Cara Jump Start Jumper Kereta Yang Betul Dan Selamat



Perkara Perlu Diberi Perhatian Sebelum Jumper Bateri KeretaSebelum jumper bateri kereta anda, berikut merupakan antara perkara-perkara yang perlu diberi perhatian terutamanya jika anda baru pertama kali melakukan proses ini:
Baca buku manual pemilik yang dibekalkan. Sesetengah model kereta tidak disarankan untuk melakukan jump start disebabkan oleh sistem litar yang sensitif;Jangan jump start bateri kereta yang berkarat, retak, bocor atau rosak;Jangan jump start bateri kering;Jika anda meminta bantuan kereta lain, pastikan saiz bateri kereta ‘penderma’ tersebut adalah sama atau lebih besar daripada saiz bateri anda;Sambungkan klip buaya di tempat yang betul mengikut sususan yang betul;Pastikan bateri kereta ‘penderma’ berada dalam keadaan baik, tidak lemah;Pastikan anda tidak menyentuh bahagian badan kereta atau klip buaya semasa jumper bateri kereta.Perkara Perlu Anda Tahu Sebelum Jumper Bateri KeretaSelain itu, anda juga perlu mengetahui perkara asas mengenai bateri kereta berikut sebelum memulakan proses jumper bateri kereta anda. Secara amnya, bateri kereta dilengkapi dengan dua terminal iaitu terminal positif dan terminal negatif:
Terminal Positif – terminal positif biasanya lebih besar berbanding terminal negatif. Ia ditandakan dengan ‘POS’ atau ‘+’, terminal ini akan disambungkan dengan klip positif kabel jumper kereta yang berwarna merah;Terminal Negatif – terminal negatif pada bateri biasanya ditandakan dengan ‘NEG’ atau ‘-‘, terminal ini akan disambungkan dengan klip negatif kabel jumper kereta yang berwarna hitam.

Peralatan Diperlukan untuk Jumper Bateri KeretaAnda hanya memerlukan dua peralatan berikut sebelum anda memulakan proses jump start bateri kereta anda:
Kabel jumper kereta – kabel jumper kereta biasanya panjang, tertebat dengan klip bergerigi pada kedua-dua bahagian hujung. Kabel ini juga turut dikenali sebagai ‘klip buaya’ kerana bentuknya yang kelihatan seperti kepala buaya. Klip buaya dibezakan melalui warna – hitam atau merah yang menunjukkan kutub positif (merah) atau negatif (hitam). 
Sumber kuasa – anda boleh menggunakan sama ada bateri mudah alih atau bantuan kereta lain sebagai sumber kuasa untuk menghidupkan enjin kereta anda. Bateri mudah alih digunakan untuk jumper bateri kereta tanpa memerlukan bantuan kereta lain. Bateri jenis ini biasanya dilengkapi dengan kabel jumper khas. Ia akan disambungkan secara terus daripada bateri mudah alih dengan bateri kereta yang rosak.
Cara Jumper Kereta yang BetulBateri kereta anda tiba-tiba kong? Enjin kereta anda tidak boleh dihidupkan? Tidak tahu cara jumper kereta dengan betul? Jangan risau – CARSOME menyenaraikan cara jumper kereta yang mudah dan selamat untuk membantu anda sekiranya situasi sebegini berlaku kepada anda:
1. Matikan EnjinDalam situasi yang memerlukan anda untuk jumper bateri kereta dengan bantuan kereta ‘penderma’, anda perlu pastikan peralatan dan sistem elektrik kedua-dua kereta seperti lampu hadapan, radio dan sebagainya dimatikan.
2. Parking DekatKemudian, parking kereta ‘penderma’ berdekatan dengan kereta anda. Letakkan kenderaan sedekat yang mungkin supaya kabel jumper kereta boleh dicapai oleh terminal negatif dan positif kedua-dua kereta. Namun begitu, pastikan kedua-dua kereta ini tidak bersentuhan antara satu sama lain. Ia mungkin boleh menyebabkan insiden berbahaya lain yang tidak diingini.
3. Cabut KunciPastikan enjin kedua-dua kereta dimatikan, cabut kunci dan buka bonet hadapan kenderaan anda.
4. Sambung Kabel Jumper Kereta – Klip PositifSambungkan klip kabel jumper kereta dengan berhati-hati. Mulakan dengan menyambungkan terminal positif kabel jumper kereta dengan terminal positif bateri kereta ‘penderma’. Terminal positif biasanya mempunyai penutup plastik berwarna merah dengan simbol tambah (+). Selepas itu, sambungkan hujung klip kabel jumper kereta yang lain dengan terminal positif bateri kereta yang rosak.
5. Sambung Kabel Jumper Kereta – Klip NegatifKemudian, sambungkan klip kabel jumper kereta berwarna hitam (negatif) pada terminal negatif bateri kereta ‘penderma’. Selepas itu, sambungkan hujung klip kabel jumper kereta yang lain dengan benda logam yang tidak bercat pada kereta yang rosak seperti batang besi bonet hadapan.
6. Hidupkan EnjinHidupkan enjin kereta ‘penderma’.
7. Tunggu SebentarTunggu beberapa minit. Kemudian, cuba hidupkan enjin kereta yang rosak. Jika ia masih belum boleh dihidupkan selepas beberapa cubaan, kereta anda mungkin menghadapi masalah lain selain daripada masalah bateri.
8. Biarkan EnjinJika enjin kereta anda hidup, biarkan kedua-dua enjin kereta beroperasi selama 5-10 minit.
9. Cabut Kabel Jumper KeretaUntuk mencabut kabel jumper kereta, anda hanya perlu membuka sambungan kabel mengikut urutan berlawanan. Cabut kabel hitam pada kereta yang rosak, diikuti dengan kabel hitam pada kereta ‘penderma’, kabel merah pada kereta yang rosak dan kabel merah pada kereta ‘penderma’.
10. Pandu UjiSelepas kabel jumper kereta ditanggalkan, pandu kereta dalam keadaan trafik yang normal selama lebih kurang 30 minit untuk mengecaj kembali kuasa bateri.]

Ketahui 50 Rahsia Penjagaan Kereta Yang Ramai Pomen Tak Nak Anda Tahu



Sekiranya Tips Ini Bermanfaat Sila Share Kepada Rakan Anda

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://blogtipsauto.blogspot.com/2023/10/cara-jump-start-jumper-kereta-yang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cara Jimat Wangikan Bau Kereta Macam Baru

Cara Jimat Wangikan Bau Kereta Macam Baru

papar berkaitan - pada 26/9/2023 - jumlah : 153 hits
Nak wangikan bau kereta tak semestinya anda perlu menggunakan gel pewangi kereta yang banyak dijual di pasaran Sebenarnya ada bahan dari dapur yang lebih menjimatkan boleh anda guna untuk wangikan bau kereta Tidak dinafikan bau kereta yang ...
Mari Belajar Cara Parking Kereta

Mari Belajar Cara Parking Kereta

papar berkaitan - pada 26/9/2023 - jumlah : 192 hits
Parking kereta satu benda yang agak melemahkan terutama bagi kaum wanita Banyak jumpa orang perempuan ni kalau parking aduhai suka hati saja senget lah dan makan ruang parking kereta lain lelaki pun ada juga tapi kaum wanita lebih lagi Jadi...
Cara Betul Nak Goreng Ikan Gorengan Jadi Cantik Tak Melekat Pada Kuali

Cara Betul Nak Goreng Ikan Gorengan Jadi Cantik Tak Melekat Pada Kuali

papar berkaitan - pada 1/10/2023 - jumlah : 161 hits
PADANAN nasi putih dengan ikan goreng dimakan panas panas sememangnya kombinasi yang sangat padu Cukup sekadar digaul dengan garam dan kunyit ikan goreng adalah hidangan yang cukup simple lebih lebih lagi jika nak cepat Kalau ada ulam budu ...
Buruan Daftar Begini Cara Naik Kereta Cepat Kereta Cepat Jakarta Bandung Whoosh Gratis

Buruan Daftar Begini Cara Naik Kereta Cepat Kereta Cepat Jakarta Bandung Whoosh Gratis

papar berkaitan - pada 25/9/2023 - jumlah : 166 hits
PT Kereta Cepat Indonesia China kembali membuka pendaftaran uji coba kereta cepat Whoosh tahap dua
7 Cara Pilih Rakan Kongsi Perniagaan Yang Betul

7 Cara Pilih Rakan Kongsi Perniagaan Yang Betul

papar berkaitan - pada 1/10/2023 - jumlah : 194 hits
Sebenarnya ada banyak cara untuk pilih rakan kongsi perniagaan bergantung kepada keperluan dan objektif bisnes Anda boleh gunakan cara yang dikongsikan di bawah 1 Jujur Dan AmanahSifat jujur dan amanah adalah kriteria utama yang anda perlu ...
Cara Menyediakan Bajet Kewangan Langkah Demi Langkah Untuk Kewangan Yang Lebih Selamat

Cara Menyediakan Bajet Kewangan Langkah Demi Langkah Untuk Kewangan Yang Lebih Selamat

papar berkaitan - pada 19/9/2023 - jumlah : 145 hits
Bajet Kewangan Langkah Demi Langkah Untuk Kewangan Yang Lebih SelamatBajet kewangan adalah satu perkara yang sangat penting untuk menguruskan kewangan dengan lebih bijak Bajet kewangan membantu kita merancang mengawal dan mengenalpasti baga...
Nak Lantai Bilik Air Kotor Jadi Bersih Amp Berkilat Ini Cara Deep Cleaning Yang Betul

Nak Lantai Bilik Air Kotor Jadi Bersih Amp Berkilat Ini Cara Deep Cleaning Yang Betul

papar berkaitan - pada 7/10/2023 - jumlah : 88 hits
Ramai daripada kita yang lebih memilih untuk membeli rumah secondhand kerana harganya yang murah tetapi selalunya banyak kerja pembersihan yang perlu dilakukan oleh anda Kerja pembersihan paling sukar sekali adalah membersihkan bilik air te...
Resipi Keledek Goreng Rangup Bila Dah Start Makan Tak Sedar Habis Sepinggan

Resipi Keledek Goreng Rangup Bila Dah Start Makan Tak Sedar Habis Sepinggan

papar berkaitan - pada 28/9/2023 - jumlah : 230 hits
Resipi Keledek Goreng Rangup Bila Dah Start Makan Tak Sedar Habis Sepinggan Keledek goreng memang sedap dinikmati sebagai kudapan petang Anak anak mesti suka makan Selalunya kita hanya beli gerai gerai tepi jalan Memang sedap tapi kalau nak...
Email Format Essay How Do You Start A Formal Email Essay

Email Format Essay How Do You Start A Formal Email Essay

papar berkaitan - pada 22/9/2023 - jumlah : 62 hits
Writing an essay in email format is not a common practice but if you need to convey an essay like message via email you can structure it in a way that is easy to read and understand Here s a basic format to follow Subject Line Choose a clea...
Panduan Lengkap Tentang Brand Perlindungan Pendaftaran Dan Penegakan

Falling Trees Reveal Nation S Rotting Roots

Apa Nasib Veteran Tentera Malaysia

Umur 21 Terlibat Dalam Mesyuarat Penajaan Ukm

Why The Us Can T Win The Trade War With China And Shouldn T Try

Mudahnya Jadi Cikgu Sekolah

Hukum Baca Quran Dan Berzikir Tanpa Wuduk

More Than Genetics How Life Experiences Shape Our Health



Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia


Cara Saya Tanam Sulur Jambul Nenas

Syarahan Umum Pengenalan Pengkomputeran Kuantum

Buasir Otak Tv Hadiah Hari Guru Ikut Kerja Bapa Be Like

Yong Tau Foo Homemade

Remaja Perempuan Hilang Lepas Naik Teksi E Hailing Ke Tempat Kerja Di Ipoh

Nepal Haram Produk Rempah Dari India Selepas Hong Kong Singapura