Sindrom Anak Sulung Akan Muncul Bila Ada Adik Ada Cara Nak Atasinya


Ibu bapa mana yang tidak gembira dengan kehadiran cahaya mata pertama mereka? Sudah tentu bayi bertuah itu akan dibelai dan dijaga bagai menatang minyak yang penuh.

Suasana yang harmoni dan sejahtera ini akan berterusan sehinggalah tiba waktu dia ditakdirkan untuk mempunyai seorang adik. Ketika ini, anak sulung anda yang pada awalnya tidak mendatangkan banyak masalah, mula melemparkan pelbagai tindakan tidak kena akibat mogok dan demonstrasi semata-mata mahu mendapatkan perhatian dari anda.
Situasi ini dinamakan sebagai sindrom anak sulung. Jadi, apakah yang ibu bapa lakukan untuk menanganinya?
Apa tanda anak anda mengalami sindrom anak sulung?
Untuk mengetahuinya, anda boleh perhatikan kelakuan anak sulung anda apabila dia mula mendapat seorang adik. Antara tanda-tanda sindrom anak sulung termasuklah:
#1. Berperangai aneh
Sudah tentu anak pertama anda akan berasa cemburu dengan kehadiran bayi baharu yang dianggap sebagai pengganti dirinya. Disebabkan itu, dia akan mula menunjukkan perangai yang aneh seperti mendiamkan diri kebanyakan waktu atau mengelakkan diri dari ibu bapa. Jika terjadi perkara ini, ibu bapa usah gusar. Sebaiknya, biarkan sahaja dahulu sehingga masa menjadi ubatnya. Seiring waktu berlalu, perasaan kasih sayang itu sendiri akan hadir secara semula jadi dalam dirinya terhadap adiknya.
#2. Mula menunjukkan sikap bertanggungjawab
Secara perlahan-lahan, anak pertama anda akan mula menyedari bahawa dia sebenarnya juga ada tanggungjawab untuk menjaga adiknya. Disebabkan itu, dia akan mula memikirkan tentang jangkaan ibu bapa yang mahukan dia untuk menjadi seorang abang yang bertanggungjawab menjaga adiknya. Jadi, ibu bapa perlu biarkan malah galakkan dia untuk mencuba. Cuma, jangan terlalu memaksanya lebih-lebih lagi jika usianya juga masih sangat muda.
Apa yang boleh anda lakukan mungkin memberikan peluang kepada anak pertama anda untuk menjaga adik anda ketika bermain di dalam atau luar rumah. Perhatikan sahaja dari jauh bagaimana dia menjaga dan melindungi adiknya dari sebarang ancaman yang berbahaya.
#3. Mula menampakkan sikap berdikari
Kehadiran anak kedua sudah pasti akan membuat ibu bapa secara tidak sengaja melebihkan mereka dan menghiraukan anak pertamanya. Tanpa sedar, ibu bapa mungkin akan memberikan lebih layanan atau mainan kepada anak yang baharu. Ini secara tidak langsung akan membuat seorang abang atau kakak itu kurang mendapat apa yang mereka inginkan. Namun, ini bukan satu kesilapan yang besar.
Bahkan itu, kekurangan inilah yang akan mendewasakan anak pertama lantas memupuk sifat berdikari dalam dirinya. Mungkin anda boleh akan perasan bahawa dia sudah ambil atau buat benda seperti mandi atau makan secara sendiri. Ini merupakan tanda yang bagus, bukan?
Jangan kelirukan mereka antara perasaan cemburu atau tanggungjawab
Sudah lumrah seorang manusia atau seorang anak untuk lebih tepat, cemburu jika perhatian dan kasih sayang yang selama ini diterima mula berkurang kerana perlu berkongsi dengan orang lain. Begitu juga halnya dengan anak sulung yang dahulunya merupakan satu-satunya permata dalam keluarga, kini terpaksa berkongsi kasih ibu bapa dengan adiknya sendiri.
Anda sebagai ibu bapa tidak perlu risau kerana ini adalah sesuatu yang sangat normal. Dalam pada itu, ini sebenarnya merupakan peluang untuk anak sulung mula menyemai sikap tanggungjawab dalam diri mereka. Seorang adik bukan sahaja memerlukan sepenuhnya perhatian daripada ibu bapa malahan juga daripada abang atau kakak mereka.
Jadi, jadikan ia sebagai satu cabaran dalam hidup anak pertama anda. Jangan kelirukan mereka dengan perasaan cemburu. Sebaliknya tanam sikap tanggungjawab dalam diri mereka. Dengan cara ini, hubungan adik-beradik sesama mereka sudah tentu akan menjadi lebih akrab.
Bersaing dengan adik-beradik sendiri
Sebagai ibu bapa, jangan terkejut sekiranya terlihat pergaduhan atau pertelingkahan anak sulung anda bersama adik-beradiknya. Ini kerana sudah lumrah adik-beradik, mereka akan bersaing sesama sendiri.
Ini semestinya berpunca daripada perasaaan cemburu, dahagakan perhatian, tidak mahu berkongsi, ketidakadilan serta kehilangan keistimewaan sebagai anak kesayangan ibu atau bapa.
Usah khuatir, ini adalah perkara biasa. Berikut merupakan beberapa pedoman yang anda boleh ikuti untuk menangani masalah persaingan anak sulung dengan adik-beradiknya:
Beritahu anak sulung anda bahawa dia akan menerima seorang adik yang sedang berada dalam kandungan anda. Tunjuk gambar-gambar bayi atau biar dia merasai sendiri tendangan bayi di dalam perut anda untuk membuktikannya.
Ajar skil menyelesaikan konflik seperti mengawal sikap agresif, berbincang serta berkompromi bagi memastikan dia menghargai setiap perspektif individu lain.
Amaran keras, jangan sesekali melebih-lebihkan seorang adik di hadapan anak sulung atau sebaliknya. Jangan pernah cuba untuk membandingkan gred pembelajaran, penampilan atau kelakuan mereka.
Cuba untuk bersikap adil dan jangan sesekali bahawa melayan anak sulung dengan adik-beradiknya. Ketahuilah bahawa mereka semua mempunyai bakat, personaliti serta impian yang berbeza.

Beri masa, ruang dan peluang untuk anak sulung mendapatkan ruang peribadi sendiri. Semakin anak anda membesar, semakin mereka memerlukan privasi masing-masing. Oleh itu, cuba kurangkan waktu mereka berkumpul bersama bagi mengelakkan kekacauan.
Beri peringatan kepada anak sulung dan adik-beradiknya agar mengelakkan sebarang konflik yang mungkin berlaku pada masa akan datang. Namun, jangan sampai mengugut pula okay?
Bimbing anak sulung anda
Perkara paling penting, adalah bimbing anak sulung anda agar mereka berjaya mencapai potensi mereka untuk menjadi seorang abang dan anak yang baik. Berikut merupakan beberapa tip yang ibu bapa perlu lakukan untuk memastikan anak sulung anda berjaya dalam hidupnya:
-Beri anak pertama anda ruang dan peluang untuk melakukan sesuatu
-Ajar anak pertama agar bertanggungjawab dan berdikari
-Tanam sifat kepimpinan dalam diri anak pertama
-Jangan tetapkan jangkaan yang terlalu tinggi terhadap diri anak pertama
-Luang masa berharga bersama anak pertama
-Beri mereka keistimewaan sebagai anak pertama
Dengan tip-tip berikut, sudah pasti anak sulung anda akan berjaya membuang sifat cemburu lantas menanam sifat tanggungjawab dalam dirinya terhadap adiknya. Jadi, sebagai ibu bapa anda perlu bijak dalam menangani sindrom anak sulung agar dia berjaya menjadi seorang abang dan anak yang baik buat adiknya dan buat anda sebagai ibu bapanya.
Konklusi
Kesimpulannya, anak sulung adalah yang paling istimewa bagi ibu bapa. Mereka adalah kekasih pertama seorang ibu atau bapa. Namun, kehadiran seorang adik mungkin akan mengubahnya. Jadi, para ibu bapa yang sedang membaca perlu ambil lebih perhatian agar anak sulung tidak berasa terlalu tersisih ekoran kehadiran seorang adik baharu. Paling penting, sayangi semua anak anda dengan sama rata okay?
(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)

Teruja nak dapat baby, tapi masih banyak persiapan yang perlu dibuat. Mental dan fizikal pun kena mantap sebelum si manja lahir nanti. Mahu belajar segalanya tentang cara-cara menguruskan bayi baharu lahir? Jom sertai E-Workshop Pa&Ma : A-Z Uruskan Newborn Baby! Daftar sekarang di https://toko.ideaktiv.com/product/urus-newborn-baby-a-z/
The post Sindrom Anak Sulung Akan Muncul Bila Ada Adik, Ada Cara Nak Atasinya! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/sindrom-anak-sulung-akan-muncul-bila-ada-adik-ada-cara-nak-atasinya/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Orang Asyik Cakap Anak Anda Kurus Fahami Dulu Kenapa Ia Terjadi Cara Atasinya

Orang Asyik Cakap Anak Anda Kurus Fahami Dulu Kenapa Ia Terjadi Cara Atasinya

papar berkaitan - pada 4/11/2021 - jumlah : 225 hits
Setiap ibu bapa pasti mengimpikan untuk memiliki anak yang sihat dan sempurna dalaman serta luarannya Disebabkan itu isu berat badan akan sangat dititikberatkan Ibu bapa semestinya tidak mahu anak mereka terlalu gemuk atau obesiti kerana ia...
Sayang Sangat Kat Kakak Adik Sanggup Bangun Pagi Setiap Hari Salam Kakaknya Nak Pergi Tadika Kemudian Sambung Tidur

Sayang Sangat Kat Kakak Adik Sanggup Bangun Pagi Setiap Hari Salam Kakaknya Nak Pergi Tadika Kemudian Sambung Tidur

papar berkaitan - pada 15/11/2021 - jumlah : 230 hits
AWW Sweet sangat memang wajib senyum sorang sorang kalau tengok video ini Itu reaksi orang ramai yang melihat video gelagat comel seorang kanak kanak yang berlari ke arah kakaknya sebelum disambut dengan pelukan erat Nampak kakak sayang san...
Selalu Tanya Bila Daddy Nak Balik Luahan Rindu Anak Isteri Hargai Pengorbanan Alif Satar

Selalu Tanya Bila Daddy Nak Balik Luahan Rindu Anak Isteri Hargai Pengorbanan Alif Satar

papar berkaitan - pada 13/11/2021 - jumlah : 241 hits
Isteri kepada penyanyi dan pengacara Alif Satar meluahkan rasa sayu dan sebak melihat kegigihan suaminya bekerja siang dan malam demi tanggungjawabnya kepada kerjaya dan keluarga Malah menurut ibu kepada tiga cahaya mata ini lagi ada waktun...
Rahsia Cara Yang Mudah Nak Tanam Pokok Ketumbar

Rahsia Cara Yang Mudah Nak Tanam Pokok Ketumbar

papar berkaitan - pada 1/11/2021 - jumlah : 548 hits
Cara Tanam Pokok Ketumbar Ketumbar merupakan sejenis daun herba yang mempunyai bau yang wangi dan menambah rasa enak dalam masakan terutama masakan berasaskan sup Penanaman pokok ketumbar di rumah merupakan idea bernas dan tepat kerana buka...
Nak Mudah Bf Anak Di Tempat Awam Nurse Kongsi Panduannya Anak Ibu Selesa

Nak Mudah Bf Anak Di Tempat Awam Nurse Kongsi Panduannya Anak Ibu Selesa

papar berkaitan - pada 5/11/2021 - jumlah : 237 hits
Anak yang menyusu badan permintaannya tak boleh nak tangguh lagi lagi jika si kecil berusia kurang daripada setahun Kadang tu ibu asyik memilih barang jika sampai masanya nak menyusu memang tak boleh buat apa Nak tak nak terpaksa cari tempa...
Sediakan 6 Bahan Ini Nanti Anak Lahir Senang Nak Uruskan Uri Bayi

Sediakan 6 Bahan Ini Nanti Anak Lahir Senang Nak Uruskan Uri Bayi

papar berkaitan - pada 15/11/2021 - jumlah : 165 hits
Bagi yang bakal bergelar bapa buat kali pertama mahupun sudah mempunyai anak sebelum ini anda perlu mempunyai ilmu bagaimana cara nak menguruskan uri bayi anda Ada teknik yang betul ketika mencuci uri bayi dalam menjaga etika sebagai pengan...
Clingy Bila Mummy Daddy Nak Keluar Kena Ajar Anak Berpisah Sekejap Dr Izzar

Clingy Bila Mummy Daddy Nak Keluar Kena Ajar Anak Berpisah Sekejap Dr Izzar

papar berkaitan - pada 13/11/2021 - jumlah : 239 hits
Anak manja dan melekat 24 jam pastinya membuatkan kita semakin bertambah runsing Sebenarnya hal ini kurang baik untuk perkembangan anak itu sendiri Membiarkan anak berdikari dan ada waktu untuk dirinya bersama orang lain baik untuk anak Dr ...
Cara Mudah Nak Tahu Sebelah Mana Tangki Minyak Kereta Kita Tenangsudey

Cara Mudah Nak Tahu Sebelah Mana Tangki Minyak Kereta Kita Tenangsudey

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 188 hits
Memang selalunya kan bila naik je kereta da sampai kat stesen minyak kita tercari cari belah kiri ke kanan tangki minyak kereta kita naik Jadi tadi ada terpandang kat newsfeed FB ada kongsikan cara mudah seperti dalam gambar bawah Tempat na...
Tips Cara Mendidik Anak Anak Dari Awal

Tips Cara Mendidik Anak Anak Dari Awal

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 123 hits
Anak anak ialah anugerah dari Allah yang amat bernilai dan merupakan amanah untuk setiap pasangan yang sudah berkahwin Tapi perlu diingat akhlak perangai dan semua tingkah laku sesesorang anak itu bergantung kepada cara ibu bapa mendidik an...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

15 Easter Garland Designs To String Along The Spring Festivities

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Do You Know About Kuda Kepang Dance

Cukai Perkhidmatan 8 Hanya Ke Atas Golongan Berkemampuan

300 Extra Padu Registration Counters Opened