5 Cara Nak Bahagia Dan Maju Hidup Di Tahun Baru 2019



BAHAGIA DALAM HIDUP? BAHAGIA DI TAHUN BARU 2019? SIAPA YANG TAK MAHU!! SEMUA INSAN DI DUNIA MAHUKAN HIDUP YANG BAHAGIA.BAHKAN RAMAI DI ANTARA KITA YANG SUKA MEMBANDINGKAN KEBAHAGIAAN HIDUP KITA SENDIRI DENGAN ORANG LAIN!
Begitulah ragam manusia, jarang mahu bersyukur dengan apa yang dimiliki.Lemahnya hati dan fikiran kita. Itu tak Sis nafikan, sesekali wujud juga perasaan yang sedemikian. Tapi, kita perlu cepat-cepat tepis. Jangan biarkan fikiran negatif itu berterusan menguasai diri.

Untuk bahagia dalam hidup, di tahun baru ini kita perlu ubah segala fikiran negatif dengan semangat yang kuat dalam diri. Buang segala kata-kata negatif yang pernah tersemat di lubuk hati. Bahagia itu sebenarnya mudah dan cukup sederhana untuk dimiliki!
Jadi, sempena tahun baru 2019 ini, marilah kita bersama-sama membuang 5  penyakit negatif kita itu.
1.MALAS
Malas adalah musuh kejayaan dalam hidup dan kita semua ada sikap malas itu. Cuma, ada ketikanya rasa malas situ muncul pada saat yang tidak wajar. 

Jangan biarkan perasaan mala situ terus menguasai diri.Bila perasaan malas tu muncul, kita perlu lawan dengan sepenuh hati. Kita tidak boleh mengawal apa yang berlaku pada diri kita, tetapi kita boleh mengawal sikap kita apabila sesuatu perkara terjadi. Kita yang menentukan sama ada diri kita mahu menjadi lebih kuat atau lemah! Disiplin teras kejayaan. Kalau nak berjaya, nak sukses tak boleh jadi orang MALAS atau  ada sikap PEMALAS!



2. JANGAN ANGGAP DIRI “BODOH”
Terus menganggap diri kita bodoh, serba kekurangan atau sering menyalahkan diri sendiri terhadap sesuatu perkara, lambat atau cepat ia tetap akan membuatkan potensi diri kita menjadi tidak berkembang. 

Sebaiknya, kalau dah rasa diri tu tak bagus,  cuba fokuskan pada memperbaiki diri. Itu adalah lebih bermakna daripada terus membandingkan diri dengan orang lain. 

Jika ada yang seolah-olah merendahkan diri atau kemampuan kita, ‘chill’ ajer, teruslah berbuat baik dan respek. Lambat laun, dorang akan sedar dan malu sendiri, bila tahu kita sebenarnya ‘diam-diam berisi’!

3. EGO
Biasanya orang ego selalu berasa tidak puas hati, mementingkan diri, kerap membandingkan dirinya dengan orang lain dan merasakan hanya dirinya sahaja yang betul. 

Orang ada sikap ego nie adakalanya langsung tidak mahu memahami fikiran dan perasan orang lain. Dan sikap ini jugalah membuatkan dirinya tidak boleh terus maju kehadapan. Pendek kata, sikap ego ini sebenarnya hanya dimiliki oleh orang-orang yang bodoh!


4. BOSAN
Cara mudah untuk bahagia dan sukses dalam hidup, kita tidak mudah atau cepat sangat nak mengatakan bosan terhadap sesuatu perkara yang kita buat.

 Asyik mengeluh bosan…bosan… dan bosan boleh menganggu produktivi kita dalam bekerja atau bisnes yang kita lakukan. Kena buang jauh-jauh keluhan nih kalau nak terus maju ke depan. Try atasi rasa bosan tu dengan berfikiran postif, kembangkan kreativiti, explore lebih banyak lagi perkara-perkara baru dan belajarlah untuk selalu bersyukur!

5. TIDAK IKHLAS
Ramai diantara kita yang melakukan sesuatu tanpa keikhlasan hati atau terpaksa. Sikap sebegini tidak mendatangkan berkat. Walaupun untuk mengikhlaskan sesuatu itu sangat berat atau sukar, namun kita perlu mencubanya untuk ikhlas. Tanpa keikhlasan kita tak akan dapat ketenangan itu.

Berhenti menjadi buta terhadap nilai-nilai positif yang sudah kita miliki selama ini.Lepaskan ketidaksempurnaan dan raikan kesilapan atau kesalahan yang pernah kita lakukan dan belajar/ambil iktibar daripadanya. 


Untuk tahun 2019 ini, ayuh kita sama-sama lakukan perubahan diri daripada yang baik menjadi lebih hebat!  Buang jauh-jauh fikiran negative yang akan membuatkan kita terbawa-bawa aura negatif  yang sememangnya tidak baik untuk kehidupan kita serta membuatkan hidup kita jauh dari rasa bahagia!

Okay, sekian dulu catatan Sis. Selamat Tahun Baru 2019 , sampai jumpa lagi.
Happy New Year!!!Lurve,
Sis Anie Mohamed


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://aniemohamed.blogspot.com/2019/01/5-cara-nak-bahagia-dan-maju-hidup-di.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Azam Tahun Baru Eintan Nurfuzie 2019

Azam Tahun Baru Eintan Nurfuzie 2019

papar berkaitan - pada 31/12/2018 - jumlah : 427 hits
Azam Tahun Baru Eintan Nurfuzie 2019 Hurm nampaknya failed Dari 3 azam dan wishlist hanya 1 saja je tercapai Itupun nasib la jadi azam yang 1 tu Kalau ikutkan delay sebab keadaan yang tak mengizinkan Untuk entri kali ini cik en akan kongsi ...
Malam Sambutan Malam Ambang Tahun Baru 2019 Terengganu

Malam Sambutan Malam Ambang Tahun Baru 2019 Terengganu

papar berkaitan - pada 31/12/2018 - jumlah : 765 hits
Tahniah Kerajaan Terengganu di bawah pentadbiran PAS telah mengubah corak pentadbiran kepada lebih baik Kepada rakyat terengganu boleh pergi Pelbagai acara akan berlangsung seperti 1 2 3 4 Kemuncak acara bersama Ustaz Azhar Idrus Ustaz pern...
Kci Perkirakan Raup Rp 3 5 Miliar Pada Tahun Baru 2019

Kci Perkirakan Raup Rp 3 5 Miliar Pada Tahun Baru 2019

papar berkaitan - pada 20/12/2018 - jumlah : 240 hits
Direktur Keuangan dan Administrasi PT Kereta Commuter Indonesia Januar Parlindungan menargetkan perusahaan memperoleh pendapatan sekitar Rp 3 5 miliar pada pergantian tahun 2019 Hal ini seiring dengan peningkatan jumlah penumpang KRL sebesa...
Selamat Tahun Baru 2019 Azam 2018 Tercapai

Selamat Tahun Baru 2019 Azam 2018 Tercapai

papar berkaitan - pada 3/1/2019 - jumlah : 1186 hits
Selamat Tahun Baru 2019 Azam 2018 Tercapai Assalamualaikum tahun baru macam biasa lambat update haha sha agak busy kebelakangan ni memandangkan mertua sha datang rumah time cuti sekolah ni memang tiada masa nak buka laptop apapun masih belu...
Krl Beroperasi Hingga Pukul 02 00 Wib Di Malam Tahun Baru 2019

Krl Beroperasi Hingga Pukul 02 00 Wib Di Malam Tahun Baru 2019

papar berkaitan - pada 20/12/2018 - jumlah : 307 hits
PT Kereta Commuter Indonesia pada malam pergantian tahun 2019 akan mengoperasikan 23 perjalanan KRL untuk melayani pengguna jasa hingga pukul 02 00 WIB pada 1 Januari 2019 Pengoperasian ini naik tipis jika dibandingkan dengan perjalanan com...
Selamat Tahun Baru 2019 Pada Blogger Dan Readers

Selamat Tahun Baru 2019 Pada Blogger Dan Readers

papar berkaitan - pada 2/1/2019 - jumlah : 389 hits
Hi Blogger Readers Hi cepat nya masa berlalu ini dah Tahun 2019 projek animasi pun belum siap siap lagi dari tahun 2013 Hari ini saya nak ucapkan selamat tahun baru 2019 semoga apa yang di hajati pada tahun baru ini akan tercapai dan segala...
Kisah Kenapa Ibu Ini Terpaksa Memandu Sendiri Untuk Bersalin Di Hospital Pada Tahun Baru 2019

Kisah Kenapa Ibu Ini Terpaksa Memandu Sendiri Untuk Bersalin Di Hospital Pada Tahun Baru 2019

papar berkaitan - pada 2/1/2019 - jumlah : 543 hits
Kisah Kenapa Ibu Ini Terpaksa Memandu Sendiri Untuk Bersalin Di Hospital Pada Tahun Baru 2019Kisah Kenapa Ibu Ini Terpaksa Memandu Sendiri Untuk Bersalin Di Hospital Pada Tahun Baru 2019
Ini Strategi Pln Bali Jaga Pasokan Listrik Hadapi Natal Dan Tahun Baru 2019

Ini Strategi Pln Bali Jaga Pasokan Listrik Hadapi Natal Dan Tahun Baru 2019

papar berkaitan - pada 20/12/2018 - jumlah : 198 hits
General Manager PLN UID Bali Nyoman Suwarjoni Astawa mengatakan pada periode siaga Natal dan Tahun Baru 2019 tidak akan melakukan kegiatan pemeliharaan agar pasokan listrik yang disalurkan kepada pelanggan dapat maksimal
Waspada Bmkg Informasikan Sudah 8 Gempa Bumi Terjadi Di Sejumlah Daerah Setelah Tahun Baru 2019

Waspada Bmkg Informasikan Sudah 8 Gempa Bumi Terjadi Di Sejumlah Daerah Setelah Tahun Baru 2019

papar berkaitan - pada 3/1/2019 - jumlah : 312 hits
BMKG kembali menginformasikan gempa bumi yang terjadi selama dua hari ini Informasi tersebut mengutip dari twitter dan website resmi BMKG Tercatat dalam website resminya tersebut sudah 8 Gempa Bumi terjadi di Sejumlah daerah di Indonesia da...
Jalan Penghubung Bandar Utama Di Pahang Perlu Dinaiktaraf

Cops Fire 5 Shots During 70km Car Chase Near Baling

3 Pelampau Khawarij Ditahan

Lost Opportunities In Labuan

Ocrevus Transforming Multiple Sclerosis Treatment Landscape In Malaysia

Hada Labo Hydrating Water Gel

I Was Never Arrested Merely Barred From Overseas Travel Ex Src Director

Dua Bersaudara Maut Tiga Cedera Parah Nahas 4wd



10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kuih Muah Tonton

10 Filem Indonesia Terbaru Best 2023 2024 Juga Tersedia Online

10 Filem Melayu Terbaru Best Di Platform Online Netflix Malaysia 2024 Mesti Tonton


Leadership Skills For Owners

Konsert Aku Muzik Kamu 2 0

Tomislav Steinbruckner Enggan Melatah

Kalendar 2025 Tarikh Cuti Umum Dan Cuti Sekolah

Rukun Wuduk Niat Doa Selepas Wuduk

Ikan Keli Jenis Spesis Kandungan Nutrisi Cara Memasak