Cara Menebus Dosa Kepada Ibu Bapa Atau Orang Yang Telah Tiada Lagi Mohon Dapat Menjadi Iktibar Rileks Media


Dosa sesama insan hanya diampun setelah kita meminta ampun kepada insan tersebut, tapi macam mana kalau orang yang kita nak minta ampun dah menin ggal dunia. Ini caranya, ikut cara yang Rasulullah ajar ni.
Dalam Islam berbakti kepada orang tua ialah perkara yang paling utama. Sebagaimana firman Allah SWT dalam surat Al-Isra ayat 23. Oleh sebab itu kita diwajibkan untuk berbakti kepada keduanya baik semasa hidup maupun setelah menin ggal dunia.
Biasanya setelah orang tua meninggal dunia, seringkali kita akan teringat kembali dengan kesalahan dan dosa yang pernah diperbuat. Dengan demikian tentunya kita tidak bisa meminta maaf secara langsung seperti saat mereka masih hidup.
Akan tetapi terdapat satu cara yang boleh kita lakukan untuk menebus dosa terhadap orang tua yang telah menin ggal dunia. Sebagaimana diajarkan oleh Rasulullah SAW. Dimana cara ini sangat mudah untuk dilakukan. Sehingga tidak ada lagi halangan untuk meminta maaf kepada keduanya meskipun mereka telah menin ggal dunia. Lalu seperti apakah cara yang dimaksud ? Berikut ulasan selengkapnya…
Segala kebaikan yang telah diberikan oleh kedua orang tua, tidak akan terbalaskan meskipun dengan seisi dunia. Berbakti kepada keduanya tidak hanya wajib dilakukan saat mereka masih hidup namun juga setelah meninggal dunia.
Bila semasa hidupnya kita dapat berbakti dengan cara menyenangkan keduanya, menuruti setiap perkataannya serta berbuat baik keduanya. Maka setelah mereka menin ggal dunia kita dapat berbakti kepada keduanya dengan cara mendoakan mereka. Selain itu kita juga dianjurkan untuk melakukan ziarah kubur.
Abu Bakar bin Sayid M Syatho Dimyathi dalam karyanya Hasyiyah I’anatut Thalibin ala Fathil Mu’in mengatakan bahwa ziarah ku bur dianjurkan berdasarkan hadits Rasulullah SAWbahwa,
“Tiada seorang pun yang melewati makan saudaranya yang sewaktu di dunia saling mengenal, lalu ia mengucapkan salam kepadanya, niscaya ahli ku bur mengenalinya.”
Sedangkan ziarah ke makam kerabat khususnya makan orang tua sendiri sangat dianjurkan meskipun letaknya berbeda kota dengan anak-anak serta kerabatnya yang masih hidup.
Bahkan ternyata ziarah kubur ke makam orang tua merupakan cara yang bisa kita lakukan untuk menebus dosa dan kesalahan terhadap orang tua yang telah menin ggal dunia. Sehingga jika kita pernah berbuat kesalahan dan dosa namun belum sempat untuk meminta maaf, maka dengan berziarah kubur kita dapat menebus kesalahan tersebut.
Sebagaimana diriwayatkan dari Abu Hurairah Ra bahwa Rasulullah SAW bersabda, “Siapa saja yang menziarahi makam kedua orang tuanya atau salah satu dari keduanya sekali setiap Jumat, maka niscaya Allah SWT menghapus dosanya. Dan ia pun dinilai sebagai anak yang berbakti kepada orang tuanya.” (HR. Al-Hakim)
Kemudian Abu Bakar bin Sayid M Syatho Dimyathi mengutip hadits lainnya perihal cara berbakti sepenin ggal kedua orang tua, yaitu bahwa Rasulullah SAW bersabda, “Sungguh seseorang yang durhaka ketika kedua orang tuanya wafat, lalu ia mendoakan keduanya selepas keduanya berpulang, maka niscaya Allah SWT akan mencatatnya sebagai anak yang berbakti.”
Dengan demikian cara yang bisa kita lakukan untuk menebus dosa terhadap orang tua yang telah menin ggal dunia adalah dengan melakukan ziarah ku bur ke makam orang tua setiap hari Jumat.
Cara berbakti kepada orang tua yang telah menin ggal dunia
Selain melakukan ziarah kubur, ada beberapa cara yang juga bisa dilakukan untuk berbakti kepada orang tua yang telah menin ggal dunia. Diantaranya :
1. Mendoakan keduanya
Doa dari seorang mukmin yang hidup kepada mukmin yang telah menin ggal dunia dijadikan Allah SWT sebagai salah satu doa yang mustajab. Dengan demikian doa dari anak shaleh kepada orang tua yang beriman meskipun mereka telah meni ggal dunia, dijadikan Allah SWT sebagai paket pahala yang tetap mengalir.
Sebagaimana diriwayatkan dari Abu Hurairah Ra bahwa Rasulullah SAW bahwa, “Apabila seseorang menin ggal, maka seluruh amalnya akan terputus kecuali 3 hal yaitu sedekah jariyah, ilmu yang bermanfaat dan anak shalaeh yang mendoakannya.” (HR. Muslim dan An-Nasai)
2. Menyambung silahturahmi terhadap karib kerabat orang tua
Cara selanjutnya untuk berbakti kepada orang tua yang telah menin ggal dunia adalah dengan menyambung silahturahmi dengan karib kerabat orang tua. Sebagaimana diriwayatkan dari Ibnu Umar Ra bahwa Rasulullah SAW bahwa, “Bentuk kebaktian kepada orang tua yang paling tinggi, menyambung hubungan dengan orang yang dicintai bapaknya setelah ayahnya menin ggal.” (HR. Muslim)

Demikianlah ulasan mengenai cara menebus dosa terhadap orang tua yang telah menin ggal dunia. Namun jika keduanya masih hidup maka sudah seharusnya kita meminta maaf sebelum terlambat. Sebab ridho orang tua adalah ridho Allah SWT. Sehingga sudah sepatutnya kita berbakti kepada orang tua baik ketika hidup maupun setelah menin ggal dunia.
Source link
The post Cara Menebus Dosa Kepada Ibu Bapa Atau Orang Yang Telah Tiada Lagi. Mohon Dapat Menjadi Iktibar – Rileks Media appeared first on Rilekslah.my.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.rilekslah.my/cara-menebus-dosa-kepada-ibu-bapa-atau-orang-yang-telah-tiada-lagi-mohon-dapat-menjadi-iktibar-rileks-media/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kenapa Solat Atas Kerusi Boleh Menjadi Haram Inilah Penjelasannya Mesti Baca Rileks Media

Kenapa Solat Atas Kerusi Boleh Menjadi Haram Inilah Penjelasannya Mesti Baca Rileks Media

papar berkaitan - pada 30/11/2018 - jumlah : 551 hits
Sejak kebelakangan ini semakin ramai penduduk di Malaysia umumnya mempunyai pelbagai masalah penyakit Hal ini seterusnya sedikit sebanyak telah menjejaskan kualiti ibadah terutamanya yang ingin meraih banyak pahala di bulan Ramadan Terdapat...
Hajar Aswad Bisa Menebus Dosa Dan Menjadi Saksi Di Hari Kiamat

Hajar Aswad Bisa Menebus Dosa Dan Menjadi Saksi Di Hari Kiamat

papar berkaitan - pada 23/11/2018 - jumlah : 263 hits
Setiap tahunnya jutaan umat Muslim berkumpul untuk melaksanakan ibadah haji dan umrah Dalam proses haji dan umrah mencium batu Hajar Aswad pun menjadi incaran para jamaah dan ratusan ribu jamaah dari seluruh dunia pun berebut untuk mencium ...
Rupa Rupanya Ramai Yang Salah Mandi Wajib Inilah Cara Mandi Wajib Yang Betul Kongsikan Rileks Media

Rupa Rupanya Ramai Yang Salah Mandi Wajib Inilah Cara Mandi Wajib Yang Betul Kongsikan Rileks Media

papar berkaitan - pada 1/12/2018 - jumlah : 558 hits
Mandi wajib atau juga dipanggil mandi junub tidak boleh dipandang ringan Samada terkelur air mani selepas berset ubuh atau selepas haid atau nifas cara mandi wajib yang betul adalah sangat penting Ini kerana jika mandi wajib tidak betul iba...
Cara Solat Sunat Hajat Yang Betul Insya Allah Segala Urusan Dipermudahkan Mesti Baca Rileks Media

Cara Solat Sunat Hajat Yang Betul Insya Allah Segala Urusan Dipermudahkan Mesti Baca Rileks Media

papar berkaitan - pada 1/12/2018 - jumlah : 577 hits
Solat Hajat adalah solat yang didirikan untuk memohon sesuatu hajat daripada Allah s w t Solat ini dilakukan bagi mengharapkan pertolongan daripada Allah s w t dalam meminta sesuatu yang dihajati atau menolak sesuatu yang tidak diingini Ras...
Cara Sujud Sahwi Bila Terlupa Rakaat Dan Doa Qunut Rileks Media

Cara Sujud Sahwi Bila Terlupa Rakaat Dan Doa Qunut Rileks Media

papar berkaitan - pada 8/12/2018 - jumlah : 596 hits
Kita sebagai hamba Allah yang lemah memiliki banyak kekurangan Kita tak akan terlepas dari sifat lupa atau leka walaupun ketika beribadah kepadaNya Sujud sahwi adalah cara untuk menutup kekurangan dalam solat fardhu HUKUM SUJUD SAHWI Sahwi ...
13 Cara Mudah Bangun Qiamullail Rileks Media

13 Cara Mudah Bangun Qiamullail Rileks Media

papar berkaitan - pada 9/12/2018 - jumlah : 423 hits
Faktor yang memudahkan seseorang itu boleh bangun untuk berqiyamullail Menurut Syeikh Muhammad Solih al Munajjid terdapat beberapa faktor penting yang dilihat boleh membantu umat Islam untuk bangun bagi melakukan solat di tengah malam seper...
Boleh Menjadi Ubat 99 Penyakit Inilah Kedahsyatan Dzikir Laa Haula Wala Quwwata Illa Billah Rileks Media

Boleh Menjadi Ubat 99 Penyakit Inilah Kedahsyatan Dzikir Laa Haula Wala Quwwata Illa Billah Rileks Media

papar berkaitan - pada 7/12/2018 - jumlah : 303 hits
Inilah kisah luar biasa terkait dahsyatnya dzikir Laa Haula Wala Quwwata Illa Billah Sahabat Nabi yang bernama Auf bin Malik Al Asyja i pergi menemui Rasulullah Shallalahu alaihi wa sallam dan berkata Ya Rasulullah sesungguhnya anakku Malik...
5 Cara Kreatif Gantung Kain Sewaktu Pantang Bersunat Ibu Bapa Boleh Praktikkan Untuk Anak Anak

5 Cara Kreatif Gantung Kain Sewaktu Pantang Bersunat Ibu Bapa Boleh Praktikkan Untuk Anak Anak

papar berkaitan - pada 1/12/2018 - jumlah : 3165 hits
Sudah menjadi budaya negara ini mula sahaja musim cuti persekolahan maka ramailah ibu bapa akan sibuk melaksanakan tuntutan syariat Islam iaitu berkhatan kepada anak lelaki Pada waktu inilah kebiasaanya kanak kanak lelaki yang disunatkan ak...
Inilah Caranya Mencari Barang Sihir Yang Ditanam Atau Tersembunyi Semoga Bermanfaat Rileks Media

Inilah Caranya Mencari Barang Sihir Yang Ditanam Atau Tersembunyi Semoga Bermanfaat Rileks Media

papar berkaitan - pada 4/12/2018 - jumlah : 598 hits
Sebelum saya nak kongsikan teknik nak mencari barang sihir ini saya nak tegaskan bahawa teknik kaedah yang saya nak kongsikan ni tiada sebarang keajaiban pun Takde yang istimewa Cara ini lebih kepada mengharap seratus peratus bantuan dari A...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools

Zus Ice Watermelon Latte