Cabaran Di Depan Zahid


Haspaizi Zain Diterbitkan Hari ini 8:18 pagi 

ULASAN | Ahad lalu Dr Ahmad Zahid Hamidi pastinya menjadi tumpuan ramai, - termasuk penganalisis politik kedai kopi - apabila beliau menamatkan teka-teki mengenai kedudukannya selaku presiden Umno.

Ketika banyak teori dan spekulasi berlegar, anggota parlimen Bagan Datuk itu menjawab tanda tanya itu dengan mengumumkan kembali menjalankan tugas sebagai presiden Umno selepas lebih enam bulan bercuti.

Ketika banyak ramalan mengatakan timbalan presiden Umno, Mohamad Hasan akan terus menjalankan tugas Ahmad Zahid, di atas gelanggang sebenar, terjemahannya berbeda.

Kehadiran Ahmad Zahid kali ini agak berbeza. Pemimpin parti di pelbagai peringkat akur dengan keputusan beliau untuk kembali menjalankan tugas yang sempat dipikul sementara oleh bekas menteri besar Negeri Sembilan.

Jika ada yang lupa, Ketua Pemuda Umno - Dr Asyraf Wajdi Dusuki - ialah pemimpin peringkat tinggi pertama bersuara mahukan Ahmad Zahid berehat selepas berdepan pertuduhan di mahkamah.

Kali ini Asyraf Wajdi kelihatan akur dengan keputusan presidennya itu.

Begitu juga dengan Ketua Umno Tebrau, Maulizan Bujang, yang sebelum ini mendesak Ahmad Zahid supaya "melepaskan" Umno. Dia turut akur dengan keputusan Ahmad Zahid.

Saf berjaya dirapatkan

Cumanya, di sebalik ketundukan dengan keputusan itu, ada saranan dilontarkan kepada Ahmad Zahid. Beliau diminta dapat memperkukuhkan parti dan peka terhadap suara akar umbi yang menuntut perubahan.

Walaupun kehadiran Ahmad Zahid kali ini dalam suasana berbeza - pemimpin Umno yang lain dilihat lebih cool menerima khabar berkenaan - namun tugas besar lagi berat menanti presiden Umno itu.

Antaranya, beliau mesti memastikan parti yang menjadi tulang pinggul BN itu kembali relevan dan mampu memenangi hati rakyat.
Rekod cemerlang Mohamad yang berjaya memimpin tiga kemenangan BN dalam tiga pilihan raya kecil (PRK) pasti menjadi cabaran untuk Ahmad Zahid. Beliau perlu meneruskan momentum kecemerlangan itu apabila keadaan memerlukan.

Mohamad - ataupun lebih dikenali sebagai Mat Hasan ataupun Tok Mat - dalam tempoh enam bulan lalu sedikit sebanyak berjaya merapatkan saf kepemimpinan Umno.

Beliau juga berjaya menghentikan ribut yang membadai Umno apabila wakil rakyatnya secara beramai-ramai bertindak lompat parti.

Begitu juga citra dan pembawaan Mat Hasan sedikit sebanyak berjaya menarik kembali sokongan rakyat kepada Umno dan BN.

Mesra dengan Anwar

Justeru cabaran getir yang perlu digalas dengan penuh berhemah oleh Ahmad Zahid bukan saja untuk mengekalkan mahupun menarik lebih banyak lagi sokongan rakyat, malah memastikan kepemimpinan Umno di peringkat dalaman tidak bergolak dengan keputusannya itu.

Kembalinya Ahmad Zahid juga menarik perhatian terhadap usaha kerjasama ataupun penyatuan ummah di antara Umno dan PAS yang disemarakkan selepas Pilihan Raya Umum (PRU) ke-14.

Di atas kertas, Umno dan PAS dilihat begitu semangat dan serius untuk menjayakan agenda itu bagi memastikan kerjasama dengan parti yang lain dalam BN membuahkan hasil.

Matlamat akhir mereka tentulah Putrajaya.

Apakah kerjasama Umno dan PAS akan terus utuh sehingga PRU ke-15? Itu tanda tanya yang menarik untuk difikirkan.

Sementara itu di sisi lain, umum mengetahui berbanding pemimpin lain dalam Umno, Ahmad Zahid dilihat lebih 'mesra' dengan Presiden PKR, Anwar Ibrahim dalam usaha membentuk kerajaan.

Ia bukan lagi rahsia, malah tindakan segelintir wakil rakyat Umno melompat parti adalah disebabkan menolak agenda Ahmad Zahid ketika itu yang ingin membentuk kerajaan bersama PKR dan DAP.

Malah, perkara itu didedahkan sendiri Anggota Parlimen Padang Rengas Nazri Aziz, yang menjadi orang tengah kepada usaha itu.

PAS sebelum ini menyatakan pendiriannya menyokong Dr Mahathir Mohamad untuk terus menjadi perdana menteri sehingga PRU ke-15.
Malah, PAS secara tegas dan konsisten menolak Anwar sebagai perdana menteri kelapan meskipun terdapat perjanjian dalam PH untuk mengangkat anggota parlimen Port Dickson itu sebagai pengganti Mahathir.

Pemimpin Umno di peringkat akar umbi pula ketika ini secara umumnya cukup gembira dengan taawun ataupun tahaluf siyasi parti itu dengan PAS.

Jadi, jika agenda untuk membentuk kerajaan gabungan Umno, PKR dan DAP dihidupkan kembali, tampak laluan bagi kerjasama Umno dan PAS - yang kini bertaut - mampu kekal sehingga PRU-15.

Ahmad Zahid kini juga berdepan dengan 87 pertuduhan membabitkan isu pecah amanah, rasuah dan pengubahan wang haram.

Baca 'Umno kalah sekali terbenam, sekali lagi mungkin tertimbus'

Naratif politik yang dimainkan pemimpin Umno ialah, pertuduhan itu dipaparkan sebagai agenda untuk melemahkan Umno dengan menyerang pemimpinnya.

Soal bersalah atau tidak itu terserah pada mahkamah.

Naratif itu adalah lazim, sama seperti PKR mempertahankan Anwar - dan Azmin Ali - yang terpalit dengan tuduhan berkaitan skandal atas ranjang sebelum ini.

Anggota PKR tetap menolak perkara itu dan menyifatkannya sebagai fitnah.

Dari segi itu, sewajarnya anggota Umno mencontohi semangat PKR yang gigih mempertahankan pemimpin mereka dan yakin bahawa individu terbabit menjadi mangsa pihak tertentu.

Baca Cerita Lailatulqadar dan 'missed call' 25 Ramadan Zahid

Persoalannya, dengan 87 kes mahkamah dihadapi Ahmad Zahid, apakah beliau masih mempunyai masa untuk menguruskan pertuduhan di hadapinya di mahkamah dan pada masa sama bekerja untuk Umno.

Itu cabaran yang perlu Ahmad Zahid hadapi apabila ia membuat keputusan untuk kembali menduduki kerusi Umno.

Sejauh mana ia mampu menggalas cabaran itu, hanya beliau yang mempunyai jawapan.

Dengan kembalinya Ahmad Zahid juga pasti ramai akan tertunggu-tunggu peristiwa besar yang akan berlaku berdasarkan 'kasyaf' para ulama seperti yang pernah dinukilkannya sebelum ini.

Pada Feb lalu - dalam satu program - Ahmad Zahid memberi bayangan akan kembali memimpin parti itu selepas peristiwa besar berlaku dalam negara.

HASPAIZI ZAIN ialah wartawan Malaysiakini.

Tulisan ini tidak semestinya mencerminkan pendirian rasmi portal berita ini.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2019/07/cabaran-di-depan-zahid.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Zahid Bakal Berdepan Cabaran Tanggapan Moral Kata Penganalisis

Zahid Bakal Berdepan Cabaran Tanggapan Moral Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 1/7/2019 - jumlah : 212 hits
June 30 2019 6 53 PMPresiden Umno Ahmad Zahid Hamidi dijangka berdepan cabaran untuk membuktikan keberkesanan kepimpinannya berikutan pengumuman beliau hari ini untuk kembali aktif setelah bercuti selama 6 bulan PETALING JAYA Seorang pengan...
Umno Kelantan Sambut Baik Zahid Kembali Terajui Parti

Umno Kelantan Sambut Baik Zahid Kembali Terajui Parti

papar berkaitan - pada 2/7/2019 - jumlah : 245 hits
Ahmad Jazlan YaakobKUALA LUMPUR Seluruh kepimpinan UMNO peringkat akar umbi di Kelantan menyambut baik keputusan Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi untuk kembali menerajui parti Pengerusi UMNO negeri Datuk Ahmad Jazlan Yaakob berkata keputusan d...
Abah Perlu Belajar Dari Tun M Suka Atau Tidak Tun M Terlalu Genius Anak Zahid Luah Perasaan Di Instagram

Abah Perlu Belajar Dari Tun M Suka Atau Tidak Tun M Terlalu Genius Anak Zahid Luah Perasaan Di Instagram

papar berkaitan - pada 2/7/2019 - jumlah : 300 hits
Pengumuman Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi pada Ahad untuk kembali memikul tugas Presiden UMNO mendapat reaksi pelbagai pihak termasuk anak sulungnya Datuk Nurulhidayah Dalam entri di IG stories Nurul berharap ayahnya belajar daripada Perdana...
Zahid Hamidi Perlu Berundur

Zahid Hamidi Perlu Berundur

papar berkaitan - pada 2/7/2019 - jumlah : 215 hits
01 07 2019Kalah sekali sudah terbenam sekali lagi mungkin tertimbusUMNO ibarat seorang pesakit jantung Disebabkan cara hidupnya yang tidak sihat selama beberapa dekad jantungnya tersumbat Pada umur 72 tahun ia kena serangan jantung hampir m...
Politically Speaking The Return Of Zahid And Mat Hasan

Politically Speaking The Return Of Zahid And Mat Hasan

papar berkaitan - pada 2/7/2019 - jumlah : 269 hits
The rumour of Dato Ahmad Zahid Hamidi returning from gardening leave to resume the UMNO Presidency have been going around for few months It was long anticipated that there was sufficient time for politician led MACC to slap him wiih additio...
Ahmad Zahid Mampu Perkuat Umno Pas

Ahmad Zahid Mampu Perkuat Umno Pas

papar berkaitan - pada 2/7/2019 - jumlah : 240 hits
KOTA BHARU UMNO Kelantan yakin pengumuman Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi untuk kembali bertugas sebagai presiden parti itu akan memperkukuhkan gerak kerja penyatuan antara UMNO dan Pas Pengerusinya Datuk Ahmad Jazlan Yaakub berkata keputu...
Hishammuddinh2o Hopes Zahid S Return To Helm Umno Will Not Cause Internal Split

Hishammuddinh2o Hopes Zahid S Return To Helm Umno Will Not Cause Internal Split

papar berkaitan - pada 2/7/2019 - jumlah : 231 hits
Datuk Seri Hishammuddin Hussein hopes that Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi s return to helm Umno will not cause a split in the party Speaking to reporters at the Parliament lobby on Monday the Sembrong Umno division chief said Zahid had de...
Patutlah Bapa Zahid Af Hilang

Patutlah Bapa Zahid Af Hilang

papar berkaitan - pada 2/7/2019 - jumlah : 491 hits
Patutlah Bapa Zahid AF HilangKEHILANGAN bapa kepada penyanyi Zahid Baharudin iaitu Baharuddin Md Arif hampir 12 jam di Teluk Intan Perak pada Ahad lalu mendapat perhatian di laman sosial
Untuk Memulihkan Umno Zahid Perlu Berundur

Untuk Memulihkan Umno Zahid Perlu Berundur

papar berkaitan - pada 2/7/2019 - jumlah : 159 hits
UMNO ibarat seorang pesakit jantung Disebabkan cara hidupnya yang tidak sihat selama beberapa dekad jantungnya tersumbat Pada umur 72 tahun ia kena serangan jantung hampir mati Tetapi ia pulih semula Belum dapat berjalan dengan baik ia kena...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Beli Rak Rempah 3 Tingkat



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Karakteristik Generasi Z Memahami Cara Mereka Mendapatkan Informasi

Pertama Kali Guna Servis Cuci Karpet

Kmum Dakwa Insiden Syarahan Pro Israel Disengajakan

Kronologi Serangan Israel Terhadap Iran

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City