Cara Paling Berkesan Elak Instagram Kena Hack


Cara Paling Berkesan Elak Instagram Kena Hack

Peristiwa Instagram hampir di hack beberapa hari lepas memang buat aku tak senang duduk. Selalu lah kita dengar berita akaun peribadi Instagram terutama golongan influncer dan selebriti digodam.

Rata-rata mangsa yang kena adalah mereka yang ada banyak followers dan berpengaruh di media sosial. Kali ni aku nak kongsikan pula pengalaman aku sendiri, yang mana akaun aku turut menjadi target hackers.

Aku nak kongsikan juga apa kau orang boleh buat sebagai langkah untuk mencegah akaun Instagram dari digodam oleh mereka yang tak bertanggungjawab ni. Sebelum tu mari aku ceritakan sedikit kronologi sebelum kejadian.






Pengalaman Akaun Instagram Hampir di Hack

Menjadi tabiat aku setiap kali login Instagram melalui aplikasi di telefon aku akan logout. Tidak logout dari sesuatu device dalam jangka masa yang lama juga akan jadikan akaun kita berisiko untuk digodam.

Maaf aku tiada kajian spesifik nak beri sebagai bukti tapi itulah yang kera berlaku dulu kalau aku tak logout dengan betul. Ikut pengalaman sendiri.

Kisahnya malam sebelum tu sebelum tidur macam biasa tengok perkembangan dunia di Instagram. Terjaga pukul 4 pagi aku logout. Keesokkan harinya aku bangun pagi, jalani hidup seperti biasa dan aku nak buat Instagram story.

Tapi malangnya tak boleh nak login. Bila aku masukkan username dan password, keluar mesej “error” lagi satu masalah internet connection katanya. Aku belum start panik masa tu jadi aku try login guna username business aku.

Peliknya akaun business aku boleh login seperti biasa ya. Terus seram. Masa ni tak terfikir lagi apa masalah dia. Malas aku ambil peduli jadi aku sambung tugasan harian, dengan harapan menjelang tengahari akaun aku tu akan okey.
Cara Susun Instagram Feed Supaya Cantik Dan Kemas





Langkah Mencegah Akaun Instagram Dari Kena Hack

Rupanya masih tak dapat login sehinggalah ke waktu itu. Aku cuba login melalui website Instagram guna Chrome dalam handphone, tapi tetap tak boleh login. Tak puas hati aku cuba login melalui laptop, lega baru boleh login.

Akaun aku masih wujud dan selamat. Masa tu aku yakin mesti ada cubaan untuk mencuri akaun IG aku jadi aku semak email dari Instagram. Rupa-rupanya ada cubaan untuk menggodam akaun Instagram aku.  Sistem detect login daripada device yang aku tak pernah guna dari Telok Panglima Garang, Malaysia.



Apa yang jadi ialah, sistem akan beritahu pemilik akaun jika ada cubaan untuk login akaun Instagram dari gadjet dan lokasi selain dari pemilik akaun selalu guna. Fiuh. Bagusnya sistem sekarang semakin kuat dari segi keselamatan pengguna. Itu aku puji lah.

By the way, ini bukan pertama kali aku terima email pemberitahuan tu tapi kali ni kes dia special sikit. Atas dasar keselamatan, aku dinasihatkan untuk tukar password dengan segera. Terus aku buat tanpa segan silu.

Selepas tukar password barulah aku boleh login Instagram melalui aplikasi di telefon. Alhamdulilah lega semua ok.

Perkara Perlu Buat Untuk Elak Akaun Instagram Dari Di Hack

Kerap tukar password atau kata laluan

Perkara selalu orang malas nak ambil tahu dan buat ialah untuk tukar password akaun secara berkala. Ada yang nasihatkan tukar untuk tukar setiap 3 bulan. Update password ni juga diguna pakai untuk perbankan internet.  

Aktifkan tetapan two-Factor authentication

Kaedah ini lah yang berjaya selamatkan akaun aku dari di hack ye. Macamana nak buat adalah, login Instagram. Di bahagian Settings pilih Security dan on kan Two-Factor Authentication untuk terima text message.

Apa yang berlaku adalah, jika kau orang nak login Instagram dari telefon lain atau dari laptop contohnya, sistem akan minta kau orang masukkan code yang dihantar ke telefon bimbit yang kau orang set di akaun Instagram.

Jadi, kalau ada yang cuba nak godam memang tak dapatlah kecuali kau orang share code tu.

Langkah tambahan lain macam aku pesan dekat atas tu, sentiasa logout dan dicadangkan untuk link kan akaun Instagram dengan facebook kau orang. Boleh baca Blogger Hasrul Hassan pernah kongsi juga. 

Aku bersyukur akaun aku masih selamat. Untuk kau orang yang kurang bernasib baik dan akaun telah pun digodam boleh baca perkongsian dibawah:

Cara dapatkan kembali Instagram yang telah di Hack 



Kesimpulan

Aku suka nak kongsikan doa yang telah dikongsikan oleh pelakon Almy Nadia yang mana akaun dia juga pernah di hacked lama dulu. Tulis beliau ialah:

"Tolong, tolong. Jangan, jangan, janganlah hacker (penggodam). Saya buat kerja dengan Instagram ini. Ini saya bantu keluarga dengan Instagram.

"Ya Allah ya Tuhanku. Kau makbulkanlah doaku ini. Instagram ini tempat aku mencari rezeki untuk membantu keluarga. Niat aku ikhlas untuk bantu keluarga. Inilah punca rezekiku,"

sumber: HarianMetro


Apa jua berlaku minta pada Yang Kuasa, Allah Maha Pengasih lagi Maha Pemurah. Pasti ada hikmah kenapa dan mengapa ia berlaku. Kau orang pernah kena hacked? Jom kongsi.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.rodiahamir.com/2021/03/cara-paling-berkesan-elak-instagram.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hiburan Lee La Cara Sebutan Lyla Amina Schawal Buka Akaun Instagram Anak Kedua

Hiburan Lee La Cara Sebutan Lyla Amina Schawal Buka Akaun Instagram Anak Kedua

papar berkaitan - pada 14/3/2021 - jumlah : 415 hits
Genap umur anak kedua pasangan serasi Scha Alyahya dan Awal Ashaari Lyla Amina kini sudah mempunyai akaun Instagramnya yang tersendiri Sumber Instagram Scha Alyahya Difahamkan lylaaminaa adalah nama akaun Instagram anak kedua yang telah dib...
Cara Cara Nak Minum Madu Agar Ia Berkesan Untuk Kesihatan Anda

Cara Cara Nak Minum Madu Agar Ia Berkesan Untuk Kesihatan Anda

papar berkaitan - pada 7/3/2021 - jumlah : 281 hits
Minumlah madu dicampur air sebagaimana yang disebut oleh Ibnul Qayyim dalam Kitab nya bahawa Bila kita campur Madu dengan air ikatan kimianya jadi seperti ini sahabat C6H12O6 Air Oksigen Menghasilkan Asid Glukonik Hidrogen Peroksida inilah ...
5 Tips Dan Cara Paling Pantas Untuk Menurunkan Bounce Rate Blog

5 Tips Dan Cara Paling Pantas Untuk Menurunkan Bounce Rate Blog

papar berkaitan - pada 8/3/2021 - jumlah : 216 hits
5 Tips dan cara paling pantas untuk menurunkan Bounce rate Blog Assalamualaikum dan salam sejahtera Mungkin ada yang pernah dengar dan mungkin baru pertama kali mendengar ayat bounce rate Apa itu Bounce Rate Dan pentingkah ianya pada blog M...
Mulakan Berpuasa 4 Jam Dalam Sehari Kemudian Tambah Waktu Jika Anak Dapat Bertahan Cara Latih Berpuasa Yang Berkesan

Mulakan Berpuasa 4 Jam Dalam Sehari Kemudian Tambah Waktu Jika Anak Dapat Bertahan Cara Latih Berpuasa Yang Berkesan

papar berkaitan - pada 9/3/2021 - jumlah : 235 hits
Kanak kanak yang masih belum mencapai akil baligh tidak diwajibkan menjalani ibadah puasa Walau bagaimanapun anda sebagai ibu bapa boleh memperkenalkan anak anda kepada ibadah puasa sewaktu mereka masih kecil supaya anak anda dapat menangan...
Cara Buat Analisis Swot Yang Paling Ringkas Untuk Perniagaan Anda

Cara Buat Analisis Swot Yang Paling Ringkas Untuk Perniagaan Anda

papar berkaitan - pada 15/3/2021 - jumlah : 283 hits
Saya cuba cari perkataan yang betul dalam Bahasa Malaysia tentang SWOT Analysis tapi tak jumpa Jadi saya pakai google translate saja dan hasilnya goggle terjemahkan sebagai Analisis SWOT Tak apalah The post appeared first on
Kena Sedut Perlahan Lahan Dalam Dalam Baru Berkesan Kalau Gas Entonox Ni Tak Jalan Kena Cuba Cara Lain

Kena Sedut Perlahan Lahan Dalam Dalam Baru Berkesan Kalau Gas Entonox Ni Tak Jalan Kena Cuba Cara Lain

papar berkaitan - pada 10/3/2021 - jumlah : 242 hits
Ibu ibu yang sedang menahan sakit kontraksi biasanya akan meminta ubat tahan sakit untuk melegakan kesakitan yang kuat Biasanya ibu yang bakal bersalin ini akan diberikan gas entonox bertujuan untuk melegakan sedikit kesakitan Namun tak sem...
Cara Mengidentifikasi Influencer Palsu Di Instagram

Cara Mengidentifikasi Influencer Palsu Di Instagram

papar berkaitan - pada 17/3/2021 - jumlah : 209 hits
Jasa influencer saat ini cukup banyak bermunculan karena dianggap sebagai salah satu cara promosi yang efektif dan efisien Sistem pembayarannya berdasarkan per sekali endorse dimana besaran nilai jasanya biasanya menyesuaikan jumlah pengiku...
Cara Paling Mudah Mendapatkan Google Adsense

Cara Paling Mudah Mendapatkan Google Adsense

papar berkaitan - pada 22/3/2021 - jumlah : 334 hits
Cara paling mudah mendapatkan google adsense Assalamualaikum dan salam sejahtera Fuh semacam tajuk post aku hari ini Semua ini disebabkan soalan daripada beberapa rakan yang bertanyakan susah ke nak buat google adsense Dan macam mana cara m...
Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia

Get To Know About And Benefits Of Bulk Sms For Business

Uncover The Secrets Of Riversweeps The Online Casino That S Different

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Le Clos Villa By Banca Architectes In Mouans Sartoux France

What You Should Know About New Construction Plumbing

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Kesarjanaan Yang Biasa Biasa Sahaja

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim