

Lafaz niat; sahaja aku solat sunat Aidilfitri, menjadi imam kerana Allah Ta’ala.Lepas baca doa iftitah, takbir ‘Allahu akbar’ sebanyak 7 kali. Selang-selikan dengan bacaan ‘Subhanallah, Alhamdulillah dan Allahu akbar’ secara perlahan.Cukup 7 kali takbir, mula membaca Surah Al-Fatihah, kemudian diikuti dengan apa saja surah yang pendek.Kemudian rukuk, iktidal, sujud, duduk antara 2 sujud dan sujud kali kedua seperti biasa.Bangkit dari sujud menuju rakaat kedua dengan takbir ‘Allahu akbar’.Selepas itu terus bertakbir lagi ‘Allahu akbar’ sebanyak 5 kali. Selang-selikan dengan bacaan ‘Subhanallah, Alhamdulillah dan Allahu akbar’ secara perlahan.Cukup 5 kali takbir, mula membaca Surah Al-Fatihah, kemudian diikuti dengan apa saja surah yang pendek.Kemudian rukuk, iktidal, sujud, duduk antara 2 sujud, sujud kali kedua dan duduk tahiyyat akhir.Baca tahiyyat sehingga habis dan bagilah salam.









Maka selesailah solat sunat Aidilfitri.
Kemudian tibalah saatnya untuk bapak-bapak membaca khutbah. Jangan takut! Lawan!
Khutbah Aidilfitri ni macam khutbah hari Jumaat biasa saja. Tambah best, saya akan bagi yang paling basic saja untuk dibuat dan khutbah ini sah.

❤ Rukun Asas Khutbah Solat Raya Aidilfitri

Basic maknanya meliputi 5 rukun yang asas (semua rukun mesti diucapkan dalam Bahasa Arab). Saya tandakan rukun dengan simbol ✅.

❤️ Khutbah pertama.
✅ Ucap “Alhamdulillah”.
✅ Baca selawat “Allahumma solli ‘ala Muhammad wa ‘ala ali Muhammad”.
✅ Pesan kepada makmum untuk bertaqwa; “Ittaqullah” (Marilah kita semua meningkatkan taqwa kita kepada Allah).
✅ Baca 1 potong ayat Al-Quran; “Inna a’thoinakal kausar. Fasolli lirabbika wanhar. Inna syaniaka huwal abtar”.

Sekian khutbah pertama. Kemudian duduk la sekejap.

❤️ Khutbah kedua.
✅ Ucap “Alhamdulillah”.
✅ Baca selawat “Allahumma solli ‘ala Muhammad wa ‘ala ali Muhammad”.
✅ Pesan kepada makmum untuk bertaqwa; “Ittaqullah” (Marilah kita semua meningkatkan taqwa kita kepada Allah).
✅ Baca 1 potong ayat Al-Quran;”.” Qul huwallahu Ahad. Allahus somad. Lam yalid walam yulad. Walam yakullahu kufuwan ahad”.
✅ Baca doa untuk seluruh orang Islam; “Allahummaghfir lil muslimina wal mukminat”
Ya Allah selamatkan kami semua dari Corona Virus. Ya Allah selamatkan kami semua di dunia dan akhirat.
Kemudian, boleh la bersurai.

Macam aku explain dekat atas tadi, kalau ikut panduan ustaz bagi tu paling asas which is aku rasa objektifnya untuk menunjukkan Islam itu agama yang mudah, asalkan cukup rukun ibadah kira sah la. Diterima atau tidak ibadah kita itu biarlah Tuhan saja tentukan ya.

Kalau nak meriah sedikit dengan penyampaian ala-ala khatib boleh rujuk link panduan dari JAKIM, ada juga aku kongsikan teks khutbah untuk dibaca pada tahun ni. Tajuk “Berbeza Namun Bermakna” tu memang kena la dengan situasi kita sekarang ni.

Selamat menyambut Hari Raya korang. Ucapan Raya kita buat next entri la.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.rodiahamir.com/2020/05/cara-solat-raya-aidilfitri-di-rumah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Teks Khutbah Aidilfitri Ringkas Untuk Solat Raya Berjemaah Di Rumah

Teks Khutbah Aidilfitri Ringkas Untuk Solat Raya Berjemaah Di Rumah

papar berkaitan - pada 24/5/2020 - jumlah : 574 hits
Cari teks khutbah Aidilfitri 1441H yang ringkas untuk solat berjemaah Hari Raya di rumah Ok anda boleh gunakan teks khutbah raya ringkas disediakan di dalam blog post ini untuk digunakan ketika solat sunat Raya Aidilfitri berjemaah bersama ...
Cara Melaksanakan Solat Sunat Aidilfitri Dari Rumah Amp Bacaan Khutbah Mudah Untuk Imam Interim

Cara Melaksanakan Solat Sunat Aidilfitri Dari Rumah Amp Bacaan Khutbah Mudah Untuk Imam Interim

papar berkaitan - pada 15/5/2020 - jumlah : 654 hits
Hampir setiap hari penulis akan memandang sayu di kawasan surau yang terletak berdekatan dengan rumah di mana keadannya sedikit lenggang yang terdengar hanyalah alunan azan yang berkemundang menandakan waktusolat Lalu terfikir adakah Solat ...
Teks Khutbah Raya Untuk Semua Yang Jadi Imam Solat Sunat Aidilfitri Di Rumah Dari Dr Maza

Teks Khutbah Raya Untuk Semua Yang Jadi Imam Solat Sunat Aidilfitri Di Rumah Dari Dr Maza

papar berkaitan - pada 21/5/2020 - jumlah : 924 hits
Ramadan bakal berakhir beberapa hari sahaja lagi kemudian umat Islam di seluruh dunia akan menyambut ketibaan hari raya Aidilfitri Bagi negara kita suasana sambutan hari raya pada tahun ini mungkin sangat berbeza berbanding tahun tahun lepa...
Panduan Solat Raya Di Rumah Dan Sop Sambut Aidilfitri Semasa Pkpb

Panduan Solat Raya Di Rumah Dan Sop Sambut Aidilfitri Semasa Pkpb

papar berkaitan - pada 23/5/2020 - jumlah : 698 hits
YAB Perdana Menteri pada 10 Mei 2020 mengumumkan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat dilanjutkan sehingga 9 Jun 2020 Ini bermakna semua peraturan dan Standard Operational Procedure yang dilaksanakan sepanjang tempoh PKPB sebelum ini akan ...
Ustaz Kazim Elias Tunjuk Cara Mudah Mengerjakan Solat Sunat Aidilfitri Di Rumah

Ustaz Kazim Elias Tunjuk Cara Mudah Mengerjakan Solat Sunat Aidilfitri Di Rumah

papar berkaitan - pada 23/5/2020 - jumlah : 486 hits
Memandangkan hanya beberapa masjid dan surau sahaja dibenarkan dan kuota 30 jemaah pada satu satu masa untuk mengerjakan solat sunat Aidilfitri esok hari penceramah dan pendakwah terkenal Ustaz Kazim Elias telah menunjukkan cara cara untuk ...
Panduan Solat Sunat Aidilfitri Dan Khutbah Raya

Panduan Solat Sunat Aidilfitri Dan Khutbah Raya

papar berkaitan - pada 22/5/2020 - jumlah : 577 hits
Sambutan Hari Raya Aidil Fitri bermula dengan terbenam matahari hari terakhir bulan Ramadhan TAKBIR HARI RAYA AIDIL FITRI Sunat memperbanyakkan takbir setelah masuk waktu maghrib malam hari raya sebagai tanda mengagungkan Allah yang menganu...
Panduan Solat Hari Raya Aidilfitri Di Rumah Kerana Pkpb Covid 19

Panduan Solat Hari Raya Aidilfitri Di Rumah Kerana Pkpb Covid 19

papar berkaitan - pada 24/5/2020 - jumlah : 602 hits
Panduan Solat Sunat Hari Raya di Rumah Amalan menunaikan sholat sunat Hari Raya adalah sunat Muakad mengikut mazhab Imam Syafie yang menjadi teras agama Islam di Nusantara ini Pun begitu Nabi Muhammad S A W tidak pernah meninggalkan sholat ...
Panduan Solat Sunat Hari Raya Aidilfitri Jais Teks Khutbah Raya 2020 Mufti

Panduan Solat Sunat Hari Raya Aidilfitri Jais Teks Khutbah Raya 2020 Mufti

papar berkaitan - pada 23/5/2020 - jumlah : 1866 hits
Panduan Solat Sunat Hari Raya Aidilfitri JAIS Teks Khutbah Raya 2020 Ringkas Lengkap Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua Ye esok Raya InshaaAllah jika diizinkan Allah dapat kita menyambut hari lebaran Eidul Fitri 1 Syawal 1441H 24 M...
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar

Filem Sheriff

Sustainable Weekend Villa By Kanopea Architecture Studio And T3 Architects In Vietnam

Senarai Wakil Piala Thomas Uber Cup Finals 2024 Chengdu



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Tremendous Diary 4 17

Cari Makan Lepas Berbuka

Spontaneous Thursday

Building Trust In The Digital Age The Rise Of Fraud Verification Services

Kelantan Polis Tahan Empat Penjawat Awam

Dibelasah Kerana Keluar Dating Dengan Isteri Orang