Cara Menjaga Tayar Kereta




Walaupun membeli tayar kereta baru adalah satu keperluan untuk kepentingan keselamatan jalan raya, seseorang pemilik kereta sebenarnya boleh memanjangkan jangka hayat tayar dan menjimatkan duit dengan mengikuti beberapa tip mudah ini.
1. Penjajaran dan keseimbangan tayar yang betul
Apabila roda kenderaan diselaraskan dengan betul, kereta akan dikendalikan dengan lebih baik dan kehausan tayar dapat dielakkan. Memastikan roda dan tayar seimbang juga menghalang getaran stereng yang tidak menyenangkan apabila memandu di lebuh raya.
Oleh itu, penjajaran roda yang betul dan keseimbangan tayar akan memastikan bahawa tayar anda tidak haus terlalu cepat dan menyelamatkan anda daripada membeli set tayar baru. Penjajaran roda harus dilakukan setelah setiap 5,000km atau ketika kenderaan mulai tertarik ke kiri atau kanan.
2. Pusing tayar secara teratur
Tayar perlu diputar secara teratur pada selang 10,000km untuk memastikan tahap kehausan yang sekata antara tayar depan dan belakang.
Ini terutamanya terpakai kepada kereta yang didorong oleh roda depan di mana tayar depan dibebani untuk menarik dan mengarahkan kenderaan. Apabila tayar diputar secara teratur, ini juga dapat meningkatkan keselesaan dan kestabilan pemanduan apabila kehausan tayar adalah serata dan terdapat daya tarikan yang konsisten dari tempat yang kurang haus.
3. Kekalkan tekanan angin yang betul
Related imageSentiasa ingat untuk memeriksa tekanan tayar anda sekali setiap tiga minggu dan mengepam tayar pada tekanan yang disarankan jika ia berada di bawah tekanan.
Adalah lebih baik untuk memeriksa tekanan tayar apabila tayar sejuk untuk mendapatkan bacaan yang betul berbanding ketika tayar panas selepas dipandu.

Tekanan tayar yang disyorkan untuk kereta anda boleh didapati di manual pemilik kereta, atau pada pelekat pada jem pintu pemandu. Mengekalkan tekanan angin yang betul membantu tayar untuk bertahan lebih lama dan memberi anda keselesaan dan penjimatan bahan api yang lebih baik.
Tayar yang kurang tekanan mungkin akan mengalami lebih banyak kerosakan jalan, tahap kehausan yang lebih tinggi dan juga menyebabkan pengurangan daya gerak. Tayar dengan tekanan berlebihan pula mengakibatkan kurang keselesaan, lebih banyak getaran dan kerosakan kereta akibat impak pergeseran permukaan jalan.
4. Tabiat memandu yang cermat
Tayar boleh rosak dengan mudah terutamanya dalam situasi di mana pemandu terlalu bersemangat dan jalan raya mempunyai lubang atau permukaan yang tidak teratur.
Memandu dalam kelajuan tinggi juga mengakibatkan peningkatan pemanasan tayar dan kehausan serta kesan yang berlebihan apabila memecut di atas bonggol dan halangan lain. Juga elakkan membelok di selekoh tajam dengan laju, pecutan dan brek mendadak kerana semua tabiat ini juga akan meningkatkan kehausan tayar.
5. Periksa kehausan atau kerosakan tayar
Pemeriksaan ringkas pada tayar untuk tanda-tanda kerosakan dan bendasing seperti batu atau paku boleh menghalang penggantian tayar yang mahal.
Cari benjolan atau paku yang tertanam pada tayar dan buangnya sebelum ia terbenam lebih jauh ke dalam tayar dan menyebabkan lebih banyak kerosakan. 
Potongan di bahagian tepi tayar boleh disebabkan oleh kesan sampingan dan anda harus berunding dengan bengkel servis tayar yang dipercayai untuk mendapatkan nasihat tentang pembaikian yang perlu.

Jangan lupa untuk tukar kedudukan tayar setiap 10,000km supaya tayar haus sekata dan tahan lama



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://azimaris.blogspot.com/2019/04/cara-menjaga-tayar-kereta.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ini Cara Allah Menjaga Al Qur An Hingga Akhir Zaman

Ini Cara Allah Menjaga Al Qur An Hingga Akhir Zaman

papar berkaitan - pada 16/4/2019 - jumlah : 337 hits
Al Quran berbeda dengan kitab kitab sebelumnya Apa yang membedakan Al Quran dengan kitab kitab lain Al Quran adalah satu satunya kitab yang dijamin oleh Allah SWT keasliannya hingga kiamat datang Berbeda dengan kitab lainnya yang telah beru...
App Pomen Cara Mudah Cari Pomen Untuk Baiki Dan Selenggara Kereta Anda Sekarang

App Pomen Cara Mudah Cari Pomen Untuk Baiki Dan Selenggara Kereta Anda Sekarang

papar berkaitan - pada 23/4/2019 - jumlah : 316 hits
Macam mana anda cari pomen untuk baiki kereta atau kenderaan sekarang Kalau kereta lama dah tamat warranty tentu dah pakai pomen luar Tak pergi ke servis centre jenama kereta yang di beli lagi sebab persepsi ramai servis centre tu mahal ber...
Tayar Kereta Pecah Ketika Memandu

Tayar Kereta Pecah Ketika Memandu

papar berkaitan - pada 18/4/2019 - jumlah : 664 hits
Tayar kereta pecah secara tiba tiba ketika memandu Ketahui panduan cara buka tayar kereta untuk tukarkan dengan tayar gantian Pastikan periksa tekanan angin tayar kereta kerana tekanan angin tayar yang tepat sangat penting untuk kelancaran ...
Tayar Kereta Pecah Langgar Batu Besar Di Lebuhraya Plus

Tayar Kereta Pecah Langgar Batu Besar Di Lebuhraya Plus

papar berkaitan - pada 15/4/2019 - jumlah : 881 hits
Assalamualaikum dan salam sejahteraApa khabar semua Baiklah untuk entri kali ini aku nak cerita tentang satu kejadian yang sememangnya tidak dingini yang berlaku terhadap aku dan keluarga ketika dalam perjalanan dari Kajang Selangor ke Kuli...
Cara Kukus Pulut Kuning Yang Sedap Lembut Tak Berderai

Cara Kukus Pulut Kuning Yang Sedap Lembut Tak Berderai

papar berkaitan - pada 5/4/2019 - jumlah : 1059 hits
Pulut kuning yang lembut sedap dan cukup lemaknya memang enak Namun tak ramai yang mahir dalam memasak hidangan ni Sesekali teringin nak makan bersama rendang macam tak berbaloi untuk tempah Jadi jom belajar masak Pulut Kuning yang sedap le...
Ahli Kubur Tak Diketahui Nama Jelasnya Bagaimana Cara Mengirimkan Doa

Ahli Kubur Tak Diketahui Nama Jelasnya Bagaimana Cara Mengirimkan Doa

papar berkaitan - pada 5/4/2019 - jumlah : 233 hits
Umumnya masyarakat Indonesia mengetahui nama leluhurnya sampai tingkatan kakek nenek Bahkan tak jarang hanya mengenal nama bapak ibunya sementara nama kakeknya hanya diketahui nama panggilan dan poyokannya seperti kakek Pengki Temon dll Din...
Bandara Kertajati Sepi Menhub Cari Cara Untuk Pengembangan

Bandara Kertajati Sepi Menhub Cari Cara Untuk Pengembangan

papar berkaitan - pada 6/4/2019 - jumlah : 242 hits
Menteri Perhubungan Budi Karya Sumadi mengaku akan mencari cara untuk mengembangkan bandara tersebut agar dapat beroperasi secara maksimal
Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Effective Market Research On A Budget

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Pengalaman Menginap Di Grand Court Hotel Teluk Intan Dekat Dengan Menara Condong Teluk Intan

Dap Leader Unsurprised By Mca S Decision To Not Campaign For Its Candidate



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Bercakap Dengan Jun

Tukar Kanta Mata Untuk Melihat Seni Politik Anwar

Don T Dim Your Dreams Let Integrity Electrical Illuminate Your Vision

Specialization And Excellence Headwater Health S Crna Focus

Ipr Lonjak Pendapatan Peniaga B40

Perintah Berkurung Untuk Kanak Kanak Bawah 13 Tahun