Campur Tangan Ahli Politik Terhadap Institusi Ulama Adalah Tindakan Angkuh


Tindakan ahli politik Asmuni Awi yang ingin memanggil Timbalan Mufti Perak, Sohibus Samahah Ust Zamri Hashim mengadapnya pada hari ini adalah satu tindakan angkuh, biadap dan tidak menghormati institusi mufti khususnya dan ulama amnya.

Sepatutnya dalam sebuah sistem pemerintahan berlandaskan Islam, institusi ulama hendaklah dihormati dan dijadikan sebagai rujukan oleh pemerintah dalam membuat sebarang pendirian atau tindakan. Ini kerana asas pemerintahan Islam adalah menjaga agama serta membangunkan dunia bersandarkannya.

Maka penjagaan dan pembangunan negara berlandaskan agama tidak dapat dilakukan dengan sempurna melainkan dengan menjadikan kelompok yang mahir dalam hal ehwal agama sebagai rujukan iaitulah institusi ulama. Sebab itu Rasulullah SAW meletakkan tanggungjawab ulama untuk sentiasa bersifat tegas walaupun adakalanya perkara itu tidak disukai oleh pemerintah.

“Ulama ialah kepercayaan rasul dalam menjaga hamba Allah selagi mereka tidak bergaul dengan (tunduk dan mengikut kehendak) penguasa. Namun sekiranya mereka bergaul dan berbuat demikian, sesungguhnya mereka berlaku khianat kepada rasul serta hamba Allah, maka takut dan hindarilah mereka.” (HR Dailami)

Kedudukan institusi ulama yang dihormati serta dirujuk bukan sekadar berlaku dalam sejarah khilafah Islam di tanah arab, tetapi ia juga berlaku dalam sejarah tanah Melayu sendiri. Antaranya kisah Sultan Zainal Abidin III (1902) mengutus surat kepada Tok Ku Paloh mengadu akan perancangan Inggeris yang cuba untuk jatuhkan Terengganu dengan menyerahkan kepada Siam yang Sultan istilah sebagai kuffar. Tok Ku Paloh sebagai ulama menasihati pemerintah untuk kembali mengangkat peranan Islam dalam pemerintahan.

Dalam isu ini, pendirian yang dibuat oleh Timbalan Mufti Perak untuk mendokong kempen Buy Muslim First (BMF) adalah perkara yang sangat asas dalam hubungan sesama muslim. Muslimin yang seperti satu tubuh, satu binaan, satu ummah yang saling membantu serta menguatkan satu sama lain adalah erti sebenar ukhuwwah islamiyyah yang sering kita ungkapkan. Wala’ asasnya adalah untuk Allah, Rasul dan sesama muslim sebebelum lainnya.

“Seorang Muslim adalah saudara terhadap Muslim (yang lain), dia tidak boleh menganiaya dan tidak akan dianiaya oleh orang lain. Sesiapa yang melaksanakan hajat saudaranya, maka Allah SWT akan melaksanakan hajatnya. Sesiapa yang melapangkan kesusahan seseorang Muslim, maka Allah SWT akan melapangkan kesukarannya pada hari kiamat. Sesiapa yang menutupi aib seseorang Muslim, maka Allah SWT akan menutup aibnya pada hari kiamat.” (Hadith riwayat al-Bukhari)

Yang peliknya adalah ahli politik itu sendiri, kepada siapa dia meletakkan wala’nya sedangkan dia adalah Exco Agama Islam?

Sepatutnya kita pada hari ini perlu mengungkapkan rasa syukur kerana masih ada ulama yang tegas pendiriannya dan tidak rela tunduk kepada kehendak pemerintah. Kerana dengan ketegasan inilah akhirnya kita masih lagi dapat memahami Islam dengan erti sebenarnya. Dengan ketegasan ini juga dapat menghalang pemerintah daripada sesuka hati menafsirkan agama berdasarkan kepentingannya.

Janji Nabi SAW bahawa keruntuhan sesebuah masyarakat bermula dengan runtuhnya institusi ulama sepatutnya dijadikan panduan dalam kita mempertahankan institusi ini.

“Dua golongan manusia, jika mereka baik, akan baik seluruh manusia, dan jika ia rosak, akan rosak seluruh manusia. Mereka adalah para ulama dan umara.” (HR Ibnu Nu’aim)

Marilah kita sama-sama pertahankan institusi ulama daripada tangan-tangan kotor ahli politik.

Muhammad Firdaus bin Zalani
Penyelidik MUIS

sumber

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.penangkini.com/2019/10/campur-tangan-ahli-politik-terhadap.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Buasir Otak Tv Ahli Politik Punya Sembang

Buasir Otak Tv Ahli Politik Punya Sembang

papar berkaitan - pada 25/10/2019 - jumlah : 621 hits
Perangai ahli politik ni dia punya sembang beliau pun boleh terbang Jom layan animasi ini
Latheefa Perlu Profesional Bukan Sibuk Sindir Ahli Politik

Latheefa Perlu Profesional Bukan Sibuk Sindir Ahli Politik

papar berkaitan - pada 8/10/2019 - jumlah : 191 hits
Intan Rahmah AliKUALA LUMPUR Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia Latheefa Koya tidak profesional dalam bidang tugasnya apabila asyik mengeluarkan kenyataan berunsur politik Ketua penaja Pergerakan Wiranita Putra Malaysi...
Dakwaan Seksual Ibu Berhak Ambil Tindakan Terhadap Sekolah Tahfiz Suhakam

Dakwaan Seksual Ibu Berhak Ambil Tindakan Terhadap Sekolah Tahfiz Suhakam

papar berkaitan - pada 20/10/2019 - jumlah : 454 hits
MALAYSIAKINI Ibu seorang kanak kanak lelaki yang mendakwa menjadi mangsa eksploitasi seks di sebuah sekolah tahfiz berhak untuk mengambil tindakan undang undang terhadap pentadbir institusi itu maklum Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Pesuruhja...
Kenapa Tiada Tindakan Terhadap Azmin Berhubung Jawatan Pm Soal Ronnie Liu

Kenapa Tiada Tindakan Terhadap Azmin Berhubung Jawatan Pm Soal Ronnie Liu

papar berkaitan - pada 24/10/2019 - jumlah : 227 hits
Ahli Jawatankuasa Eksekutif Pusat DAP Ronnie Liu bersedia untuk dirujuk kepada jawatankuasa disiplin parti itu susulan kenyataannya bersedia membentuk kerajaan Pakatan Harapan tanpa PPBM Beliau bagaimanapun mempersoalkan kenapa Timbalan Pre...
Tindakan Disiplin Dap Terhadap Ronnie Tahap Wayang

Tindakan Disiplin Dap Terhadap Ronnie Tahap Wayang

papar berkaitan - pada 26/10/2019 - jumlah : 188 hits
Pengerusinya Chong Chieng Jen menyifatkan kata dua Syed Saddiq berkenaan tindakan ke atas Ronnie Liu yang mengkritik Mahathir adalah tidak matang Pihak luar juga tidak terikat serangan ke atas pemimpin DAP wajar diteruskan bila masa
Desakan Gugurkan Jawatan Bagi Ahli Politik Terlibat Ltte

Desakan Gugurkan Jawatan Bagi Ahli Politik Terlibat Ltte

papar berkaitan - pada 13/10/2019 - jumlah : 241 hits
UMNO Melaka mendesak kerajaan negeri bertindak tegas dengan menggugurkan jawatan EXCO terhadap Ahli Dewan Undangan Negeri yang ditahan di bawah Akta Kesalahan Keselamatan Langkah Langkah Khas 2012 10 Oktober lalu Tindakan sama juga perlu di...
Ltte Penangkapan Ahli Politik Dap Benarkah Mahathir Dan Muhyiddin Tidak Tahu

Ltte Penangkapan Ahli Politik Dap Benarkah Mahathir Dan Muhyiddin Tidak Tahu

papar berkaitan - pada 14/10/2019 - jumlah : 448 hits
Sangat mengejutkan apabila PDRM mendedahkan wujud transaksi kewangan dalam jumlah besar dipercayai untuk menggerakkan program berkaitan militan pengganas LTTE Wang itu digunakan untuk membiayai mempromosi merekrut dan menggerakkan aktiviti ...
Fitnah Exco Perak Terhadap Bmf Tindakan Terkutuk Keji

Fitnah Exco Perak Terhadap Bmf Tindakan Terkutuk Keji

papar berkaitan - pada 20/10/2019 - jumlah : 394 hits
Pendirian Asmuni Awi jelas bercanggah dengan Mufti Perak UMMAHBANGI Fitnah dilemparkan Exco Agama dan Pendidikan Islam Luar Bandar dan Pembangunan Usahawan Perak Asmuni Awi yang mengaitkan kempen Beli Produk Muslim sebagai suatu kempen poli...
Ahli Politik Malaysia Semakin Cartoon

Ahli Politik Malaysia Semakin Cartoon

papar berkaitan - pada 16/10/2019 - jumlah : 507 hits
BUBAR SAHAJA PARLIMEN Pak Karamu PH beritahu Hishammuddin henti kempen kerajaan tanpa DAP Amanah PETALING JAYA Majlis setiausaha Pakatan Harapan menggesa pemimpin Umno Hishammuddin Hussein dan rakan rakan menghentikan kempen mereka yang cub...
5 Sekawan Dipenjara 36 Tahun 12 Sebatan Kerana Bunuh

Kanak Kanak Usia 3 Tahun Sudah Boleh Diajar Berdikari Tahu Urus Diri Sudah Cukup Baik

Asal Usul Coca Cola

Lumira Eka Heights Epitome Of Contemporary Living

The Houston Hemp Flower Community Connecting With Like Minded Users

Sanggup Bawa Asid Dari Johor Ke Kelantan Simbah Rakan

Berhenti Menjaja Serangan Bola Sepak

Tips Hadapi Anak Anak Tantrum



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Retrograde Datang Lagi

Lirik Lagu Mati Matian Mahalini

Pb House By D Compose Architect In Chiang Thailand

Elevate Your Home S Aesthetic With These Outdoor Renovations

Police Arrest 5 Men Seize 32kg Of Drugs Worth About Rm800k

Pharmaniaga Komited Pulih Kewangan Keluar Status Pn17