Calon Km Sabah Azmin Perlu Berhati Hati Bila Bercakap


ISU siapa sepatutnya menjadi Ketua Menteri Sabah jika Gabungan Rakyat Sabah (GRS) yang terdiri daripada Barisan Nasional (BN), Perikatan Nasional (PN) dan Parti Bersatu Sabah (PBS) seharusnya tidak dibincangkan sehinggalah Pilihan Raya Negeri (PRN) Sabah selesai.
Inilah pandangan semua pihak bagi mengelakkan tercetus polemik ketika GRS sedang mengerahkan segala tenaga dan kekuatan bagi merampas kembali negeri itu daripada Warisan Plus.
Malangnya, masih ada pemimpin PN yang tidak berhat-hati seperti mana ditunjukkan oleh Datuk Seri Mohamed Azmin Ali ketika bercakap kepada pemberita di Tuaran hari ini.
Seperti mana dilaporkan portal berita Free Malaysia Today , Mohamed Azmin berkata; “Hajiji Noor wajar diberi peluang untuk memimpin Sabah kerana beliau seorang calon Ketua Menteri yang kuat dan bersih. Perkara ini telah diumumkan secara terbuka oleh Perdana Menteri (Tan Sri Muhyiddin Yassin), bagi pihak PN.
“Hajiji adalah calon yang layak untuk menjamin masa depan rakyat dan negeri Sabah, mereka (rakyat) perlu tahu perkara ini (calon ketua menteri),” kata Mohamed Azmin.
Sebagai Ketua Penerangan PN, Mohamed Azmin sepatutnya lebih berhati-hati kerana tiada siapapun boleh meramalkan apa yang akan berlaku dalam keputusan PRN Sabah nanti.
Dengan jumlah calon 447 orang bagi merebut 73 kerusi dan banyak parti menyertainya, segala kemungkinan boleh berlaku.
Kalau Mohamed Azmin merasakan Hajiji merupakan calon paling layak, bagaimana pula kalau BN juga membuat pengumuman yang sama mengatakan ada pemimpin mereka boleh juga menjadi Ketua Menteri? Sudah tentu ini akan menimbulkan suasana tidak harmoni dalam kerjasama GRS.
Sebelum ini apabila Muhyiddin mencadangkan (bukan mengumumkan seperti mana kata Mohamed Azmin) nama Hajiji bagi jawatan Ketua Menteri jika dipersetujui oleh rakan-rakan dalam BN dan PBS, pemimpin-pemimpin UMNO berasa tidak selesa kerana gelanggang PRN baru sahaja dibuka.
Presiden UMNO Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi sendiri dalam reaksinya dengan tegas menyatakan, “BN memutuskan bahawa Ketua Menteri Sabah hanya akan dipilih oleh ADUN BN dan rakan kongsi politik apabila cukup bilangan kerusi bagi pembentukan kerajaan negeri yang baharu.”
Malah ketika berkempen di DUN Kukusan malam tadi, Pengerusi BN itu sekali lagi menegaskan, BN berikan kuasa autonomi, maknanya calon-calon dipilih oleh UMNO dan BN Sabah tidak ada campur tangan dari Semenanjung kerana kita yakin kepada Pengerusi BN Sabah.
“Bukan hanya calon dipilih oleh orang Sabah tapi penentuan calon Ketua Menteri Sabah juga dipilih oleh orang Sabah sendiri… bukan orang Putrajaya.
“Pendirian kita tegas bahawa setelah mempunyai kerusi yang cukup untuk membentuk kerajaan maka berundinglah dalam kalangan mereka untuk memilih Ketua Menteri sendiri,” tegas beliau.
Ketegasan Ahmad Zahid itu sebagai ‘peringatan mesra’ kepada semua yang bekerjasama dalam GRS bahawa soal Ketua Menteri sepatutnya tidak diperkatakan sehingga siapa pemenang PRN Sabah ditentukan oleh rakyat negeri pada 26 September ini.
Oleh itu kepada Mohamed Azmin, tolonglah berhati-hati bila bercakap. Sememangnya kesungguhan beliau untuk turut berkempen membantu calon-calon GRS terutamanya daripada PN dialu-alukan dan pasti dihargai.
Tetapi janganlah membuat kenyataan yang boleh dilihat mampu menyinggung perasaan rakan-rakan PN khususnya dalam BN, apatah lagi apabila Mohamed Azmin menggunakan ayat ‘’..seorang calon Ketua Menteri yang kuat dan bersih.’’
Mungkin Mohamed Azmin tidak bermaksud apa-apa tetapi dalam keadaan politik sekarang melibatkan PN dan BN khususnya berkaitan soal kuasa serta kedudukan, lebih baik setiap perkataan yang mahu dilafazkan oleh mana-mana pemimpin diteliti terlebih dahulu.
Dalam tempoh tinggal 11 hari sahaja lagi untuk berkempen, lebih baik tumpuan diberikan bagi menyakinkan rakyat Sabah kenapa mereka perlu memilih GRS bagi menggantikan Warisan Plus, bukannya bercakap soal siapa mahu menjadi Ketua Menteri.
Walaupun Mohamed Azmin menyatakan orang Sabah perlu tahu siapa calon yang akan menduduki jawatan itu jika GRS menang tetapi masanya belum tiba kerana kempen belum pun sampai seminggu berjalan. Semoga Mohamed Azmin memahami keadaan itu. – Edisi 9
The post Calon KM Sabah: Azmin perlu berhati-hati bila bercakap appeared first on My KMU NeT.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2020/09/16/calon-km-sabah-azmin-perlu-berhati-hati-bila-bercakap/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Calon Km Sabah Zahid Sanggah Azmin

Calon Km Sabah Zahid Sanggah Azmin

papar berkaitan - pada 16/9/2020 - jumlah : 291 hits
Presiden Umno Zahid Hamidi sekali lagi semalam menegaskan bahawa hanya pihak yang menang majoriti kerusi layak untuk menjadi ketua menteri Jangan main isu sensitif BN kita ada PBRS MCA rakan lain seperti Bersatu dan parti lain termasuk PN B...
Prn Sabah Calon Dun Tamparuli Underdog Tapi Yakin Boleh Ambil Hati Pengundi

Prn Sabah Calon Dun Tamparuli Underdog Tapi Yakin Boleh Ambil Hati Pengundi

papar berkaitan - pada 14/9/2020 - jumlah : 316 hits
KEADILAN berdepan dengan pertandingan empat penjuru di kerusi Dewan Undangan Negeri Tamparuli pada Pilihan Raya Negeri Sabah 2020 Calon DUN Tamparuli Alijus Sipil mendapat tentangan sengit dari tiga calon lain iaitu penyandang kerusi Jahid ...
Prn Sabah Pemuda Pas Terima Keputusan Tiada Calon Parti Tapi Tetap Hantar Jentera

Prn Sabah Pemuda Pas Terima Keputusan Tiada Calon Parti Tapi Tetap Hantar Jentera

papar berkaitan - pada 12/9/2020 - jumlah : 382 hits
KUALA LUMPUR Pemuda PAS menyatakan sayap parti Islam itu menerima keputusan presidennya untuk memberi laluan kepada sekutu mereka BN PN di PRK Sabah Ketuanya Khairil Nizam Khirudin berkata walaupun tiada calon PAS bertanding pihaknya tetap ...
Polis Keadaan Keselamatan Di Sabah Tenang Terkawal Menjelang Penamaan Calon Esok

Polis Keadaan Keselamatan Di Sabah Tenang Terkawal Menjelang Penamaan Calon Esok

papar berkaitan - pada 12/9/2020 - jumlah : 333 hits
KOTA KINABALU Menjelang hari penamaan calon Pilihan Raya Negeri Sabah esok keadaan keselamatan di negeri ini pada keseluruhannya terkawal dan tenang kata Pesuruhjaya Polis Sabah Datuk Hazani Ghazali Setakat ini tiada apa apa maklumat berkai...
Hajiji Terima Jadi Calon Ketua Menteri Sabah

Hajiji Terima Jadi Calon Ketua Menteri Sabah

papar berkaitan - pada 12/9/2020 - jumlah : 1407 hits
Pengerusi PPBM Sabah Hajiji Noor di pusat penamaan calon bagi DUN Sulaman di Dewan Seri Sulaman hari iniTUARAN Pengerusi PPBM Sabah Hajiji Noor menerima cadangan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin yang mencalonkan beliau sebagai ketua menteri...
Tawaran Buat Rakyat Sabah Hajiji Calon Ketua Menteri Muhyiddin

Tawaran Buat Rakyat Sabah Hajiji Calon Ketua Menteri Muhyiddin

papar berkaitan - pada 12/9/2020 - jumlah : 643 hits
Presiden Bersatu Muhyiddin Yassin mengumumkan bahawa Pengerusi Bersatu Sabah Hajiji Noor akan dilantik sebagai ketua menteri Sabah jika Gabungan Rakyat Sabah berjaya menawan negeri itu daripada parti Warisan atau gabungan Warisan Plus Walau...
Prn Sabah Penyokong Musa Mungkin Akan Letak Calon Bebas

Prn Sabah Penyokong Musa Mungkin Akan Letak Calon Bebas

papar berkaitan - pada 11/9/2020 - jumlah : 359 hits
Barisan Nasional akan derita kerana ketepi Musa Penganalisis menjangka Barisan Nasional akan menghadapi masalah dalam pilihan raya negeri Sabah pada 26 September ini kerana mengetepikan bekas ketua menteri Musa Aman Awang Azman Pawi dari Un...
Kenyataan Media Keadilan Tampil Gandingan Calon Berpengalaman Dan Baharu Pelbagai Kaum Dan Berwibawa Untuk Prn Sabah

Kenyataan Media Keadilan Tampil Gandingan Calon Berpengalaman Dan Baharu Pelbagai Kaum Dan Berwibawa Untuk Prn Sabah

papar berkaitan - pada 10/9/2020 - jumlah : 390 hits
KEADILAN TAMPIL GANDINGAN CALON BERPENGALAMAN DAN BAHARU PELBAGAI KAUM DAN BERWIBAWA UNTUK PRN SABAH KEADILAN adalah sebuah parti pelbagai kaum nasional Perlembagaan Parti mengiktiraf kedudukan istimewa wilayah Sabah dan Sarawak dalam Perse...
Prn Sabah Kejutan Besar 48 Jam Sebelum Penamaan Calon

Prn Sabah Kejutan Besar 48 Jam Sebelum Penamaan Calon

papar berkaitan - pada 11/9/2020 - jumlah : 285 hits
KOTA KINABALU 22 Muharram 1442H Khamis Menjelang 48 jam sebelum hari penamaan calon ada kejutan besar hari ini dengan kemungkinan Perikatan Nasional akan bertembung dengan sekutunya Barisan Nasional di tiga kerusi manakala Warisan Plus akan...
Reviving Abandoned Housing Projects Is Turning Nightmare To Hope

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Afidivit Sokong Tahanan Rumah Najib Razak Ada Kesilapan

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000

Fam What Happened To The World Cup Tickets

Perjanjian Allah Swt Dengan Kaum Bani Israil

Filem Reversi



Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik

Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix


Kad Hari Raya Koleksi Idea Dan Rekabentuk Menarik

Masum 2024 Senarai Sukan Dan Tarikh Pertandingan

Tanda Tanda Kolesterol Tinggi Dan Cara Cara Mengurangkan Kolesterol Ke Paras Normal

Paling Kejam Bawa Mayat Ke Bank Untuk Apply Loan 3400 Walaweeiii

Pak Ngah Balik

Selamat Jalan Ke Negeri Abadi Kak Zah