Cara Mendirikan Solat Sunat Sebelum Subuh Dan Kelebihannya


Cara Mendirikan Solat Sunat Sebelum Subuh dan Kelebihannya 7 Adakah anda tahu bahawa antara banyak-banyak solat sunat, solat sunat sebelum subuh adalah solat yang paling Rasulullah SAW jaga? Solat sunat sebelum subuh terlalu banyak kebaikannya sehingga sabda Rasullulah SAW menjelaskan bahawa solat sunat sebelum subuh adalah lebih baik daripada dunia dan isinya. Dalam artikel ini, penulis akan menerangkan cara mendirikan solat sunat sebelum subuh, niat solat sunat sebelum subuh dan kelebihannya.
Firman Allah swt dalam Surah Muhammad (7): "Jika kamu menolong (agama) Allah swt, maka ia pasti akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu".

Firman Allah swt dalam Surah Al-Hajj (40): "Sungguh Allah swt akan menolong orang yang menolong agamanya, sesungguhnya Allah Maha Kuat dan Maha Kuasa". Apakah itu Solat Sunat Sebelum Subuh? Solat sunat sebelum subuh adalah solat qabliyah subuh atau solat sunat fajar. Solat ini didirikan sebanyak dua rakaat. Solat sunat sebelum subuh tergolong dalam solat ‘nawafil’ iaitu solat-solat selain daripada yang telah difardhukan. Amalan solat sunat dilakukan bertujuan menampung (melengkapi) sebarang kekurangan dalam amalan fardhu.
Hukum Solat Sunat Sebelum Subuh Hukum solat sunat sebelum Subuh adalah sunat muakkad yang sangat dituntut untuk dilakukan. Berdasarkan hadis yang diriwayatkan oleh Saidatina Aisyah RA, sabda Nabi SAW:
رَكْعَتَا الْفَجْرِ خَيْرٌ مِنَ الدُّنْيَا وَمَا فِيهَا
Maksudnya: Dua rakaat fajar adalah lebih baik daripada dunia dan seisinya (Riwayat Muslim; 725)
Diriwayatkan lagi oleh Saiyidah Aishah RA bahawa Rasulullah SAW apabila di dalam perkara solat sunat, Rasulullah saw sangat mengambil berat untuk mengerjakan solat sunat sebelum subuh lebih daripada solat sunat lain.
Cara Mendirikan Solat Sunat Sebelum Subuh Tatacara menunaikan solat sunat sebelum subuh adalah sama seperti solat sunat dua rakaat lain. Berikut merupakan tatacara menunaikan solat sunat sebelum subuh:
Cara Mendirikan Solat Sunat Sebelum Subuh dan Kelebihannya 8 Rakaat Pertama1. Berdiri dengan betul, tegak, dan menghadap kiblat2. Membaca niat solat3. Takbiratul ihram4. Membaca doa iftitah5. Membaca Al-Fatihah dengan tartil dan dilafazkan6. Membaca mana-mana surah pilihan dalam Al-Quran7. Rukuk sambil bertakbir8. I’tidal dan Sujud9. Bacaan duduk antara dua sujud10. Sujud yang kedua kali Cara Mendirikan Solat Sunat Sebelum Subuh dan Kelebihannya 9 Rakaat Kedua1. Berdiri semula sambil bertakbir 2. Membaca Al-Fatihah dengan tartil dan dilafazkan3. Membaca mana-mana surah pilihan dalam Al-Quran4. Ulangi semua rukun solat seperti rakaat pertama sehingga sujud yang kedua5. Duduk tahiyat akhir6. Memberikan salam Waktu Mengerjakan Solat Sunat Sebelum Subuh Solat ini didirikan selepas azan subuh atau sebelum mendirikan solat fardhu subuh. Diriwayatkan ketika muazzin sudah selesai membaca azannya untuk solat Subuh dan telah jelas nampak Fajar Subuh, Baginda solat dua rakaat solat sunat yang ringkas (atau diringkaskan) sebelum mendirikan solat Subuh (Hadith Muslim). Solat sunat dua rakaat sebelum Solat Subuh (solat rawatib) perlu dikerjakan secara ringkas, dan membaca surah-surah pendek supaya segera selesai.
Kelebihan Solat Sunat Sebelum Subuh 1. Kelebihan pertama solat sunat sebelum subuh adalah ia lebih baik daripada dunia dan isinya.

Rasulullah saw bersabda: “Solat fajar 2 rakaat lebih baik dari dunia dan segala isinya.” (HR. Muslim)2. Manfaat memelihara solat sunat sebelum subuh adalah seperti memelihara nyawa sendiri.

Rasulullah saw bersabda: “Dua rakaat solat fajar lebih aku cintai daripada dunia seluruhnya.” (HR. Muslim)3. Ibadat sunat yang sangat dipelihara oleh Rasulullah SAW.

Dari Aisyah ra. bahawa beliau berkata: “Tiada solat sunat yang paling Rasulullah saw menjaganya, melebihi dua rakaat solat fajar.” (HR. Muslim)4. Mendekatkan diri manusia kepada Allah SWT.

“Sesungguhnya Rasulullah saw membaca ketika solat fajar, surah Al-Kafirun dan surah Al-Ikhlas.” (HR. Muslim)5. Skim cepat kaya dunia (dilimpahkan rezeki meluas) kerana mendirikan solat sunat sebelum subuh Cara Mendirikan Solat Sunat Sebelum Subuh dan Kelebihannya 10 Soalan FAQs Berkenaan Solat Sunat Sebelum Subuh Apakah itu solat sunat sebelum subuh? Solat qabliyah subuh atau solat sunat fajar.
Berapakah rakaat solat sunat sebelum subuh? 2 rakaat
Apakah kelebihan solat sunat sebelum subuh? Kelebihan pertama solat sunat sebelum subuh adalah ia lebih baik daripada dunia dan isinya; Manfaat memelihara solat sunat sebelum subuh adalah seperti memelihara nyawa sendiri; Ibadat sunat yang sangat dipelihara oleh Rasulullah SAW; Mendekatkan diri manusia kepada Allah SWT.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.sistemguruonline.my/2024/04/solat-sunat-sebelum-subuh.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Panduan Dan Cara Solat Dhuha 4 Rakaat Dan 1 Salam Serta Kelebihannya

Panduan Dan Cara Solat Dhuha 4 Rakaat Dan 1 Salam Serta Kelebihannya

papar berkaitan - pada 16/4/2024 - jumlah : 80 hits
Panduan dan Cara Solat Dhuha 4 Rakaat dan 1 Salam serta Kelebihannya 22 Solat dhuha adalah ibadah sunat yang kerap dilakukan oleh Nabi Muhammad SAW Amalan ini mengandungi banyak keutamaan iaitu salah satunya adalah melancarkan rezeki seseor...
Cara Solat Jamak Dan Qasar Untuk Perantauan Balik Raya Dan Dalam Kereta Sangkut Jem

Cara Solat Jamak Dan Qasar Untuk Perantauan Balik Raya Dan Dalam Kereta Sangkut Jem

papar berkaitan - pada 5/4/2024 - jumlah : 92 hits
Cara Solat Jamak dan Qasar Untuk Perantauan Balik Raya dan Dalam Kereta Sangkut Jem Musim raya semakin hampir dan ramai yang mula pulang ke kampung halaman maisng masing Bagi memudahkan urusan kami kongsikan cara solat jamak dan qasar untuk...
Terkini Pmx Sempat Bertegur Sapa Dengan Rakyat Sebelum Solat

Terkini Pmx Sempat Bertegur Sapa Dengan Rakyat Sebelum Solat

papar berkaitan - pada 12/4/2024 - jumlah : 92 hits
Jamuan Hari Raya Solat Jumaat Bersama YAB Dato Seri Anwar Ibrahim Perdana Menteri dan YAB di Masjid Bandar Utama Batang Kali Hulu Selangor 12 April 2024
Panduan Mudah Mendirikan Solat Istisqa Dan Doa Istisqa

Panduan Mudah Mendirikan Solat Istisqa Dan Doa Istisqa

papar berkaitan - pada 11/4/2024 - jumlah : 134 hits
Panduan Mudah Mendirikan Solat Istisqa dan Doa Istisqa 10 Adakah anda tahu bagaimana cara mendirikan Malaysia kini dilanda suhu yang sangat panas dan kering yang boleh mencecah antara 35 hingga 38 darjah Celsius bergantung kepada kehadiran ...
3 Cara Mengukur Cincin Dengan Mudah Sebelum Membelinya

3 Cara Mengukur Cincin Dengan Mudah Sebelum Membelinya

papar berkaitan - pada 17/4/2024 - jumlah : 102 hits
Sekarang membeli cincin bisa dilakukan secara online tetapi bagaimana cara mengukur cincin sebelum membelinya Ada banyak cara yang bisa dilakukan untuk mengukur lingkar jari agar cincin tunangan atau pernikahan yang dipesan nantinya pas Bis...
Atlet Velodrome Kebangsaan Akan Berlatih Di Eropah Sebelum Berangkat Ke Paris Untuk Olimpik

Atlet Velodrome Kebangsaan Akan Berlatih Di Eropah Sebelum Berangkat Ke Paris Untuk Olimpik

papar berkaitan - pada 18/4/2024 - jumlah : 100 hits
KUALA LUMPUR Tiga pejuang berbasikal negara yang dipimpin oleh Datuk Mohd Azizulhasni Awang akan berada di Eropah selama hampir dua bulan sebagai sebahagian daripada persediaan terakhir untuk Sukan Olimpik Paris 2024 Ketua jurulatih pasukan...
Kes Nadir Ni Bukan Isu Terpencil Sebelum Ini Pun Pmx Dah Bantu Kerajaan Thailand

Kes Nadir Ni Bukan Isu Terpencil Sebelum Ini Pun Pmx Dah Bantu Kerajaan Thailand

papar berkaitan - pada 18/4/2024 - jumlah : 62 hits
Rupanya kes tu bukan kes terpencil Sebelum ni pun ada kes kes termasuk ketika DS Anwar masih lagi Bayangkanlah sebagai hanya Ketua Pembangkang pun DS Anwar mampu lakukan Lebih menarik juga turut dapatkan bantuan DS Anwar untuk Ini sekali gu...
Permintaan Terakhir Ayahnya Sebelum Beliau Meninggal Dunia Adalah Untuk Menyambut Hari Raya

Permintaan Terakhir Ayahnya Sebelum Beliau Meninggal Dunia Adalah Untuk Menyambut Hari Raya

papar berkaitan - pada 18/4/2024 - jumlah : 71 hits
Permintaaan terakhir ayahnya sebelum meninggal dunia adalah untuk menyambut raya di alam bunian Tajuk MANAF ZAHIR BUNIAN Telefilem raya dari Astro ini boleh ditonton di Astro Go Pertama kali min layan lakonan anak lagenda pelakon komedi neg...
Penyebab Anemia Aplastik Penyakit Dialami Babe Cabita Sebelum Meninggal Dunia

Penyebab Anemia Aplastik Penyakit Dialami Babe Cabita Sebelum Meninggal Dunia

papar berkaitan - pada 14/4/2024 - jumlah : 79 hits
Sebelum tutup usia Babe Cabita sempat menjalani perawatan di rumah sakit karena anemia aplastik
Apa Itu Wang What Is Money

Doubletree By Hilton Presents Signatures Across The State A Makan Kitchen Showcase

Amerika Syarikat Fakta Menarik Unik Dan Aneh

Buasir Otak Tv Telefon Apa Kuat Mencarut Be Like

Combine Best Of Both Worlds To Train Cardiothoracic Surgeons

Pilih Peruntukan Atau Muhyiddin

Our Corrupt And Exploitative Business Community Is A Part Of The Problem Not A Part Of The Solution

Nandos Peberet Selamanya



10 Fakta Biodata MK K Clique Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Gandingan Erysha Emyra Yang Beristerikan Siti Hajaar Syeikh Nordin

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria


Lirik Lagu Sangkar Derita Oleh Haqiem Rusli

Rumah Maw Art Studio Seni Dan Kafe Moden Menarik Di Langkawi Kedah

Pelancaran Muzik Video Hening Rindu Marsha Milan

Kelantan Dua Penguat Kuasa Ambil Duit Rm23 000 Lepas Suspek Dadah

Wanita Masih Hidup Ada Kubur Sendiri

Bukan Melayu Tak Perlu Takut