Cara Edit Video Guna Telefon Bimbit



Aplikasi Percuma Edit Video Di Telefon BimbitMemandangkan aku selalu buat video dan memang perlukan aku untuk edit video di telefon bimbit jadi aku secara tak langsung mencari aplikasi edit video percuma dan mudah guna.

Sebelum ni aku terlibat dalam kempen yang perlukan aku untuk masukan GIF, muzik, bunyi kesan khas dan lain-lain ke dalam video. Pendek kata ikut kreativiti untuk jadikan konten video itu menarik. Masa awal-awal dulu memang agak sukar untuk aku belajar edit video. First time memang susah kan?

Memang langsung tiada background design jadi kita belajar dari Youtube dan rakan-rakan seperjuangan sahaja. Lepas explore banyak aplikasi di telefon bimbit, aku berjaya stick dengan beberapa aplikasi percuma dan semestinya mudah untuk edit video.

Dalam artikel kali ini aku nak kongsikan 3 aplikasi percuma untuk edit video di telefon bimbit dan yang pastinya tidak memerlukan kemahiran yang tinggi untuk belajar. Asalkan rajin dan kreatif dan cukup. Hasil video pun cantik. Tapi jangan lah bandingkan dengan hasil professional di luar sana ya.



3 Aplikasi Edit Video Guna Telefon Bimbit Mudah Guna
Aplikasi yang bakal aku kongsi ini tersedia di Apple App Store dan aku tak pasti ada atau tak di Google Playstore okeh. Boleh la cuba cari. Aku ada kongsikan video pendek tentang aplikasi yang aku guna di Instagram aku. Boleh jenguk dekat sana. Nanti kalau rajin aku buat tutorial dekat Youtube. In sha Allah.

1 Inshot

Aku sejak dulu memang akan guna aplikasi Inshot untuk edit video sebab feature dan juga tool dalam Inshot sangat-sangat basic. Contohnya, pilih canvas (saiz), filter, import muzik, rakam suara, kesan bunyi khas dan tulisan. Paling utama aku suka guna Inshot sebab boleh import lagu dari Youtube. Selain tu aku suka Inshot sebab boleh buang watermark Inshot dalam video.

Cuma kekurangan Inshot versi percuma ni, tak boleh masukan sticker GIF. Sticker yang biasa-biasa tu boleh. Cuma sticker dalam format GIF ni yang bergerak-gerak tu yang tak boleh. Kalau berbayar dan subscribe bulanan mungkin fungsi tu ada. Jenis-jenis tulisan juga adalah terhad tapi masih cantik dipandangan mata aku.

Kebiasaan kalau ada kempen yang perlu masukan GIF dalam video aku akan edit di Inshot dan kemudian last sekali baru masukan GIF guna aplikasi Videoleap.



2 Videoleap

Macam aku sebut dekat atas tadi, aku akan guna aplikasi Videoleap bila perlu sahaja. Apa yang best tentang Videoleap adalah tool dan juga features dia lebih canggih. Ada Effect (lens flare, prism, Vignete), ada fungsi Glitch (Pixelete, CRT, Scan, ETCH), video dan voice over. Ha pendek kata fungsi dia lebih banyak berbanding aplikasi Inshot.

Aku jarang dan akan guna bila perlu sahaja. Malas nak peningkan diri jadi pilih yang mudah. Aplikasi Videoleap juga boleh buang watermark dalam video dia.



3 Viva Video

Masa awal-awal aku rajin edit video aku selalu guna Viva Video sebab fungsi dia mudah dan senang nak belajar, tapi keburukan dia ialah watermark tulisan Viva Video tu tak boleh di buang. Kalau nak buang kena subscribe secara bulanan.

Semestinya aku nak guna yang percuma je. kah kah kah. Fungsi lain pun sangat basic dan tak pening kepala. Kalau korang sejenis tak kisah tentang watermark, Viva Video pun seronok kalau nak cuba.


6 Tips Edit Video
1 Kesabaran kena tinggi bila nak edit video sebab proses tu panjang dan leceh berbanding edit gambar.

2 Conteng idea dan tulis dekat buku apa end produk korang nak. Maksudnya kena tahu apa objektif video korang nak buat, kemudian baru boleh tulis jalan cerita untuk video.

3 Banyakan tonton video orang lain dan ambil idea yang bagus. Jangan lah tiru bulat-bulat cuma sekadar jadikan inspirasi.

4 Edit video di awal pagi dan rakam konten lebih awal. Apa aku buat ialah pastikan aku dah sediakan beberapa konten dan buat back up. Waktu edit juga memainkan peranan sebab awal pagi mood masih baik. Bergantung kepada diri masing-masing.

5 Jangan guna lagu / muzik yang ada hak copyright dan upload di Youtube. Silap haribulan video korang akan kena Copyright Claim pula oleh Youtube. Cari Non Copyright musik okeh.

6 Banyakan berlatih dan rajinkan diri untuk explore segala tool yang ada. Secanggih mana aplikasi yang wujud tanpa kerajinan semuanya akan jadi sia-sia.

Kesimpulan

Ada bermacam-macam aplikasi tersedia baik yang berbayar mahupun percuma. Untuk beginner macam aku maka layaklah kita gunakan zero cost untuk belajar. Kenapa susahkan diri untuk belajar buat video? Aku tiada jawapan specific tapi aku suka cabar diri untuk tambah ilmu selagi hayat masih ada. Semoga perkongsian cara-cara edit telefon di telefon bimbit memberi manfaat kepada korang. In sha Allah kalau sambutan menggalakan aku akan kongsi tips lain pula ya. Selamat mencuba.





Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.rodiahamir.com/2020/04/cara-edit-video-guna-telefon-bimbit.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Doktor Kongsi Cara Periksa Covid 19 Sendiri Di Rumah Guna Point Kalau 2 3 Point Segera Ke Hospital

Doktor Kongsi Cara Periksa Covid 19 Sendiri Di Rumah Guna Point Kalau 2 3 Point Segera Ke Hospital

papar berkaitan - pada 22/3/2020 - jumlah : 676 hits
Rasa nak ke hospital lah nak check Covid 19 Anda risau anda dapat COVID19 Anda rasa anda perlu pergi ke hospital untuk rawatan Anda bagus sebab anda concern pasal kesihatan anda dan orang sekeliling anda sumber gambar Sinar Harian Tapi tung...
Cara Betul Guna Like Likes Likes Dan Alike

Cara Betul Guna Like Likes Likes Dan Alike

papar berkaitan - pada 7/4/2020 - jumlah : 516 hits
Cara Betul Guna Perkataan Like Likes Likes dan Alike Pernah tak bila anda nak taip perkataan like Anda akan jadi ragu ragu Mana satu ejaan yang betul Aku dulu pernah mengalami penyakit ini Suka hati aku taip je she like to eat Bakso Jadi ha...
Cikgootube Webinar Hasilkan Video Pdpc Guna Smartphone

Cikgootube Webinar Hasilkan Video Pdpc Guna Smartphone

papar berkaitan - pada 11/4/2020 - jumlah : 384 hits
Perkongsian santai bersama Cikgu Hailmi CikgooTUBE membawakan satu lagi webinar perkongsian sembang santai bersama CIP Master II iaitu Cikgu Hailmi dengan tajuk Langkah Mudah Hasilkan Video Guna Telefon Pintar Perkongsian adalah mengenai am...
Lagi Cara Mudah Buat Lemang Guna Tin Minuman Boleh Masak Dalam Pengukus Rice Cooker Atau Periuk Noxxa

Lagi Cara Mudah Buat Lemang Guna Tin Minuman Boleh Masak Dalam Pengukus Rice Cooker Atau Periuk Noxxa

papar berkaitan - pada 9/4/2020 - jumlah : 1065 hits
Ada cara senang buat apa ikut cara susah kan Kalau teringin makan lemang dah tak perlu keluar beli atau susah payah bakar Sekarang ada saja cara kreatif yang lagi mudah dikongsi oleh netizen untuk menyediakan makanan tradisional ini Antara ...
Cara Bayar Bill Umobile Secara Online Guna Maybank2u Atau Jompay

Cara Bayar Bill Umobile Secara Online Guna Maybank2u Atau Jompay

papar berkaitan - pada 27/3/2020 - jumlah : 3204 hits
Hi Assalamualaikum Okay sejak sejak Perintah Kawalan Pergerakan ni Ain rasa rajin pula nak update blog Okay hari ni Ain nak share cara cara nak bayar bill secara online Yang ni version mobile buat kat handphone Nak buat guna website pon bol...
Cara Mudah Buat Mee Sendiri Di Rumah Tanpa Perlu Guna Mesin

Cara Mudah Buat Mee Sendiri Di Rumah Tanpa Perlu Guna Mesin

papar berkaitan - pada 31/3/2020 - jumlah : 469 hits
Cara Mudah Buat Mee Sendiri Di Rumah Tanpa Perlu Guna Mesin Anak kat rumah mee suka makan mee cuma memang selalu beli mee kuning yang dah siap kat kedai jual barang basah je Mungkin disebabkan mee kuning ni harganya pun tak adalah mahal man...
Boleh Guna Apa Cara Pastikan Pkp Dipatuhi

Boleh Guna Apa Cara Pastikan Pkp Dipatuhi

papar berkaitan - pada 26/3/2020 - jumlah : 216 hits
Tahan dakwa hingga dihukum penjara atau denda 26 03 2020 Foto BernamaKUALA LUMPUR 1 Syaaban 1441H Khamis Pihak yang menguatkuasakan Perintah Kawalan Pergerakan boleh menggunakan apa jua cara termasuk kekerasan bagi memastikan perintah itu d...
Cara Betul Guna Mine Yours His Hers Its Ours Yours And Them

Cara Betul Guna Mine Yours His Hers Its Ours Yours And Them

papar berkaitan - pada 7/4/2020 - jumlah : 946 hits
Cara BetulGuna Mine Yours His Hers Its Ours Yours and Them Sebenarnya aku nak share cara menggunakan possessive pronouns dengan betul Possessive pronouns ini ialah kata ganti nama yang membawa maksud pemilikan atau kepunyaan Saja je aku let...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

Diabetes Bayi Pun Boleh Kena Jenis Penyakit Yang Tak Kenal Usia

How Did Afif Know Of Alleged Rm100m Payment For Pjd Link Asks Pj Mp

Produk Nestle Naik Harga Harga Milo Dan Nescafe Akan Meningkat Ikuti Senarai Produk Nestle Malaysia

Memikirkan The Unknown

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke



Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik

Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi


Warrant Woes In El Paso An Attorney Can Help You Get Back On The Road

Media Orang Ramai Diingatkan Tidak Sebar Video Nahas Helikopter Tldm

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Tak Perlis Lah Kalau Tak Makan Harumanis

Helikopter Terhempas 10 Dilaporkan Terkorban

Resepi Tortilla Wrap