Cara Pembayaran Nazar Dan Kaffarah Sumpah Oleh Waris Si Mati



SOALAN:
Suami saya telah meninggal dunia dan sebelum meninggal arwah mempunyai nazar iaitu berpuasa selama 6 hari. Namun ajal telah menjemputnya sebelum dia sempat melunaskan nazar tersebut. Oleh itu bagaimana cara pengiraan pembayaran nazar arwah suami saya? Soalan kedua, suami saya telah melanggar sumpah berkali-kali, jadi bagaimana cara pembayaran kafarah sumpah ini? Adakah setiap sumpah atau sekaligus? Tetapi saya juga kurang pasti berapa sumpah tersebut.

JAWAPAN:
Nazar merupakan janji manusia kepada Allah SWT bagi tujuan mendekatkan diri kepada pencipta-Nya. Apabila sempurna syarat dan rukunnya maka wajib melaksanakannya. Firman Allah SWT:

وَلْيُوفُوا نُذُورَهُمْ
“Dan hendaklah mereka menyempurnakan nazar-nazarnya.” (Surah al-Hajj: 29)

Nazar hanya dibolehkan kepada perkara kebajikan dan sekiranya bernazar perkara haram dan makruh maka tidak sah nazarnya seperti bernazar untuk merogol dan selainnya. (Lihat: al-Fiqh al-Manhaji 3/26).

Ini seperti mana hadis yang diriwayatkan daripada Imran bin al-Husain R.A, sabda Baginda SAW:

لاَ نَذْرَ فِي مَعْصِيَةٍ
“Tidak ada Nazar dalam perkara kemaksiatan kepada Allah SWT.” [Sunan Ibnu Majah (2124)]

Nazar Puasa

Wajib bagi seseorang yang bernazar menunaikan apa yang di nazarkan berdasarkan apa yang disebut ketika bernazar dengan berlandaskan syarak.

Dr. Muhammad Zuhaili di dalam kitabnya menyatakan: “Apabila seseorang itu bernazar puasa sepertimana yang diucapkan contohnya “demi Allah aku akan berpuasa” atau “aku akan berpuasa pada hari berikut dan berikut” maka wajib dia menunaikan puasanya seperti yang dinazarkan. Dan begitu juga kalau dia bernazar dengan berpuasa sama ada bilangan hari ataupun nama hari yang ditetapkan.” (Lihat: al-Mu’tamad fi al-Fiqh al-Syafi’e, 2/512)

Berkenaan dengan persoalan di atas, sekiranya seseorang yang bernazar tidak sempat menunaikan nazarnya maka waris si mati di tuntut untuk menunaikannya. Hadis yang diriwayatkan daripada Ibnu Abbas R.A:

وَإِنْ كَانَ عَلَيْهِ نَذْرٌ قَضَى عَنْهُ وَلِيُّهُ
“Dan sekiranya dia (si mati) terdapat ke atasnya kewajipan nazar, maka dituntut qadha daripadanya akan walinya.” [Sunan Abi Daud (2401)]

Mengikut pandangan mazhab Syafi’e, sesiapa yang meninggal dunia dan nazar puasanya masih belum ditunaikan maka walinya dituntut untuk menunaikannya. Sama ada dia meninggalkan wasiat ataupun tidak. (Lihat: al-Mausu’ah al-Fiqhiyyah al-Kuwaitiyyah, 40/217)

Selain itu, Imam al-Dumyati di dalam kitabnya menyatakan: “Waris si mati tidak menggantikan puasa nazar, maka dibenarkan untuk membayar setiap satu hari puasa nazar dengan satu mud makanan.” (Lihat I’anah al-Tolibin,2/275)

Sumpah (al-Yamin)

Sumpah dari segi istilah syarak bermaksud sesuatu lafaz yang menguatkan sesuatu perkara dengan disabitkan menyebut bersamanya nama Allah SWT atau sifat-Nya dengan lafaz yang khusus. (Lihat: al-Mu’tamad Fi al-Fiqh al-Syafi’e, 2/522)

Dan di antara dalil pensyariatannya seperti firman Allah SWT:

وَلَا تَجْعَلُوا اللَّـهَ عُرْضَةً لِّأَيْمَانِكُمْ أَن تَبَرُّوا وَتَتَّقُوا وَتُصْلِحُوا بَيْنَ النَّاسِ ۗ وَاللَّـهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ
“(Dan janganlah kamu jadikan nama) Allah dalam sumpah kamu sebagai benteng yang menghalangi kamu daripada berbuat baik dan bertaqwa, serta mendamaikan perbalahan antara sesama manusia. Dan (ingatlah), Allah sentiasa mendengar, lagi sentiasa mengetahui.” (Surah al-Baqarah: 224)

Di antara syarat- syarat yang di tetapkan supaya dikenakan kaffarah adalah sumpah yang didatangkan dengan lafaz nama Allah SWT atau sifat-Nya. Sekiranya sebaliknya maka sumpah itu tidak dikenakan kaffarah.

Ini sepertimana yang disebut oleh Dr Muhammad Zuhaili di dalam kitabnya: “Dan sekiranya berkata “aku bersumpah atau aku berazam untuk melakukan itu dan ini” tanpa menyebut nama Allah SWT, tidak dikira sebagai sumpah (al-Yamin) walaupun berniat sumpah. Ini kerana sumpah (al-Yamin) tidak dikira melainkan menyebut nama Allah atau sifat-Nya untuk mengukuhkan sumpahnya.” (Lihat: al-Mu’tamad fu al-Fiqh al-Syafi’e, 2/533)

Kaffarah Sumpah

Untuk dikenakan kaffarah mestilah memenuhi segala rukun serta syarat-syaratnya. Dan sekiranya sempurna segalanya maka wajib dikenakan kaffarah sepertimana Firman Allah SWT:

لَا يُؤَاخِذُكُمُ اللَّـهُ بِاللَّغْوِ فِي أَيْمَانِكُمْ وَلَـٰكِن يُؤَاخِذُكُم بِمَا عَقَّدتُّمُ الْأَيْمَانَ ۖ فَكَفَّارَتُهُ إِطْعَامُ عَشَرَةِ مَسَاكِينَ مِنْ أَوْسَطِ مَا تُطْعِمُونَ أَهْلِيكُمْ أَوْ كِسْوَتُهُمْ أَوْ تَحْرِيرُ رَقَبَةٍ ۖ فَمَن لَّمْ يَجِدْ فَصِيَامُ ثَلَاثَةِ أَيَّامٍ ۚ ذَٰلِكَ كَفَّارَةُ أَيْمَانِكُمْ إِذَا حَلَفْتُمْ ۚ وَاحْفَظُوا أَيْمَانَكُمْ ۚ كَذَٰلِكَ يُبَيِّنُ اللَّـهُ لَكُمْ آيَاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ
“Kamu tidak dikira salah oleh Allah tentang sumpah-sumpah kamu yang tidak disengajakan (untuk bersumpah), akan tetapi kamu dikira salah oleh-Nya dengan sebab sumpah yang sengaja kamu buat dengan bersungguh-sungguh. Maka bayaran dendanya ialah memberi makan sepuluh orang miskin dari jenis makanan yang sederhana yang kamu (biasa) berikan kepada keluarga kamu, atau memberi pakaian untuk mereka, atau memerdekakan seorang hamba. Kemudian sesiapa yang tidak dapat (menunaikan denda yang tersebut), maka hendaklah dia berpuasa tiga hari. Yang demikian itu ialah denda penebus sumpah kamu apabila kamu bersumpah. Dan jagalah -peliharalah- sumpah kamu. Demikianlah Allah menerangkan kepada kamu ayat-ayat-Nya (hukum-hukum agama-Nya) supaya kamu bersyukur.” (Surah al-Maidah: 89)

Kesimpulan

Berdasar kepada soalan di atas, hal berkenaan dengan puasa nazar ke atas wakil si mati, dia boleh memilih sama ada ingin menunaikannya dengan berpuasa mengikut bilangan hari atau dengan membayar fidyah sebanyak satu mud bersamaan dengan satu hari. Ini seperti mana yang di nyatakan oleh Imam al-Dumyati di dalam kitabnya: “Waris si mati tidak menggantikan puasa nazar, maka dibenarkan untuk membayar setiap satu hari puasa nazar dengan satu mud makanan.” (Lihat: I’anah al-Tolibin,2/275)

Adapun berkenaan dengan kaffarah sumpah orang yang meninggal, sekiranya tidak pasti berapa bilangannya, maka warisnya dituntut membayar kaffarahnya dengan kadar yang minima menggunakan harta peninggalan si mati. Ini seperti yang disebut oleh Imam Khatib al-Syarbini di dalam kitabnya: “Barangsiapa yang telah meninggal dunia dan meninggalkan tanggungan kaffarah, maka dituntut untuk membayarnya daripada harta warisannya dengan kadar yang paling ringan.” (Lihat: Mughni al-Muhtaj, 9/193)

Oleh itu, sebaiknya memperbanyakan bersedekah dan mendoakan keampunan daripada Allah SWT. Ini seperti hadis yang diriwayatkan oleh Ibnu Abbas R.A Sabda Nabi SAW:

إن الله وضع عن أمتي الخطأ والنسيان وما استكرهوا عليه
“Sesungguhnya Allah SWT mengampunkan umatku yang melakukan kesalahan dan terlupa serta apa yang terpaksa ke atasnya.” [Sunan Ibnu Majah (2045)]

Semoga Allah SWT memberikan kita kebaikan dan kefahaman yang sahih dalam memahami syariat-Nya seterusnya memberikan kekuatan kepada kita untuk mengamalkannya. Amin.

Oleh: Ustaz Dr. Zulkifli Mohamad Al Bakri | Mufti Wilayah Persekutuan
+ Baca Respon Pembaca di Facebook Oh! Media

Oh! Youtube
Sumber: Oh! Media

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.terengganu11.com/2019/11/cara-pembayaran-nazar-dan-kaffarah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Penyebab Dan Cara Mengatasi Komputer Laptop Tiba Tiba Mati

Penyebab Dan Cara Mengatasi Komputer Laptop Tiba Tiba Mati

papar berkaitan - pada 14/11/2019 - jumlah : 201 hits
Penyebab dan Cara Mengatasi Komputer Laptop Tiba Tiba Mati Sumber Gambar delhendro Penggunaan komputer sebagai salah satu teknologi memang tak terlepas dari gangguan berupa error yang bisa This is a content summary only Visit my website for...
Mulai Beroperasi Komersil Ini Cara Pembayaran Lrt Jakarta

Mulai Beroperasi Komersil Ini Cara Pembayaran Lrt Jakarta

papar berkaitan - pada 1/12/2019 - jumlah : 173 hits
Mulai Beroperasi Komersil Ini Cara Pembayaran LRT Jakarta Untuk single trip penumpang harus membayar biaya deposit kartu sebesar Rp 15 ribu dan uang dapat dikembalikan setelah penumpang keluar dari area peron kereta
Sumpah Syed Saddiq

Sumpah Syed Saddiq

papar berkaitan - pada 26/11/2019 - jumlah : 308 hits
WALLAHI Wabillahi Watallahi Allah SWT sebagai bukti saya di sini kata Menteri Belia dan Sukan Syed Saddiq Syed Abdul Rahman Beliau berkata demikian selepas diasak ahli Parlimen Barisan Nasional yang mahu beliau bertanggungjawab termasuk mel...
Cambugahay Falls Philippines Sumpah Lawa

Cambugahay Falls Philippines Sumpah Lawa

papar berkaitan - pada 26/11/2019 - jumlah : 974 hits
Seronok tau kalau bangun tidur buka mata terus nampak permandangan lawa macam ni rasa macam sayang nak tutup mata semula sambung tidur Sumpah lawa Cambugahay Falls Philippines ni Dalam hati berkata Kalaulah dapat bercuti berdua dengan husba...
Bangkai Busuk Sipenjawat Awam Yang Sumpah Setia Semasa Memegang Jawatan Rupanya Setia Dengan Najib

Bangkai Busuk Sipenjawat Awam Yang Sumpah Setia Semasa Memegang Jawatan Rupanya Setia Dengan Najib

papar berkaitan - pada 29/11/2019 - jumlah : 281 hits
Bernama KES PINDA AUDIT 1MDB Bekas Ketua Audit Negara Tan Sri Ambrin Buang memberitahu Mahkamah Tinggi di Kuala Lumpur hari ini bahawa beliau kecewa apabila laporan audit 1Malaysia Development Berhad disediakan Jabatan Audit Negara yang dim...
Ada Yang Sudah Lupa Sumpah Jangan Khianat Anwar Abdullah

Ada Yang Sudah Lupa Sumpah Jangan Khianat Anwar Abdullah

papar berkaitan - pada 24/11/2019 - jumlah : 234 hits
SHAH ALAM Ahli Majlis Pimpinan Pusat PKR Abdullah Sani Abdul Hamid hari ini membuat serangan terlalu talu terhadap kem satu lagi yang sejak kebelakangan ini dilihat seolah olah mengkhianat perjuangan parti itu Antara yang menjadi bahan sera...
Masa Kepala Dia Kena Pijak Sumpah Puas Netizen

Masa Kepala Dia Kena Pijak Sumpah Puas Netizen

papar berkaitan - pada 22/11/2019 - jumlah : 1052 hits
Macam macam perangai lah budak sekolah zaman sekarang ni Tak ada siapa nak pantau ke pembuli tu Bukan apa budak yang kena buli tu kesian sis tengok dan akhirnya sis rasa puas hati bila dia buat comeback Haa tulah Cari pasal lagi Menerusi vi...
Seminar Perlindungan Hukum Bagi Perawat Akan Diadakan Oleh Ppni Lampung Barat

Seminar Perlindungan Hukum Bagi Perawat Akan Diadakan Oleh Ppni Lampung Barat

papar berkaitan - pada 3/12/2019 - jumlah : 187 hits
Senyumperawat com Persatuan Perawat Nasional Indonesia Kabupaten Lampung Barat akan menggelar seminar dan workshop The post appeared first on
Anak Tepis Rasa Malu Bangga Dibesarkan Oleh Bapa Sindrom Down

Anak Tepis Rasa Malu Bangga Dibesarkan Oleh Bapa Sindrom Down

papar berkaitan - pada 3/12/2019 - jumlah : 514 hits
Tiada siapa menyangka lelaki yang dilahirkan sebagai seorang Sindrom Down mampu menjadi seorang ayah dan membesarkan anak dengan baik sekali Itulah yang diceritakan oleh seorang pengguna Facebook dengan nama Richie Anne Castillo atau lebih ...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Beyond The Pew The Bridal Heart Guides Your Daily Walk With Christ

Wanita Cedera Diragut Ketika Menunggang Motosikal

Kes Lelaki Israel 10 Ditahan Semula Bawah Sosma

Pelbagai Cara Memakai Samping

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

Prove Existence Of Addendum Decree For Najib S House Arrest Experts Say