Kuota Matrikulasi Dap Dijangka Serang Dr Maszlee Lebih Agresif


KUALA LUMPUR – Beberapa pemimpin politik dijangka lebih agresif menyerang Menteri Pendidikan, Dr. Maszlee Malik yang mempertahankan kuota matrikulasi dan mempertikaikan tindakan majikan menetapkan syarat fasih bahasa Mandarin di negara ini.
Pengarah Pusat Kajian Politik Malaysia (Mapan) Universiti Utara Malaysia (UUM), Dr. Kamarul Zaman Yusof berkata, mereka ini akan menuntut supaya Menteri Pendidikan itu memohon maaf dan meletakkan jawatan kerana telah mengeluarkan kenyataan yang disifatkan perkauman.
Namun, sehingga kini, masih tidak ramai pemimpin-pemimpin Melayu dan bumiputera terutamanya daripada Pakatan Harapan yang cuba membela tindakan Ahli Parlimen Simpang Renggam itu, seolah-olah Maszlee kini dilihat bergerak bersendirian.
Berikut merupakan kenyataan penuh Kamarul Zaman yang dimuat naik dalam status Facebook hari ini:
Saya memerhatikan dengan penuh minat serangan terbaru pemimpin DAP terhadap Menteri Pendidikan, Dr Maszlee Malik, dalam isu kuota pelajar matrikulasi universiti awam.
Perit sekali tentunya membaca cercaan Ahli Jawatankuasa Tertinggi Pusat (CCC) DAP merangkap Ahli Exco Kerajaan Selangor, Datuk Teng Chang Khim bahawa Maszlee bodoh.
Turut keras adalah kenyataan Ahli CCC DAP merangkap Timbalan Ketua Menteri II Pulau Pinang, Dr. P. Ramasamy, bahawa Maszlee tidak berbeza dengan pemimpin UMNO.

Apatah lagi bila cercaan dan kenyataan ini dilaporkan oleh media massa termasuk oleh media antarabangsa berpengaruh seperti Channel News Asia pada 17 Mei lalu.
Sebenarnya ini bukanlah kali pertama Maszlee selaku Menteri Pendidikan berhadapan dengan serangan pemimpin DAP kerana sebelum ini pun ia pernah beberapa kali berlaku.
Kali pertama adalah bila Maszlee memaklumkan di Parlimen mengenai tiadanya peruntukan bagi sekolah menengah persendirian Cina (SMPC) kerana SMPC tidak termasuk dalam sistem pendidikan nasional.
Paling kuat menyerang beliau pada waktu itu adalah Ketua Pemuda Sosialis (DAPSY) Kebangsaan merangkap Ahli Parlimen Ipoh Timur, Wong Kah Woh, dan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bercham, Ong Boon Piow.
Boon Piow dalam kenyataan pada 26 Julai 2018 menggesa Perdana Menteri agar meneliti semula kesesuaian Maszlee menjadi Menteri Pendidikan.
Kali kedua adalah bila Maszlee menasihatkan di Parlimen supaya guru-guru agama dari Semenanjung yang bertugas di Sarawak menjadikan negeri itu sebagai ‘medan dakwah’.
Menyerang beliau pada ketika itu adalah ADUN Bukit Assek, Irene Mary Chang dan Setiausaha Publisiti DAPSY Sarawak merangkap Pembantu Khas Pengerusi DAP Sarawak, Abdul Aziz Isa.
Abdul Aziz dalam kenyataan pada 21 Disember 2018 juga mendesak Maszlee yang ‘incompetent’ dan ‘insensitive’ ini supaya meletakkan jawatan sebagai Menteri Pendidikan.
Dengan lonjakan dalam nada serangan pemimpin DAP ini, bolehlah dijangkakan bahawa akan ada tindakan yang lebih agresif bagi menggugat kedudukan Maszlee selepas ini.
Ditambah dengan bakaran rakan seperarakan 1969 (Gerakan) supaya DAP mendesak Perdana Menteri memecat Maszlee yang rasis dan di bawah prestasi.
Malah, tiga minggu lalu, Stephen Ng telah membuat satu petisyen yang kini telah mengumpul lebih 48,000 tandatangan bagi mendesak Perdana Menteri memecat Maszlee.

Dua hari lalu pula gerakan No Hope Malaysia telah membuat satu lagi petisyen yang kini telah mengumpul lebih 12,000 tandatangan bagi mendesak Maszlee meletakkan jawatan.
Agak memeranjatkan bila masih ramai yang seperti belum sedar mengenai tema asas semua serangan ini dan bila hampir tidak ada yang berani mempertahankan Maszlee.
Oleh itu, walau apa perbezaan atau sungutan yang ada, sebagaimana mereka dapat bersatu, eloklah jika kita membela beliau atas sifat beliau sebagai mangsa kerakusan


Sumber: kulihatlangitbiru.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.terengganu11.com/2019/05/kuota-matrikulasi-dap-dijangka-serang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dr Maszlee Malik Akan Diserang Lebih Agresif Oleh Pemimpin Dap

Dr Maszlee Malik Akan Diserang Lebih Agresif Oleh Pemimpin Dap

papar berkaitan - pada 21/5/2019 - jumlah : 332 hits
Tekanan demi tekanan nampaknya semakin dihadapi oleh Dr Maszlee Malik yang merupakan Menteri Pendidikan dan serangan ini dilihat akan lebih agresif diberikan oleh beberapa pemimpin politik setelah Maszlee dilihat bertegas untuk mempertahank...
Matrikulasi Umno Kecewa Maszlee Teruja Cadangan Pemuda Dap

Matrikulasi Umno Kecewa Maszlee Teruja Cadangan Pemuda Dap

papar berkaitan - pada 27/5/2019 - jumlah : 249 hits
May 27 2019 8 13 AMNaib Presiden Umno Khaled Nordin PETALING JAYA Umno berkata pihaknya kecewa dengan keterujaan Menteri Pendidikan Maszlee Malik menyambut gesaan Pemuda DAP berhubung isu matrikulasi Naib Presiden Umno Khaled Nordin berkata...
Kuota Matrikulasi Dr Maszlee Diharap Tak Gentar

Kuota Matrikulasi Dr Maszlee Diharap Tak Gentar

papar berkaitan - pada 21/5/2019 - jumlah : 197 hits
IZWAN ABDUL HALIM 20 MAY 2019KUALA LUMPUR Objektif asal program Matrikulasi adalah untuk membangunkan potensi pelajar Bumiputera dalam bidang sains teknologi dan profesional melalui pendidikan pra universiti berkualiti bagi melahirkan modal...
Polemik Kuota Matrikulasi Tolak Sentimen Palsu Dap

Polemik Kuota Matrikulasi Tolak Sentimen Palsu Dap

papar berkaitan - pada 25/5/2019 - jumlah : 313 hits
Husain AwangKUALA LUMPUR Kuota kemasukan ke matrikulasi bukan isu besar jika semua pihak terutama DAP memahami dan menghormati suatu elemen penting dalam pembentukan negara iaitu kontrak sosial Ahli Dewan Negara Senator Husain Awang berkata...
Kuota Matrikulasi Pas Sokong Pendirian Menteri Pendidikan Dr Maszlee

Kuota Matrikulasi Pas Sokong Pendirian Menteri Pendidikan Dr Maszlee

papar berkaitan - pada 22/5/2019 - jumlah : 397 hits
Dewan Pemuda Pas Perak mempersoalkan sikap pemimpin Melayu Islam dalam kerajaan Pakatan Harapan yang berdiam diri seolah olah takut untuk memberikan komentar dalam isu membabitkan kuota matrikulasi Ketuanya Ahmad Faisal Mohd Puait berkata m...
Kuota Matrikulasi Ketegasan Maszlee Tepati Perlembagaan

Kuota Matrikulasi Ketegasan Maszlee Tepati Perlembagaan

papar berkaitan - pada 23/5/2019 - jumlah : 231 hits
Harap menteri pendidikan PM istiqamah pertahan hak orang Melayu Ketua Eksekutif Majlis Pembangunan Pendidikan Islam Malaysia Mohd Zai Mustafa BANGI Ketegasan Menteri Pendidikan Maszlee Malik mempertahankan isu kuota Program Matrikulasi baru...
Umno Veep Cautions Maszlee On Listening To Dap S Matriculation Feedback

Umno Veep Cautions Maszlee On Listening To Dap S Matriculation Feedback

papar berkaitan - pada 27/5/2019 - jumlah : 240 hits
Umno vice president Mohamed Khaled Nordin has cautioned Education Minister Maszlee Malik on accepting recommendations made by DAP Youth on the matriculation programme The calls are laced with political motives and empty rhetorics that are c...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Berebut Kasih

Reaching Out

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq

Calon Pn Kuala Kubu Baru Ceo Syarikat Tutup



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Jetama Taja Sabah Fc Rm5 Juta Musim Ini

Legoland Malaysia Resort Empowers Teachers And Students To Conquer The Legoland School Challenge 2024

Prk Kkb Pertandingan Parti Atau Pertandingan Kaum

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Piza Potato Gnocchi Di The Spot By Chinoz Tiada Tandingan