Cara Simpan Makanan Yang Betul


Assalamualaikum wbt.


Cara Simpan Makanan Yang Betul  |  Korang simpan makanan camne kat umah? Betul ke cara korang simpan tu? Hari ni aku nak kongsi sedikit panduan cara penyimpanan makanan yang betul.. Panduan ni hasil dari pembacaan aku dari artikel-artikel yang berkaitan penyimpanan makanan.. Jom tengok cara penyimpanan makanan yang betul..

Cara Simpan Ubat Yang Selamat Dan Betul
Ramai pakar pemakanan bersetuju, cara penyimpanan makanan tidka betul boleh menyebabkan ia mudah tercemar sekali gus membuka ruang keracunan pada orang memakannya.. Antara kesan ketara akibat makan makanan tercemar adalah seperti sakit perut, muntah-muntah atau kehilangan air dalam badan.. Kadangkala makanan yang dibeli di pasar atau pasaraya sememangnya bersih tetapi kerana kita tidak menyimpannya dengan baik serta betul, makan kuman dan bakteria mudah menghinggapinya.. Makanan yang bersih adalah kunci kesejahteraan sekeluarga.

Panduan Penyimpanan Makanan Secara Asas

Arahan penyimpanan makanan pada label bungkusan sebenarnya bukanlah sekadar hiasan semata-mata tetapi ianya bertujuan untuk kita mengikuti arahan tersebut agar makanan tidak tercemar.. So, sila baca, fahami dan ikut arahan tertera sebelum dan selepas membuka setiap bungkusan.. Ada produk yang sesuai disimpan dalam ruangan sejuk beku atau sesuai diletakkan di dalam bekas kedap udara sahaja.


BIJIRIN
Umumnya, bijirin seperti beras, kacang dan tepung gandum perlu disimpan di dalam bekas kedap udara dan disimpan di tempat dingin, kering dan jauh daripada sinaran matahari.. Penyimpanan di tempat yang sejuk dan berair memudahkan ia rosak.. Sebagai contoh, beras mudah dihinggapi kumbang/kutu beras jika sering terdedah kepada hawa sejuk.


SUSU & PRODUK TENUSU

Susu dan produk tenusu antara yang mudah rosak.. So, pastikan anda mengenali jenis susu yang dibeli..

Susu Segar Pasteur

Haruslah diletakkan di ruang pendingin yang mempunyai suhu antara 0 - 4 darjah celcius.. Elakkan meletakkan susu pasteur pada suhu bilik kerana ia mudah dicemari bakteria..


Susu Ultra Tinggi / Susu U.H.T

Tidak perlu disimpan di dalam peti sejuk.. Selepas kotak dibuka, lebihan susu hendaklah disimpan di dalam peti sejuk di ruang pendingin pada suhu antara 0 - 4 darjah celcius...

Keju

Mestilah sidimpan dengan pembungkus asalnya di dalam peti sejuk.. Selepas dibuka, ia mestilah dibungkus semula dengan sempurna menggunakan pembungkus baru yang kalis air (seperti aluminium atau plastik) atau diletakkan di dalam bekas yang bertutup ketat bagi mengelakkan kekeringan wap air di permukaan keju..

Nota kaki :-Elakkan mengimpan susu berdekatan dengan bahan makanan yang mempunyi bau yang kuat..

TELUR

Telur sebaiknya disimpan di ruang pendingin pada suhu 0 - 4 darjah celcius bagi mengelakkan pertumbuhan bakteria.. Sungguhpun ada yang gemar membasuh telur sebelum disimpan, tetapi ada saranan, elak basuh telur sebelum disimpan.. So, semasa nak guna barulah basuh,... Itu lebih baik bagi mengelakkan telur rosak..


DAGING, AYAM & IKAN

Simpan daging, ayam dan ikan yang akan digunakan dalam tempoh tidak melebihi tiga hari di ruang penyimpanan khas di bawah ruang sejuk beku pada suhu antara 2 darjah celcius atau kurang.. Untuk penyimpanan yang lebih lama, daging, ayam dan ikan hendaklah disimpan secara sejuk beku iaitu kurang daripada 0 darjah celcius..

Untuk hasil terbaik, daging, ayam dan ikan hendaklah disimpan didalam bekas plastik kedap udara sebelum disimpan bagi mengelakkan berlakunya proses kekeringan dan baunya 'menjangkiti' makanan lain pada ruang penyimpanan yang sama..


BUAHAN & SAYURAN


Untuk mengekalkan kesegaran buah-buahan dan sayur-sayuran, anda boleh membungkusnya menggunakan plastik pembungkus makanan sebelum dimasukkan ke bahagian ruang penyimpanan di dalam peti sejuk.. Bagi sayuran berdaun pula, ia perlu dikeringkan terlebih dahulu sebelum disimpan di dalam peti sejuk..

Nota kaki :-Jangan simpan buah-buahan dan sayur-sayuran di ruang sejuk beku kerana ia boleh merosakkan tisu buahan dan sayuran selain tidak segar..







Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.leaazleeya.com/2016/12/cara-simpan-makanan-yang-betul.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ini Cara Yang Betul Buat Gulai Ayam Paling Sedap

Ini Cara Yang Betul Buat Gulai Ayam Paling Sedap

papar berkaitan - pada 26/8/2020 - jumlah : 131 hits
Gulai ayam kalau dimasak dengan betul memang akan jadi sedap teramat sedap Tengok gambar pun tak terjentik urat selera nak makan RASA kongsikan resipi daripada Azira Mamat Resipi gulai ayam yang dimasak ini memang nampak sedap sungguh Walau...
Pasang Bendera Dengan Cara Betul

Pasang Bendera Dengan Cara Betul

papar berkaitan - pada 30/8/2020 - jumlah : 261 hits
Assalamualaikum dan selamat pagi kepada semua Tinggal sehari lagi ini untuk kita semua akan menyambut Hari Kemerdekaan yang ke 63 tahun pada tahun 2020 Alhamduillah syukur nikmat Allah telah memberi satu nikmat kemerdekaan kepada rakyat Mal...
Cara Betul Dapat Rm50 Lazada Secara Percuma

Cara Betul Dapat Rm50 Lazada Secara Percuma

papar berkaitan - pada 11/9/2020 - jumlah : 188 hits
Salam sejahtera semua mesti ramai yang dah cuba buat benda ini tapi tidak berjaya capai RM50 kan Jadi dalam artikel ini saya akan kongsikan kepada anda cara paling mudah dan paling betul untuk dapatkan RM50 dari Lazada tu Cara Untuk Dapatka...
Betul Ke Makanan Pedas Tidak Baik Untuk Kesihatan

Betul Ke Makanan Pedas Tidak Baik Untuk Kesihatan

papar berkaitan - pada 25/8/2020 - jumlah : 107 hits
Siapa kat sini yang rasa makan cili boleh memudaratkan kesihatan Dalam tinjauan survey yang dilakukan Public Health Malaysia majoriti berpendapat bahawa makanan pedas dapat memudaratkan kesihatan Hanya 21 memilih ia baik untuk kesihatan Bet...
Cara Simpan Duit Selit Selit

Cara Simpan Duit Selit Selit

papar berkaitan - pada 26/8/2020 - jumlah : 116 hits
Tiba tiba Sis muncul entah kenapa today free sangat kat office password blog cuba cuba berjaya buka Alhamdulillah Tiba terfikir cara diri sendiri simpan duit selit selit ni Saja nak kongsi Pertama Cuba Kira Kos Komitmen Tetap Dahulu 1 Ibu B...
Cara Simpan Daun Limau Purut Agar Kekal Segar Dan Tahan Lama

Cara Simpan Daun Limau Purut Agar Kekal Segar Dan Tahan Lama

papar berkaitan - pada 3/9/2020 - jumlah : 133 hits
Sebelum ni saya pernah tulis pasal cara simpan halia kunyit agar kekal segar dan tahan lama entrinya Hari ni saya nak kongsikan pula cara saya simpan daun limau purut agar kekal segar dan tahan lama Sebelum saya cuba cara ni saya dah pun bu...
Cara Mudah Dan Berkhasiat Buat Serbuk Ikan Bilis Bagi Melazatkan Makanan Bayi

Cara Mudah Dan Berkhasiat Buat Serbuk Ikan Bilis Bagi Melazatkan Makanan Bayi

papar berkaitan - pada 6/9/2020 - jumlah : 263 hits
Assalamualaikum Hi Semua Pasti ramai ibu ibu yang buntu apabila bayi kecil sukar untuk diberi makan menolak makanan dan berat pula tak naik naik Jangan risau ibu ibu sekalian boleh mencuba untuk membuat serbuk ikan bilis bagi menambah kelaz...
Cara Mandi Wajib Yang Betul Dan Mudah

Cara Mandi Wajib Yang Betul Dan Mudah

papar berkaitan - pada 25/8/2020 - jumlah : 248 hits
Setiap umat islam pasti akan menghadapi situasi dimana mereka perlu mandi wajib Namun tahukah anda apakah sebenarnya cara mandi wajib yang betul dan mudah Mandi wajib atau mandi junub merupakan perkataan yang mudah disebut tetapi jangan ter...
Kisah Orang Miskin Yang Diberikan Kekayaan Berpanjangan Oleh Allah

Tular Rakaman Video Saintis Wuhan Digigit Kelawar Ketika Jalankan Penyelidikan Pada 2017

Salji Turun Di Arab Saudi

Lubang Ini Masih Terbakar Sejak 50 Tahun Lalu Hingga Digelar Pintu Neraka

Ucapan Penuh Pm Pakej Bantuan Khas

Siapa Yang Agong Smashhh Ni Ada Rasa Ka

Kesan Pkp Berapa Ramai Yang Murtad

Masa Sesuai Jual Balik Emas



Kisah Filem Kultus Bollywood Popularkan Dewi Santoshi

Signal vs Telegram Yang Mana Lebih Bagus

Kehebatan Sistem Anti Banjir di Jepun

10 Penyelidik Dan Pengeluar Vaksin COVID 19

Tak Tahu Jarak Radius 10km Ketika PKP Laman Web Ini Boleh Bantu Anda


New Year New Features

Hiking Bukit Jalin

Setiakah Mereka Kepada Negara

Ikan Laga Mati Sebab Kena Velvet

How To Use In Decoration The Mustard Color

15 Genius Diy Storage Solutions Made From File Holders