Burnout Keletihan Emosi Fizikal Dan Mental Disebabkan Stress Berpanjangan


Pernah tak kalian rasa down, selalu rasa penat. Badan tak larat dan terasa sakit-sakit badan. Otak pun serabut. Nak pergi kerja pun rasa malas dan macam nak ambil MC je.

Haaa cuba check. Rasanya ramai yang mengalami perkara ini. Ini namanya BURNOUT. Ia adalah suatu keadaan di mana badan mengalami keletihan emosi, fizikal dan mental yang disebabkan oleh stress yang berlebihan dan berpanjangan yang dibiarkan merosakkan diri tanpa dirawati.

Kesan BURNOUT ini menjejaskan pekerjaan, kehidupan dan juga perhubungan. Hidup terasa kosong dan tidak bermakna. Malah, tahap imuniti badan seseorang itu juga akan menurun dan menyebabkan selalu terdedah kepada penyakit seperti batuk, demam dan selsema. Oleh itu sangat penting untuk mengenalpasti punca dan masalah jika selalu terasa stress kerana jika dibiarkan akan menjadi BURNOUT.

Apabila keadaan stress yang berlebihan ini terjadi, mana mungkin kita merawat diri sendiri. Maka pada peringkat ini, carilah pertolongan yang sesuai sama ada dari pihak pakar professional atau sentiasa berdamping dengan ahli keluarga, sahabat handai yang menyokong pemulihan.
Berikut adalah tanda-tanda BURNOUT:
Jadi apabila mengalami BURNOUT, keinginan yang kuat untuk pulih mestilah datang daripada diri sendiri. Ada tiga perkara yang boleh dilakukan.
1. Kenalpasti masalah yang menjadi punca stress atau perkara-perkara yang mengganggu jiwa. Jangan simpan sehingga menyebabkan keadaan menjadi semakin buruk.
2. Dapatkan sokongan dan pertolongan untuk mencari penyelesaian kepada masalah yang menjurus kepada stress. Jauhi orang-orang yang negatif yang tidak memberi sokongan.
3. Tangani stress. Dalam usaha untuk menangani stress, lifestyle seseorang itu harus diubah. Apabila menyebut lifestyle, maka banyak perkara harus dijaga seperti pemakanan, kehidupan seharian, corak tidur dan sebagainya. 
Boleh tonton video dibawah untuk maklumat lanjut.



Dapatlah kita lihat bahawa stress ini mudah terjadi disebabkan oleh cara hidup yang tidak sihat. 
1. Selalu tidur lewat dan bangun awal yang menyebabkan keletihan dan mood yang kurang baik untuk menghadapi hari yang baru.
2. Pemakanan yang tidak seimbang menyebabkan dalaman tidak mendapat nutrisi yang mencukupi. Ada nutrisi yang sebenarnya sangat membantu untuk melawan stress yang membuatkan kita lebih bertenang seperti vitamin B Complex.
3. Lifestyle yang tidak sihat seperti merokok dan jarang bersenam menyebabkan badan dipenuhi dengan hormon cortisol iaitu hormon yang menyebabkan stress. Senaman membantu mengeluarkan hormon-hormon gembira yang membuatkan kita berasa lebih sihat dan bertenaga.
Dari segi pemakanan jika terasa tidak mendapat nutrisi yang mencukupi, boleh amalkan supplemen untuk membantu badan supaya menjadi lebih sihat dan bertenaga. Apabila bertenaga, tentu kita akan merasa lebih sihat dan bersemangat 😊
Kak Nur cadangkan amalkanlah supplemen Daily Essential Set ini yang membantu untuk top up nutrisi harian kita.Dalam Daily Essential Set ini terdapat:
💚 Vitamin C yang diformulasikan dengan teknologi sustained release. Apabila kita makan sebiji vitamin C 500g ini, setiap sejam, hanya 100g vitamin C dilepaskan. Jadi badan kita akan menggunakan nutrisi ini dengan sebaik mungkin. Selepas 5 jam, baru vitamin C yang diambil habis digunakan. 
Vitamin C memang banyak kebaikannya. Antaranya ialah membantu mempertingkatkan sistem imuniti badan dalam melawan penyakit. Selain itu, membantu dalam proses merawat luka-luka atau memperbaiki tekstur kulit.
💚 ESP membekalkan sumber protein yang sangat-sangat diperlukan oleh badan kita. Apabila cukup protein, kita akan berasa lebih bertenaga, mengurangkan sembelit, membantu perut merasa lebih kenyang kerana ESP mempunyai indeks glisemik yang lebih rendah. Membantu dalam pertumbuhan otot dan membekalkan sumber kalsium.
💚 Vivix adalah supplemen yang sangat tinggi antioksidan. Diperbuat daripada sumber-sumber semulajadi yang premium. Antioksidan yang tinggi membantu membunuh radikal-radikal bebas yang menyebabkan badan kita cepat mengalami penuaan. Selain itu, Vivix juga membantu memperbaiki sel-sel dalaman yang rosak atau bermasalah.
💚 Vita-Lea adalah multivitamin yang membekalkan keperluan nutrisi harian yang sangat-sangat diperlukan oleh badan. Vitalea juga mengandungi zat besi yang sangat penting untuk kesihatan rambut dan badan kita.
💚 Omega Guard kaya dengan Omega 3, DHA dan EPA yang sangat bagus untuk perkembangan otak, membantu mengurangkan radang di dalam badan.
💚 Vitamin B Complex sangat baik dalam membantu mengurangkan stress, mengurangkan sakit-sakit badan dan sakit-sakit urat.
Amalkan set ini. InsyaAllah kalian akan rasai pelbagai perbezaan terhadap diri kalian 😊 Semoga entri ini bermanfaat. Nak dapatkan vitamin-vitamin Shaklee ini, boleh hubungi 012-5538628 atau klik je www.wasap.my/+60125538628


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://kindhearty.blogspot.com/2019/04/burnout-keletihan-emosi-fizikal-dan-mental-disebabkan-stress.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Disebabkan Muncul Orang Ketiga Dalam Perkah Winan Suami Isteri Pilih Tamatkan Hidup Bers Ama

Disebabkan Muncul Orang Ketiga Dalam Perkah Winan Suami Isteri Pilih Tamatkan Hidup Bers Ama

papar berkaitan - pada 16/4/2019 - jumlah : 291 hits
Kehidupan berumah tangga semestinya mempunyai sisi pahit dan manis yang akan dilalui oleh semua pasangan Sikap bertoleransi dan memahami antara satu sama lain memainkan peranan dalam mengekalkan rumah tangga yang bahagia Dilaporkan baru bar...
Risiko Ibu Meninggal 3 Kali Ganda Jika Hamil Lewat Usia Kematian Ibu Disebabkan Komplikasi Semasa Hamil Bersalin

Risiko Ibu Meninggal 3 Kali Ganda Jika Hamil Lewat Usia Kematian Ibu Disebabkan Komplikasi Semasa Hamil Bersalin

papar berkaitan - pada 9/4/2019 - jumlah : 329 hits
Ramai wanita yang hamil ketika berumur 35 tahun dan ke atas mungkin kehamilan pertama atau kedua atau seterusnya Jika kehamilan pertama di usia yang agak lewat sudah semestinya ingin kandungan selamat dan sihat Namun tahukah anda kehamilan ...
Informasi Tidak Tepat Perkauman Berlaku Disebabkan Sekolah Cina Dan Tamil T Presiden Pas

Informasi Tidak Tepat Perkauman Berlaku Disebabkan Sekolah Cina Dan Tamil T Presiden Pas

papar berkaitan - pada 20/4/2019 - jumlah : 281 hits
Pas pertahan sekolah vernakularKOTA BHARU 19 April Pas menolak pandangan bahawa sekolah vernakular menjadi punca yang telah merosakkan perpaduan kaum di negara ini Timbalan Presiden Pas Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata adalah tidak tepat...
Definisi Aku Yang Sedang Bertahan Hidup Dengan Mental Disorder Dan Mantra Yaudah Nggak Apa Apa

Definisi Aku Yang Sedang Bertahan Hidup Dengan Mental Disorder Dan Mantra Yaudah Nggak Apa Apa

papar berkaitan - pada 3/4/2019 - jumlah : 195 hits
Saya menikmati kesakitan ini dengan lapang dada Saya ikhlas menerima penyakit mental yang kini sudah menjadi bagian dari hidup saya Perkara sembuh atau tidak saya pasrah setidaknya saya bergerak
Pengganas Kulit Putih Akan Jalani Pemeriksaan Mental

Pengganas Kulit Putih Akan Jalani Pemeriksaan Mental

papar berkaitan - pada 5/4/2019 - jumlah : 259 hits
Pengganas kulit putih yang telah menyerang dua buah masjid di Christchurch kini akan menjalani pemeriksaan mental bagi menentukan dia layak atau tidak untuk dibicarakan atas tuduhan membunuh 50 jemaah kata hakim Mahkamah Tinggi Cameron Mand...
Gubernur Ntt Akan Legalkan Miras Sopi Politisi Pks Singgung Program Revolusi Mental

Gubernur Ntt Akan Legalkan Miras Sopi Politisi Pks Singgung Program Revolusi Mental

papar berkaitan - pada 4/4/2019 - jumlah : 199 hits
Pemerintah Nusa Tenggara Timur segera meluncurkan minuman keras khas daerah itu yang diberi nama Sophia Sophia ini diharapkan mampu menyaingi nama besar Cap Tikus dari Manado
Disebabkan Tiada Wang Rm300 Pihak Pengurusan Enggan Uruskan Jenazah Bayi Kepada Lelaki Ini

Disebabkan Tiada Wang Rm300 Pihak Pengurusan Enggan Uruskan Jenazah Bayi Kepada Lelaki Ini

papar berkaitan - pada 5/4/2019 - jumlah : 749 hits
Astaghfirullah al azim Alangkah sedihnya dengan nasib lelaki ini apabila pihak yang sepatutnya membantu enggan menguruskan jenazah bayinya kerana dia tidak mampu menjelaskan kos RM300 Namun dia bernasib baik apabila aktivis gerakan Amal Tea...
Ini Bukan Bahan Gurauan Kelibat Bunian Pada Gambar Acab Disebabkan Fenomena Psikologi

Ini Bukan Bahan Gurauan Kelibat Bunian Pada Gambar Acab Disebabkan Fenomena Psikologi

papar berkaitan - pada 4/4/2019 - jumlah : 2676 hits
Ini Bukan Bahan gurauan Kelibat bunian pada gambar Acab disebabkan fenomena psikologi Pelbagai spekulasi mula timbul berkaitan kehilangan peserta larian Gopeng Ultra Trail Mohammad Ashraf Hassan yang sehingga ke hari ini tidak ditemui Namun...
Ternyata Hujan Hujanan Banyak Manfaatnya Wanita Sulit Hamil Dan Sedang Stress Wajib Baca Ini

Ternyata Hujan Hujanan Banyak Manfaatnya Wanita Sulit Hamil Dan Sedang Stress Wajib Baca Ini

papar berkaitan - pada 2/4/2019 - jumlah : 236 hits
Tahukan Anda manfaat dan keberkahan air hujan Pernahkah anda hujan hujanan Sudahkah selama ini memanfaatkan air hujan sebagai air minum yang sangat berkhasiat Bacalah ini dan praktekkanlah InsyaAllah bermanfaat Cobalah tampung air hujan dia...
Azmin Pledges To Tell All On May 11

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Berebut Kasih

Reaching Out



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Makanan Perlis Paling Popular

Tafsir Mimpi Gajah

Panduan Produk Kesihatan

Grab Nanyang Siang Pau 27 04 2024

Selamat Hari Gawai Maksud Dan Contoh Ucapan

Piala Thomas 2024 Senarai Pemain Malaysia Jadual Live