Cabaran Laluan Berliku Pak Long



Cabaran laluan berliku Pak Long
KERAJAAN pimpinan Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob perlu melaksanakan dasar yang mampu memenuhi tuntutan rakyat dan pembangkang dengan strategi yang lebih inklusif.
Penganalisis Politik daripada Universiti Malaya, Profesor Dr Awang Azman Awang Pawi berkata, pentadbiran beliau perlu melangkaui tuntutan mereka dengan memberi impak besar meskipun Ismail Sabri mungkin berada dalam tempoh pentadbiran paling singkat dalam sejarah negara.
Sehubungan itu katanya, perkara pertama yang perlu dilakukan adalah pelantikan kabinet yang lebih kecil iaitu ahli-ahli kabinet yang dilantik bukan kerana terhutang budi setelah mendapat sokongan.
“Cita rasa, wajah dan hala tuju Ismail Sabri hanya dapat ditafsirkan apabila kita melihat bagaimana rupa bentuk kabinet beliau. Adakah dikecilkan seperti yang dikritik rakyat bagi mengelakkan pembaziran?
“Pada hemat saya, Ismail Sabri wajar kecilkan kabinet dengan melantik ahli-ahli yang lebih efisien, lebih berprestasi tinggi, bukan liabiliti dan bukan kabinet terhutang budi.
“Beliau perlu berkhidmat untuk negara dan melangkaui kepentingan individu serta parti,”
Kerajaan juga kata beliau, perlu melaksanakan strategi yang lebih efisien dalam menangani pandemik Covid-19 agar kes boleh turun sehingga 3,000 menjelang hujung tahun ini (harapan rakyat).
“Bukan mengharap pada vaksin, bukan juga dengan teori lockdown. Tindakan ke atas pelanggaran SOP (prosedur operasi standard) juga perlu lebih adil,” ujarnya.
Demi kestabilan negara Mengulas lanjut, Awang Azman menyenaraikan beberapa lagi saranan yang perlu dilakukan kerajaan yang belum dinamakan itu bagi memastikan negara lebih stabil.
Antaranya, kerajaan baharu harus memastikan Belanjawan 2022 yang bakal dibentangkan adalah jauh lebih baik daripada yang pernah dikemukakan oleh kerajaan Perikatan Nasional (PN) dan Pakatan Harapan (PH).
Jelas beliau, dalam belanjawan tersebut, sepuluh tuntutan rakyat bagi menambah baik bantuan rakyat yang dibawa oleh UMNO wajar dijadikan asas, namun kerajaan juga perlu sedia mempertimbangkan perlaksanaan yang melangkaui tuntutan tersebut.
“Pada masa sama, kerajaan pimpinan Ismail Sabri perlu meletakkan Jabatan Pendaftaran Pertubuhan Malaysia (RoS), Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) di bawah Parlimen serta tidak ada campur tangan politik dalam ketiga-tiga institusi tersebut untuk mengelakkan ia dimanipulasi.
“Kerajaan juga boleh mengumumkan segera langkah yang pernah dibuat oleh PH ketika mentadbir dulu yang gagal dilaksanakan PN, namun pelaksanaannya hanya ditawarkan setelah PN kehilangan majoriti.
“Beri peruntukan tahunan yang sama rata tanpa mengira parti; mempercepat urusan Undi18; mengehadkan jawatan Perdana Menteri hanya untuk dua penggal dan mewujudkan undang-undang anti lompat parti,” katanya.
Kerajaan juga jelas beliau, mesti menggariskan dasar-dasar bagi pemulihan ekonomi, menarik pelabur asing, menurunkan kadar pengangguran, meningkatkan pertumbuhan ekonomi, menangani isu kos sara hidup yang tinggi dan menangani isu sosial iaitu pastikan kadar kejadian bunuh diri kerana terkesan dengan Covid-19 tidak terus meningkat.
“Saya kira jika Ismail Sabri berani dan berjaya melaksanakan dasar-dasar yang saya senaraikan ini, beliau akan disanjung sebagai Perdana Menteri yang memberikan kesan besar kepada negara dan akan dikenang sebagai reformis.
“Sebarang tindakan beliau juga akan mencerminkan kesan kepada UMNO sebagai parti yang berpengalaman memerintah lebih 60 tahun.
“Jika dasar-dasar beliau gagal, atau tidak ada yang baharu dan tidak mendapat sambutan rakyat dan situasi masih sama, UMNO akan terus jatuh,” kata beliau.
Cabaran laluan berliku Pak Long
Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392
Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);
KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929
CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]
Baca Artikel Menarik :
Anak penoreh getah jadi Perdana Menteri Malaysia PM paling lama, paling sekejap, paling tua dan paling muda memerintah Kamu Semua Lakukan Penggubahan Wang Haram, Najib Yang Disalahkan Gagal dilantik sebagai PM-9, Anwar luah perasaan melalui nyanyian [VIDEO] Syarat Muhyiddin Undang Ketidakstabilan Mageran Jalan Akhir Bekas pegawai Ahli Parlimen disyaki seleweng RM140,600 Ini cara mudah Mas Khan dapatkan Porche Resepi Bihun Goreng Merecik MP Pas langgar titah Agong?
Kalau dah jodoh, dulu cikgu sekarang isteri Layari Laman Facebook MYKMU
Kerajaan baharu bukan kerajaan PN, pemimpin Umno bidas Muhyiddin

The post Cabaran laluan berliku Pak Long appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2021/08/22/cabaran-laluan-berliku-pak-long/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Moga Pak Long Mail Tak Makan Ugut Atau Tekanan Sesiapa

Moga Pak Long Mail Tak Makan Ugut Atau Tekanan Sesiapa

papar berkaitan - pada 25/8/2021 - jumlah : 153 hits
NORMAN RADZUANBiar gambar berbicara 24 jam yang penuh dengan pelbagai drama dan cerita Saya berharap PM baru tidak menjadi puppet kpd mana2 pihak Saya berharap Ismail tidak mendengar atau ugutan dari sesiapa Jagalah negara ini utk rakyat da...
Berterabur Bila Dia Jaga Sop Siapa Lagi Kalau Bukan Pak Long

Berterabur Bila Dia Jaga Sop Siapa Lagi Kalau Bukan Pak Long

papar berkaitan - pada 26/8/2021 - jumlah : 147 hits
HAMZAH RIE NAKalau yang buat ni rakyat biasa habis kena kecam Kompaun dah tentu ada yg kena sampai RM10 000 Sekarang dah faham kenapa SOP berterabur sewaktu Muhyiddin PM Sebab menteri yang jaga SOP waktu tu Ismail Sabri SR
Dia Cadang Itu Dia Cadang Ini Jaga Jaga Pak Long Mail Masuk Lobang Kalau Ikut Orang Nyanyuk

Dia Cadang Itu Dia Cadang Ini Jaga Jaga Pak Long Mail Masuk Lobang Kalau Ikut Orang Nyanyuk

papar berkaitan - pada 25/8/2021 - jumlah : 153 hits
Tun M kata tak perlu uji keabsahan PM di Parlimen menerusi undi percayaAugust 25 2021 Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad menyatakan bahawa gesaan sesetengah pihak bagi melaksanakan undi percaya terhadap Perdana Menteri Datuk Seri...
Weeyyy Jangan La Bagi Pak Long Mail Pening Kepala Sabar Sabar La Nak Jawatan Pun

Weeyyy Jangan La Bagi Pak Long Mail Pening Kepala Sabar Sabar La Nak Jawatan Pun

papar berkaitan - pada 24/8/2021 - jumlah : 231 hits
Mesyuarat MKT ditangguh lagi ahli MKT bimbang Ismail umum Kabinet tanpa bincang dengan pimpinan parti kata sumber August 23 2021 2 51 PMMenurut sumber sebelum ini Ismail Sabri Yaakob meminta mesyuarat MKT yang dijadualkan Sabtu lalu turut d...
Tepat Sangat La Pak Long Lantik Dia Buat Peghabih Beras Rakyat Saja

Tepat Sangat La Pak Long Lantik Dia Buat Peghabih Beras Rakyat Saja

papar berkaitan - pada 26/8/2021 - jumlah : 137 hits
Panas Peja bagi bayangan tidak terpilih sebagai TPMAugust 25 2021 Timbalan Presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu menegaskan beliau sama sekali tidak bersedih jika tidak dilantik sebagai Timbalan Perdana Mente...
Bossku Singai Buloh Sedang Menanti Kalau Pak Long Mail Naklepaskan Dia Tak Lama La

Bossku Singai Buloh Sedang Menanti Kalau Pak Long Mail Naklepaskan Dia Tak Lama La

papar berkaitan - pada 28/8/2021 - jumlah : 118 hits
Pelik Dulu kutuk Muhyiddin sekarang Najib pertahan kabinet Ismail Sabri walaupun kitar semulaAugust 28 2021 Ahli Parlimen Pekan Datuk Seri Najib Tun Razak mempertahankan kabinet baharu yang dibentuk oleh Perdana Menteri Kesembilan Datuk Ser...
Projek Perumahan Lumira Di Eka Heights Menawarkan Sentuhan Moden Dan Tema Reka Bentuk Avant Garde

Uitm Ijn Gave Assurance On Surgery Course S Diversity Say Foreign Advisers

Zim Zim Ala Kazim

Simpan Duit Kertas Rm5

In Focus As Malaysia Corruption Dragnet Widens Pm Anwar S Political Payback Threatens To Hurt Business Sentiment

Cara Hilangkan Migrain

Pas No Decision Yet On Pn S Pm Candidate But Bersatu Backs Muhyiddin

Eka Heights Kediaman Baru Yang Moden Dan Selesa



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Bekas Biskut Raya Comel

Selamat Hari Ibu

Holy Spirit Fire Igniting Your Passion For Jesus And His Purpose

Ph Mendahului Kiraan Undi Awal Polis Tentera

Viral Mengajak Youtuber Cantik Korea Selatan Ke Hotel Pegawai Kanan Kementerian Digantung Tugas

Asyraf Claims Ph Victory In Kuala Kubu Baharu