Cadangan Haram Tanam Ketum Ke Kabinet


MyMetro
Mohd Husni Mohd Noor
[email protected]

FOTO hiasan Arkib NSTP
KEMENTERIAN Dalam Negeri (KDN) akan mencadangkan kepada Jawatankuasa Kabinet supaya penanaman pokok ketum di negara ini diharamkan sekali gus mengelak penyalahgunaan tanaman itu daripada terus berleluasa.

Menterinya Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, pihaknya mendapati, penyalahgunaan ketum jelas membawa kesan bahaya kepada pengguna walaupun ia tidak dikategorikan sebagai dadah berbahaya.

Beliau berkata, kementerian tidak akan membiarkan penyalahgunaan ketum itu berleluasa memandangkan banyak tangkapan berkaitan penyeludupan ketum dilaporkan setakat ini.

“Mengikut peruntukan undang-undang sedia ada, bahan mitragynine yang terkandung dalam pokok ketum adalah tersenarai dalam Jadual 3, Bahan Pskioterapik Akta Racun 1952. Malah, bahan berkenaan dikawal di bawah Seksyen 30 Akta Racun 1952 iaitu pengawal import, eksport, pembuatan, penjualan dan lain-lain.

“Kita sudah bincang panjang lebar perkara ini dan kita hendak mencadangkan kepada Jawatankuasa Kabinet yang akan bersidang tidak lama lagi supaya penanaman pokok ketum itu diharamkan," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang media selepas mempengerusikan Mesyuarat Jawatankuasa Bertindak Penguatkuasaan Undang-undang (JPU) Agensi Anti Dadah Kebangsaan (AADK) di Putrajaya, hari ini.

Menurutnya, pihaknya sedar rakyat di negeri-negeri di utara tanah air terkilan mengenai cadangan itu, namun ia langkah penting bagi mengelak situasi lebih canggih selain mengelak ketum diproses dalam bentuk yang membawa kesan bahaya.

Katanya, kementerian berharap tindakan pengharaman penanaman pokok ketum dapat diputuskan oleh Jawatankuasa Kabinet.

“Kami mendapati tanaman ketum tidak terkawal, malah ada kes pokok ketum kita dieksport ke Thailand sedangkan negara berkenaan sudah pun mengharamkan tanaman itu.

“Sekiranya cadangan ini diterima kelak, beberapa langkah akan dimasukkan bagi menentukan hukuman dan kawalan kepada mereka yang terbabit selain memasukkannya dalam Akta Racun atau Akta Dadah Berbahaya.

“Bagi tujuan perubatan pula, ia terserah kepada Kementerian Kesihatan. Kalau mereka kaji ada keperluan tertentu dari sudut perubatan, maka ia akan dibuat dalam bentuk yang terkawal,” katanya.

Dalam pada itu, Muhyiddin berkata, pihaknya juga akan mencadangkan pengenalan Rang Undang-Undang (RUU) Akta Bahan Khayal atau Inhalant 2018 ke Parlimen sebagai usaha mengawal isu hidu gam khususnya dalam kalangan remaja.

“RUU ini dicadangkan oleh AADK kerana berdasarkan jumlah laporan yang besar diterima berkaitan penghidu gam dalam kalangan remaja dan ia semakin membimbangkan.

“Hidu gam tidak dikategorikan dalam bahan dadah, malah ia terkeluar daripada rang undang-undang sedia ada. Justeru, kami mencadangkan kepada Jawatankuasa Kabinet supaya ia dibawa ke Parlimen untuk dibentangkan dan diluluskan.

“Kami berharap penghidu gam ini dapat dikawal dari sudut undang-undang dan mereka juga akan diberi bantuan pemulihan, nasihat dan pendidikan,” katanya.

Berhubung isu penggunaan ganja dalam perubatan, Muhyiddin berkata, kementerian bertegas ia tidak akan dilaksanakan di Malaysia, malah ia juga keputusan yang sudah dipersetujui bersama menerusi mesyuarat peringkat ASEAN di Hanoi, baru-baru ini.

Artikel ini disiarkan pada : Isnin, 12 November 2018 @ 5:06 PM

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2018/11/cadangan-haram-tanam-ketum-ke-kabinet.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Marah Kerana Tak Bagi Tanam Ketum

Marah Kerana Tak Bagi Tanam Ketum

papar berkaitan - pada 13/11/2018 - jumlah : 162 hits
Bekas Pengerusi Pihak Berkuasa Kemajuan Pekebun Kecil Perusahaan Getah Zahidi Zainul Abidin berkata kerajaan wajar memikirkan cara membantu pekebun kecil menambah pendapatan bukannya mengharamkan ketum ditanam Katanya dalam keadaan ekonomi ...
Ketum Pan Sebut Perbaikan Ekonomi Rakyat Lebih Penting Dari Sindir Menyindir

Ketum Pan Sebut Perbaikan Ekonomi Rakyat Lebih Penting Dari Sindir Menyindir

papar berkaitan - pada 12/11/2018 - jumlah : 276 hits
Zulkifli Hasan yang juga Ketua MPR ini menyebutkan fokus PAN adalah keberpihakan pada UKM ikhtiar untuk mensejahterakan petani dan mendorong terbukanya lebih banyak lapangan kerja
Ketum Psi Titik Terang Itu Bernama Jokowi

Ketum Psi Titik Terang Itu Bernama Jokowi

papar berkaitan - pada 12/11/2018 - jumlah : 158 hits
Menurut Grace jika sebelumnya kekuasaan yang ada merupakan hasil produk orang orang tua maka pada era Jokowi kondisi itu terbantahkan dengan sendirinya
Sandiaga Didampingi Ketum Pan Jeruk Kampar No 1 Pilpres No 2 Partai No 12

Sandiaga Didampingi Ketum Pan Jeruk Kampar No 1 Pilpres No 2 Partai No 12

papar berkaitan - pada 13/11/2018 - jumlah : 117 hits
Dalam kegiatan kampanyenya di Provinsi Riau Cawapres Sandiaga Uno bersama Ketum PAN Zulkifli Hasan panen raya Jeruk di Teluk Paman Kabupaten Kampar Kiri Senin
Masih Jadi Ketum Pdip Megawati Bilang Orang Enggak Bosen Bosen Milih Saya

Masih Jadi Ketum Pdip Megawati Bilang Orang Enggak Bosen Bosen Milih Saya

papar berkaitan - pada 11/11/2018 - jumlah : 276 hits
Tak hanya dia mengaku banyak mendapatkan pertanyaan dari banyak orang terkait jabatan ketua umum yang hingga kini dipegang
Ketum Ppp Ingatkan Perjuangan Ulama Pertahankan Kemerdekaan Indonesia

Ketum Ppp Ingatkan Perjuangan Ulama Pertahankan Kemerdekaan Indonesia

papar berkaitan - pada 10/11/2018 - jumlah : 137 hits
Ketua Umum PPP M Romahurmuziy menyatakan ada peran besar ulama dalam perang 10 November 1945 di Surabaya antara rakyat Indonesia melawan Belanda dan Sekutu Para ulama saat itu mengeluarkan fatwa tentang kewajiban untuk berjihad
Ketum Gp Ansor Kalau Mau Membubarkan Banser Harus Ikuti Prosedur Hukum

Ketum Gp Ansor Kalau Mau Membubarkan Banser Harus Ikuti Prosedur Hukum

papar berkaitan - pada 1/11/2018 - jumlah : 205 hits
Dia menambahkan ada mekanisme yang harus dijalani jika ada pihak pihak yang menginginkan Banser bubar Bahkan Gus Yaqut mempersilakan siapapun melakukan gugatan terkait keberadaan Banser di Indonesia
Kader Pindah Partai Ketum Hanura Ajukan Paw Ke Pimpinan Dpr

Kader Pindah Partai Ketum Hanura Ajukan Paw Ke Pimpinan Dpr

papar berkaitan - pada 2/11/2018 - jumlah : 188 hits
Masa dia sudah pindah ke partai lain terus dia bicara atas nama partai lain tapi pakai Hanura kan tidak benar sambungnya
Ketum Pan Di Depan Relawan Kalau Ada Yang Menjelekkan Hadapi Dengan Cerdas

Ketum Pan Di Depan Relawan Kalau Ada Yang Menjelekkan Hadapi Dengan Cerdas

papar berkaitan - pada 13/11/2018 - jumlah : 108 hits
Ketua Umum PAN Zulkifli Hasan bersama Cawapres Sandiaga Uno melanjutkan perjalanan menyapa masyarakat di Pulau Sumatera Setelah Sumatera Utara Zulkifli Hasan dan Sandi Uno melanjutkan perjalanan menyapa warga Riau Senin
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank



6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik


Restoran Rebung 2 Di Putrajaya

Effective Email Marketing Strategies

Konsert Melly Friends Kuala Lumpur 2024

Terbukti Pasukan Terengganu Berkualiti

Asan Lembu The Movie

Flavour Mushroom Dadah Baru Kegilaan Remaja Ini Kesan Buruknya