Cara Hilangkan Bau Badan Dengan Mudah Di Rumah


Hari ini, saya akan kongsikan tentang bau badan. Apa itu bau badan? Secara umunya, bau badan ini adalah satu aroma yang terhasil daripada proses semulajadi pemecahan protein oleh bakteria. Tahukah anda bahawa bau badan ini juga terhasil daripada peluh berlebihan hasil daripada proses semulajadi pembakaran badan manusia melalui aktiviti seharian.
Punca atau faktor masalah ini juga disebabkan oleh faktor pengambilan makanan, perubahan hormon, tekanan yang berlebihan dan ketidakseimbangan dalam diet harian kita. Tetapi, anda jangan risau kerana saya akan selesaikan masalah yang anda hadapi berkenaan topik hari ini.
Cara Hilangkan Bau Badan Terdapat beberapa langkah yang boleh anda lakukan untuk menghilangkan bau badan. Di bawah ini merupakan beberapa cara yang boleh anda lakukan untuk mendapatkan badan yang wangi selama 24 jam.
Mandi dua kali sehari Mandi sebanyak dua kali sehari dapat menghilangkan kotoran serta peluh. Jangan lupa untuk gunakan sabun antibakteria dan sental di bahagian yang kuat berpeluh dan lap dengan tuala kering.
Pakai deodorant atau antiperspirant Pakai deodorant yang semulajadi dan mempunyai kandungan bahan yang boleh menyumbat kelenjar peluh.
Pakai pakaian yang tidak ketat Baju yang terlalu ketat atau diperbuat daripada material poliester atau rayon selalunya akan menyebabkan anda berpeluh dengan kerap. Sebaliknya, gunakan baju yang menggunakan material cotton atau silk.
Jangan makan makanan yang pedas dan minuman yang berkafein Antara makanan yang boleh membuat anda mengeluarkan peluh lebih kerap adalah makanan pedas seperti tomyam, sambal dan sebagainya. Bawang merah dan bawang putih juga boleh menyebabkan badan berbau.
Gunakan dauh sirih dan daun sirih Basuh daun sirih, hancurkan dan gosokkan di bahagian ketiak dan biarkan selama 10 minit dan bilas atau ambil tiga hingga empat biji limau purut dan kisar kemudian ambil beras yang telah dikisar. Campurkan kedua bahan dan sapukan di bahagian ketiak.
Tips Hilangkan Bau Badan dan Kekal Wangi Di bawah ini saya akan kongsikan tips kekal wangi sepanjang hari. Mereka yang menghadapi masalah ini mesti rasa tidak selesa dan mesti rasa tidak yakin dengan diri apabila ingin keluar rumah dan berkumpul dengan orang ramai. Jadi, tips yang disediakan boleh anda ikuti bagi menyelesaikan masalah ini.
Menggunakan sabun badan Mandi sekurang-kurangnya dua kali sehari supaya badan kekal bersih , segar dan wangi. Anda disarankan mandi menggunakan sabun badan anti bakteria yang dapat membunuh bakteria pada badan kita.
Menggunakan deodoran badan Penggunaan deodoran ini sangat bagus untuk menghilangkan bau peluh di bahagian ketiak anda kerana ia diperbuat daripada bahan seperti garam mineral yang bertujuan untuk membunuh bakteria pada bahan kita.
Menggunakan losyen badan Penggunaan losyen badan dapat memastikan badan kita sentiasa wangi dan lembap. Losyen dan minyak wangi juga dapat memastikan minyak wangi yang kita pakai akan tahan lebih lama.
Menggunakan softener dan pewangi pakaian ketika mencuci baju Softener baju juga penting untuk memastikan pakaian yang kita pakai berbau wangi dan tidak berbau hapak dan sentiasa menggunakan spray pewangi pakaian supaya pakaian kita kekal berbau wangi.
Menggunakan hair serum Hair oil serum digunakan pada rambut supaya rambut kita sentiasa wangi dan tidak berbau masam apabila kita berpeluh.
Menggunakan pewangi badan Minyak wangi atau body mist sememangnya penting untuk memastikan badan kita kekal wangi sepanjang hari.
Tips Pakai Body Mist Untuk Hilangkan Bau Badan Saya akan kongsikan cara memakai body mist supaya baunya lebuh tahan lama di badan kita dan dapat hilangkan bau badan seharian. Jom baca tips memakai body mist di bawah ini.
Pakai body mist selepas mandi Memakai body mist selepas mandi adalah masa yang tepat kerana pori-pori akan terbuka selepas mandi. Memakainya selepas mandi dapat membolehkan wangi terserap dan tahan lama.
2. Sembur body mist pada titik nadi anda
Sembur body mist pada titik-titik nadi kerana ianya kawasan aliran darah yang dapat membantu menyebarkan wangian dengan lebih baik.
3. Menggunakan losyen badan terlebih dahulu
Kulit lembap selepas mandi mampu menjaga wangian agar tahan lama dan anda dianjurkan untuk memakai losyen badan selepas mandi.
4. Sembur body mist pada sikat rambut
Cara ini boleh membuatkan aroma body mist tersebar dengan lembut pada rambut. Selain membuatkan rambut anda lebih harum, aroma wangian ini juga dapat mencegah bau pelik yang akan melekat pada rambut. Anda disarankan untuk memilih body mist yang mempunyai kandungan alkohol yang rendah.
5. Biarkan aroma menyerap sebelum memakai pakaian
Setelah memakai produk wangian, sebaiknya tunggu beberapa minit terlebih dahulu supaya bau wangi menyerap pada badan.
Saranan Sabun Badan Untuk Hilangkan Bau Badan Berikut merupakan senarai produk sabun mandian yang boleh anda beli di kedai berdekatan dan aplikasi online:
Lux Soft Rose Delicate Fragrance Tekstur losyen dan wangi bunga ros. Sabun ini mempunyai haruman yang tahan lama dan melembutkan kulit.
2. Shokubutsu Face & Body Shower Lotion
Sabun wangian yang diperbuat dari Jepun ini boleh digunakan pada muka dan badan mengikut kesesuaian individu dan mempunyai bau yang harum.
3. Ginvera World Spa Balinese Shower Gel
Berasaskan spa dari Bali, sabun badan ini mengandungi skrub untuk melicinkan kulit dan menjadikan kulit lebih lembut dan wangi.
4. Watson Rose Cream Body Wash
Produk dari watson ini sangat murah dan berbaloi serta dapat melembutkan kulit dan mempunyai wangi yang harum.
5. LUX Botanicals Youthful Pomegranate & Collagen
Mengandungi buah delima dan kolagen untuk melembapkan dan memutihkan kulit serta mempunyai wangi yang harum.
6. Nivea Shower Gel
Mempunyai wangi ros yang tahan lama dan sesuai untuk kulit sensitif.
Demikianlah perkongsian hari ini dan jangan lupa cuba tips yang telah dibincangkan tadi. Kongsikan dan semoga bermanfaat.
Apakah yang menyebabkan bau badan? Bau badan disebabkan oleh peluh yang bercampur dengan bakteria di kulit.
Adakah makanan tertentu menyebabkan bau badan? Makanan tertentu seperti bawang putih dan makanan pedas boleh menyebabkan bau badan yang kuat.
Bagaimanakah cara mengurangkan bau badan? Cara mengurangkan bau badan adalah dengan mandi setiap hari, gunakan sabun antibakteria, gunakan deodoran atau anti-perspirant.
Apakah fungsi produk anti-perspirant? Produk anti-perspirant mengurangkan keringat dan bau badan serta menutup kelenjar keringat.
Adakah bau badan boleh menjadi tanda masalah kesihatan? Tidak kerana bau badan terjadi disebabkan oleh ketidakseimbangan hormon dan masalah kelenjar keringat. Jika masalah ini berterusan, anda dinasihatkan berjumpa dengan doktor.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.sistemguruonline.my/2024/05/cara-hilangkan-bau-badan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
7 Cara Mudah Menghasilkan Uang Secara Online Dari Rumah

7 Cara Mudah Menghasilkan Uang Secara Online Dari Rumah

papar berkaitan - pada 29/4/2024 - jumlah : 42 hits
leksibilitas bekerja dari rumah memfasilitasi keseimbangan kehidupan kerja yang dapat meningkatkan kreativitas dan produktivitas
Tiga Cara Mudah Kenali Developer Bodong Agar Tak Tertipu Saat Beli Rumah

Tiga Cara Mudah Kenali Developer Bodong Agar Tak Tertipu Saat Beli Rumah

papar berkaitan - pada 29/4/2024 - jumlah : 62 hits
Umumnya developer bodong berlomba lomba memberikan penawaran menarik hingga melebihi batas kewajaran kepada calon konsumennya agar membeli properti
Cara Mulakan Bisnes Online Dengan Mudah Di Rumah

Cara Mulakan Bisnes Online Dengan Mudah Di Rumah

papar berkaitan - pada 8/5/2024 - jumlah : 84 hits
Bisnes online merujuk kepada yang dilakukan melalui internet Ia melibatkan penjualan produk atau perkhidmatan pemasaran digital dan interaksi antara pelanggan secara dalam talian Kebiasaanya pemilik perniagaan akan memulakan laman web platf...
Cara Warna Rambut Sendiri Di Rumah Dengan Mudah

Cara Warna Rambut Sendiri Di Rumah Dengan Mudah

papar berkaitan - pada 8/5/2024 - jumlah : 85 hits
Mewarna rambut adalah proses mengubah dengan menggunakan bahan kimia Proses ini melibatkan pemilihan warna yang diinginkan bahagian rambut yang ingin diwarna dan rawatan setelah mewarna rambut agar tidak rosak oleh bahan kimia yang terdapat...
Cara Atasi Gastrik Angin Dan Doa Hilangkan Gastrik

Cara Atasi Gastrik Angin Dan Doa Hilangkan Gastrik

papar berkaitan - pada 30/4/2024 - jumlah : 81 hits
Bagaimanakah yang anda pernah lakukan Selain mendapatkan rawatan doktor di mana mana klinik kesihatan terdapat pelbagai cara untuk mengatasi masalah gastrik ini Gastritis atau gastrik merupakan penyakit yang menjejaskan lapisan perut yang b...
5 Tips Mudah Rumah Sentiasa Kemas Walaupun Ada Anak Kecil

5 Tips Mudah Rumah Sentiasa Kemas Walaupun Ada Anak Kecil

papar berkaitan - pada 6/5/2024 - jumlah : 100 hits
5 TIPS MUDAH RUMAH SENTIASA KEMAS WALAUPAUN ADA ANAK KECIL Umi bukanlah seorang yang hebat dalam bab kemas rumah tapi bila nampak rumah yang sentiasa nampak kemas dan tersusun walaupun mereka anak ada kecil tertanya tanya jugak macam manala...
Panduan Pemasaran Cara Kampung Yang Mudah Untuk Dibuat Pada Perniagaan Anda

Panduan Pemasaran Cara Kampung Yang Mudah Untuk Dibuat Pada Perniagaan Anda

papar berkaitan - pada 26/4/2024 - jumlah : 109 hits
Bagi anda yang sudah lama jalankan perniagaan tapi rasa jumlah jualan masih tidak meningkat atau paling tak best masih tak mencukupi untuk perniagaan berada dalam keadaan selesa dari seg kewangan apa yang anda lakukan untuk selesaikan masal...
Cara Dapat Duit Tambahan Dengan Mudah

Cara Dapat Duit Tambahan Dengan Mudah

papar berkaitan - pada 6/5/2024 - jumlah : 128 hits
Cara Mendapatkan Duit Tambahan Dengan Mudah Zaman sekarang ramai orang yang ingin mendapatkan bagi memenuhi keperluan diri sendiri dan keluarga Terdapat pelbagai cara yang dapat kita lakukan untuk mendapatkan duit tambahan sama ada anda ind...
Pedagang Ayam Skala Kecil Wajib Punya Sertifikat Halal Mulai Oktober 2024 Begini Cara Mudah Mengurusnya

Pedagang Ayam Skala Kecil Wajib Punya Sertifikat Halal Mulai Oktober 2024 Begini Cara Mudah Mengurusnya

papar berkaitan - pada 6/5/2024 - jumlah : 28 hits
Pedagang Ayam Skala Kecil Wajib Punya Sertifikat Halal Mulai Oktober 2024 Begini Cara Mudah Mengurusnya
Diet Suku Suku Separuh Jom Amalkan

Stay Fashionably Fit With Huawei Fit 3 Now Available From Rm559

Bayaran Balik Ptptn Tarikh Pengecualian Penangguhan

Pekerjaan Firma Prop Dalam Mencari Pedagang Terbaik

Kelahi Selepas Kemalangan Lelaki Bawa Kereta Lawan Arus

Koleksi Kad Pokemon Dilelong Rm330 000

Airasia Santan Menu Baru Harga

Pas Dikecam Balun Polis Bukan Fahaman Ekstremis



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Sakit Tekak Yang Amat Sangat

Drama Mihrab Cinta Zulaikha Lakonan Elisya Sandha Azrel Ismail

Syafiq Kyle Transisi Dari Ustaz Adam Ke Meth Killer

Lirik Lagu Satu Selamanya Twins

Dating Dengan Suami Di Ikea Cheras

Lunch Date Di Torii Teppanyaki