Buktikan Matrikulasi Hanya Untungkan Kroni Bn Khaled Cabar Pemuda Dap


FMT Reporters Naib presiden Umno dan bekas menteri pengajian tinggi Mohamed Khaled Nordin. (Facebook pic)
PETALING JAYA: Bekas menteri pengajian tinggi Mohamed Khaled Nordin mencabar Pemuda DAP mengemukakan bukti bagi menyokong dakwaannya bahawa program matrikulasi di bawah kerajaan lepas hanya menguntungkan kroni, golongan “elit, kaya dan yang mempunyai kabel”.

“Buktikan dengan data dan fakta. Jika tidak, apakah beza nilai dan status sebuah parti politik yang kononnya jujur dan progresif dengan mereka yang diupah berdemo dan memekik di jalanan tanpa sebarang fakta?,” kata Khaled dalam satu kenyataan.

Beliau memberi respons terhadap ketua Pemuda DAP, Howard Lee yang sebelum ini berkata, semasa Khaled dan Barisan Nasional (BN) berkuasa, mereka mengutamakan golongan elit dan kaya.

Lee juga berkata, orang Melayu B40 dan rakyat biasa tidak mempunyai rangkaian hubungan bagi membolehkan mereka mendapat manfaat daripada dasar yang disasarkan untuk kumpulan berpendapatan rendah.
Lee berkata demikian bagi menjawab kritikan Khaled terhadap beberapa cadangan DAP untuk meminda program matrikulasi universiti.

Khaled mendakwa DAP mahu mewujudkan kesamarataan penuh tanpa memahami falsafah di sebalik langkah kerajaan menetapkan kuota untuk pelajar Melayu dan bukan Melayu.

Dalam kenyataan hari ini, Khaled berkata, Umno dan BN sememangnya membantu golongan yang susah selama 6o tahun lepas dan tidak bersikap apologetik atau malu untuk mengaku bahawa majoritinya adalah golongan Bumiputera.

Naib presiden Umno itu berkata, golongan Bumiputera masih tertinggal di belakang dan memerlukan campur tangan kerajaan bagi membolehkan mereka maju ke hadapan setara dengan orang Cina khususnya, terutama dalam bidang pendidikan.

“Dalam konteks sebegini, kesamarataan mutlak dan merit yang diperjuangkan Pemuda DAP akan hanya terus meminggirkan mereka yang tertinggal. Manakala mereka yang sudah terkehadapan akan terus terkehadapan,” katanya.

Bulan lepas, Menteri Pendidikan, Maszlee Malik berkata, kuota 90:10 yang mengutamakan pelajar Bumiputera dalam program matrikulasi akan dikekalkan, berikutan gesaan supaya kuota berasaskan kaum itu dihapuskan.

Ini mencetuskan perdebatan mengenai kursus pra-universiti anjuran kerajaan itu yang didakwa menyediakan laluan lebih mudah kepada pelajar Melayu dan Bumiputera untuk diterima masuk ke universiti.

Putrajaya mempertahankan sistem kuota tersebut dengan Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad berkata, ia bertujuan menggalakkan lebih ramai pelajar Bumiputera mengikuti ijazah dalam bidang berkaitan sains.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2019/06/buktikan-matrikulasi-hanya-untungkan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Matrikulasi Umno Kecewa Maszlee Teruja Cadangan Pemuda Dap

Matrikulasi Umno Kecewa Maszlee Teruja Cadangan Pemuda Dap

papar berkaitan - pada 27/5/2019 - jumlah : 248 hits
May 27 2019 8 13 AMNaib Presiden Umno Khaled Nordin PETALING JAYA Umno berkata pihaknya kecewa dengan keterujaan Menteri Pendidikan Maszlee Malik menyambut gesaan Pemuda DAP berhubung isu matrikulasi Naib Presiden Umno Khaled Nordin berkata...
Matrikulasi Pemuda Dap Saran Kerajaan Utamakan B40

Matrikulasi Pemuda Dap Saran Kerajaan Utamakan B40

papar berkaitan - pada 23/5/2019 - jumlah : 246 hits
Ketua Pemuda DAP Howard Lee memohon Kementerian Pendidikan menyelesaikan ketidaksamarataan dalam status quo di bawah sistem penapisan untuk peperiksaan matrikulasi PETALING JAYA Pemimpin Pemuda DAP menyarankan kerajaan mengutamakan golongan...
Polemik Kuota Matrikulasi Tolak Sentimen Palsu Dap

Polemik Kuota Matrikulasi Tolak Sentimen Palsu Dap

papar berkaitan - pada 25/5/2019 - jumlah : 312 hits
Husain AwangKUALA LUMPUR Kuota kemasukan ke matrikulasi bukan isu besar jika semua pihak terutama DAP memahami dan menghormati suatu elemen penting dalam pembentukan negara iaitu kontrak sosial Ahli Dewan Negara Senator Husain Awang berkata...
Kuota Matrikulasi Dap Dijangka Serang Dr Maszlee Lebih Agresif

Kuota Matrikulasi Dap Dijangka Serang Dr Maszlee Lebih Agresif

papar berkaitan - pada 21/5/2019 - jumlah : 265 hits
KUALA LUMPUR Beberapa pemimpin politik dijangka lebih agresif menyerang Menteri Pendidikan Dr Maszlee Malik yang mempertahankan kuota matrikulasi dan mempertikaikan tindakan majikan menetapkan syarat fasih bahasa Mandarin di negara ini Peng...
Sejarah 13 Mei Hanya Dongeng Generasi Muda Patut Lupakannya Edry Faizal Ajk Dap

Sejarah 13 Mei Hanya Dongeng Generasi Muda Patut Lupakannya Edry Faizal Ajk Dap

papar berkaitan - pada 21/5/2019 - jumlah : 259 hits
Sejarah 13 Mei Hanya Dongeng Generasi Muda Patut Lupakannya Edry Faizal AJK DAP Sejarah 13 Mei Hanya Dongeng Generasi Muda Patut Lupakannya Edry Faizal AJK DAP
Ulama Pas Cabar Dap Solat Sujud Bersama

Ulama Pas Cabar Dap Solat Sujud Bersama

papar berkaitan - pada 21/5/2019 - jumlah : 263 hits
Seorang ulama PAS mendakwa wakil wakil rakyat DAP kini giat berlakon untuk mengelirukan umat Islam di negara ini Menurut Timbalan Ketua Dewan Ulama PAS Selangor Ahmad Dusuki Abd Rani lakonan tersebut berjaya menambat beberapa ketul hati ora...
Agih Zakat Pemimpin Dap Sengaja Cabar Islam

Agih Zakat Pemimpin Dap Sengaja Cabar Islam

papar berkaitan - pada 2/6/2019 - jumlah : 281 hits
MOHD KAMIL AB HALIM 01 JUNE 2019SELEPAS tindakan biadab beberapa Adun DAP yang mengagihkan bantuan daripada Zakat Pulau Pinang untuk kepentingan politik semalam Ahli Parlimen DAP Batu Kawan Kasthuriraani Patto telah mengulangi perlakuan yan...
Prove Matriculation Only Benefitted Bn Cronies Khaled Tells Dap Youth

Prove Matriculation Only Benefitted Bn Cronies Khaled Tells Dap Youth

papar berkaitan - pada 2/6/2019 - jumlah : 242 hits
Umno vice president and former higher education minister Mohamed Khaled Nordin PETALING JAYA Former higher education minister Mohamed Khaled Nordin has challenged DAP Youth to back its claim that matriculation programmes under the previous ...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Jangan Terpedaya Kolaborasi Dengan Zico Netizen Gesa Untuk Boikot Lagu Baru Jennie Bp Atas Sebab Ini



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Mobile Friendly Free Money The Community Has You Covered

Pelajar Lelaki 14 Tahun Meninggal Dunia Ketika Merentas Desa

Umur 7 Tahun Sudah Bergelar Tunangan Orang

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Bila Kau Rajin Nak Tolong Kerja Orang

Perjanjian Allah Swt Dengan Kaum Bani Israil