Jaga Solat Dan Sentiasa Mengingati Allah 6 Cara Berubah Secara Istiqamah


Jaga Solat, Dan Sentiasa Mengingati Allah 6 Cara Berubah Secara Istiqamah! 6 Cara berubah secara berterusan ini adalah, antara yang kita boleh lakukan supaya paling minima, kita menghasilkan perubahan walau sekecil zarah. Kerana sesungguhnya gunung-ganang itu terdiri daripada kerikil-kerikil kecil.
BACA: Cara Qadha Solat Fardhu Yang Ditinggalkan
Jaga Solat, Dan Sentiasa Mengingati Allah 6 Cara Berubah Secara Istiqamah!
1 – Matlamat Yang Jelas
Andai kita belajar hadis, perkara yang pertama yang disebut adalah tentang niat. Begitulah pentingnya sebelum kita berubah, kita jelaskan matlamat ‘kenapa kita nak berubah?’.
Kita nak pergi ke sesuatu tempat. Pasti ada destinasi betul? Apabila kita tahu destinasi, maka kita akan lebih mudah dapat membuat pilihan dan keputusan, jalan mana yang mahu digunakan untuk ke sana.
Nah! Beginilah pentingnya menetapkan matlamat tentang, ‘mengapa kita nak berubah?’. Minda ini apabila kita jelaskan apa yang kita mahu, maka inshaAllah lebih mudah ia faham dan memberi arahan kepada yang lain.
Mengapa aku nak berubah?
Kemudian, slash ayat-ayat negatif yang anda tulis tadi. Hasilnya, otak anda akan mula fokus apa yang anda inginkan. Barangkali antara sebab kita masih berubah, kita fokus kuat kepada perkara-perkara yang kita tidak suka. Dan ia semakin membuat kita membencinya. Justeru, tukar fokus kita. Mula fokuskan pada perkara-perkara positif.
2 – Melazimi Taubat
Mungkin istiqamah yang anda sangkakan bukan tentang dosa, namun pasti yang anda mahukan adalah perubahan yang lebih baik kan? Syarat untuk berubah adalah meninggalkan yang tidak mahu, dan mula fokus kepada perkara yang kita mahu. Ada pepatah dalam bahasa Inggeris,
Taubat adalah bermaksud menyesali perbuatan lalu dan berazam memperbaiki perbuatan akan datang. Yakni, kita nak bina sesuatu yang baru dalam diri kita, dan syaratnya adalah perlu meninggalkan perbuatan lalu.
Selagi kita masih di takuk yang lama, pasti susah untuk kita beralih kepada sesuatu yang baru betul? Justeru, penting untuk sentiasa melazimi taubat.
Supaya kita sentiasa bersihkan diri daripada perkara-perkara lalu, sama ada dosa atau tabiat buruk, seterusnya fokus dengan keras untuk membina pahala dan tabiat baru yang lebih baik.
3 – Berdoa Kepada Allah
Doa adalah penyerahan bukan tuntutan. Selepas kita berniat, kita serah ke Allah terus untuk menguruskan diri kita. Sesungguhnya Allah sebaik-baik pengurus. Hatta jantung yang berdegup inipun kita tidak mampu uruskan, apatah lagi, menguruskan seluruh diri kita.
Berdoalah kepada Allah, memohon hidayah dan rahmat limpah kurniaNya.
4 – Mulakan Dengan Perubahan Yang Ringan Dan Termampu
Jangan gelojoh. Tergesa-gesa itu daripada syaitan. Analoginya, andai sekarang berat kita 150kg, jangan gelojoh mahu terus turunkan kepada 50kg. Hatta Al-Quran diturunkan secara berperingkat.
“Jangan takut perlahan. Yang lebih patut ditakuti adalah, apabila tidak bergerak langsung.”
Lebih baik turunkan berat badan sedikit demi sedikit secara natural dan tanpa penyakit. Berbanding, turun menjunam namun mendapat 101 penyakit kerana, pemakanan yang tidak sihat dan penggunaan produk kuruskan badan yang banyak.
Contoh, seumur hidup tak pernah baca Al-Quran terjemahan. Jangan terus gelojoh mahu habiskan satu juz. Memadai baca 1 ayat pada tiap hari. Biar perlahan asal bergerak.
Contoh lain, bagi yang ingin melatih fokus, boleh mulakan tugasan itu tiap 5 minit. Selepas itu andai rasa boleh lama, teruskan. Sekiranya rasa sudah tak mampu, berhenti sekejap, dan sambung semula. Biar perlahan asal tugasan itu dapat diselesaikan sedikit demi sedikit.
5 – Pilih Persekitaran Yang Sama Dengan Misi Kita
Penjual minyak wangi mungkin akan memberimu minyak wangi, atau engkau akan membeli minyak wangi darinya, dan kalaupun tidak, engkau tetap mendapatkan bau harum darinya.
Sedangkan tukang besi, mungkin (percikan apinya) mengenai pakaianmu, dan kalaupun tidak engkau tetap mendapatkan bau asapnya yang tak enak.”
Andai kita pelajar yang mahu capai dean list pada semester itu, maka bergaul lah dengan orang yang sama misi dengan kita. Supaya misi kita tidak terganggu sebaliknya saling mendorong sesama rakan bagi mencapai misi itu.
Andai kita orang yang mahu berniaga, maka bergaul lah dengan orang yang sudah lama berniaga. Supaya daripada situ, kita boleh mendapatkan tip perniagaan daripadanya. Berbanding kita bersama dengan orang yang tidak suka berniaga, pasti dicemuh atau direndah-rendahkan niat kita untuk mulakan pernaigaan.
6 – Jaga Solat, Dan Sentiasa Mengingati Allah Solat mempunyai rahsia tersembunyi yang boleh membantu kita perbaiki perubahan kita. Andai kita seorang yang suka bertangguh, cuba kita perhatikan adakah kita seorang yang selalu melengahkan solat?
Sumber: Tazkirah.com
The post Jaga Solat, Dan Sentiasa Mengingati Allah 6 Cara Berubah Secara Istiqamah! appeared first on Apakes.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.apakes.com/jaga-solat-dan-sentiasa-mengingati-allah-6-cara-berubah-secara-istiqamah/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Siapa Yang Sentiasa Jaga Solat Insya Allah Rumah Tangganya Kukuh Mufti Wilayah

Siapa Yang Sentiasa Jaga Solat Insya Allah Rumah Tangganya Kukuh Mufti Wilayah

papar berkaitan - pada 25/9/2019 - jumlah : 445 hits
Siapa Yang Sentiasa Jaga Solat Insya Allah Rumah Tangganya Kukuh Mufti Wilayah Dalam institusi rumah tangga faktor agama adalah elemen yang penting Pegangan agama yang kukuh dalam perkahwinan adalah tonggak kebahagiaan rumah tangga seperti ...
Tarik Perhatian Dengan Cara Dekatkan Diri Pada Allah Elok Amal 15 Tip Ini Ketika Hadapi Masalah

Tarik Perhatian Dengan Cara Dekatkan Diri Pada Allah Elok Amal 15 Tip Ini Ketika Hadapi Masalah

papar berkaitan - pada 27/9/2019 - jumlah : 596 hits
Tarik Perhatian Dengan Cara Dekatkan Diri Pada Allah Elok Amal 15 Tip Ini Ketika Hadapi Masalah Semua orang ada masalah tinggal bagaimana seseorang itu mampu menguruskan masalah dengan baik Tarik Perhatian Dengan Cara Dekatkan Diri Pada All...
Cukup 7 Kali Baca Surah Ini Selesai Solat Dijamin Allah Melepaskan Kesusahanmu

Cukup 7 Kali Baca Surah Ini Selesai Solat Dijamin Allah Melepaskan Kesusahanmu

papar berkaitan - pada 5/10/2019 - jumlah : 311 hits
Cukup 7 Kali Baca Surah Ini Selesai Solat Dijamin Allah Melepaskan Kesusahanmu Dijamin Allah akan melepaskan kesusahanmu dan melancarkan rezekimu Hidup dirundung kesusahan disempitkan rezeki sudahkah Menyemak diri anda Cukup 7 Kali Baca Sur...
5 Cara Jitu Jaga Kadar Kolesterol Tetap Pada Ambang Batas Aman

5 Cara Jitu Jaga Kadar Kolesterol Tetap Pada Ambang Batas Aman

papar berkaitan - pada 4/10/2019 - jumlah : 224 hits
Gaya hidup dan kebiasaan makanmu bisa sangat menentukan kadar kolesterol yang kamu miliki Oleh karena itu pilihan makanan serta gaya hidup yang kamu jalani bisa sangat bermanfaat untuk menjaga tingkat aman dari kolesterol
Panduan Cara Solat Sambil Dukung Bayi Yang Betul

Panduan Cara Solat Sambil Dukung Bayi Yang Betul

papar berkaitan - pada 8/10/2019 - jumlah : 348 hits
Panduan Cara Solat Sambil Dukung Bayi Yang Betul Bagi mereka yang mempunyai anak kecil ingin menunaikan solat tetapi sering terbantut apabila bayi mereka itu meragam dan perlu menunggu si anak tidur dulu kerana bimbang jika dibiarkan dia ak...
Cara Mudah Jaga Kulit Wajah

Cara Mudah Jaga Kulit Wajah

papar berkaitan - pada 12/10/2019 - jumlah : 475 hits
3 Tips Penjagaan Muka Lelaki Yang Mampu Tawan Hati GadisKorang tak pernah terfikir ke kenapa muka oppa oppa Kpop flawless semacam Mungkin korang akan ingat cuaca sejuk dekat sana mempengaruhi keadaan muka mereka Tapi korang tak tahu disebal...
Tip Bangun Solat Tahajud Untuk Beginner Cara Konsisten Tak Paksa Diri

Tip Bangun Solat Tahajud Untuk Beginner Cara Konsisten Tak Paksa Diri

papar berkaitan - pada 24/9/2019 - jumlah : 368 hits
Tip Bangun Solat Tahajud Untuk Beginner Cara Konsisten Tak Paksa Diri Tip ni mungkin tak sesuai untuk otai tapi beginner suka sangat tip ni sebab mereka perlukan tip untuk istiqamah buat tahajud Inilah uniknya tip yang dikongsikan Rafiza Id...
Solat Yang Tidak Khusyuk Lebih Dekat Dengan Azab Allah Hasan Al Basri

Solat Yang Tidak Khusyuk Lebih Dekat Dengan Azab Allah Hasan Al Basri

papar berkaitan - pada 24/9/2019 - jumlah : 242 hits
1 MENURUT al Imam Hasan al Basri solat yang tidak khusyuk memberikan petanda yang tidak baik buat seorang Muslim Kata beliau Solat yang tidak khusyuk lebih dekat dengan azab Allah 2 Barangkali
Jangan Ambil Mudah Warna Najis Bayi Berubah Dengan Ketara Sentiasa Periksa

Jangan Ambil Mudah Warna Najis Bayi Berubah Dengan Ketara Sentiasa Periksa

papar berkaitan - pada 29/9/2019 - jumlah : 407 hits
Pernahkah anda sebagai ibu bapa terfikir bahawa terdapat seribu satu makna yang tersirat di sebalik warna najis bayi Jika tidak teruskan membaca artikel ini kerana ia bukanlah sesuatu perkara yang boleh ibu bapa ambil mudah Para ibu bapa te...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

How Did Afif Know Of Alleged Rm100m Payment For Pjd Link Asks Pj Mp

Memikirkan The Unknown

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Lateefa Koya Negara Sudah Jadi Banana Republic Ketika Kamu Dedah Bualan Pemimpin Negara

Ee Ji Ban Chicken Rice Ball Haniz Zalikha Pernah Makan Kat Ee Ji Ban Ya

Pengalaman Menginap Di Grand Court Hotel Teluk Intan Dekat Dengan Menara Condong Teluk Intan

Kerana Rasuah Rm100 Pekebun Kena Denda Rm10 000

Effective Market Research On A Budget

Lirik Lagu Sulit Betrand Putra Onsu