5 Tips Dan Cara Paling Pantas Untuk Menurunkan Bounce Rate Blog




5 Tips dan cara paling pantas untuk menurunkan Bounce rate Blog | Assalamualaikum dan salam sejahtera. Mungkin ada yang pernah dengar dan mungkin baru pertama kali mendengar ayat “bounce rate”. Apa itu Bounce Rate? Dan pentingkah ianya pada blog? Mungkin ada sesetengah blogger tidak pernah ambil tahu pun apakah benda ini. Namun sesetengah blogger amat menitikberatkan perkara ini untuk melihat sejauh mana blog mereka memberi manfaat kepada pembaca.

Apa itu Bounce Rate?
Baik, apa itu bounce rate? Dalam kata mudahnya, bounce rate ini adalah ukuran bagi pemilik blog untuk mengetahui berapa lama pembaca/pengunjung berada di blog mereka. Mudah faham macam ini, jika pembaca buka 1 post sahaja kemudian tutup blog anda pastinya berbeza dengan pembaca yang buka 1 post untuk membaca kemudian buka post lain dan baca kemudian cari post lain pula, ha, lain kan?

Macamana nak tahu bounce rate blog kita baik atau tidak? Caranya mudah sahaja. Korang boleh tengok dekat Google Analytics. Dekat situ ada macam-macam yang boleh kita lihat. Dan cara untuk lihat bounce rate blog itu baik atau tidak adalah dengan melihat percen nya. Semakin tinggi percentage bounce rate, maka adalah yang tidak kena dan perlu diperbetulkan. Contohnya macam bounce rate blog mrejoy.com ini:

Kalau tengok pada percentage nya, dah tahulah kan yang aku perlu buat sesuatu dengan blog ini supaya percentage bounce rate blog ini turun.

Kenapa percentage bounce rate tinggi? Ada banyak sebab kenapa percentage blog kita tinggi. Pertama, mungkin kualiti penulisan blog kita buat masa ini belum mencapai tahap yang terbaik. Itu antara salah satu punca kenapa pengunjung tidak berada lama di blog kita.

Kedua, penulisan kita tidak memberi jawapan kepada pengunjung. Contohnya kita tulis tips buat duit dari rumah tanpa modal paling berkesan! Dalam keadaan pandemic covid ini, ramai yang terkesan dan ada yang dibuang kerja. Jadi, ramai yang memilih untuk buat kerja dari rumah atau berniaga.

Jadinya, kita tulis pasal bagaimana cara buat duit dari rumah, tapi dalam artikel kita tiada satu pun cara buat duit. Kita macam syok sendiri menulis. Dan itu yang membuatkan pengunjung tak berada lama di blog kita.

Jadinya sekarang, korang dah tahu kan Apa itu Bounce Ratedan kenapa ianya sangat penting? Seharusnya, bagi setiap blogger, perlu melihat bounce rate masing-masing dan perbaiki jika bounce rate kita tinggi.




Cara menurunkan bounce rate blog. #1. Setkan blog kepada “Open in New Tab”

Cara pertama yang aku nak kongsikan adalah dengan setkan blog kita kepada “Open in New Tab”. Cara ini aku dah aplikasikan kepada blog mrejoy.com ini. Kalau korang klik pada tajuk artikel, ianya akan dibuka pada tab yang baru.

Untuk mengetahui cara untuk buat blog jadi “Open in New Tab” ini, korang boleh baca disini:

#2. Letakkan widget link di tepi blog

Cara ini juga sangat berkesan di dalam menurunkan bounce rate blog iaitu dengan meletakkan widget link pada bahagian tepi blog. Letakkan artikel terbaik blog korang, letakkan juga artikel terkini dan juga artikel paling popular. Dengan cara ini, pembaca dengan mudahnya melihat ada pelbagai info di dalam blog kita.

#3. Periksa kecepatan blog

Di antara salah satu sebab kenapa pengunjung tidak berada lama di dalam blog kita adalah kerana blog yang berat. Atau terlalu lama loading. Cuba bayangkan, pengunjung nak baca sesuatu tu perlu tunggu lama baru boleh baca. Kalau aku pun, aku tak suka. Aku tahu, klik kemudian terus baca tanpa perlu tunggu.

#4. Tulis perkara yang memberi manfaat dan kongsikan perkara sebenar.

Kalau nak tulis pasal cara buat duit sampingan dari rumah dalam musim PKP, tulis betul-betul. Jangan tulis panjang lebar kemudian habis. Ataupun, tulis cara buat duit di rumah tanpa modal, kemudian akhirnya suruh pembaca beli itu ini, klik sana sini yang mana akhirnya, banyak juga modal diperlukan. Ish! Sedih!

Cara paling mudah turunkan bounce rate blog dengan pantas! Dan akhir sekali aku nak kongsikan dengan korang cara paling mudah untuk turunkan bounce rate adalah dengan memasukkan coding ini. Caranya aku pendekkan sahaja ya! Korang ambil code daripada google analytic. Kemudian tambah sedikit coding dibawah:

setTimeout("ga('send','event','Profitable Engagement','time on page more than 3 minutes')",180000);

Code ini korang pastekan sebelum </script>. Fungsinya adalah untuk beritahu google yang data hanya akan diambil selepas pembaca berada di blog selama 3 minit.

Oklah, rasanya itu sahaja kut cerita aku mengenai cara-cara untuk turunkan bounce rate blog ini. Semoga ianya memberi manfaat kepada semua ye! Apa-apa tak faham, korang komen sahaja dekat bawah, nanti aku akan reply ya!


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.mrejoy.com/2021/03/5-tips-dan-cara-paling-pantas-untuk.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cara Buat Apam Kampung Gula Merah Yang Paling Mudah

Cara Buat Apam Kampung Gula Merah Yang Paling Mudah

papar berkaitan - pada 4/3/2021 - jumlah : 81 hits
Sedapnya Apam Kampung Gula Merah resipi perkongsian saudari Norhasnita Zainudin ni Bahan bahannya ringkas malah senang nak sukat sebab guna sukatan cawan je Bolehlah cuba buat untuk sarapan atau minum petang Jom lihat cara caranya APAM KAMP...
Kopi Tubruk Gadjah Tawarkan Cara Paling Paripurna Menikmati Secangkir Kopi

Kopi Tubruk Gadjah Tawarkan Cara Paling Paripurna Menikmati Secangkir Kopi

papar berkaitan - pada 25/2/2021 - jumlah : 71 hits
Dua varian Kopi Tubruk Gadjah didedikasikan untuk dinikmati dengan cara ditubruk
5 Kelas Tips Dan Cara Buat Bisnes Online Dari Mentor Bisnes Saya

5 Kelas Tips Dan Cara Buat Bisnes Online Dari Mentor Bisnes Saya

papar berkaitan - pada 11/3/2021 - jumlah : 55 hits
Setakat ini cara buat bisnes online Shaklee yang saya jalankan adalah 90 online di mana banyak perkara teknikal dan ilmu pemasaran penting yang perlu saya kuasai untuk membanyakkan jualan dan anak anak bisnes Ada beberapa kelas yang saya pe...
Cara Masukkan Facebook Page Di Blog

Cara Masukkan Facebook Page Di Blog

papar berkaitan - pada 10/3/2021 - jumlah : 66 hits
Tutorial Masukkan Facebook Page di Blog hi there so selalu terlupa nak masukkan FB Page di blog bila template diubah jadi kali ini buat nota ringkas untuk rujukan di masa depan Nak masukkan code FB page tu senang sahaja Ini simple steps yan...
Tutorial Mudah Cara Letak Iklan Adsense Betul Betul Di Bawah Tajuk Di Akhir Entry Blog

Tutorial Mudah Cara Letak Iklan Adsense Betul Betul Di Bawah Tajuk Di Akhir Entry Blog

papar berkaitan - pada 6/3/2021 - jumlah : 93 hits
Tutorial Mudah Cara Letak Iklan Adsense Betul Betul Di Bawah Tajuk Entry Blog hi there Aku banyak kali tukar template dan setiap kali tukar template kenalah install semula iklan adsense Ada banyak cara nak install iklan adsense dan ada bany...
Bagi Yang Masih Menanti Plan Tambah Anak Dr Hamid Kongsi Cara Mudah Hamil

Bagi Yang Masih Menanti Plan Tambah Anak Dr Hamid Kongsi Cara Mudah Hamil

papar berkaitan - pada 26/2/2021 - jumlah : 89 hits
Bila sebut soal anak suami isteri dah ada perancangannya Cuma selepas setahun berkahwin belum ada tanda tanda hamil jangan berlengah Mungkin ada masalah tertentu dan memerlukan penyelesaian pakar Begitu juga buat pasangan yang dah ada anak ...
Skrin Tv Pecah Sebab Anak Melasak Rugi Beribu Ringgit Ibu Ini Kongsi Cara Beli Screen Protector Tv

Skrin Tv Pecah Sebab Anak Melasak Rugi Beribu Ringgit Ibu Ini Kongsi Cara Beli Screen Protector Tv

papar berkaitan - pada 26/2/2021 - jumlah : 60 hits
Adat anak kecil yang tengah membesar aktif dia memang lain macam Kalau tak dipantau silap silap banyak barang dalam rumah yang dipecahkan Perbuatan mereka bukanya sengaja kadang kadang sifat aktifnya dan suka membaling barang ketika bermain...
Mp Dap Hidupkan Bulan Ramadan Dengan Amal Jariah

Khasiat Sacha Inci Oil Dan Super Grains Sacha Lnci Omega Plus Dengan Bahan Organic Dan 100 Natural

Jadi Pemandu Grab Hanya Sebab Nak Kejar Solat Jemaah Lelaki Terkejut Hidup Alami Perubahan Menakjubkan

Ciri Ciri Emas Yang Dinilai Oleh Ar Rahnu Ketika Proses Gadaian

Tahniah Isteri Eizlan Yusof Selamat Melahirkan Anak Keempat

Hiburan Laudya Cynthia Bella Wanita Idaman Saya Dimas Beck Akui Sangat Sayangkan Pelakon Wanita Itu

Cara Mohon Pelepasan Rentas Negeri Pkpb

Ini Sesama Mereka Kita Mana Boleh Campurrrr



7 Spesis Baru Haiwan Laut Yang Ditemui Pada Tahun 2020

5 Petanda Raya Nak Dekat Selain Tengok Anak Bulan Yang Last Paling Best

Resepi Tosai Paling Digemari Ramai

Siapa Sebenarnya CodeMiko Teknologi Penstriman Masa Depan

Info Dan Sinopsis Drama Bila Syaitan Berbisik Astro Ria


Nasi Dulang Bukhari Sempena Ramadan 2021 Di Grandmama S Malaysia

Kisah Hantu Legenda Hantu Hanako San Penunggu Tandas Sekolah Yang Ditakuti Anak Anak Jepun

Mudahkan Urusan Bayar Zakat Secara Online Sahaja

Produk Kitsui Belly Loss Fiber Berkesan Ke

Lirik Nyeliahka Diri Empu Jeffry Tegong

Lirik Sepertiga Malam Theo Hakeem