Cara Nak Dapatkan Keyakinan Dari Ibu Bapa Untuk Kahwin Muda



Perkahwinan merupakan salah satu tuntutan Islam yang wajib sekiranya seseorang individu tersebut mempunyai kelayakan dan cukup syarat untuk menjalankan tanggungjawab sebagai seorang suami ataupun isteri. Dalam masyarakat kita pada hari ini, tidak ramai yang memilih untuk melaksanakan perkahwinan dalam usia yang muda. Muda disini adalah dalam lingkungan 20-24 tahun.

Usia sebegitu seringkali dianggap sebagai belum cukup dewasa atau matang bagi memenuhi tuntutan dalam perkahwinan. Namun ianya bukanlah satu masalah yang tidak boleh diselesaikan. Terdapat beberapa tips bagi mereka yang ingin mendirikan mahligai perkahwinan seawal usia 20-24 tahun.

Berikut adalah tips-tips yang boleh anda cuba ikuti :-

1- Anda harus menonjolkan akhlak dan peribadi yang baik kepada ibubapa, adik-beradik, saudara mara serta orang sekeliling. Sahsiah diri yang terpuji mampu meyakinkan ibubapa untuk ‘melepaskan’ anda ke dunia lain yang lebih mencabar iaitu perkahwinan.

2- Tunjukkan kematangan anda dalam setiap pekerjaan yang anda lakukan. Baik dari segi membuat keputusan mahupun dalam berfikir dan bertindak. Kematangan dalam kepimpinan juga penting bagi lelaki yang ingin mendirikan rumahtangga seawal usia yang muda.

3- Jaga ibadah dan amalan sebagai seorang Muslim yang baik. Lakukan amalan wajib dengan sempurna dan tingkatkan amalan-amalan sunat yang lain sebagai persediaan rohani sebelum bergelar pasangan suami isteri.

4- Beritahu keluarga dan orang-orang terdekat anda bahawa perkahwinan yang bakal anda dirikan bukanlah berlandaskan nafsu semata-mata. Akan tetapi perkahwinan yang anda ingin dirikan adalah sebagai memenuhi salah satu tuntutan ibadah dan tanggungjawab seorang Muslim.


5- Anda juga perlu menunjukkan sedikit sumber pendapatan yang anda miliki sekarang bagi meyakinkan ibubapa anda untuk anda berumahtangga. Sumber tersebut adalah seperti gaji bulanan, side income serta simpanan anda terdahulu. Bagi yang masih belajar, usahakan untuk mencari side income sendiri dengan melakukan kerja-kerja luar (part-time) ataupun berniaga sendiri secara kecil-kecilan. Ini penting sebagai keyakinan kepada ibubapa bahawa anda mampu untuk menganggung pasangan seawal usia muda.

6- Buat pasangan yang masih belajar, letakkan usaha dan ilmu di tahap yang tertinggi. Pastikan perancangan anda untuk mendirikan perkahwinan tidak mengganggu pelajaran dan fokus anda sebagai pelajar. Fahamkan pasangan dan ibubapa tentang komitmen utama anda. InsyaAllah mereka akan menyokong dengan baik.

7- Jalankan tugas dan tanggungjawab anda dengan lebih baik dari kebiasaan bagi 'membeli' kepercayaan dan keyakinan ibubapa dan pasangan yang anda mampu menjalankan tanggungjawab sekiranya berkahwin kelak.


8- Anda perlu bijak dalam melakukan perbincangan bersama keluarga bagi menyatakan hasrat anda berkahwin seawal usia yang muda. Cari mood yang baik dan pastikan kesemua tips-tips di atas sudah dipenuhi. Bawa berbincang dan tunjukkan kesungguhan anda dalam perkara ini. Ambil hati ibubapa anda supaya mereka dapat mendengar dengan baik dan tidak membantah. Minta juga nasihat dan pendapat dari mereka.

9- Sekiranya cadangan dan permintaan anda ditolak, jangan berputus asa. Teruskan usaha dan tunjukkan kesungguhan yang mendalam terhadap perkara ini. InsyaAllah lama-kelamaan keyakinan dan kepercayaan ibubapa anda akan datang dan mereka sendiri akan menanyakan semula permintaan anda untuk berkahwin. Terus berdoa usaha dan tawakal.InsyaAllah.

 p/s: sebelum itu saya teringat akan pesan Rasullah s.a.w yang mana telah menyebut, "Pernikahan yang paling berkat adalah yang paling mudah perbelanjaannya." "Sesungguhnya semulia-mulia perempuan itu ialah yang paling mudah urusan maharnya." "Sebaik-baik mahar adalah yang paling mudah." "Berilah mahar sekalipun sebentuk cincin daripada besi."


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://jatbend.blogspot.com/2013/01/cara-nak-dapatkan-keyakinan-dari-ibu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bila Dah Jadi Ibu Bapa Kena Buang 7 Sikap Ini Kalau Nak Emosi Anak Diri Sendiri Baik

Bila Dah Jadi Ibu Bapa Kena Buang 7 Sikap Ini Kalau Nak Emosi Anak Diri Sendiri Baik

papar berkaitan - pada 5/11/2021 - jumlah : 254 hits
Tiada manusia yang sempurna bukan Tetapi adakalanya tanpa disedari sesetengah sikap toksik ibu bapa boleh memberikan kesan kepada anak Jom semak 7 sikap yang harus anda singkirkan Wujud ke sikap seperti itu dalam kalangan ibu bapa Secara ju...
Terkejut Seorang Lelaki Tersepak Budak Di Dasar Kolam Kanak Kanak Lemas Di Kolam Dewasa Tanpa Dipantau Ibu Bapa

Terkejut Seorang Lelaki Tersepak Budak Di Dasar Kolam Kanak Kanak Lemas Di Kolam Dewasa Tanpa Dipantau Ibu Bapa

papar berkaitan - pada 5/11/2021 - jumlah : 316 hits
Terkejut seorang lelaki tersepak budak di dasar kolam Kanak kanak lemas di kolam dewasa tanpa dipantau ibu bapaDi musim cuti perayaan ini ada ibu bapa mengambil peluang untuk membawa anak anak pergi bercuti Salah satu tempat yang menjadi pi...
Cara Paling Mudah Dapatkan 100 Likes 100 Followers 100 Pageviews Dalam 1 Jam Secara Percuma Di Johan Rakyat

Cara Paling Mudah Dapatkan 100 Likes 100 Followers 100 Pageviews Dalam 1 Jam Secara Percuma Di Johan Rakyat

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 139 hits
Mesti korang tertanya tanya macam mana tu Mudah sahaja Pernah korang dengar pasal ini sebenarnya ada sebuah websites yang akan membantu korang untuk menambahkan Follower dan Likes di social networks seperti yang aku sebut diatas Langkah lan...
Cara Nak Lajukan Buffering Youtube

Cara Nak Lajukan Buffering Youtube

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 129 hits
Bosan kan bila buka youtube je buffering je tak abis2 Kali ni aku nak tunjukkan cara cara nak lajukan buffering loading kat youtube tu mana2 video streaming yang lain yang sewaktu dengannya la Ni caranya aku nak ajar Aku sendiri dah test da...
Patutlah Ace Suka Tutup Telinga Guna Mulut Buka Penutup Botol Aut1sm Dr Say Mohon Ibu Bapa Peka Perkembangan Anak

Patutlah Ace Suka Tutup Telinga Guna Mulut Buka Penutup Botol Aut1sm Dr Say Mohon Ibu Bapa Peka Perkembangan Anak

papar berkaitan - pada 15/11/2021 - jumlah : 334 hits
Doktor dan pengacara Dr Say Shazril memohon ibu bapa peka dengan perkembangan anak anak Menurut Dr Say sebelum anak sulungnya disahkan mengalami g4ngguan perkembangan neuro atau aut1sm tahap sederhana Ace telah menunjukkan beberapa tanda Bi...
Nak Bayi Sihat Semasa Dilahirkan Ibu Harus Amalkan 7 Makanan Terbaik Ini

Nak Bayi Sihat Semasa Dilahirkan Ibu Harus Amalkan 7 Makanan Terbaik Ini

papar berkaitan - pada 2/11/2021 - jumlah : 198 hits
Tempoh kehamilan merupakan saat yang amat penting bagi setiap ibu yang sedang mengandung Atas sebab itu ibu harus mengamalkan makanan awal kehamilan yang sihat supaya perkembangan ibu dan bayi berada dalam keadaan yang terbaik Makanan awal ...
Dah Ikut Cakap Bapa Ank Dit4han Terlib4t D4dah Tvlar Video Lama Cara Srk Beri Nasihat Pada Ank

Dah Ikut Cakap Bapa Ank Dit4han Terlib4t D4dah Tvlar Video Lama Cara Srk Beri Nasihat Pada Ank

papar berkaitan - pada 13/11/2021 - jumlah : 167 hits
Baru baru ini dunia Bollywood telah dikejutkan dengan berita anak kepada bintang terkenal Shah Rukh Khan iaitu Aryan Khan 23 telah dit4han Biro Kawalan Nark0tik India dalam satu serbuan dad4h lapor NDTV Aryan yang ditahan bersama tujuh indi...
Sindrom Anak Sulung Akan Muncul Bila Ada Adik Ada Cara Nak Atasinya

Sindrom Anak Sulung Akan Muncul Bila Ada Adik Ada Cara Nak Atasinya

papar berkaitan - pada 13/11/2021 - jumlah : 254 hits
Ibu bapa mana yang tidak gembira dengan kehadiran cahaya mata pertama mereka Sudah tentu bayi bertuah itu akan dibelai dan dijaga bagai menatang minyak yang penuh Suasana yang harmoni dan sejahtera ini akan berterusan sehinggalah tiba waktu...
Hiburan Suka Tutup Telinga Walaupun Tak Bising Dr Say Minta Ibu Bapa Peka Tanda Anak Autisme

Hiburan Suka Tutup Telinga Walaupun Tak Bising Dr Say Minta Ibu Bapa Peka Tanda Anak Autisme

papar berkaitan - pada 16/11/2021 - jumlah : 358 hits
Doktor selebriti popular memohon ibu bapa peka dengan perkembangan anak anak 2 minggu laluNetizen Dakwa Habis Duit Buktikan Diri Lelaki Sejati Label Anak OKU Dr Say TerkilanAdvertisementMenurut Dr Say atau nama lengkapnya Shazril Shaharuddi...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Oh Baju Melayu

First Blog Post

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000

Insider Tricks Stylists Use To Make Clothes Fit Perfectly

Mobile Friendly Free Money The Community Has You Covered

Pelajar Lelaki 14 Tahun Meninggal Dunia Ketika Merentas Desa