Bumi Palestin Berpesta Menyambut Ketegasan Malaysia Menolak Israael Laknatullah Ini Respon Tun Mahathir


Sungguh, mereka begitu menghargai keputusan Malaysia mengharamkan penyertaan negara ISRAEL ke kejohanan renang dunia di Sarawak.
Mereka keluar beramai-ramai dan berpesta dengan membawa bendera Malaysia sebagai menunjukkan terima kasih mereka kepada Malaysia
Setiap rakyat Malaysia yang cintakan kedamaian sudah pasti akan terharu dengan penghargaan yang ditunjukkan oleh rakyat PALESTIN.

Anda saksikan sendiri…
Thank you Malaysia شكراً ماليزيا على أنغام الدحية Terima Kasih
Malaysian brothers and sisters. Palestinian in Gaza perform folk dance “Dahiya” to thank Malaysia
Video Penuh di akhir artikel

KETIKA membangkitkan mengenai kekejaaman yang dilakukan terhadap rakyat Palestin, Tun Dr Mahathir Mohamad berkata, Israel adalah sebuah negara penjenaayah yang wajar dikecam.
“Saya mohon kepada mereka yang bersimpati dengan perjuangan masyarakat Palestin agar menyuarakan kecaman mereka. Kegaanasan bukanlah satu jawapan. Satu Strategi yang betul diperlukan untuk memberikan keadilan kepada rakyat Palestin,” kata Perdana Menteri dalam satu posting di blognya pada Isnin.
Dalam satu tulisan yang agak keras bertajuk ‘A Genocidal State’, Dr Mahathir berkata, seluruh dunia dapat melihat ketidakadilan dan penindasan yang dilakukan Israael terhadap Palestin tetapi Israel tidakpun dikritik oleh mereka yang bercakap mengenai kebebasan dari ketidakadilan dan ‘kedaulatan undang-undang’.
“Israael seperti ada hak istimewa. Jika ada pihak mengkritik Israel ataupun holocaust, dia akan terus dilabelkan sebagai anti Yaahudi. Memberi implikasi orang itu tidak berperikemanusiaan ataupun tidak bermoral.Tetapi tindakan tidak berperikemanusiaan secara terang-terangan yang dilakukan Israael tidak dikutuk,” katanya.

Malaysia bukan anti-Yahudi atau anti-Semitik, kata beliau, sambil menyatakan orang Arab juga adalah kaum Semitik.
“Tetapi kita berhak untuk mengutuk perbuatan tidak berperikemanusiaan di mana-mana, oleh sesiapa sahaja. Kita telah mengutuk rakyat Myanmar atas perbuatan mereka terhadap Rohingya. Kita mengkritik banyak negara dan orang atas perbuatan tidak berperikemanusiaan.
“Ramai orang dan banyak negara telah mengutuk kita. Tetapi kita tidak pernah dilabelkan atau melabel orang yang bersuara perkara benar dalam dunia yang bebas,” kata Dr Mahathir.
Jawatankuasa Paralimpik Antarabangsa telah membatalkan hak Malaysia untuk menjadi tuan rumah Kejohanan Renang Para Dunia 2019 yang dijadualkan pada 29 Julai hingga 4 Ogos di Kuching selepas Malaysia menyatakan pendirian tidak akan membenarkan atlet Israael menyertainya.

“Malaysia halang dua atlet Israael – AS mengharamkan rakyat lima negara Islam dan merancang untuk membina tembok menghalang rakyat Amerika Selatan.
“Hungary, Poland dan Republik Czech mengharamkan kemasukan pelarian. Perdana Menteri Hungary Viktor Orban merujuk pelarian Syria sebagai ‘Muslim Penceroboh’,” katanya merujuk situasi sekarang yang tidak munasabah.
Menyedari tentang sokongan kuat terhadap Israel, Dr Mahathir berkata Malaysia tidak boleh melawan Israel selain enggan mengiktirafnya, tetapi menyatakan Kuala Lumpur mempunyai hak untuk menghalang kemasukan rakyat Israael ke negara ini.
“Apabila dunia mengutuk kita kerana perkara ini, kita berhak untuk mengatakan dunia kini bersikap hipokrit. Laungan mereka mengenai hak asasi manusia dan kedaulatan undang-undang hanyalah omong kosong,” kata Perdana Menteri.
Kepada mereka yang terlupakan sejarah, Dr Mahathir mengingatkan mereka Israael wujud dari sekeping tanah Palestin tanpa sebarang referendum atau pungutan suara diadakan, dengan rakyat Palestin dihalau dari bumi Palestin tanpa sebarang pampasan untuk tanah dan rumah yang dirampas oleh Israel.
Katanya, Israel kemudiannya merampas lebih banyak tanah Palestin supaya Israel menjadi lebih besar, membina lebih banyak penempatan di bumi Palestin tanpa persetujuan negara Palestin.

“Apabila rakyat Palestin menentang dan meleemparkan batu ke arah kereta kebal dan kereta perisai Israel, askar Israel meneembak menggunakan peluuru hidup terhadap anak-anak Palestin dan menangkap mereka. Mereka ditahan bertahun-tahun tanpa dibicarakan,” katanya.
Dr Mahathir merujuk kepada sekatan secara haram terhadap Gaza, tetapi tidak ada negara yang mengutuk Israeel kerana melanggar undang-undang dan tatasusila antarabangsa.
“Kini Israel isytiharkan Baitul Maqdis sebagai ibu negara mereka. Apabila rakyat Palestin menaampar tentera Israel, mereka diteembak maati dan ramai yang ditahan,” katanya sambil menambah rakyat Palestin tidak boleh melawat saudara mereka tanpa terlepas daripada pemeriksaan yang memalukan di pelbagai pusat pemeriksaan yang dibina Israael.
Apabila orang Palestin melepaskan roket yang tidak berkesan ke arah Israel, beliau berkata, Israel akan menggugurkan boom dan meneembak peluru berpandu ke arah bandar-bandar dan perkampungan Palestin, menghaancurkan sekolah dan hospital serta membuunuh dan mencaacatkan pesakit dan kanak-kanak.
Katanya, beribu-ribu rakyat Palestin telah dibuunuh atau cedera akibat tindakan keteenteraan.
Semua ini, katanya, adalah jawapan kenapa Malaysia tidak mengiktiraf Israel, tidak mempunyai hubungan diplomatik, tidak membenarkan rakyat Malaysia melawat Israel ataupun sebaliknya.
“Inilah satu-satunya negara di dunia yang dilayan Malaysia seperti ini,” kata Dr Mahathir. – Bernama
Video:

Sumber: M Star melalui sepatuputih


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://depalmasp.com/bumi-palestin-berpesta-menyambut-ketegasan-malaysia-menolak-israael-laknatullah-ini-respon-tun-mahathir/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Panas Respon Tun Mahathir Isu Malaysia Digugurkan Oleh Ipc Kerana Israel Nak Batal Batallah

Panas Respon Tun Mahathir Isu Malaysia Digugurkan Oleh Ipc Kerana Israel Nak Batal Batallah

papar berkaitan - pada 29/1/2019 - jumlah : 390 hits
Panas Respon Tun Mahathir Isu Malaysia Digugurkan Oleh Ipc Kerana Israel Nak Batal Batallah
Israel Wujud Dari Sekeping Tanah Palestin Tun Mahathir

Israel Wujud Dari Sekeping Tanah Palestin Tun Mahathir

papar berkaitan - pada 1/2/2019 - jumlah : 430 hits
Ketika membangkitkan mengenai kekejaman yang dilakukan terhadap rakyat Palestin Tun Dr Mahathir Mohamad berkata Israel adalah sebuah negara penjenayah yang wajar dikecam Saya mohon kepada mereka yang bersimpati dengan perjuangan masyarakat ...
Isu Hak Penganjuran Malaysia Ditarik Tun Mahathir Hentam Israel Sekali Lagi

Isu Hak Penganjuran Malaysia Ditarik Tun Mahathir Hentam Israel Sekali Lagi

papar berkaitan - pada 29/1/2019 - jumlah : 490 hits
PUTRAJAYA Dia nak batal batallah Itu jawapan Tun Dr Mahathir Mohamad berhubung keputusan Jawatankuasa Paralimpik Antarabangsa membatalkan hak penganjuran Malaysia sebagai tuan rumah Kejohanan Renang Para Dunia 2019 selepas Malaysia memutusk...
Tun Mahathir Malaysia Akan Mengkaji Keperluan Mengharamkan Kelengkapan 5g Huawei

Tun Mahathir Malaysia Akan Mengkaji Keperluan Mengharamkan Kelengkapan 5g Huawei

papar berkaitan - pada 19/1/2019 - jumlah : 218 hits
Sejak tahun lalu terdapat beberapa negara seperti Australia dan New Zealand yang mengharamkan Huawei dari membekalkan kelengkapan 5G mereka untuk kegunaan sistem selular Antara alasan yang diberikan ialah Huawei dikatakan melakukan intipan ...
Kerana Berani Tun Mahathir Dan Syed Saddiq Diangkat Sebagai Hero Oleh Rakyat Palestin

Kerana Berani Tun Mahathir Dan Syed Saddiq Diangkat Sebagai Hero Oleh Rakyat Palestin

papar berkaitan - pada 26/1/2019 - jumlah : 453 hits
Rakyat Palestin mempamerkan poster perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai menghargai ketegasan Malaysia berhubung isu Israel KEPUTUSAN Malaysia untuk mengharamkan kemasukan atlet renang Paralimpik Israel terus mendapat reaksi posit...
Tun Mahathir Jawab Mengapa Benarkan Israel Masuk Malaysia Tahun 1997

Tun Mahathir Jawab Mengapa Benarkan Israel Masuk Malaysia Tahun 1997

papar berkaitan - pada 28/1/2019 - jumlah : 550 hits
PERDANA Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dilaporkan sekali lagi mempertahankan pendirian Putrajaya mengharamkan kemasukan atlet Israel untuk mengambil bahagian dalam acara sukan di Malaysia Kata Tun Mahathir pendiriannya berhubung konflik Pa...
Tidak Masuk Akal Singapura Beli Air Rm0 03 Seribu Gelen Jual Semula Kepada Malaysia Pada Nilai As 60 Tun Mahathir

Tidak Masuk Akal Singapura Beli Air Rm0 03 Seribu Gelen Jual Semula Kepada Malaysia Pada Nilai As 60 Tun Mahathir

papar berkaitan - pada 19/1/2019 - jumlah : 270 hits
Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berkata harga semasa jualan air mentah kepada Singapura adalah sangat tidak adil dan ia perlu disemak semula Kami sudah cuba berunding Singapura enggan Malah Singapura enggan membawa kes ke mahkamah L...
Najib Tak Tahu Malu Selepas Curi Duit Rakyat Malaysia Tun Mahathir

Najib Tak Tahu Malu Selepas Curi Duit Rakyat Malaysia Tun Mahathir

papar berkaitan - pada 25/1/2019 - jumlah : 338 hits
Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berkata bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak sengaja mahu menimbulkan persepsi dalam kalangan masyarakat kononnya beliau tidak bersalah Ahli Parlimen Pekan itu juga hanya mencari simpati bagi ...
Dahsyat Terdiam Pengaju Soalan Bila Tun Mahathir Jawab Di Oxford Union Isu Malaysia Singapore

Dahsyat Terdiam Pengaju Soalan Bila Tun Mahathir Jawab Di Oxford Union Isu Malaysia Singapore

papar berkaitan - pada 20/1/2019 - jumlah : 353 hits
Dahsyat Terdiam Pengaju Soalan Bila Tun Mahathir Jawab Di Oxford Union Isu Malaysia Singapore
Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Tiga Lelaki Bakar Anak Kucing Diburu Polis

Dap Leader Unsurprised By Mca S Decision To Not Campaign For Its Candidate

Banjir Besar Dubai 2024 Ustaz Azhar Idrus



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Legacy Credit Emerges As A Substantial Shareholder In Vci Global

Sempena Mother S Day Enfagrow A Mindpro Menjemput Semua Ibu Ibu Untuk Hasilkan Lagu

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Power Of Storytelling In Marketing

Lirik Lagu Berharap Kau Kembali Fabio Asher

Bisikan Setan