Cadangan Mencantumkan Ladang Felda Menjadi Estet Besar Apakah Kesannya Dari Segi Perundangan Hartanah


CADANGAN MENCANTUMKAN LADANG FELDA MENJADI ESTET BESAR. APAKAH KESANNYA DARI SEGI PERUNDANGAN HARTANAH?

 1. Baru-baru ini Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad berkata, kerajaan merancang mencantumkan tanah peneroka FELDA sebagai satu entiti pengurusan estet yang besar bagi memastikan hasil tanaman dan keuntungan dapat dipertingkatkan.

2. Dari sudut ekonomi,  ianya mungkin satu cadangan yang baik kerana melalui pendekatan tersebut ia dapat menjana pendapatan tambahan kepada peneroka dan peneroka tidak lagi terlalu bergantung dengan tanaman kelapa sawit dan getah.

3. Namun dari sudut perundangan, saya melihat cadangan tersebut perlu diperhalusi untuk mengelakkan berlakunya masalah jangka masa panjang terutamanya dari sudut ketuanpunyaan, pemilikan dan pewarisan terhadap tanah ladang tersebut. Apatah lagi kaedah penyantuman ladang-ladang tersebut pun masih belum jelas dan masih di peringkat cadangan. 

4. Jika kita rujuk kepada Seksyen 146 Kanun Tanah Negara 1965, sekiranya tanah ladang milik peneroka itu ingin digabungkan menjadi satu estet besar di bawah kaedah penyatuan (amalgamation), maka semua suratan hakmilik (geran tanah) keseluruhan tanah ladang tersebut akan disatukan menjadi satu lot tanah yang akan mempunyai satu suratan hakmilik (geran tanah) sahaja.

5. Jika kaedah ini dilakukan, di dalam suratan hakmilik (geran tanah) estet besar tersebut kelak akan tersenarai semua nama peneroka-peneroka sesuatu FELDA. Maknanya kalau tanah rancangan Felda tersebut mempunyai 500 orang peneroka, maka melalui kaedah penyatuan (amalgamation) tanah ladang menjadi tanah estet besar ini, kesemua nama peneroka akan dimasukkan di dalam geran tanah estet besar tadi sebagai pemilik bersama (co-proprietors).

6. Situasi ini boleh menimbulkan pelbagai masalah di kemudian hari terutamanya sekiranya peneroka-peneroka tersebut meninggal dunia di mana daripada 500 penama asal dalam geran tadi ia mungkin akan menjadi ribuan penama setelah nama waris-waris peneroka yang telah meninggal dunia tadi dimasukkan ke dalam geran estet besar. 

7. Bayangkan, kalau dalam satu geran tanah yang ada 2 atau 3 orang penama pun sudah berlaku perbagai masalah, apatah lagi sekiranya dalam geran besar tersebut mempunyai ribuan penama. Saya tidak boleh bayangkan kalau keadaan tersebut benar-benar berlaku.

8. Jadi saya fikir dari segi kesan perundangan jangka masa panjang,  cadangan melalui pendekatan tersebut agak tidak praktikal untuk dilaksanakan.

9. Selain daripada itu,  saya juga melihat cadangan penyantuman ladang-ladang tersebut di bawah kaedah penyatuan (amalganation) bakal bercanggah dengan beberapa peruntukan dalam Akta GSA itu sendiri.

10. Pertamanya dari segi soal ketuanpunyaan di mana Akta GSA mensyaratkan hanya 2 penama sahaja yang boleh diletakkan dalam geran tanah Felda dalam satu-satu masa. Apabila penyatuan tanah ladang tersebut dilakukan sudah pasti di dalam geran tanah estet besar kelak bakal mempunyai banyak penama.

11. Keduanya dari segi soal pewarisan tanah FELDA di mana Akta GSA mensyaratkan hanya 2 penama sebagai pentadbir sahaja boleh diletakkan dalam geran sekiranya peneroka tersebut meninggal dunia. Sedangkan jika penyatuan tanah ladang tersebut dilakukan, dalam geran estet besar nanti bakal ada banyak nama dimasukkan sebagai pentadbir. 

12. Ketiganya dari segi siapakah yang akan pegang geran estet besar tersebut jika ianya dikeluarkan kelak? Adakah semua peneroka akan bergilir-gilir memegangnya? Atau geran tersebut akan dipegang oleh pihak FELDA sendiri? Jika ya apakah hak FELDA untuk pegang geran estet tersebut sedangkan mereka bukanlah pemilik di dalam geran? 

13. Persoalan-persoalan di atas memerlukan pencerahan jelas daripada pihak Felda dan Kerajaan sendiri.

14. Cuma secara peribada saya merasakan, mengambil kira kesan-kesan besar yang saya nyatakan diatas, saya yakin dan percaya pihak  FELDA  dan kerajaan mungkin tidak akan mengambil pendekatan menyatukan ladang-ladang peneroka tersebut di bawah kaedah amalgamation sebagaimana yang saya nyatakan di atas. Bahkan saya juga tidak fikir kerajaan akan meminta semua peneroka memindahmilikkan ladang-ladang mereka kepada FELDA untuk diuruskan menjadi estet besar. 

15. Berkemungkinan besar, alternatif yang mungkin dilakukan oleh Kerajaan dan FELDA adalah meyakinkan semua peneroka untuk  memberi Surat Wakil Kuasa (PA) kepada FELDA tertakluk kepada terma dan syarat dari segi pembahagian hasil keuntungan ladang dan sebagainya, di mana melalui pendekatan ini peneroka masih kekal sebagai pemilik berdaftar dalam geran, tetapi  segala urusan berkaitan pentadbiran dan pengurusan estet besar tersebut adalah di bawah bidang kuasa dan seliaan pihak FELDA. Pendekatan ini mungkin dilihat lebih praktikal. Cuma persoalannya adakah peneroka Felda akan bersetuju untuk menandatangani PA tersebut?

16. Apapun saya serahkan kepada pihak kerajaan dan pengurusan Felda untuk memperhalusi lagi cadangan tersebut  khususnya dari aspek perundangan dan seterusnya memberi pencerahan yang jelas kepada rakyat amnya dan peneroka FELDA khususnya tentang cadangan tersebut. 

Sekian terima kasih.

SALKUKHAIRI ABD SUKOR
Pengerusi
Gabungan Peguam Hartanah Rakyat (GEMPHAR)

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=2560008374038734&id=100000887897702GoLoKEmAs

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mjdzulkifyong.blogspot.com/2019/07/cadangan-mencantumkan-ladang-felda.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ladang Besar Atau Estet Felda Tampung Pendapatan Peneroka

Ladang Besar Atau Estet Felda Tampung Pendapatan Peneroka

papar berkaitan - pada 16/7/2019 - jumlah : 311 hits
JOHORTIMES MY Please Subscribe to JohorTimes Youtube https www youtube com channel UCBGyB6bgPwLLTOahiWTGuFQ Facebook https www facebook com johortimes my Twitter https www twitter com JohorTimes Instagram https www instagram com JohorTimes ...
Kerajaan Mahu Cantum Tanah Peneroka Felda Jadi Estet Besar Kata Mahathir

Kerajaan Mahu Cantum Tanah Peneroka Felda Jadi Estet Besar Kata Mahathir

papar berkaitan - pada 8/7/2019 - jumlah : 325 hits
Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad berkata jika pertanian diuruskan dengan skala besar ia mampu memberi keuntungan yang cukup kepada peneroka Felda PETALING JAYA Kerajaan akan mencantumkan tanah peneroka Felda dan diuruskan sebagai sebuah ...
Bank Indonesia Catat Cadangan Devisa Per Juni Naik Menjadi Usd 123 8 Miliar

Bank Indonesia Catat Cadangan Devisa Per Juni Naik Menjadi Usd 123 8 Miliar

papar berkaitan - pada 5/7/2019 - jumlah : 221 hits
Bank Indonesia mencatat posisi cadangan devisa Indonesia pada akhir Juni 2019 tercatat sebesar USD 123 8 miliar Posisi cadangan devisa tersebut setara dengan pembiayaan 7 1 bulan impor atau 6 8 bulan impor dan pembayaran utang luar negeri p...
Dari Tuan Tanah Peneroka Felda Jadi Pekerja Estet

Dari Tuan Tanah Peneroka Felda Jadi Pekerja Estet

papar berkaitan - pada 17/7/2019 - jumlah : 344 hits
Bila Kroni Menjadi Keutamaan Dr Mahathir Mengambil Kesempatan Dari Kesempitan Hidup Peneroka Felda7 Julai 2019 yang lalu peneroka Felda menyambut Hari Peneroka Felda 2019 di Felda Selanchar 3 Dua tiga hari sebelum sambutan media pro kerajaa...
Dua Cabaran Besar Untuk Pengerusi Felda Baharu

Dua Cabaran Besar Untuk Pengerusi Felda Baharu

papar berkaitan - pada 27/6/2019 - jumlah : 197 hits
Pengerusi FELDA yang baharu berdepan dengan dua cabaran besar apabila mengambil alih tampuk kepimpinan FELDA kelak Penganalisis Ekonomi Prof Madya Dr Madeline Berma berkata ia termasuk memberi perhatian dan menjaga kebajikan serta kepenting...
Tak Dapat Lama 15 Minit Pun Jadi Luang Masa Dengan Anak Anak Ingat Sampai Besar Nanti

Tak Dapat Lama 15 Minit Pun Jadi Luang Masa Dengan Anak Anak Ingat Sampai Besar Nanti

papar berkaitan - pada 17/7/2019 - jumlah : 224 hits
Bagi ibu bapa bekerja memperuntukkan masa untuk anak anak adalah sangat terhad Ketika waktu malamlah baru dapat meluangkan masa bersama sama makan bersama dan melayan karenah mereka Sebenarnya walau bagaimana sibuk sekalipun ibu bapa perlu ...
3 Politikus Muda Anak Petinggi Partai Berpeluang Besar Jadi Menteri Jokowi

3 Politikus Muda Anak Petinggi Partai Berpeluang Besar Jadi Menteri Jokowi

papar berkaitan - pada 16/7/2019 - jumlah : 155 hits
Beberapa nama anak dari ketum partai politik mulai bermunculan dan memiliki peluang besar menjadi calon menteri Jokowi
Pupr Buka Peluang Ada Proyek Infrastruktur Besar 5 Tahun Mendatang

Pupr Buka Peluang Ada Proyek Infrastruktur Besar 5 Tahun Mendatang

papar berkaitan - pada 16/7/2019 - jumlah : 119 hits
Presiden Joko Widodo telah menyampaikan visi pemerintahannya untuk 5 tahun ke depan Pada kesempatan tersebut hal pertama yang disampaikan Jokowi yakni ingin kembali melanjutkan pembangunan infrastruktur PUPR tak menutup kemungkinan adanya t...
Turun 42 Kg Dalam Masa 5 Bulan Je Abam Besar Kongsi Rahsia Diet Calorie Deficit

Turun 42 Kg Dalam Masa 5 Bulan Je Abam Besar Kongsi Rahsia Diet Calorie Deficit

papar berkaitan - pada 15/7/2019 - jumlah : 238 hits
Misi menurunkan berat badan bukanlah satu perkara yang mudah Ramai yang berazam untuk kurus setiap kali bulan puasa sebelum buka semester ataupun sebelum konvokesyen namun tak semua berjaya mencapai impian menjadi lebih kurus Bukan sahaja u...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


United States President Joe Biden Signs A Rule To Ban Tiktok In The United States Here S The Reason

Lunch Di Restoran Saffani Ipoh Perak

Mentafsir Pilihan Raya Kecil Kkb

Sarapan Apom Manis Bubur Campur Di Padang Speedy Teluk Intan

Apakah Berhijab Harus Dari Hati

Cerita Hari Jumaat