Cabaran Piala Malaysia Bermula Di Sebalik Ancaman Covid 19


KUALA LUMPUR, 5 NOV: Saingan Piala Malaysia 2020 yang bakal membuka tirai secara rasmi bermula esok, pastinya akan menjadi antara edisi paling diingati ketika industri bola sepak tempatan turut terkesan susulan pandemik Covid-19.
Sejak pandemik itu melanda negara pada awal tahun ini, pasukan Liga Malaysia (Liga-M) menerima kesan dari sudut kewangan, malah larangan kehadiran penonton ke stadium telah menambahkan derita segelintir pasukan untuk terus bertahan dalam tempoh yang sukar ini.
Pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya sehingga 9 Nov, dilihat menjadi cabaran getir kepada persediaan empat pasukan berpangkalan di Lembah Klang – Selangor, Kuala Lumpur, UiTM FC dan PJ City FC.
Finalis tiga kali, Sabah, terpaksa melupakan hasrat bertanding selepas tidak mendapat pelepasan keluar daripada PKPB yang dilaksanakan di negeri itu sehingga 9 November, sekali gus menjadikan ia sebagai pasukan pertama tidak dibenarkan menyertai pertandingan itu susulan Covid-19.
Impak Covid-19 terhadap kelangsungan kejohanan bola sepak tempatan tidak dapat dinafikan selepas saingan Liga Super dan Liga Premier dipendekkan kepada 11 perlawanan keseluruhan manakala saingan Piala FA dan Piala Cabaran dibatalkan, sekali gus memberi laluan kepada penganjuran Piala Malaysia musim ini.
Situasi itu menyaksikan ramai pemerhati berpendapat kejohanan bola sepak tertua di Asia Tenggara itu perlu ditangguhkan, tidak kurang juga yang menggesa Liga Bola Sepak Malaysia (MFL) membatalkan terus saingan musim ini.
Namun antara individu yang mempertahankan kejohanan itu adalah bekas pengendali skuad kebangsaan Datuk K. Rajagobal yang menyifatkan kejohanan Piala Malaysia yang sebelum ini dikenali sebagai H.M.S Malaya dan Malaya Cup, mempunyai nilai sejarah dan tradisi tersendiri sejak ia diperkenalkan pada 1921.
“Debaran perlawanan akhir Piala Malaysia sentiasa memuncak setiap tahun, dan keghairahan penyokong terhadap pertandingan ini tidak boleh dinafikan,” katanya seperti dipetik dalam laporan Bernama sebelum ini.
Kelainan dalam perebutan kejuaraan berprestij musim ini pasti dapat dilihat menerusi format baharu kejohanan yang menyaksikan saingan berlangsung secara kalah mati satu pusingan seperti yang dipratikkan oleh Liga Juara-Juara Konfederasi Bola Sepak Asia (AFC) dan Liga Juara-Juara UEFA musim ini.
Sebanyak 15 pasukan yang bakal berentap dalam saingan musim ini terdiri daripada 10 pasukan Liga Super dan lima pasukan Liga Premier dengan juara bertahan Johor Darul Ta’zim (JDT) mendapat laluan mudah sekali gus berpeluang cerah merangkul kejuaraan buat kali kedua berturut-turut.
Keputusan undian Piala Malaysia yang berlangsung pada Ahad lepas, menyaksikan salah satu laluan ke perlawanan akhir menghimpunkan beberapa pasukan utama Liga Super dengan pertembungan dua bekas juara, Kedah dan Pahang menjadi aksi tumpuan pada pusingan pertama.
Sementara persaingan lebih mudah, dilihat seakan-akan memihak JDT yang akan melayani kunjungan Kuching FA, selain juara Liga Premier 2020 Pulau Pinang, UiTM FC, Kuala Lumpur dan Kelantan menjadi antara pasukan pilihan merebut slot ke final.
Undian itu turut menyaksikan juara terbanyak dengan rekod 33 kali, Selangor akan bertandang ke Melaka, manakala juara lapan kali Perak menerima kunjungan Kelantan United FC sementara Pulau Pinang yang muncul juara empat kali akan menentang Felda United FC, pada pusingan awal.
Edisi Piala Malaysia 2020 mungkin menjadi penampilan terakhir buat skuad ‘The Fighters’ dalam kejohanan itu selepas Felda United FC gagal mendapatkan Lesen Kelab Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) bagi musim 2021.
Pusingan pertama dijadual berlangsung dari 6 hingga 8 November, diikuti suku akhir (12 dan 13 November), separuh akhir (17 November) dan final pada 22 November.
Juara Piala Malaysia 2020 akan mendapat slot beraksi pada Piala AFC 2021.
-BERNAMA

Free IPTV @5tr0kk +500 Channel


Tonton TV online secara percuma dari handfon atau android box anda!


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ohsemput.blogspot.com/2020/11/cabaran-piala-malaysia-bermula-di.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kes Baru Covid 19 Cecah 1 228 Paling Tinggi Di Malaysia Amp Diikuti 7 Kematian

Kes Baru Covid 19 Cecah 1 228 Paling Tinggi Di Malaysia Amp Diikuti 7 Kematian

papar berkaitan - pada 25/10/2020 - jumlah : 308 hits
Gambar Ihsan www straitstimes com Jumlah baru kes baru Covid 19 yang dikeluarkan oleh Kementerian Kesihatan cukup membimbangkan Jumlah kes terbaru yang dicatat pada hari ini sehingga pukul 12 tengahari ialah 1 228 menjadikan jumlah keseluru...
Terlepas Aksi Piala Malaysia Kurniawan Redha Keputusan Mkn

Terlepas Aksi Piala Malaysia Kurniawan Redha Keputusan Mkn

papar berkaitan - pada 30/10/2020 - jumlah : 246 hits
Ketua jurulatih Sabah Kurniawan Dwi Yulianto menerima dengan hati terbuka keputusan daripada Majlis Keselamatan Negara yang tidak meluluskan permohonan laluan khas pasukan untuk menghadapi perlawanan CIMB Liga Super menentang UiTM FC di Sta...
Saingan Piala Malaysia Akan Dibatalkan

Saingan Piala Malaysia Akan Dibatalkan

papar berkaitan - pada 30/10/2020 - jumlah : 207 hits
Adakah benar saingan Piala Malaysia akan dibatalkan susulan kes COVID 19 yang semakin meningkat naik sehingga mengakibatkan beberapa negeri terpaksa mengalami PKPB Bekas Timbalan Presiden Persatuan Bolasepak Malaysia Datuk Seri Ridzuan Shei...
Piala Malaysia 6 November 2020

Piala Malaysia 6 November 2020

papar berkaitan - pada 7/11/2020 - jumlah : 414 hits
Tiga perlawanan Piala Malaysia berlangsung pada 6 November 2020 yang melibatkan perlawanan JDT dengan Kuching City FC Kedah dengan Pahang serta Pulau Pinang dengan Felda United KEPUTUSAN PENUHJDT 1 0 Kuching City FC19 Aiman Kedah 3 2 Pahang...
Piala Malaysia Selangor Uitm Fc Lengkapkan Slot Suku Akhir

Piala Malaysia Selangor Uitm Fc Lengkapkan Slot Suku Akhir

papar berkaitan - pada 9/11/2020 - jumlah : 239 hits
KUALA LUMPUR 9 NOV Pasukan paling cemerlang dalam saingan Piala Malaysia Selangor melangkah ke suku akhir kejohanan itu selepas mencatatkan kemenangan tipis 2 1 ke atas Melaka United di Stadium Hang Jebat malam tadi Juara rekod 33 kali itu ...
Mkn Umum Aksi Tm Piala Malaysia 2020 Terpaksa Ditangguhkan

Mkn Umum Aksi Tm Piala Malaysia 2020 Terpaksa Ditangguhkan

papar berkaitan - pada 10/11/2020 - jumlah : 365 hits
Majlis Keselamatan Negara menerusi Menteri Kanan Dato Sri Ismail Sabri Yaakob mengesahkan bahawa aksi suku akhir TM Piala Malaysia 2020 yang dijadualkan berlangsung pada hujung minggu ini terpaksa ditangguhkan ke satu tarikh baharu
Kerajaan Tangguh Saingan Piala Malaysia 2020

Kerajaan Tangguh Saingan Piala Malaysia 2020

papar berkaitan - pada 10/11/2020 - jumlah : 265 hits
SHAH ALAM 9 NOV Kerajaan memutuskan saingan bola sepak Piala Malaysia 2020 ditangguhkan seketika berikutan pandemik Covid 19 Menteri Kanan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata sukan itu tetap berisiko walaupun diadakan tanpa penonton kera...
Piala Malaysia Tangguh Kerajaan Harap Peminat Bersabar

Piala Malaysia Tangguh Kerajaan Harap Peminat Bersabar

papar berkaitan - pada 10/11/2020 - jumlah : 248 hits
PETALING JAYA Piala Malaysia ditangguhkan ke tarikh yang akan diumumkan kemudian selepas kerajaan mendapat nasihat daripada Kementerian Kesihatan Menteri Kanan Ismail Sabri Yaakob berharap peminat bola sepak bersabar dengan penangguhan ini ...
Tm Piala Malaysia 2020 Diteruskan Tanpa Pasukan Sabah

Tm Piala Malaysia 2020 Diteruskan Tanpa Pasukan Sabah

papar berkaitan - pada 29/10/2020 - jumlah : 367 hits
Sabah tidak akan terlibat dalam saingan TM Piala Malaysia selepas tidak mendapat pelepasan keluar dari Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat yang dilanjutkan sehingga 9 November 2020 TM PIALA MALAYSIA 2020 DITERUSKAN TANPA PENYERTAAN SABAH ...
Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Govt Opposition Should Agree On Redelineation Formula Says Bersatu Man

Kuala Kubu Baharu Of Fortress On Estuary And Lee S Legacy

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Buat Apa Jika Terseliuh

Lafaz Zikir Hari Jumaat Dan Selawat Nabi Serta Fadhilatnya

Apa Itu Istighfar

21 Amazing Mother S Day Gifts For The Food Lover

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia

Doktor Kongsi Tip Cepatkan Proses Bersalin Elok Buat Bila Dah Hujung Hujung Kehamilan