Cara Qadha Solat Fardhu Yang Ditinggalkan


Tinggalkan Solat Tapi Ingin Berubah? Ikuti Cara Qadha Solat Fardhu Yang Ditinggalkan! Solat merupakan ibadah yang penting dan wajib dilakukan di samping membentuk peribadi manusia kerana ianya mampu menghalang seorang Muslim daripada melakukan perkara mungkar, iaitu perkara salah dan terlarang.
BACA: Hukum Menguap & Bersin Banyak Kali Ketika Solat Yang Ramai Yang Tak Tahu!
Cara Qadha Solat Fardhu Yang Ditinggalkan
Bukan itu sahaja, solat juga dapat memberi ketenangan jiwa, tidak kira sama ada ketika seseorang itu dalam kesusahan atau dalam kegembiraan.
Solat dari sudut bahasa beerti doa atau memohon kebajikan dan pujian manakala dari sudut syarak pula, solat diertikan “beberapa ucapan dan perbuatan yang dimulai dengan takbir disudahi dengan salam, dilakukan dengan keadaan beribadah kepada Allah S.W.T dengan menurut segala syarat yang telah ditentukan.”
Solat diwajibkan kepada seluruh umat islam yang telah baligh, berakal, dan suci daripada hadas kecil dan besar.
Solat Itu Wajib  
Namun begitu, ramai di kalangan kita yang pernah tertinggal solat fardhu sama ada secara sengaja mahupun tidak sengaja bahkan ada yang tidak menunaikan solat fardhu sehingga bertahun lamanya
Boleh jadi seseorang itu tertinggal solat atau tidak menunaikan solat fardhu kerana masih jahil agama, lagha, leka dengan dunia, kesibukkan bekerja, malas dan sebagainya tetapi walau apa pun alasan hutang solat fardhu wajib diganti kerana hukum meninggalkan solat fardhu adalah berdosa besar.
Ayat ini menunjukkan bahawa solat fardhu menjadi kewajipan orang Islam dan mempunyai waktunya yang telah ditetapkan.
Pengarang al-Fiqh al-Manhaji menyebut: Orang yang meninggalkan kerana mengingkari hukum wajibnya atau sengaja mempersendakannya akan menjadi kafir dan terkeluar daripada agama Islam.
Dalam naskhah tersebut ada menyatakan sesiapa yang meninggalkan solat fardhu secara sengaja wajib bertaubat dan sekiranya dia mengingkari, dia akan dihukum bunuh sebagai seorang murtad dan mayatnya tidak boleh dimandikan, dikafankan, disembahyangkan serta dikebumikan di tanah perkuburan orang Islam kerana dia bukan lagi di kalangan mereka.
Sementara itu, sekiranya dia telah berubah ke arah yang lebih baik dan ingin kembali ke pangkal jalan, dia wajib mengqadha semula kesemua solat fardhu yang telah ditinggalkannya sejak akil baligh.
Cara qadha solat fardhu yang sudah lama ditinggalkan
Bagi mereka yang ingin ganti atau qadha solat fardhu yang sudah bertahun lamanya ditinggalkan boleh melakukannya dengan menunaikan qadha solat fardhu bermula dari sekarang semampu yang mungkin walaupun secara beransur-ansur sehingga selesai di samping perlu bertaubat kepada Allah SWT.
Mereka hendaklah menghitung solat yang ditinggalkan dengan ghalib zan atau yakin supaya dapat diqadhakan semua solat yang pernah ditinggalkan.
Tapi bagaimana ingin mengetahui selama mana perlu diganti solat fardhu? Menurut Ustaz Azhar Idrus andai kita telah qadha solat fardhu melebihi solat fardhu yang pernah ditinggalkan, kita akan merasa satu perasaan di dalam hati yang meyakinkan kita bahawa solat qada kita telah cukup. InsyaAllah.
Penerangan adalah seperti video di bawah.
Untuk memudahkan qadha solat fardhu, seseorang itu boleh melakukan solat qadha selepas solat fardhu misalnya selepas melakukan solat fardhu zohor disambung terus dengan solat qadha zohor dan begitulah untuk waktu-waktu solat fardhu yang lain.
Solat qadha juga boleh dilakukan 5 waktu solat qadha sekali gus sebelum tidur atau ketika tengah malam semampu yang mungkin.
Sebagai infomasi, solat qadha fardhu boleh dilakukan pada bila-bila masa kecuali ulama’ kata haram untuk qadha solat fardhu semasa khatib sedang naik di atas mimbar untuk membaca khutbah. Wallahualam.
Informasi dipetik daripada laman web rasmi Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan.
Semoga informasi ini memberi manfaat buat kita semua!
Sumber: Seismik
The post Cara Qadha Solat Fardhu Yang Ditinggalkan appeared first on Apakes.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.apakes.com/cara-qadha-solat-fardhu-yang-ditinggalkan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Qadha Solat Subuh Di Belakang Imam Solat Zohor

Qadha Solat Subuh Di Belakang Imam Solat Zohor

papar berkaitan - pada 23/9/2019 - jumlah : 241 hits
SOALAN Adakah sah seorang yang mengerjakan qadha solat subuh di belakang imam yang solat zohor JAWAPAN Berkata Imam Nawawi Setengah dari syarat sah mengikut imam ialah bersamaan bentuk kedua solat tersebut pada perbuatan dan rukunnya Maka j...
Tip Bangun Solat Tahajud Untuk Beginner Cara Konsisten Tak Paksa Diri

Tip Bangun Solat Tahajud Untuk Beginner Cara Konsisten Tak Paksa Diri

papar berkaitan - pada 24/9/2019 - jumlah : 369 hits
Tip Bangun Solat Tahajud Untuk Beginner Cara Konsisten Tak Paksa Diri Tip ni mungkin tak sesuai untuk otai tapi beginner suka sangat tip ni sebab mereka perlukan tip untuk istiqamah buat tahajud Inilah uniknya tip yang dikongsikan Rafiza Id...
Solat Jamak Qasar Dan Cara Caranya

Solat Jamak Qasar Dan Cara Caranya

papar berkaitan - pada 3/10/2019 - jumlah : 1292 hits
Solat Jamak Qasar Dan Cara Caranya Untuk rujukan bersama saya kongsikan cara cara solat jamak dan qasar agar bertambah kefahaman kita dan bukan sekadar buat kerana ikut apa orang lain buat Okay Kalau kurang faham kita bertanya kepada yang a...
Shadharwan Of The Ka Bah Dipercayai Tempat Malaikat Mengajar Nabi Muhammad Cara Berwudhu Dan Solat

Shadharwan Of The Ka Bah Dipercayai Tempat Malaikat Mengajar Nabi Muhammad Cara Berwudhu Dan Solat

papar berkaitan - pada 1/10/2019 - jumlah : 695 hits
The Shadharwan of the Ka bah Sesiapa yang pernah mengerjakan Haji dan Umrah akan melakukan tawaf samada tawaf rukun maupun tawaf sunat Sesiapa yang berpeluang menghampiri dinding Kaabah atau mendekati pintu Kaabah lihatlah di bahagian bawah...
Panduan Cara Solat Sambil Dukung Bayi Yang Betul

Panduan Cara Solat Sambil Dukung Bayi Yang Betul

papar berkaitan - pada 8/10/2019 - jumlah : 349 hits
Panduan Cara Solat Sambil Dukung Bayi Yang Betul Bagi mereka yang mempunyai anak kecil ingin menunaikan solat tetapi sering terbantut apabila bayi mereka itu meragam dan perlu menunggu si anak tidur dulu kerana bimbang jika dibiarkan dia ak...
Jaga Solat Dan Sentiasa Mengingati Allah 6 Cara Berubah Secara Istiqamah

Jaga Solat Dan Sentiasa Mengingati Allah 6 Cara Berubah Secara Istiqamah

papar berkaitan - pada 5/10/2019 - jumlah : 416 hits
Jaga Solat Dan Sentiasa Mengingati Allah 6 Cara Berubah Secara Istiqamah 6 Cara berubah secara berterusan ini adalah antara yang kita boleh lakukan supaya paling minima kita menghasilkan perubahan walau sekecil zarah Kerana sesungguhnya gun...
3 Wirid Yang Tidak Pernah Ditinggalkan Oleh Para Waliyullah

3 Wirid Yang Tidak Pernah Ditinggalkan Oleh Para Waliyullah

papar berkaitan - pada 3/10/2019 - jumlah : 699 hits
Wirid adalah sesuatu yang kita amalkan secara kontinyu terus menerus dan istiqomah Bisa berupa bacaan atau amalan Jika suatu bacaan atau hanya dibaca atau diamalkan kadang kadang maka bukan namanya Habib Umar Bin Hafidz meriwayatkan bahwa H...
Cara Hilangkan Jerebu Panggil Hujan Ini 5 Tips Panggil Hujan Lebat

Cara Hilangkan Jerebu Panggil Hujan Ini 5 Tips Panggil Hujan Lebat

papar berkaitan - pada 24/9/2019 - jumlah : 414 hits
Cara Hilangkan Jerebu Panggil Hujan Ini 5 TIPS panggil hujan lebat Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua Semalam saya ada dengar sekejap ceramah dari Radio Ikim fm berkaitan macam mana cara nak panggil hujan lebat Yelah bila hujan tur...
Cara Buat Seorang Penjual Ahli Jualan

Cara Buat Seorang Penjual Ahli Jualan

papar berkaitan - pada 24/9/2019 - jumlah : 291 hits
Di artikel ini kami akan bahas seputar Reseller yakni pihak yang membeli produk dari produsen suplier dan menjual kembali produk tersebut Bila Anda mau berbisnis tanpa modal besar tanpa pusing mikir produk dan mau memiliki pendapatan tambah...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

What You Should Know About New Construction Plumbing



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Masak Lemak Ikan Bawal Cermin Dengan Belimbing Buluh

Utilizing Crowdfunding For Business

Pemandu E Hailing Pengguna Muslim Wajiib Abaikan Grab Kenyataan Media Ppim 26 04 2024

Selamat Bersara Contoh Ucapan Hari Persaraan Poster

Juyaya Semun Ngintu Gawai Chord

Bahaya Kemiskinan By Dr Hm Rakib S H Pekanbaru Riau