Cara Jual Beli Emas Di Miga I Maybank



Tahukah anda, kini anda juga boleh mulakan pelaburan atau jual beli emas melalui Maybank apabila sebuah akaun pelaburan emas diperkenalkan iaitu Maybank Islamic Gold Account-i (MIGA-i).

Dengan adanya produk pelaburan emas ini, anda boleh membeli dan menjual emas serta memindahkan emas secara online sahaja iaitu melalui Maybank2u. Iaitu perbankan online Maybank.

Hukum Pelaburan Emas MIGA-i (Maybank)Sebelum kita melakukan apa-apa perkara termasuklah dalam pelaburan emas, kita perlu tahu adakah ianya patuh syariah dan boleh lakukan jual beli tersebut.
Maybank Islamic Berhad telah menyatakan pelaburan emas di MIGA-i adalah patuh syariah yang mana ianya bukan akaun emas konvensional. Jadi orang Islam terutamanya tidak perlu risau akan status bagi jalankan transaksi jaul beli.
Produk Yang Ditawarkan Daripada MIGA-iProduk emas pelaburan yang ditawarkan menerusi MIGA-i adalah emas dengan ketulenan 999.9 yang diakreditasi oleh London Bullion Market Association (LBMA) tanpa perlu menyimpan emas atau bimbang akan keselematan pemegangnya.
Kelebihan Emas Di MIGA-i Yang paling menarik menerusi MIGA-i Maybank ini dimana, anda sebagai pengguna Maybank boleh buka akaun secara percuma dan lakukan transaksi jual atau beli dengan nilai serendah RM10 sahaja.
Kerana ianya patuh syariah, anda boleh tebus baki emas yang ada dalam akaun MIGA-i anda dengan emas fizikal bermula daripada 1 gram sehingga 1 kg emas.
Kadar Harga Emas MaybankJadi sebelum anda buat pembelian atau ingin jual emas, anda perlu semak terlebih dahulu harga emas semasa. Di Maybank, anda boleh semak di laman web Maybank Gold & Silver Counter Rates terlebih dahulu dan kemudian buat perbandingan di akaun MIGA-i.
Secara contoh, jika anda ingin membeli emas menggunakan akaun MIGA-i pada 1 April 2022, harga yang ditawarkan adalah RM264.88 untuk emas lebih 100g dan RM266.63 untuk emas kurang daripada 100 g.

Untuk kadar spread pun adalah sekitar 1.3% untuk emas berat 100g dan ke atas manakala 2.12% untuk emas dengan berat bawah 100g. Boleh rujuk gambar diatas sebagai perbandingan.

Cara Daftar Dan Beli Emas MIGA-i MaybankPerkara utama yang melayakkan anda untuk buka akaun MIGA-i adalah anda perlu menjadi pelanggan Maybank dan telah daftar akaun perbankan online Maybank2u.
Jika sudah, boleh teruskan untuk daftar MIGA-i
Langkah 1
Login seperti biasa di website Maybank2u di www.maybank2u.com.my
Langkah 2
Kemudian pergi pada bahagian tab Apply > Investment dan klik Apply Now pada bahagian Maybank Islamic Gold Account-i (MIGA-i)

Langkah 3
Kemudian anda perlu lengkapkan butiran peribadi yang diminta sehingga selesai. Jika sudah, klik pada Save & Next
Langkah 4
Tandakan pada "Yes, I have..." dan klik Save & Next
Langkah 5
Semak terlebih dahulu segala butiran yang anda masukkan. Jika sudah lengkap, klik pada butang Confirm

Langkah 6
Kini akaun anda sudah berjaya di daftarkan tetapi masih belum aktif. Untuk aktifkan, anda perlu melabur atau beli sekurang-kurangnya RM10.
Klik pada Invest Now

Langkah 7
Harga pastinya berbeza pada setiap masa mengikut harga emas dunia. Masukkan nilai RM atau anda boleh beli mengikut berat (gram). Klik Calculate

Current Standard Price untuk harga emas 100 g dan ke bawahCurrent Preferential Price untuk harga lebih 100 gram.
Langkah 8
Untuk buat bayaran, pilih sahaja akaun simpanan anda dan jangan lupa untuk masukkan referral code aba09065 untuk dapatkan emas 0.01g  secara percuma khusus bagi pengguna baru.


Langkah 9
Jika sudah selesai, kli Invest Now. Kini anda sudah memilih emas digital yang tersimpan di dalam akaun MIGA-i anda.
Kalau dah cukup 1 g atau sehingga 1 kg, boleh la buat tukaran dari emas digital kepada emas jongkong fiizikal.

Selain daripada Public Gold, aku juga bukan akaun MIGA-i untuk jual beli emas. Melalui akaun ini, kita boleh tengok dengan mudah adakah emas yang kita miliki tersebut sudah untung atau sebaliknya.

Maybank akan paparkan berapa peratus kenaikan atau penurunan emas yang anda miliki tersebut dalam waktu nyata. Jadi kalau rasa dah untung, boleh la jual kan.
Macam aku punya ada 1 g dan aku beli masa harga RM249.69 sebelum ni. Harga semasa adalah RM260.87. Kalau aku jual ada la untung sikit. Tapi biar je la.
Selain daripada ASB, Wahed dan Cryptocurrency, emas juga adalah pelaburan aku untuk jangka panjang dan untuk masa hadapan. Orang biasa pun boleh buat sendiri. Mudah sahaja.
BACA

Daftar Wahed Invest Dan Mula Melabur Untuk Tahun 2022Daftar Akaun ASB Secara Online Menerusi myASNB
Untuk info lanjut, anda boleh rujuk pautan Maybank MIGA-i di www.maybank2u.com.m/MIGA-i


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.aimanabdullah.com/2022/04/cara-jual-beli-emas-di-miga-i-maybank.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Masalah Buku Cetak Rompak Meruncing Di Platform Jual Beli Atas Talian

Masalah Buku Cetak Rompak Meruncing Di Platform Jual Beli Atas Talian

papar berkaitan - pada 23/3/2022 - jumlah : 194 hits
Isu ini pernah diketengahkan sejak tahun 2015 di mana beberapa pengeluar buku mula menyuarakan kebimbangan mereka tentang perbuatan individu memuat naik buku cetakan dalam bentuk salinan digital Tambah buruk sesetengah buku bercetak juga me...
Simpan Emas Di Maybank Islamic Gold Account I

Simpan Emas Di Maybank Islamic Gold Account I

papar berkaitan - pada 2/4/2022 - jumlah : 277 hits
Simpan Emas di Maybank Islamic Gold Account i Cik en nak berkongsi mengenai simpanan emas secara digital sebabnya cik en dah ambil simpanan ini dalam sebulan yang lepas Sesiapa yang kenal cik en cik en tak suka pakai barang kemas even mampu...
Beli Petrol Guna Emas

Beli Petrol Guna Emas

papar berkaitan - pada 1/4/2022 - jumlah : 225 hits
The Central Bank of Russia has officially announced that as of March 28 2022 the Russian Rubble currency is BOUND to Gold The rate is 5 000 Rubbles per gram of gold bullion Russia just wiped out about 30 of the value of the US Dollar worldw...
Kak Tolonglah Beli Buah Saya Dah Penat Jam 11 Malam Masih Jual Esok Sekolah

Kak Tolonglah Beli Buah Saya Dah Penat Jam 11 Malam Masih Jual Esok Sekolah

papar berkaitan - pada 23/3/2022 - jumlah : 111 hits
Sekitar jam 11 malam sepatutnya anak anak dah berada di rumah dan tidur tetapi bagi seorang kanak kanak lelaki ini dia masih lagi mencari rezeki dengan menjual mangga pada lewat malam Kegigihannya demi mencari rezeki untuk kelangsungan hidu...
Aplikasi Pintu Ringankan Jual Membeli Asset Crypto Lewat Handphone

Aplikasi Pintu Ringankan Jual Membeli Asset Crypto Lewat Handphone

papar berkaitan - pada 30/3/2022 - jumlah : 142 hits
Pintu Ke mana Saja startup asal dari Indonesia yang bergerak dalam industri cryptocurrency dan blockchain umumkan penyeluncuran aplikasi Pintu yang disebut basis cryptocurrency yang fokus ke keringanan dan kenyamanan pemakai lewat feature m...
Jual Tights Demi Kelangsungan Hidup Ibu Anak Tiga Jana Lebih Rm270 000

Jual Tights Demi Kelangsungan Hidup Ibu Anak Tiga Jana Lebih Rm270 000

papar berkaitan - pada 30/3/2022 - jumlah : 148 hits
Jual Tights Demi Kelangsungan Hidup Ibu Anak Tiga Jana Lebih RM270 000 SEORANG ibu kepada tiga cahaya mata yang berpangkalan di Cornwall England terpaksa bergelut untuk mendapatkan wang demi menyara keluarga susulan peningkatan kos sara hid...
Jom Kita Jual Apa Yang Patut Zunar

Jom Kita Jual Apa Yang Patut Zunar

papar berkaitan - pada 30/3/2022 - jumlah : 107 hits
Dulu walauncai selalu tohmah katanya PH jual aset negara Nak salahkan Guan Eng dan kerajaan PH masa itu Sekarang kita nampak depan mata siapa yang jual selain banyak syarikat yang lingkup Kartunis Zunar menggambarkan bahawa kerajaan yang ad...
Ulasan Luno Jual Membeli Bitcoin Cryptocurrency

Ulasan Luno Jual Membeli Bitcoin Cryptocurrency

papar berkaitan - pada 30/3/2022 - jumlah : 156 hits
Luno ialah exchange marketplace untuk lakukan jual beli bitcoin dan mata uang crypto Saya coba trading di exchange Luno Baca pengalaman saya terhitung masalah aman tidaknya transaksi bisnis berapakah fee ongkos di Luno dan sudahkah berijin ...
Hanya Mercun Jenis Ini Sahaja Boleh Di Jual Dan Di Mainkan

Hanya Mercun Jenis Ini Sahaja Boleh Di Jual Dan Di Mainkan

papar berkaitan - pada 4/4/2022 - jumlah : 267 hits
Di Malaysia ni tak kira apa jenis sambutan perayaan mesti nak kena main mercun Dah macam jadi satu budaya semua kaum Asal raya mesti nak kena bakar mercun Baru meriah katanya Yelah kemeriahan selalu nak kena ada bunyi bunyian yang menggamat...
Konsert Cinta Di Awan Siti Nurhaliza Tambah Lagi Sehari

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Biasa Dari Negeri Yang Tak Pernah Lihat Kepesatan Negeri Yang Lebih Maju Dia Nampak Kedai Proses Ayam Ja

Sustainability And Metal Buildings A Data Driven Approach To Eco Friendly Construction

Contoh Inspirasi Poster Ucapan Selamat Hari Pekerja 2024

Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

Exploring The Impact Of Aluminum In Contemporary Design



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Enhance Your Look With Special Occasion Makeup

Lirik Lagu Perih Jerih Masdo

Rumah Terbuka Anisya And The Geng

Security Status Not Satisfied

How Often Should You Clean Your Air Ducts A Guide For Laval Homeowners

Ugutan Klopp Punca Salah Berang