Campur Tangan Politik Bantutkan Usaha Bantu Rakyat Memerlukan



Pada 14 April 2020oleh RoketKini
Kehidupan rakyat amat terkesan dengan penguatkuasaan perintah kawalan pergerakan (PKP) ketika ini. 
Rakyat terutama kelompok berpendapatan rendah atau B40 sangat memerlukan bantuan, dan bantuan itu perlu tiba segera kepada mereka. 
Masa sekarang adalah masa paling sesuai untuk menghindari daripada berpolitik. Namun begitu, apa yang dikesali, dikhabarkan berlaku beberapa kes yang menunjukkan berlaku aktiviti politiking terhadap usaha membantu anggota masyarakat yang terjejas. 
Baru-baru ini, Ahli Parlimen Segambut, Hannah Yeoh membangkitkan kebimbangan mengenai tindakan lembab Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat (KPWKM) dalam mengagihkan bakul makanan kepada keluarga B40 di setiap kawasan Parlimen. 
Menurut beliau, rata-rata ahli Parlimen masih belum melihat 1,000 bekalan makanan yang dijanjikan kerajaan persekutuan menerusi Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) untuk golongan tersebut di setiap kawasan.
“Kami diberitahu akan ada 1,000 bakul makanan yang akan disediakan oleh kerajaan pusat melalui JKM untuk setiap kawasan, tetapi ramai ahli parlimen di KL belum melihat bekalan makanan ini dan kita sudah memasuki minggu keempat PKP.
“(Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat) Rina Harun perlu jawab,” katanya. 
Campur tangan politik juga berlaku di satu daerah di Johor apabila Pejabat Ahli Parlimen Kulai mendakwa proses penyampaian sumbangan tidak dapat diteruskan kerana terdapat campur tangan politik yang menghalang.
Sebelum itu, Pejabat Ahli Parlimen Kulai tidak mempunyai masalah untuk menyediakan 1,027 senarai nama penerima bantuan tanpa mengira latar belakang politik. Sejumlah 600 sumbangan telahpun disampaikan dengan kerjasama dari JKM. 
Persoalannya, mengapa perlu ada campur tangan politik di waktu genting memerangi pandemik Covid-19 ini? Bukankah kebajikan rakyat sepatutnya didahulukan tanpa mengira latar belakang politik?
Lim Guan Eng pada minggu lalu pula menyatakan bahawa peruntukan RM400,000 yang diluluskannya kepada Hospital Seberang Jaya ketika menjadi Menteri Kewangan telah ditarik balik. 
Hospital Seberang Jaya merupakan antara hospital saringan Covid-19 dan beban tanggungjawab mereka lebih berat. Tetapi, kenapa peruntukan itu ditarik balik?
Sementara itu, pada 26 Mac 2020, Ahli Lembaga Pemegang Amanah (ALPA) Yayasan Pasir Gudang yang dipengerusikan oleh ADUN Johor Jaya, Liow Cai Tung, telah sebulat suara meluluskan sebanyak 2,000 set sumbangan keperluan asas untuk disampaikan kepada warga Pasir Gudang yang kurang berkemampuan.
Namun, usaha ini mendapat sekatan kerana senarai penerima yang dikumpulkan perlu kelulusan daripada beberapa pihak kerajaan. 
Kemudian, tidak semena-mena dikhabarkan UMNO Pasir Gudang yang akan menyampaikan sumbangan tersebut sedangkan ia diluluskan oleh ALPA. Mengapa urusan ini disekat awalnya tapi tiba-tiba bantuan disampaikan oleh UMNO Pasir Gudang yang tidak terlibat dalam perbincangan ALPA?
Semua kejadian-kejadian ini, tidak sepatutnya berlaku. Keutamaan ketika ini adalah untuk memastikan semua lapisan masyarakat tanpa mengira latar belakang politik dan kaum terus terbela daripada kesan yang dibawa PKP. 
Kerajaan didesak untuk memastikan kes-kes seumpama ini tidak berulang dan rakyat terjejas segera memperoleh bantuan yang mereka amat perlukan.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wrlr.blogspot.com/2020/04/campur-tangan-politik-bantutkan-usaha.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anwar Ibrahim Bagaimana Mendidik Rakyat Negara Ini Supaya Mengamalkan Politik Matang Yang Beradab

Anwar Ibrahim Bagaimana Mendidik Rakyat Negara Ini Supaya Mengamalkan Politik Matang Yang Beradab

papar berkaitan - pada 19/4/2020 - jumlah : 281 hits
Membicarakan tentang maki hamun dan fitnah orang Perlu pertahankan budaya ilmu jika kita tidak bersetuju atau ada sokongan dengan upah maka ianya tidak ada akhlak Saya tidak peduli tentang maki hamun lucah biadab dan sebagainya Tokoh sepert...
Sultan Kelantan Kembalikan Emolumen Diraja Bantu Rakyat Terjejas Pkp

Sultan Kelantan Kembalikan Emolumen Diraja Bantu Rakyat Terjejas Pkp

papar berkaitan - pada 9/4/2020 - jumlah : 198 hits
Sultan Muhammad VKOTA BHARU Sultan Kelantan Sultan Muhammad V hari ini berkenan mengembalikan Emolumen Diraja selama enam bulan bermula April hingga September kepada Perbendaharaan Negeri Kelantan dalam usaha membantu rakyat yang terjejas s...
Arab Saudi Sumbang As 500 Juta Bantu Usaha Perangi Covid 19

Arab Saudi Sumbang As 500 Juta Bantu Usaha Perangi Covid 19

papar berkaitan - pada 17/4/2020 - jumlah : 274 hits
ARAB Saudi pada Khamis mengumumkan akan menyumbang AS 500 juta kepada pertubuhan antarabangsa berkaitan untuk menyokong usaha global dalam memerangi Covid 19 lapor agensi berita Xinhua memetik laporan agensi berita Arab Saudi nbsp Ia untuk ...
Kami Bantu Rakyat Berbeza Agama Bangsa Atas Dasar Kemanusiaan Kata Wakil Masjid Kg Lindungan

Kami Bantu Rakyat Berbeza Agama Bangsa Atas Dasar Kemanusiaan Kata Wakil Masjid Kg Lindungan

papar berkaitan - pada 15/4/2020 - jumlah : 391 hits
Seorang wanita mengambil bantuan daripada Masjid Al Islamiah di Kampung Lindungan PETALING JAYA Selepas tular dan mendapat pujian ramai susulan bantuan makanan kepada penduduk sekitar termasuk orang bukan Islam Masjid Al Islamiah di Kampung...
Rakyat Berang Kelantan Lebih Utamakan Pkd Penjawat Awam Staf Lantikan Politik

Rakyat Berang Kelantan Lebih Utamakan Pkd Penjawat Awam Staf Lantikan Politik

papar berkaitan - pada 10/4/2020 - jumlah : 211 hits
ARIF ATAN Inisiatif bagi pelaksanaan Pakej Rangsangan Ekonomi Prihatin Rakyat Kelantan dilihat tidak memuaskan hati rata rata rakyat di negeri pantai timur Semenanjung itu Mereka menyifatkan kerajaan negeri Kelantan yang diterajui Pas terla...
Man Raja Lawak Sediakan Rm50 000 Untuk Bantu Rakyat Malaysia Yang Susah

Man Raja Lawak Sediakan Rm50 000 Untuk Bantu Rakyat Malaysia Yang Susah

papar berkaitan - pada 1/4/2020 - jumlah : 347 hits
KETIKA segelintir selebriti tanah air berkongsi kisah sedih kehilangan pendapatan akibat penularan pandemik COVID 19 pelawak terkenal tanah air Man Raja Lawak pula tampil menghulur bantuan kepada yang benar benar memerlukan Man atau nama se...
Pendekatan Mujahid Selamatkan Nelayan Petani Sambil Bantu Yang Memerlukan

Pendekatan Mujahid Selamatkan Nelayan Petani Sambil Bantu Yang Memerlukan

papar berkaitan - pada 1/4/2020 - jumlah : 141 hits
Ketika Perintah Kawalan Pergerakan nelayan dan petani adalah antara pihak yang sengsara apabila pemborong tidak dapat membeli hasil tangkapan dan tuaian mereka Hasilnya sebahagian dari mereka terpaksa membuang hasil tangkapan manakala sayur...
Jom Rebut Pahala Mudah Bantu Yang Memerlukan

Jom Rebut Pahala Mudah Bantu Yang Memerlukan

papar berkaitan - pada 17/4/2020 - jumlah : 177 hits
Bagi meringankan beban keluarga yang dikenal pasti berdepan kegawatan hidup Jelita bersama team HerInspirasi mengajak anda menghulurkan bantuan menerusi HappyBankCrew HerInspirasi yang dikuasakan oleh Jelita Her World The Malaysian Women s ...
Intan Najuwa Hulur Bantuan Rm10 000 Buka Tabung Bantu Golongan Yang Memerlukan

Intan Najuwa Hulur Bantuan Rm10 000 Buka Tabung Bantu Golongan Yang Memerlukan

papar berkaitan - pada 7/4/2020 - jumlah : 448 hits
Pelakon terkenal Intan Najuwa dikatakan telah membuka tabung bantuan untuk bantu golongan yang berada dalam kesusahan sebanyak RM10 000 semasa dalam tempoh Perintah Kawalan Pergerakan Intan mengatakan yang dia mampu beri sebanyak itu sahaja...
Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Aku Ceraikan Isteri Ikut Kehendak Dia Sebab Dia Tak Pandai Buat Air Ikut Tekak Keturunan Kami

Buah Ciku 10 Khasiat Pelbagai Jenis Penyakit

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Harga Kesihatan Memastikan Suplemen Makanan Dilindungi Di Malaysia

Don T Wait For A Leak Proactive Planning For Oil Tank Replacement

Kelantan Kereta Rumah Ditembak Suspek Diburu Polis



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Warna Hitam Tetap Menarik Dan Cantik Dipakai Dipagi Hari Raya

Perasaan Bila Orang Namakan Kucing Mereka Dgn Nama Anda

How To Choose A Patent Lawyer In New York For Your Invention

Ai Text Humanizer Bridging The Gap Between Ai And Human Writing

Pas Anggap Terlalu Awal Bincang Pertukaran Mb Perlis

Khaled Loyal Umno Voter Base Is Shrinking