Cara Sebenar Bersihkan Jeans Tanpa Perlu Cuci Ibu Mesti Senyum Bila Dah Tahu


Sebelum ini sudah ada banyak perbincangan tentang bila sebenarnya kita kena basuh seluar jeans. Selepas dua kali pakai atau 4 kali? Ada yang kata lepas 90 kali, baru basuh!
Jika sebelum ini kami ada berkongsi info tentang seberapa kerap harus korang cuci seluar jeans yang ada, kini kami ingin memberitahu bagaimana pula cara membersihkan jeans, sama ada ia tidak perlu dicuci atau apakah bahan yang sesuai untuk mencuci material ini.
Menurut CEO jenama jeans terkemuka, Levis, Charles V. Bergh mengatakan bahawa ia tidak mencadangkan untuk jeans tersebut di cuci dengan mesin basuh. Selain daripada boleh merosakkan seluar, teknik cucian ini juga dilihat sebagai satu pembaziran air.
“Rata-rata seluar jeans yang dicuci dengan mesin basuh memerlukan 3.5 liter air untuk pencucian seminggu sekali selama tempoh dua tahun. Separuh daripada jumlah air yang digunakan, jumlahnya setara dengan 6700 gelas air,” kata Bergh.
Selepas sekali pakai, jeans anda akan dilitupi dengan mikrob seperti bakteria, sel kulit, minyak badan asli serta kotoran atau habuk dari persekitaran anda. Kalau anda duduk di atas permukaan kotor, gerenti kotoran itu akan melekat. Kebanyakan mikrob ini tak merbahaya, jadi tak membasuh jeans anda takkan membahayakan kesihatan.
Tapi isunya sekarang ialah bau. Takkanlah anda tak nak basuh kalau jeans anda dah berbau tengik? Chip dan syarikat pakaian denim lain mengesyorkan untuk meletakkan jeans di dalam freezer, kerana bakteria dipercayai tidak boleh hidup di dalam suhu sejuk beku.
Malangnya freezer di rumah anda tak cukup kuat untuk membunuh bakteria di jeans anda, dan ia semestinya takkan dapat menghilangkan kesan minyak dan sel kulit mati yang terperangkap di celah-celah seluar anda.
Chip berkata dia hanya mencuci jeansnya dengan tangan, tapi teknik ini tak cukup untuk betul-betul menyingkirkan kotoran pada permukaannya. Seluar jeans bukannya macam pakaian dalaman lembut dan delicate yang anda tak boleh cuci dalam mesin basuh. Kena gosok kuat-kuat baru bersih. Jadi setelah menilai semua point-point di atas, anda rasa berapa kerap perlu anda cuci jeans anda?
Kalau anda pentingkan kebersihan, cucilah bila anda rasa perlu. Tapi betul juga kata Chip. Lagi kerap anda cuci, lagi cepat warna kain denim anda akan luntur. Tak apa, jeans lusuh pun masih cantik. Kalau anda risau warnanya akan turun, terbalikkan seluar anda, baru cuci.  Kalau anda sayangkan kualiti jeans anda, cuci apabila ia dah mula berbau. Tapi kalau air kopi tertumpah ke atas kain denim itu, janganlah biarkan je!
Namun begitu, jika tidak dicuci selama berbulan-bulan, jeans tersebut boleh menimbulkan bau yang tidak enak dan mengundang pengumpulan bakteria. Jadi, apa kata selepas ini korang cuba tiga cara yang boleh dilakukan untuk membersihkan bahan jeans tanpa perlu menggunakan mesin basuh atau dicuci dengan tangan.
1. Gunakan cuka
Tidak hanya digunakan sebagai pelengkap masakan, cuka juga boleh dijadikan sebagai detergen untuk material jeans. Letakkan satu sudu cuka ke dalam air dingin dan rendam jeans selama setengah jam.Berbeza dengan sabun yang akan membuatkan warna asal jeans pudar, penggunaan cuka dapat membersihkan seluar dan mengekalkan warnanya. Jangan risau akan bau yang kurang enak itu sebab selepas jeans tersebut kering, bau itu akan hilang.
2. Wap airJangan pernah mencuci jeans dengan menggunakan air panas kerana ia dapat membuatkan material ini mengecut. Sebaiknya, gunakan wap air. Jika menggunakan water heater, gantungkan seluar atau jaket jeans di ruangan kamar mandi sehingga wap airnya terserap pada material tersebut. Cara ini akan membuatkan pakaian korang kekal segar.
3. Gantung di tempat berangin
Suhu yang tinggi dapat menjadikan jeans mengecut dan kerana itu adalah sangat tidak digalakkan untuk korang mengeringkan cucian jeans pada mesin pengering. Sebaliknya, cuba gantungkan jeans tersebut di tempat yang tidak terkena cahaya matahari dan cari tempat yang berangin, contohnya gantung di hadapan atau bawah kipas angin.Selamat mencuba!

Free IPTV @5tr0kk +500 Channel
Jualan Baju Raya Dah Bermula!!!

Baju Kanak-Kanak Harga Murah

Jubah raya cantik dan murah !!

Green Hijab memang Ohsem memang cair.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ohsemput.blogspot.com/2019/02/cara-sebenar-bersihkan-jeans-tanpa.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Fakta Sebenar Doula Yang Perlu Para Ibu Ibu Mengandung Tahu

Fakta Sebenar Doula Yang Perlu Para Ibu Ibu Mengandung Tahu

papar berkaitan - pada 26/2/2019 - jumlah : 615 hits
Kecoh baru baru ini di media sosial apabila rancangan diskusi ilmiah Analisis yang ditayangkan di TV AlHijrah membincangkan topik berkaitan khidmat doula di Malaysia Diskusi yang berurasi 1 jam itu telah membuka mata para netizen tentang ap...
Anak Lambat Cakap 12 18 Bulan Belum Boleh Tuturkan Perkataan Bermakna Ibu Ayah Mesti Bertindak

Anak Lambat Cakap 12 18 Bulan Belum Boleh Tuturkan Perkataan Bermakna Ibu Ayah Mesti Bertindak

papar berkaitan - pada 20/2/2019 - jumlah : 648 hits
Bertindak segera jika bayi berusia 12 18 bulan masih belum boleh menuturkan perkataan bermakna itu petanda awal masalah pertuturan Bertindak awal lebih baik Menurut Nawal Mohd Shafie Juruterapi Bahasa dan Pertuturan Pediatrik Sunway Medical...
Kau Tak Beri Aku Tak Nak Kawan Anak Mengadu Sering Diugut Kawan Sekolah Cikgu Ajar Ibu Bapa Cara Mengatasinya

Kau Tak Beri Aku Tak Nak Kawan Anak Mengadu Sering Diugut Kawan Sekolah Cikgu Ajar Ibu Bapa Cara Mengatasinya

papar berkaitan - pada 25/2/2019 - jumlah : 706 hits
Kau tak beri aku tak nak kawan Anak mengadu sering diugut kawan sekolah cikgu ajar ibu bapa cara mengatasinyaKejadian barang atau wang belanja anak selalu diambil oleh rakan sekelas kerap berlaku terutamanya pada murid tahap satu di mana me...
Cara Cuci Sayur Agar Tidak Rasa Berpasir Apabila Di Masak

Cara Cuci Sayur Agar Tidak Rasa Berpasir Apabila Di Masak

papar berkaitan - pada 13/2/2019 - jumlah : 413 hits
Cara Cuci Sayur Agar Tidak Rasa Berpasir Apabila Di Masak Sayur sayuran yang di tanam di atas batas tanaman kebiasaanya akan membawa pasir apabila di jual Lebih lebih lagi apabila membeli sayuran di waktu musim hujan Lagi banyaklah pasir ya...
Hiburan Bisikan Syaitan Sangat Halus Niat Tidak Menghalalkan Cara Ibu Aliff Aziz

Hiburan Bisikan Syaitan Sangat Halus Niat Tidak Menghalalkan Cara Ibu Aliff Aziz

papar berkaitan - pada 1/3/2019 - jumlah : 632 hits
Kontroversi kecurangan Aliff Aziz masih belum reda kali ini ibu kepada penyanyi tersebut Siti Hafizah Sheikh Mohamad tampil bersuara mengenai kemelut rumah tangga anaknya itu bersama Bella Astillah Bermadah dengan memuat naik foto kata kata...
Anak 5 Tahun Kerap Menangis Bila Ditanya Tak Dijawab Ibu Bapa Perlu Tahu Cara Untuk Kendali Emosi Anak

Anak 5 Tahun Kerap Menangis Bila Ditanya Tak Dijawab Ibu Bapa Perlu Tahu Cara Untuk Kendali Emosi Anak

papar berkaitan - pada 13/2/2019 - jumlah : 389 hits
Bagaimana cara untuk menggalakkan anak bercerita meluahkan perasaannya Anak saya lelaki berumur 5 tahun jika dia sedang marah menangis saya kerap bertanya apa yang buatkan dia marah atau sedih tapi dia hanya berdiam diri je Ada masanya bila...
Tak Diberi Uang Pemuda Di Oku Selatan Bunuh Ibu Kandung Saat Cuci Pakaian

Tak Diberi Uang Pemuda Di Oku Selatan Bunuh Ibu Kandung Saat Cuci Pakaian

papar berkaitan - pada 26/2/2019 - jumlah : 347 hits
Anak durhaka begitu kalimat yang pantas ditujukan kepada Edian Saputra setelah membunuh ibu kandungnya sendiri Marlina Motifnya pun terbilang sepele hanya karena kesal tak diberi uang
Buat Sendiri Giant Bubble Beli Di Kedai Sikit Mahal Ibu Ini Kongsi Cara Buat Giant Bubble Dirumah

Buat Sendiri Giant Bubble Beli Di Kedai Sikit Mahal Ibu Ini Kongsi Cara Buat Giant Bubble Dirumah

papar berkaitan - pada 11/2/2019 - jumlah : 376 hits
Giant bubble memang mudah didapati di tempat tempat riadah seperti taman permainan tasik dan pantai yang menjadi tarikan kepada kanak kanak Namun harganya yang agak mahal dan bancuhan sabun yang sikit membuatkan anak tak puas bermain Daripa...
Lirik Lagu Takyah Sonaone

Cabinet To Address Najib S House Arrest Bid With Transparency Urges Zaid

Unlocking Insights Leveraging The Indonesia Brand Database For Brand Research

Zaid Urges Cabinet Transparency On Najib House Arrest Bid

Huggies Malaysia Meraikan Ibu Dan Memperkenalkan Lampin Bayi Baharu Mereka Dengan Fun Run

Mengenal 11 Istri Nabi Muhammad Sesuai Urutan Pernikahan

Celebrating Mother S Day With Legumes Dining With The Queens

Lirik Lagu Dari Jauh Alyph



Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix


Piala Dunia Sepak Takraw 2024 Jadual Perlawanan Negara Terlibat Senarai Pemain Malaysia

Jemson Mekar Chord

Resepi Sotong Dan Fishcake Goreng Pedas

Doa Rasulullah Setiap Pagi

Pandangan Pertama Filem Aksi Komedi Back In Action Lakonan Jamie Foxx Cameron Diaz

36 Hours On Minorca