Cara Nak Tahu Video Terkena Copyright Claim Atau Tidak Di Youtube


Cara Nak Tahu Video Terkena Copyright Claim Atau Tidak Di Youtube | Salam semua, rasa macam lama tak berkongsi tentang tips - tips untuk panduan youtube. Sis pun kongsi kat sini sebab ramai yang kongsi tips - tips untuk kebaikan youtuber di luar sana. Ramai sangat nak jadi youtuber ni. Ada ambil jalan singkat, ada yang ambil jalan yang betul. Ke semua itu atas diri sendiri. Nak singkat nak cepat, alamatnya kalau tak kena dengan cara yang betul. Memang habis lah channel youtube korang.




Memandangkan sekarang ini, Youtube memang sangat tegas dalam isu berkenaan copyright claim. Youtuber memang kena hati - hati dalam setiap pemilihan lagu yang diletak dalam video.


Bukan sembarangan muzik jer ambil letak dalam video ya. Apa yang sis bagi tahu ini adalah berkenaan jenis claim tentang lagu yang dimasukkan dalam video. 


Kalau ikutkan pengalaman sis bergelar youtuber dah 3 tahun ni, tak ada lagi masalah. Kadang - kadang nak tahu jugak rasa macam mana terkena copyright claim. Tapi takut pulak nak buat - buat saja haaa. 


Sis memang sentiasa ikut apa yang sifu ajar tentang peraturan - peraturan di youtube tertutamanya tentang pemilihan lagu. Jadi nak selamat, sis memang ambil lagu - lagu semua dekat Youtube audio library. Alhamdulillah setakat ini, tak ada terkena apa - apa.






Cara Nak Tahu Video Terkena Copyright Claim Atau Tidak Di Youtube Nak dijadikan cerita, sis ada edit video dengan video editing app yang dah ada dalam phone. Saja cuba nak letak lagu yang dah ada dalam aplikasi tu dalam video. Sebab lagu tu memang best jugak

Dalam hati ada terlintas jugak takut terkena copyright. Tapi sis teruskan jer. Ada tips ya kalau korang nak tahu video yang korang upload di youtube ada terkena copyright ke tidak. 
Jadi macam mana cara yang betul nak tahu video kita ni terkena copyright atau tidak. Kalau upload terus dan tekan publish, takut sampai mesej tak boleh monetise pulak. 
Ikut 5 Langkah Ini Nak Elak Video Terkena Copyright Claim 
1. Pertama sekali upload terlebih dahulu video
2. Selepas selesai upload video, kemudian terus tekan next, sampai lah nampak boleh pilih nak private, unlisted atau pun public
3. Biasa memang sis tekan private dulu setiap kali upload video, nak publish terus memang tak sempat, sebab nak buat banyak lagi benda sebelum nak kena publish video. Ataupun korang boleh tick untuk unlisted terlebih dahulu. 4. Tengok gambar di bawah untuk unlisted tu baca dia dah bagi tahu tips macam mana. 

5. Bila dah tekan save, ia akan keluar macam gambar di bawah. Bila kita tick untuk unlisted, kena tunggu sekejap sampai untuk kotak monetisation tu dah bertukar warna hijau. Maknanya video yang sis upload ni tak ada terkena copyright claim.  Bila dah warna hijau bermakna video tersebut selamat dan boleh untuk monetize. 


Ok lah harap faham ya. Yang kedua pulak sis nak tunjuk sekiranya video tersebut terkena copyright. Sebab ini pun pertama kali saja nak cuba buat. Tapi nasib baik sis cuba buat macam langkah kat atas tadi ya

Nak tahu jugak keluar macam mana, Jadi sis pilih cara selamat untuk private kan video. Lagu yang dimasukkan dalam video tu, sis memang dah rasa mesti copyright ni. Sah memang sungguh terkena copyright. 

Bila dah siap upload, pergi kat dashboard youtube dah nampak ada mesej dari youtube, bila klik memang macam tu lah seperti dalam gambar di atas. Memang terperinci youtube bagi tahu apa yang tak kena dengan video kita tu. 


Kesimpulan Kadang - kadang bila keluar mesej macam ni, ada yang ingat takut kena warning nanti jadi apa - apa kat channel youtube kita. Ini bukan copyright strike. Copyright strike tu dah macam perkataan pantang didengar pulak. Bahaya oih. Silap langkah, terkubur channel youtube kita. 


Untuk video ini, video memang tak boleh nak monetise sebab guna lagu copyright. Kalau ada iklan pun dalam video ni, hasil daripada iklan akan dibayar kepada pemilik lagu tersebut. Sebenarnya ada tindakan apa yang kita patut buat. Boleh tukar muzik lain.Tapi sis tak sempat nak godek, pergi delete terus dah video ni. Nasib baik nak set ke private dulu. 


Harap faham walaupun sekadar penerangan yang ringkas. Pastikan kalian set video tu ke private ataupun unlisted. Kalau kalian tanya, sama ke kalau tekan private dan unlisted tu. Jawapannya sama saja ya.


Kalau nak selamat, kalian ambil lagu dekat youtube audio library ya. Kat sana pun banyak muzik yang sedap didengar. Daripada kita ambil lagu orang tu, baik ambil yang free yang youtube dah sediakan.


Ebook | Rahsia Youtubers Naikkan Views Dengan Headline Buat kalian yang masih berjinak - jinak dalam dunia youtube nak cari gali ilmu lagi. Jom dapatkan satu ebook Rahsia Youtubers Naikkan Views Dengan Headline. Ikutkan ramai yang dapatkan ebook ini. Ilmu harus dicari dan praktikkan. Nak jana income dengan youtube pun kena ada ilmu jugak ya. 
Kalian nak dapatkan ebook ini boleh klik lin di bawah : 
Rahsia Youtubers Naikkan Views Dengan Headline

Baca : Cara Block Iklan Yang Tak Sesuai Di Youtube










Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.wanisukarno.com/2020/11/cara-nak-tahu-video-terkena-copyright-claim-atau-tidak.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Lelaki Ini Prank Rakannya Yang Sedang Nyenyak Tidur Ni Je Cara Nak Video

Lelaki Ini Prank Rakannya Yang Sedang Nyenyak Tidur Ni Je Cara Nak Video

papar berkaitan - pada 25/10/2020 - jumlah : 367 hits
Setiap daripada kita pasti mempunyai rakan yang jenis kuat tidur lebih lebih lagi apabila menaiki kenderaan Lebih memelikkan apabila tidak sampai setengah jam menaiki kereta mereka sudah pun melelapkan mata terlebih dahulu Memang bosanlah j...
5 Cara Nak Naikkan Views Youtube Dengan Headline Yang Padu

5 Cara Nak Naikkan Views Youtube Dengan Headline Yang Padu

papar berkaitan - pada 30/10/2020 - jumlah : 287 hits
5 Cara Nak Naikkan Views Dekat Youtube Dengan Headline Yang Padu Mungkin perkongsian ini sedikit sebanyak membantu cara cara korang nak dapatkan view untuk Channel Youtube masing masing Tak salah kalau mencuba Beberapa hari ni ramai yang me...
Cara Mudah Claim E Penjana Menerusi Aplikasi Touch Go

Cara Mudah Claim E Penjana Menerusi Aplikasi Touch Go

papar berkaitan - pada 24/10/2020 - jumlah : 253 hits
Salam to all readers I think semua orang dah tahu nak claim E Penjana ini macam mana Sahaja je aku kongsikan sekali lagi memandangkan first aku apply kena reject sebab nama tak tally dalam aplikasi MySejahtera sebab aku lupa bubuh Binti Aku...
Bila Video Youtube Di Filemkan

Bila Video Youtube Di Filemkan

papar berkaitan - pada 28/10/2020 - jumlah : 199 hits
Kecoh pasal seorang youtuber yang berjaya meraih kutipan yang memberangsangkan untuk filem pertama dia Actually saya tak tengok filem tu sebab saya tak melanggan astro Kalau saya langgan astro pun saya tak pasti saya akan beli filem tu untu...
Nak Prank Member Dengan Lipas Mainan Sekali Betul Ada Lipas Sebenar Lawak Video

Nak Prank Member Dengan Lipas Mainan Sekali Betul Ada Lipas Sebenar Lawak Video

papar berkaitan - pada 3/11/2020 - jumlah : 433 hits
Rakan adalah seseorang yang sangat dekat dengan kita selain ahli keluarga Tentunya kehadiran mereka sedikit sebanyak dapat mewarnai keceriaan dalam hidup kita Mereka ibarat ahli keluarga yang sering bersama kita dalam suka dan duka Ada keti...
Cara Atasi Panic Attack Atau Anxiety Disorder

Cara Atasi Panic Attack Atau Anxiety Disorder

papar berkaitan - pada 6/11/2020 - jumlah : 296 hits
Cara Atasi Panic Attack atau Anxiety Disorder l Assalamualaikum dan hi korang Sihat ke tu Ana doakan moga semuanya dalam keadaan yang baik baik saja terutama korang yang tengah berdepan dengan PKPB macam Ana di Selangor ni Bosan juga duduk ...
Mr Speedy Malaysia Rate Dan Cara Untuk Register Rider Atau Driver

Mr Speedy Malaysia Rate Dan Cara Untuk Register Rider Atau Driver

papar berkaitan - pada 1/11/2020 - jumlah : 1552 hits
Mr Speedy merupakan salah satu same day atau express delivery yang terdapat di Malaysia Rate 5km pertama Mr Speedy untuk motorsikal ialah RM5 dan RM0 80 untuk setiap km berikutnya manakala untuk kereta pula 5km pertama ialah RM8 dan RM1 05 ...
Petua Buat Kek Kukus 3 Bahan Tak Bantat Ini Cara Perlu Ikut Kalau Nak Kek Lembut Gebu

Petua Buat Kek Kukus 3 Bahan Tak Bantat Ini Cara Perlu Ikut Kalau Nak Kek Lembut Gebu

papar berkaitan - pada 9/11/2020 - jumlah : 337 hits
Kek Milo Kukus 3 Bahan ni antara kek viral yang menjadi kegilaan ramai Namun ada kisah disebalik popularitinya Bila dicuba ada yang menjadi ada yang tidak Ada yang kata hasilnya gebu dan lembut namun ada yang kata kek yang dimasak menjadi b...
Panik Tiba Tiba Anak Melecur Jangan Guna Ubat Gigi Redakan Luka Ini Cara Betul Nak Urus Sebelum Bawa Ke Hospital

Panik Tiba Tiba Anak Melecur Jangan Guna Ubat Gigi Redakan Luka Ini Cara Betul Nak Urus Sebelum Bawa Ke Hospital

papar berkaitan - pada 10/11/2020 - jumlah : 330 hits
Malang memang tak berbau kadang dah ambil langkah berjaga jaga tapi situasi seperti anak terkena air panas memang tak dapat dijangka Bila ini yang berlaku pastinya ibu ayah rasa panik tambah pula bila ia melibatkan anak yang masih kecil Ser...
The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Fahmi Fadzil Perlu Beri Penjelasan Bukan Beri Alasan

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Prof As Dakwa Tak Selamat Kunjungi Malaysia Selepas Sebar Propaganda Sokong Zionis



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Brauninhas House By Pablo Lanza Arquitetura In Itu Brazil

Banteras Isu 3r Manivanan Cadang 10 Langkah Percepat Siasatan Polis

Analysis Harapan S Uphill Battle To Defend Kuala Kubu Baharu

Kkb By Election Will Be A Confidence Vote For The Anwar Administration

Azmin Pledges To Tell All On May 11