Cara Bagus Untuk Iq Dan Fizikal Anak Seawal 3 Tahun Mula Ajar Anak Berdikari


Berdikari perlu diajar seawal mungkin pada anak. Walaupun ramai ibu bapa lambat mengajar anak untuk berdikari atas beberapa sebab seperti kesibukan bekerja atau anak belum mampu untuk membuat semuanya ia bukanlah penghalang.
Perlu diketahui anak mempunyai pemahaman dan daya fikiran yang berbeza mengikut usia. Anak anda berusia 3 tahun? Sudah tiba masanya diajar berdikari.
Sikap bertanggungjawab perlu diajar untuk melepaskan kebergantungan anak kepada ibu bapa sekaligus bekal di kemudian hari. Apa sebenarnya yang perlu diajar?

1. Berpakaian Sendiri
Sejak kecil ibu bapa perlu melatih anak mengenakan pakaian sendiri. Tapi anak biasanya mahu memakai pakaiannya sendiri pada usia 3 tahun.
Anak usia 3 tahun seharusnya sudah boleh mengenakan pakaiannya sendiri seperti memakai seluar atau kasut.
Ajarkan anak anda berpakaian sendiri dengan memilih pakaian yang mudah dikenakan terlebih dahulu. Mungkin permulaan ia agak sukar untuk anak.  Bantu dia dengan penuh kesabaran. Berpakaian adalah kemahiran yang penting dan akan dibawa hingga si anak besar.
2. Makan Sendiri
Jika anak anda minta makan sendiri, itu tandanya dia sudah bersedia. Kebanyakan anak usia 3 tahun sudah boleh makan dengan sudu atau garpu dan minum dari gelas biasa.
Jika anak anda pemilih, letak makanan dalam bekas khas dan biar dia pilih dan mengambil sendiri. Buatlah campuran makanan seperti buah dan sayur atau makanan yang menyihatkan. Beri peluang anak buat sendiri dan pasti anak akan seronol menikmati makanan yang dibuat sendiri.
3.Berteman
Anak usia 3 tahun biasanya sudah mahu berteman. Tapi ia tetap memerlukan bantuan ibu bapanya.
Buatlah jadual bermain dalam kumpulan kecil di rumah. Anak usia 3 tahun biasanya ingin bermain dengan ramai orang berbanding bermain sendiri kerana pada waktu ini mereka sudah mahu berkawan.
Jika anak bergaul secara tak langsung mereka sedang membina hubungan sosial. Bermain mengajar mereka nilai positif seperti empati dan berkongsi.
Anak usia 3 tahun biasanya tidak suka berkongsi. Tapi mereka sudah boleh merasakan apa yang orang lain rasakan. Jika mempunyai mainan atau makanan  minta anak anda berkongsi dengan orang lain. Cara ini dapat melatih anak untuk tidak mementingkan diri sendiri.
4. Belajar Bahasa
Anak usia 3 tahun akan mula bercakap dan bertanya soalan. Sekurang-kurangnya si kecil sudah menguasai 300 perkataan dan sudah boleh bercakap dalam satu ayat.
Malah pada waktu ini apa yang ibu bapa cakap anak akan mudah ingat dan ikut. Ini kerana otak mereka sedang berkembang. Baik yang kita cakap akan baiklah perkataan yang akan keluar dari mulut anak. Jadi pada waktu ini jagalah setiap tutur kata kerana kemampuan bahasanya sedang berkembang.
Cara terbaik untuk mengembangkan kemampuan bahasa juga ibu bapa perlu sentiasa berkomunikasi. Contohnya jika anak sedang makan boleh tanya bagaimana rasa makanan tersebut dan biar anak bercerita. Dengan cara itu si anak akan belajar banyak perbendaharaan kata baru.

5. Pembersihan Rumah
Anak-anak ternyata suka membantu kerja rumah. Anak usia 3 tahun dah boleh memahami arahan mudah seperti buang sampah dalam tong sampah, baju kotor letak dalam bakul atau kemas mainan masuk dalam bekas.
Berikan si kecil tanggungjawab mengemas bilik mainannya dengan pengawasan anda. Jangan terlalu memberi tugasan yang rumit kerana boleh membuatkan anak rasa tidak seronok dan tertekan.
6. Mengurus Jadual Tidur
Memasuki usia 3 tahun, kebiasaan jadual  tidur si anak berubah dari dua kali kepada satu kali tidur dalam sehari Itu tidak menjadi masalah. Anak-anak masih memerlukan tidur siang sampai usia 5 tahun.

Bersiaplah menetapkan jadual tidur anak anda yang baru. Daripada hanya fokus memperhatikan jam, biarkan sahaja si kecil tidur sendiri ketika ia keletihan. Tapi jangan sampai jadual tidurnya bertindih dengan jadual mandi atau makan.
Nak tahu lanjut apa kebaikan melatih anak dari awal berdikari, tonton rancangan Pa&Ma esok (Selasa) jam 12 tengah hari dan ulangannya 9 malam di Astro Prima dan Maya HD 

The post Cara Bagus Untuk IQ Dan Fizikal Anak, Seawal 3 Tahun Mula Ajar Anak Berdikari appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://majalahpama.my/cara-bagus-untuk-iq-dan-fizikal-anak-seawal-3-tahun-mula-ajar-anak-berdikari/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ini Cara Betul Nak Ajar Anak Menulis Bukan Bagi Pensil Dan Kertas Rileks Media

Ini Cara Betul Nak Ajar Anak Menulis Bukan Bagi Pensil Dan Kertas Rileks Media

papar berkaitan - pada 19/1/2019 - jumlah : 423 hits
Pada usia yang masih mentah kanak kanak kini terdedah dengan pelbagai ilmu yang dipelajari baik dari ibu bapa dan guru malah ada yang hanya mempelajari melalui gajet Namun demikian gajet dikategorikan sebagai peratusan yang tinggi penyumban...
Sebelum 5 Tahun Skil Ini Kena Ajar Kalau Tak Mahu Anak Kita Terlambat

Sebelum 5 Tahun Skil Ini Kena Ajar Kalau Tak Mahu Anak Kita Terlambat

papar berkaitan - pada 19/1/2019 - jumlah : 156 hits
Ibu bapa kadang kadang terlalu fikirkan untuk mengajar perkataan perkataan yang berunsurkan akademik dengan harapan anak pergi sekolah nanti boleh excellent Tapi perasan tak yang masa usia kanak kanak bawah 5 tahun apakah keperluan mereka y...
Usia 2 4 Tahun Anak Tunjuk Tanda Ini Maknanya Dalam Proses Bebas Diaper Kena Cepat Ajar

Usia 2 4 Tahun Anak Tunjuk Tanda Ini Maknanya Dalam Proses Bebas Diaper Kena Cepat Ajar

papar berkaitan - pada 2/1/2019 - jumlah : 412 hits
Apabila umur anak 3 tahun antara pandai urus diri dan pandai membaca mana lebih penting Kalau jawapannya bebas diaper dah cukup melegakan hati Kadang kadang ada segelintir mak ayah yang lebih pentingkan anak 2 3 tahun pandai membaca tapi ti...
Datin Shahida Kongsi Cara Legakan Selesema Anak Hanya Guna 3 Bahan Sahaja

Datin Shahida Kongsi Cara Legakan Selesema Anak Hanya Guna 3 Bahan Sahaja

papar berkaitan - pada 3/1/2019 - jumlah : 376 hits
Isteri kepada usahawan kosmetik Datuk Aliff Syukri iaitu Datin Seri Shahida telah berkongsi petua merawat anak selesema dan hidung tersumbat menggunakan tiga bahan mudah sahaja Datin Shahida merawat Ameena anak angkat beliau yang berusia 1 ...
Belum Pun 2 Tahun Armeen Dah Tinggalkan Mama Ibu Luah Rindu Perginya Anak Cerebral Palsy Quadplegia

Belum Pun 2 Tahun Armeen Dah Tinggalkan Mama Ibu Luah Rindu Perginya Anak Cerebral Palsy Quadplegia

papar berkaitan - pada 7/1/2019 - jumlah : 359 hits
Sudah dikandung 9 bulan dan dan dijaga bagi menatang minyak yang penuh akhirnya si kecil pergi menghadap Ilahi Kerinduan ibu tak dapat dibendung lagi Kehilangan yang dihadapi ibu ini tidak dapat penulis selami tentunya tidak mudah melihat s...
5 Cara Nak Bahagia Dan Maju Hidup Di Tahun Baru 2019

5 Cara Nak Bahagia Dan Maju Hidup Di Tahun Baru 2019

papar berkaitan - pada 3/1/2019 - jumlah : 962 hits
BAHAGIA DALAM HIDUP BAHAGIA DI TAHUN BARU 2019 SIAPA YANG TAK MAHU SEMUA INSAN DI DUNIA MAHUKAN HIDUP YANG BAHAGIA BAHKAN RAMAI DI ANTARA KITA YANG SUKA MEMBANDINGKAN KEBAHAGIAAN HIDUP KITA SENDIRI DENGAN ORANG LAIN Begitulah ragam manusia ...
Ini 10 Matlamat Kewangan Anak Muda Patut Capai Sebelum Usia 30 Tahun Rileks Media

Ini 10 Matlamat Kewangan Anak Muda Patut Capai Sebelum Usia 30 Tahun Rileks Media

papar berkaitan - pada 20/1/2019 - jumlah : 484 hits
Kalau betul nak berjaya dalam hidup sebagai anak muda ada baiknya fokus beberapa target kewangan ini terlebih dulu Jadi sebagai panduan stabilkan ekonomi anda boleh rujuk tip Amir Syahir yang mana sangat berguna untuk anak muda yang niat ad...
Pertumbuhan Anak Gunung Krakatau Dari Lahir Tahun 1927 Sampai Sekarang Hilang Dua Pertiganya

Pertumbuhan Anak Gunung Krakatau Dari Lahir Tahun 1927 Sampai Sekarang Hilang Dua Pertiganya

papar berkaitan - pada 1/1/2019 - jumlah : 280 hits
Awalnya malah cuma 9 meter lo lalu tumbuh jadi 338 meter dan sekarang hilang 2 3 bagiannya
Anak Umur 2 Tahun Dah Boleh Pakai Ubat Gigi Berflourida Tapi Dengan Syarat Doktor Gigi Kongsi Tentang Ubat Gigi

Anak Umur 2 Tahun Dah Boleh Pakai Ubat Gigi Berflourida Tapi Dengan Syarat Doktor Gigi Kongsi Tentang Ubat Gigi

papar berkaitan - pada 10/1/2019 - jumlah : 394 hits
Pemilihan ubat gigi penting untuk anak anda terutama yang berumur 4 tahun ke bawah Tidak semua ubat gigi sesuai untuk anak kecil Ikuti saranan doktor tentang ubat gigi berflorida dan bilakah sesuai digunakan oleh anak anda Doktor anak saya ...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank



6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik


Restoran Rebung 2 Di Putrajaya

Effective Email Marketing Strategies

Konsert Melly Friends Kuala Lumpur 2024

Terbukti Pasukan Terengganu Berkualiti

Asan Lembu The Movie

Flavour Mushroom Dadah Baru Kegilaan Remaja Ini Kesan Buruknya